Full version: Wok-kryddor?
Castea
Gillar att wok:a grnsaker, men har idtorka.

Vad brukar ni anvnda fr kryddor i wok:en? Tipsa mig grna om nt gott!

Milda kryddor fredrar jag!
Zarah P
Spiskummin r underbart i wok.
Annars kan man ju anvnda exempelvis svartvinbrssaft, honung, svartpeppar, lite buljong och ingefra och gra en jttegod ss p, att ha till. D kan man dosera smaken lite lttar ocks.
Annars kryddar jag nog mest med just ingefra, tror jag - och frsk vitlk som lggs i precis p slutet.
smile.gif
Zarah P
Jag kom att tnka p att det finns MASSOR av recept p olika sorters wok, p Tasteline. smile.gif
Castea
smile.gif
Lassila
Prova lite frska grejer som tex citrongrs, ingefra och chilli. Sen finns det Tamarind pasta som r riktigt gott, gillar man stark mat kan man ta en tsk grn curry pasta i woken ocks. Annars gillar jag sizuanpeppar, men den r ganska stark s var frsiktig med den. Ostronss och andra asiatiska kryddsser funkar ocks riktigt bra.
netaave
Hr kan du hitta frdiga wokkryddblandningar som r helt suverna.

http://www.brattberg.com/index.php?cPath=21_28_41

kan ocks rekommendera deras lkblandning "fem lkar" suvern i kttfrslimpa nr man r lite stressad.
Castea
smile.gif

Har varit och handlat litet kryddor idag. Samt cocosmjlk, fr det tycker jag r smarrigt att sl i en skvtt ocks.
Ingrid p Vstkusten
Jag startar nstan alla wokar p samma stt - d v s man frser kryddorna frst. Kryddor = ingefra och vitlk, kanske svartpeppar ibland.

Ntt som r vldans gott r att anvnda olika sorters buljong :-) det finns ju otorligt mycket att vlja p numea i den vgen. Frdiga kryddblandningar hller jag mig ifrn , det r ju ofta smakfrstrkare med i dem och de ger mig huvudvrk.
Biggan_
Nr wokrtten r frdig r det jttegott att str ver pinjentter eller rostade solrosfrn. Sesamfr r inte heller s dumt, och en skvtt kinesisk soya tycker jag hr till.
LadyG
En liten skvtt sesamolja i oljan man wokar grnsakerna i r smarrigt. Passar utmrkt till ingefra och finhackad chilifrukt. Har man tillgng till teflonpanna kan man hetta upp den torr och rosta sesamfrn att str ver woken.

Dessutom r jag lite frtjust i teriyakiss, den p flaska r inte dum men jag SKA lra mig att gra den sjlv (bara fr att jag vill kunna).

smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon