Full version: Wok-kryddor?
Castea
Gillar att wok:a grönsaker, men har idétorka.

Vad brukar ni använda för kryddor i wok:en? Tipsa mig gärna om nåt gott!

Milda kryddor föredrar jag!
Zarah P
Spiskummin är underbart i wok.
Annars kan man ju använda exempelvis svartvinbärssaft, honung, svartpeppar, lite buljong och ingefära och göra en jättegod sås på, att ha till. Då kan man dosera smaken lite lättar också.
Annars kryddar jag nog mest med just ingefära, tror jag - och färsk vitlök som läggs i precis på slutet.
smile.gif
Zarah P
Jag kom att tänka på att det finns MASSOR av recept på olika sorters wok, på Tasteline. smile.gif
Castea
smile.gif
Lassila
Prova lite förska grejer som tex citrongräs, ingefära och chilli. Sen finns det Tamarind pasta som är riktigt gott, gillar man stark mat kan man ta en tsk grön curry pasta i woken också. Annars gillar jag sizuanpeppar, men den är ganska stark så var försiktig med den. Ostronsås och andra asiatiska kryddsåser funkar också riktigt bra.
netaave
Här kan du hitta färdiga wokkryddblandningar som är helt suveräna.

http://www.brattberg.com/index.php?cPath=21_28_41

kan också rekommendera deras lökblandning "fem lökar" suverän i köttfärslimpa när man är lite stressad.
Castea
smile.gif

Har varit och handlat litet kryddor idag. Samt cocosmjölk, för det tycker jag är smarrigt att slå i en skvätt också.
Ingrid på Västkusten
Jag startar nästan alla wokar på samma sätt - d v s man fräser kryddorna först. Kryddor = ingefära och vitlök, kanske svartpeppar ibland.

Nått som är väldans gott är att använda olika sorters buljong :-) det finns ju otorligt mycket att väälja på numea i den vägen. Färdiga kryddblandningar håller jag mig ifrån , det är ju ofta smakförstärkare med i dem och de ger mig huvudvärk.
Biggan_
När wokrätten är färdig är det jättegott att strö över pinjenötter eller rostade solrosfrön. Sesamfrö är inte heller så dumt, och en skvätt kinesisk soya tycker jag hör till.
LadyG
En liten skvätt sesamolja i oljan man wokar grönsakerna i är smarrigt. Passar utmärkt till ingefära och finhackad chilifrukt. Har man tillgång till teflonpanna kan man hetta upp den torr och rosta sesamfrön att strö över woken.

Dessutom är jag lite förtjust i teriyakisås, den på flaska är inte dum men jag SKA lära mig att göra den själv (bara för att jag vill kunna).

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon