Sidor: 1, 2
Castea
CITAT (jendah @ 01-01-2006, 23:30)
The House of Eliott

Nu bryter jag iväg tillfälligt i denna Lynley-tråd, men måste få fråga: Vet någon om House of Eliott-serien finns att köpa på dvd??
jendah
CITAT (Castea @ 01-01-2006, 23:36)
CITAT (jendah @ 01-01-2006, 23:30)
The House of Eliott

Nu bryter jag iväg tillfälligt i denna Lynley-tråd, men måste få fråga: Vet någon om House of Eliott-serien finns att köpa på dvd??

Här tex

Ingen aning om det är ett bra ställe att köpa ifrån, men finns den på ett ställe borde den finnas lite här och där...
Castea
Tack! Megastore är bra att handa ifrån. På det rätt höga priset att döma - är det hela kompletta serien "House of Elliot", månne?
jendah
Det verkar komma en del 2 också, så det är det nog inte...
Åsa, mälardalen zon 2
Tips: enligt Megastore är ju detta en import utan svensk text så varför gå genom fördyrande mellanhänder, skicka efter den direkt från england istället.

HMV har jag handlat från innan vi gick med i EU + jag har handlat hos dem i London.

http://www.hmv.co.uk/hmvweb/simpleSearch.d...ot&primaryID=-1

Det borde finnas fler firmor i england som man kan skicka efter DVD filmer ifrån kanske någon annan har ett tips?

(När jag skickade iväg kom jag på att jag har handlat böcker hos WHSmith och de har också DVD filmer http://www.whsmith.co.uk/whs/go.asp?Menu=B.../home/index.htm )
Rossi
Och redan ikväll kommer det tredje avsnittet av Lynley!
Pirum
Attans, missar nog dagens avsnitt...går väl att banda såklart, men man ska se deckare "live", he. Hm.

Vad gäller åldrar, ja, det är förvånande ibland, trodde vid första anblicken att modern var dotterns väninna. Varför hittade de inte en äldre moder? Eller yngre dotter? För att förenkla för oss tittare alltså.

Sen KAN det väl visserligen vara så att det faktiskt är rätt realistiskt. Om nu Lynley ska föreställa 40 år (jag har ingen aning) så kan ju hans mor faktiskt vara 59-60 utan att det är alltför orealistiskt. Hon har säkert kostat på sig en smula ansiktslyftningar och finsmink, och om då hennes dotter dessutom kanske solat, rökt och krökat, ja, då är det inte konstigt om hon ser nästan jämngammal ut med sin mor smile.gif

Hade egentligen tänkt leta fram skådisarnas namn och kolla deras verkliga ålder, men sitter på modem och lunchen räcker inte till tidsmässigt smile.gif
Gabi
Ett bra ställe att köpa filmer på är www.amazon.uk.co. Man kan även köpa begagnat...

Gabi
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Pirum @ 02-01-2006, 11:25)
Attans, missar nog dagens avsnitt...går väl att banda såklart, men man ska se deckare "live", he. Hm.

Vad gäller åldrar, ja, det är förvånande ibland, trodde vid första anblicken att modern var dotterns väninna. Varför hittade de inte en äldre moder? Eller yngre dotter? För att förenkla för oss tittare alltså.

Sen KAN det väl visserligen vara så att det faktiskt är rätt realistiskt. Om nu Lynley ska föreställa 40 år (jag har ingen aning) så kan ju hans mor faktiskt vara 59-60 utan att det är alltför orealistiskt. Hon har säkert kostat på sig en smula ansiktslyftningar och finsmink, och om då hennes dotter dessutom kanske solat, rökt och krökat, ja, då är det inte konstigt om hon ser  nästan jämngammal ut med sin mor smile.gif

Hade egentligen tänkt leta fram skådisarnas namn och kolla deras verkliga ålder, men sitter på modem och lunchen räcker inte till tidsmässigt smile.gif

Skådespelarnas födelsedata enl. imdb i avsnittet som gick igår som hade orginaltiteln " The Inspector Lynley Mysteries: In the Guise of Death "

Lynley = Nathaniel Parker 18/5 1962
Havers = Sharon Small 1967
Lady Asherton = Gabrielle Drake 30/3 1944
Judith Lynley = Kelly Hunter (födelsedata saknas på imdb)
Tirre
Jag undrar jag om alla de här 4 nya avsnitten verkligen baserar sig på nya romaner, eller om det är så att man låtit någon manusförfattare driva vidare lite "egna" stories om Lynley-Havers?
Skulle kunna förklara den sjunkande kvaliteten på intrig, manus och ... ja, alltihop!

För inte kan det väl vara 4 böcker utgivna som ännu inte är översatta till svenska??

Nån som vet?

// Tirre
Eva i Skåne
Nej Tirre, dessa filmer bygger inte på Elisabeth Georges böcker. Det är bara romanfigurerna som är hämtade därifrån.

Det sade tv-hallåan före första av dessa nya avsnitt.
Rossi
Precis, så är det. Det ska bli kul att se hur de får ihop relationen mellan Lynley och Helen. Om de kör en egen variant i TV-serierna eller om de ska följa vad som händer i böckerna. Som jag skrev i ett tidigare inlägg i den här tråden så har jag precis avslutat den senaste boken i serien och jag kan ju inte avslöja något här men det stämmer verkligen INTE med det som utspelar sig i avsnitten som visas just nu.

Om ni vill veta vad som händer i boken men inte vill läsa den själv så PM:a mig så ska jag berätta! smile.gif
Hannele
Det finns ingen bok, sa hallå-kvinnan i tv.
Rossi
Kvällens avsnitt var väl ändå det mest sega och tråkiga hittills ....... sad.gif
Rossi
CITAT (Hannele @ 02-01-2006, 21:01)
Det finns ingen bok, sa hallå-kvinnan i tv.

Nej, vi har konstaterat att de här fyra avsnitten inte baseras på några skrivna böcker av Elizabeth George utan bara baserar sig på karaktärerna i Elizabeth Georges böcker.

Men Elizabeth George skriver fortfarande böcker i serien om Lynley och Havers och det var den senaste boken i den serien som jag refererade till.

Jag tycker att det vore intressant att veta hur mycket inflytande Elizabeth George har vad gäller handlingen i de här filmatiseringarna som inte baseras på några skrivna böcker. Privatlivet hos Lynley/Havers tycker jag borde ju synkroniseras i filmerna och böckerna eftersom hon fortfarande skriver böcker i serien. Som jag påpekade så stämmer det inte överens.
Eva i Skåne
CITAT (Rossi @ 02-01-2006, 22:30)
Kvällens avsnitt var väl ändå det mest sega och tråkiga hittills ....... sad.gif

Instämmer.
Är det inbillning, för att man vet, eller är dessa avsnitt som är skrivna direkt för tv sämre än de som är gjorda efter böckerna?
Eller blir det kanske för mycket när det sänds avsnitt flera kvällar i följd?

wink.gif
Hannele
CITAT (Rossi @ 02-01-2006, 22:30)

Håller inte med. Kusligt spännande.
Och det ulösliga slutet, fast man visste den skyldige.. Pengar är makt.
Pirum
Jag tycker avsnittet om parlamentsmorden var intressantare än den där historien om smuggling etc.
Men det är inte alltid som historier baserade på böcker blir bra, har sett ett par tämligen dåliga filmatiseringar av Agatha Christies Poirot-romaner. Kan tänka mig att historier skrivna direkt för TV kan vara väl så bra, förutsatt att den "riktige" författaren är med i mer eller mindre stor omfattning för att garantera "korrekthet".

Har sagt det förr, men jag tycker han som spelar Lynley är abnormt tråkig, men, det kanske han är i böckerna också. Har bara läst ett par tror jag, och kommer ihåg väldigt lite. Säger kanske minst lika mycket om mitt minne som om böckerna iofs.

Har sett Jack Frost på NRK ett par dagar, föredrar den tror jag. Även om han också är rätt träbockig så ingår det ju där i karaktären på nåt sätt.
fruberglund
CITAT (Pirum @ 03-01-2006, 09:35)
Har sagt det förr, men jag tycker han som spelar Lynley är abnormt tråkig, men, det kanske han är i böckerna också.

Har sett Jack Frost på NRK ett par dagar, föredrar den tror jag. Även om han också är rätt träbockig så ingår det ju där i karaktären på nåt sätt.

Tycker alla de där "gubbarna" är rätt tråkiga...men det ingår nog som sagt i karaktärerna.
Farbror Blå
Håller med Rossi!
visst var det outsägligt trist?

Jag är besviken på producenternas klåfingrighet!!
Det finn en massa tunt figurerna i böckerna som är kännetecken och som dom tatt bort!!
*Lynley skulle ALDRIG gå till jobbet om han inte hade kostym med väst

*lynley har betjänt som sköter allt hemma

*Lynleys gamla fästmö+ hennes man är dom som oftast löser mysterierna i sitt labb hemmaä Deborah och han var tillsammans i två böcker också...

*Havers är allt annat än snygg, dessutom kort och knubbig med hemsk klädsmak, typ polyesterkjol och rosa joggingskor.

*Lynley retar upp Helen, Havers och alla andra med sin bil, en "uråldrig" BENTLEY inte den jensen han fiser omkring i i serien. Varför ändra en sån detalj? klantigt

* Lynley är sällan så snarstucken mot Havers som han är i serien och korkad som han ofta framstår. han tappar nästan aldrig fattningen.

*Winston, en svart polis i London löser många problem och är en karaktär av vikt, saknas ju helt

Jag tycker nog att böckerna är av världsklass, men att filmerna hamnar snäppet under Midsomer
ser fram mot filmatisering av Rankin och Robinson

Gillan
Håller med både Rossi och Farbror Blå. Har läst alla böckerna
och har verkligen lärt mig att älska dessa människor, som var
och en blivit en alldeles egen personlighet. Jag är inte så alldeles
förtjust i tv-seriens sätt att personifiera dem. Jag vill ha dem
som de är i böckerna. Men, det är jag det. Så reagerar jag ofta,
när böcker filmatiseras. Även om de här avsnitten inte är
hämtade ur böckerna känner jag likadant.

/Gillan
Tirre
CITAT (Evgeni @ 03-01-2006, 17:30)

/Gillan

Instämmer helt!

Och ja, de här direkt för TV är lite sämre i intrigen än de "vanliga".
Fast jag tycker faktiskt att gårdagens avsnitt var det bästa av de tre hittills!
Det var lite skruv på den - faktiskt i klass med en "originalstory", kunde nog lika gärna varit en roman, faktiskt!

Däremot tycker jag att produktionsmässigt är det ingen skillnad på de gamla och de nya. Det är same, same, liksom. Dessutom retade jag mig hela tiden på att de utelämnade så mycket och skrev om romanintrigen för att få plats med dem på 1 1/2-timmes-avsnitt. Avsnittet där Havers dras in i den indiska (?) familjens mordhistoria, på sin semester, och som slutar med att hon blir degraderad för att hon räddar sin grannes dotter från att drunkna - i boken är inte Lynley med över huvudtaget, men i filmen struttade han omkring och var boss som vanligt, vill jag minnas.
Det är ju det eviga problemet med att göra film av tjocka omständliga romaner... Men man får inte skriva om så mycket att man inte känner igen sig!
forsta
CITAT (Farbror Blå @ 03-01-2006, 16:45)
*Lynley retar upp Helen, Havers och alla andra med sin bil, en "uråldrig" BENTLEY inte den jensen han fiser omkring i i serien. Varför ändra en sån detalj? klantigt

I de här avsnitten är det en Bristol som Lynley kör. Skulle tro att det är en Bristol Type 409 Saloon från 1969.
Det är klass!!!
Ewa L
CITAT (Tirre @ 03-01-2006, 19:34)
Fast jag tycker faktiskt att gårdagens avsnitt var det bästa av de tre hittills!

Otroligt hur olika vi tycker. tongue.gif

Jag fullständigt älskar engelska deckare, men gårdagens avsnitt ?? unsure.gif
Var nästan sur när det var slut att jag hade kastat bort 90 minuter, så dåligt tyckte jag det var. rolleyes.gif
Rossi
Ett tips: Karin Alvtegens bok Saknad har filmatiserats av ett engelskt bolag och sänds ikväll i ettan kl. 21.00.
Eva i Skåne
"Ett tips: Karin Alvtegens bok Saknad har filmatiserats av ett engelskt bolag och sänds ikväll i ettan kl. 21.00. "

Hmmm. Just den avverkade jag som ljudbok i början av veckan.

Det brukar inte vara något hit att se filmatiseringar av böcker man läst, men kanske ger jag den en chans...
Rossi
Jag håller med dig Eva men jag ska ändå titta. Jag tycker det är värre när man filmatiserar en hel serie med böcker med samma huvudpersoner där det dessutom fortfarande ges ut böcker - t.ex. Lynley/Havers. Då förstörs mina läsupplevelser framöver.

Men i Karin Alvtegens fall så skriver hon helt fristående böcker med olika huvudpersoner varje gång så jag hoppas att jag ska kunna njuta av deckaren ikväll. (Det är del 1 av 2 som sänds ikväll.)
renate
CITAT (Rossi @ 02-01-2006, 19:36)
Precis, så är det. Det ska bli kul att se hur de får ihop relationen mellan Lynley och Helen. Om de kör en egen variant i TV-serierna eller om de ska följa vad som händer i böckerna. Som jag skrev i ett tidigare inlägg i den här tråden så har jag precis avslutat den senaste boken i serien och jag kan ju inte avslöja något här men det stämmer verkligen INTE med det som utspelar sig i avsnitten som visas just nu.

Om ni vill veta vad som händer i boken men inte vill läsa den själv så PM:a mig så ska jag berätta! smile.gif

Hi hi jag har också läst den senaste boken men säger inget.
renate
CITAT (Evgeni @ 03-01-2006, 17:30)

/Gillan

Här är en till som tycker samma sak som Farbro Blå så bra uppräknade.Varför inte väljer skådespelare som har något så när utseende som karakteren i böckerna.K Lynly är blond och inte mörkhårigt.
Det är inte alls den kommissarien man föreställer sig från böckerna.
Ändå kan jag inte låter bli att titta.
Rossi
Och hur fanken kan man välja en man med uppländsk dialekt (Lassgård) att spela skånske Wallander?! sad.gif
Rossi
CITAT (renate @ 13-01-2006, 16:25)
CITAT (Rossi @ 02-01-2006, 19:36)

Om ni vill veta vad som händer i boken men inte vill läsa den själv så PM:a mig så ska jag berätta!  :)

Hi hi jag har också läst den senaste boken men säger inget.

Det får bli vår hemlighet! laugh.gif
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 13-01-2006, 18:03)
Och hur fanken kan man välja en man med uppländsk dialekt (Lassgård) att spela skånske Wallander?! sad.gif

Klåfingrighet och oförmåga att underkasta sej!

Varje regissör tycks tro att man MÅSTE göra om alla historier, ändra så mycket som möjligt, anpassa..
Jag som cineast ser detta alltför ofta, när klassiska historier slaktas på de mest brutala sätt
Eva i Skåne
CITAT (Rossi @ 13-01-2006, 13:02)
Ett tips: Karin Alvtegens bok Saknad har filmatiserats av ett engelskt bolag och sänds ikväll i ettan kl. 21.00.

Näää mad.gif
Inte mycket som liknade boken där inte. wacko.gif
Rossi
CITAT (Eva i Skåne @ 13-01-2006, 22:12)

Näää mad.gif

Nej, den skiljer sig från boken men jag tyckte att den var bra i alla fall.
Eva i Skåne
CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 18:33)

Näää mad.gif

För mig som läste boken för några dagar sedan är det irriterande mycket som inte stämmer, men har man boken lite på avstånd kan kanske filmen vara bra.

men...

hon ska vara 32, inte 23
mamman är inte politiker
pappan är död!
det finns ingen kvinnlig hallick
hon misshandlade inte nån torsk
hon kände ingen städare på centralen
det fanns inga tydliga polisroller i boken, ingen polis med försvunnen dotter och ingen som försökte se det från hennes perspektiv

nej, jag ska nog låta bli kvällens avsnitt unsure.gif
kristerh
CITAT (Rossi @ 13-01-2006, 18:03)

Kanske inte så många som förstår skånska wink.gif unsure.gif laugh.gif
krister
Rossi
CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2006, 18:47)
CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 18:33)

Näää mad.gif

För mig som läste boken för några dagar sedan är det irriterande mycket som inte stämmer, men har man boken lite på avstånd kan kanske filmen vara bra.

men...

hon ska vara 32, inte 23
mamman är inte politiker
pappan är död!
det finns ingen kvinnlig hallick
hon misshandlade inte nån torsk
hon kände ingen städare på centralen
det fanns inga tydliga polisroller i boken, ingen polis med försvunnen dotter och ingen som försökte se det från hennes perspektiv

nej, jag ska nog låta bli kvällens avsnitt unsure.gif

Så är det nog! Jag tror det var ifjor jag läste den.
Farbror Blå
Skrattretande egentligen!
Man tar en bok, suddar ut dom personer man inte gillar, ändrar alla man vill, lögger till personer, ändrar handlingen och VIPS!
Har man bara ännu en uttryckslös, slätstruken historia utan djup..

Jasg vet!
Vi gör en Sherlock Holmesfiml!
Vi flyttar bara handlingen hundra år framåt, lägger till några snaskiga sexscener, gör Watson till en lesbisk nymfoman.
Baskervilles hund är en robot och Moriarty spelas av Woody Allen.

sen kallar vi filmen " Sherlock Holmes" av Conan Doyle och berättar i pressreleasen att detta är den filmen som ligger närmast grundhistorien..
Eva i Skåne
CITAT (Farbror Blå @ 14-01-2006, 19:17)
Skrattretande egentligen!
Man tar en bok, suddar ut dom personer man inte gillar, ändrar alla man vill, lögger till personer, ändrar handlingen och VIPS!
Har man bara ännu en uttryckslös, slätstruken historia utan djup..

Jasg vet!
Vi gör en Sherlock Holmesfiml!
Vi flyttar bara handlingen hundra år framåt, lägger till några snaskiga sexscener, gör Watson till en lesbisk nymfoman.
Baskervilles hund är en robot och Moriarty spelas av Woody Allen.

sen kallar vi filmen " Sherlock Holmes" av Conan Doyle och berättar i pressreleasen att detta är den filmen som ligger närmast grundhistorien..

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Du har helt klart för dig farbror Blå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon