Full version: Semelpremiär!
Sidor: 1, 2, 3
Reserv
Herre jösses! ohmy.gif Ska det va´nåt att hetsa upp sig för? En semelbulle, fastlagsbulle, fettisdagsbulle? Men i rimlighetens namn så kan den väl inte heta fastlagsbulle/fettisdagsbulle nu? Lika illa är det väl i såna fall att affärerna säljer surströmming året om och nu även kräftor. Annat va´det förr, då skulle det va´premiär och man kunde avnjuta sin valda delikatess efter månaders längtan, nu finns juh inget att längta till snart. Är väl en jädra tur att den förbannade vintern inte går att påverka, jag längtar i alla fall till våren, och då kommer jag att njuta i fulla drag.
forget-me-not
CITAT (Zarah P @ 30-12-2005, 17:17)
Det är en BULLE - inte en revolution.

laugh.gif

Alla har rätt att skapa sina egna traditioner utifrån vad känns bäst för just den personen. Själv är jag inte så förtjust i semlor och det är inte ens varje år jag äter en semla. Men blir jag sugen någon gång så struntar jag i om det är fettisdag eller inte.
Klematis
Jag tycker det är trevlig med traditioner och olika saker man gör till olika tider på året. Just för att det ska bli det där lilla extra. Som att dricka julmust på sommaren-hur roligt är det. Nej det får vänta till julbordet.

Tycker även att det är synd att de fångar kräftor året runt. Surströmming kan jag inte få ner även om jag försöker så det hoppar jag över.

Alla har väl sina vanor som man trivs med och det är ju huvudsaken.
Klematis
Betty
CITAT (Zarah P @ 30-12-2005, 17:17)
Det är en BULLE - inte en revolution.

Precis! laugh.gif
zaaritha
Ska begränsa mina utropstecken, punkter o dyl. i fortsättningen--jag menade inte att vara aggressiv---alls!
mamamaggan
Det kanske är som reserv skriver, det där med att längta för att sedan njuta. Om det inte var vinter skulle vi längta efter våren? Om man kan äta semlor, suströmming,kräftor osv. jämt så finns det inte för en del av oss något kvar att längta till och då förtas liksom njutningen.

Själv tillhör jag dem som äter semlor kanske högst 2 ggr och då när det är " rätt" tid men kan käka egna fiskade kräftor ( frysta då) även under andra tider än kräfttider. Fast jag tycker de smakar godast under "rätt" tid även om man bortser ifrån att de frysta inte smakar lika bra som färska.
Snöflinga
Jag visste faktiskt inte att det fanns någon slags "vett och etikett" för inlägg o.dyl. blink.gif Är jag på humör så kan det bli fem punkter istället för tre ..... Petitesser, tycker jag wub.gif
Reserv
CITAT (Snöflinga @ 30-12-2005, 20:26)
Jag visste faktiskt inte att det fanns någon slags "vett och etikett" för inlägg o.dyl. blink.gif Är jag på humör så kan det bli fem punkter istället för tre ..... Petitesser, tycker jag wub.gif

Och vart förväntas "prickarna" sitta och inte sitta? Och om dom nu över huvud taget ska sitta nånstans, så hur många? blink.gif wink.gif
Margaretha
Fastlagsbulle eller semla eller hetvägg eller... det är ju faktiskt ingen stor fråga - även om jag som jag nämnde inte själv vill äta dylika under annan tid än fastan.

Men däremot kan jag ibland känna en vanmakt eller förtvivlan över att vi håller på att tappa våra traditioner i det här landet. Det är sant att varje människa, varje familj skapar sina egna traditioner - när man gifter sig får man försöka ta godbitarna från bådas familj och föra vidare.

Men det finns ett förakt för traditioner som skrämmer mig. Ett folk utan traditioner, utan kultur blir väldigt ointressant, väldigt osäkert. Tänk så många spännande traditioner våra "nya svenskar" har med sig i boet. Men hur mycket vet våra ungdomar om svenska traditioner? Jag blir chockad ibland över okunskapen. Vi måste väl också få ge vårt bidrag i det mångkulturella samhället.
Zarah P
Men det ÄR ju inte petitesser - eftersom vi var SÅ många som misstolkade zaarithas inlägg, på grund av några skiljetecken. Då blir det ju faktiskt ganska relevant, för det är ju himla trist när man tolkar någon som arg - fast hon bara var nyfiken... blink.gif
Snöflinga
Tja, Reserv ... Vad jag läste nånstans här så betyder mer än fem prickar att man är insinuant eller besserwisser (hugaligen, så pass dej)

Tre prickar, helt O.K. det är bara en eftertänksam paus... Många ??? och !!!! är inte bra heller, jag har mycket kvar att lära wub.gif
Reserv
Jag har lärt mig det att några här på odla är ena små argbiggor mellan varven, Zaaritha tillhör en av dom. Men det är inget att hetsa upp sig över det heller, hon är bra go som hon är ändå........tycker i alla fall jag. wub.gif
andersen
Jag har aldrig tolkat zaarithas inlägg här på forumet som arga, bara som fasta och bästämda.
Zarah P
CITAT (Snöflinga @ 30-12-2005, 20:47)
Tja, Reserv ... Vad jag läste nånstans här så betyder mer än fem prickar att man är insinuant eller besserwisser (hugaligen, så pass dej)

Tre prickar, helt O.K. det är bara en eftertänksam paus... Många ??? och !!!! är inte bra heller, jag har mycket kvar att lära wub.gif

Jag skrev att JAG tolkar det så - inte att det ÄR så...

Däremot lärde jag mig faktiskt, av min svensklärare, att man inte bör överdosera med skiljetecken, och att tre punkter för att signalera eftertänksamhet, alternativt en avbruten mening, är korrekt språkbruk.
Dock kan jag ju inte svära på att det är ett vedertaget faktum.

I vilket fall som helst är det skrivna språket det enda sätt vi kan kommunicera med varandra på ett forum - smileys undantaget - så inte är det irrelevant hur man använder det, inte... Tycker inte JAG, alltså.
Reserv
CITAT (Snöflinga @ 30-12-2005, 20:47)

Du driver med mig....eller hur? unsure.gif Jag brukar ha massa prickar mitt i meningarna, anses jag bete mig som en besserwisser då? blink.gif Inte alls min avsikt i alla fall. Fast om man skiter helt och hållet i både punkter och komman så slipper man juh det bekymmret då kan man ha små luckor som andningsrum istället så här kan juh funka det med men faen va svårläst det blir om man snålar in på prickar och hur ska man veta när meningen är slut och där skulle det vart ett frågetecken rolleyes.gif
Zarah P
Äsch. unsure.gif

Givetvis beror det på hur man skriver, och vad man skriver, hur det uppfattas. Jag generaliserade. Det var nog dumt gjort, tror jag. sad.gif
Reserv
Fast jag använder dom trevliga små gula gubbarna för att förtydliga min avsikt, då kanske det inte räknas som stöddigt rolleyes.gif

Kom på sådär i förbifarten..... va´tusan har det här med semlorna att göra? blink.gif wink.gif
Betty
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 21:01)
Fast jag använder dom trevliga små gula gubbarna för att förtydliga min avsikt, då kanske det inte räknas som stöddigt rolleyes.gif

Kom på sådär i förbifarten..... va´tusan har det här med semlorna att göra? blink.gif wink.gif

Inte särskilt mycket - men det är rätt intressant ändå! rolleyes.gif
Betty
CITAT (Margaretha @ 30-12-2005, 20:35)
Fastlagsbulle eller semla eller hetvägg eller... det är ju faktiskt ingen stor fråga - även om jag som jag nämnde inte själv vill äta dylika under annan tid än fastan.

Men däremot kan jag ibland känna en vanmakt eller förtvivlan över att vi håller på att tappa våra traditioner i det här landet. Det är sant att varje människa, varje familj skapar sina egna traditioner - när man gifter sig får man försöka ta godbitarna från bådas familj och föra vidare.

Men det finns ett förakt för traditioner som skrämmer mig. Ett folk utan traditioner, utan kultur blir väldigt ointressant, väldigt osäkert. Tänk så många spännande traditioner våra "nya svenskar" har med sig i boet. Men hur mycket vet våra ungdomar om svenska traditioner? Jag blir chockad ibland över okunskapen. Vi måste väl också få ge vårt bidrag i det mångkulturella samhället.

Jag tycker inte heller att det är en så stor fråga - det där med semla eller inte före fettisdan. Jag var bara lycklig att jag hade turen att få mig en smaskig semla till eftermiddagskaffet här om dan. Ville bara dela med mig lite av den glädjen... rolleyes.gif

Jag har lite svårt att förstå din vanmakt och förtvivlan över att man numera tar lättare på traditionerna här i Sverige. Det finns värre saker att känna vanmakt och förtvivlan inför - enligt min åsikt.

Vet inte alls vad du menar när du pratar om att det finns ett förakt för traditioner som skrämmer dig. blink.gif

"Ett folk utan traditioner, utan kultur blir väldigt ointressant, väldigt osäkert."
Har ingen aning om vad du menar mad de raderna heller... Det finns väl inga folk som helt saknar traditioner och kultur? Vilka skulle det i så fall vara? wacko.gif
Betty
CITAT (zaaritha @ 30-12-2005, 20:10)
Ska begränsa mina utropstecken, punkter o dyl. i fortsättningen--jag menade inte att vara aggressiv---alls!

Ja jag misstolkade dina inlägg som aggresiva. Tror att det är lätt att man gör det om någon skriver många utrops- eller frågetecken på rad. Det är ju inte så lätt att veta vilket humör skrivaren är på och jag i alla fall uppfattar !!! och ??? och när man skriver med versaler - som om man vill ge eftertryck åt sina ord eller rent av är arg.
ninnisky
Hoppas jag inte blir misstolkad när sätter punkt efter en mening härnäst

Zaaritha fortsätt att skriva som hittills

sad.gif biggrin.gif smile.gif
forget-me-not
Jag tycker det här är en viktig diskussion och kanske borde den t o m få en egen tråd.

När kommunikation enbart sker genom det skrivna ordet är det väldigt lätt att missuppfatta varandra. Därför är det viktigt att prata om dessa saker.

Tycker jag i alla fall.

wub.gif
Betty
CITAT (forget-me-not @ 30-12-2005, 22:15)
Jag tycker det här är en viktig diskussion och kanske borde den t o m få en egen tråd.

När kommunikation enbart sker genom det skrivna ordet är det väldigt lätt att missuppfatta varandra. Därför är det viktigt att prata om dessa saker.

Tycker jag i alla fall.

wub.gif

Nickar instämmande...
ninnisky

Tycker jag i alla fall.

wub.gif

Prata, ja, det är ju det vi gör på "vårt språk". Håll med om att denna diskussion inte hör hemma på ett odlaforum, inte ens under Småprat.
Ny tråd för detta ämne - NEJ, inte ! Vi har tillräckligt många trådar redan.
Zarah P
CITAT (ninnisky @ 30-12-2005, 22:25)

Tycker jag i alla fall.

wub.gif

Prata, ja, det är ju det vi gör på "vårt språk". Håll med om att denna diskussion inte hör hemma på ett odlaforum, inte ens under Småprat.

Jag håller INTE med...!
pejori
74 svar för en liten semlas skull ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
vad vi har det bra i detta landet rolleyes.gif smile.gif wub.gif
ninnisky
CITAT (pejori @ 30-12-2005, 22:28)
74 svar för en liten semlas skull ohmy.gif  :o  :o
vad vi har det bra i detta landet rolleyes.gif  :)  :wub:

wub.gif wub.gif
JAA
forget-me-not

Tycker jag i alla fall.

wub.gif

Jag förstår faktiskt inte alls din inställning. Jag trodde småprat var till för allt som inte rör blommor och odling etc. Vi pratar ju om precis allt möjligt här, varför inte detta? Förstår faktiskt inte alls din inställning.
Betty

Varför skulle inte den diskussionen höra hemma på ett odlarforum? Vi skriver ju just nu i en av Odlas Off Topik- avdelningar!
Tillräckligt många trådar redan? Ett forum lever genom sina trådar, utan nya trådar dör det så småningom!
Betty
CITAT (pejori @ 30-12-2005, 22:28)
74 svar för en liten semlas skull ohmy.gif  :o  :o
vad vi har det bra i detta landet rolleyes.gif  :)  :wub:

Hemma redan? Hoppas semestern var härlig! smile.gif

Ja tänk vad min lilla bulle ställde till! rolleyes.gif
forget-me-not
CITAT (Betty @ 30-12-2005, 22:33)
Ett forum lever genom sina trådar, utan nya trådar dör det så småningom!

Exakt! smile.gif
Reserv
Hade du ingen aning om Betty, att det skulle bli sånt ståhej för din semlas skull. tongue.gif Ärligt talat så tror jag nog att många skulle vilja talla lite på sina principer och tjuvsmaka för tidigt dom med rolleyes.gif
Betty
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 22:37)
Hade du ingen aning om Betty, att det skulle bli sånt ståhej för din semlas skull. tongue.gif Ärligt talat så tror jag nog att många skulle vilja talla lite på sina principer och tjuvsmaka för tidigt dom med rolleyes.gif

laugh.gif
Snöflinga
Smaklig måltid alla semlelovers laugh.gif
Castea
Jag tycker om att gå och längta efter nåt speciellt, jag. Så jag håller på de gamla semla-traditionerna.
zaaritha
Angående all sorts traditionell mat: Jag stack väl ut hakan: äter ej
semlor, kräftor, eller surströmming!
Så jag retade nog "bara" upp er--utan att mena det!! wub.gif
Margaretha
CITAT (Betty @ 30-12-2005, 21:26)
Jag tycker inte heller att det är en så stor fråga - det där med semla eller inte före fettisdan. Jag var bara lycklig att jag hade turen att få mig en smaskig semla till eftermiddagskaffet här om dan. Ville bara dela med mig lite av den glädjen...  :rolleyes:

Jag har lite svårt att förstå din vanmakt och förtvivlan  över att man numera tar lättare på traditionerna här i Sverige. Det finns värre saker att känna vanmakt och förtvivlan inför - enligt min åsikt.

Vet inte alls vad du menar när du pratar om att det finns ett förakt för traditioner som skrämmer dig. blink.gif

"Ett folk utan traditioner, utan kultur blir väldigt ointressant, väldigt osäkert."
Har ingen aning om vad du menar mad de raderna heller...  Det finns väl inga folk som helt saknar traditioner och kultur? Vilka skulle det i så fall vara? wacko.gif

Jag menade inte att det var fel att du gladde dig åt din semla. Bara att det inte är något att hetsa upp sig över om man vill äta den nu eller inte. Det är intressant att se även här hur olika vi ser på traditioner.

Och jag tror faktiskt att det är viktigt för människors identitet med traditioner. Eftersom jag både har ungdomar och jobbar med ungdomar träffar jag ofta, ofta på ett slags förakt gentemot det som är vårt gemensamma arv. Det låter kanske konstigt, men så är det i en multikulturell stad. Man skäms för det, vill inte tala om att man firar högtider på sitt sätt t.ex.

Det pratas mycket om rötter - att känna sina rötter - att lära sig om sin kultur, men det är faktiskt dåligt bevänt med den kunskapen hos många ungdomar idag. Och jag tror inte att det är bra.

Man kan väl alltid raljera över ett uttryck. Självklart finns det saker som föder större vanmakt och förtvivlan än detta, men rotlösa ungdomar är ett jätteproblem i vår tid, det tror jag inte att någon kan förneka.

Och allt detta för en liten semlas skull!! smile.gif
Klematis
Trevligt med diskussioner. Det är väl bra att vi säger vad vi tycker och inte bara säger ja, nej och håller med. Tänk vad tråkigt det skulle bli. Sedan tror jag inte att det bara gäller semlan utan lite mer om hur vi lever våra liv i övrigt oxå.
Klematis
pejori
CITAT (Betty @ 30-12-2005, 22:34)
Hemma redan? Hoppas semestern var härlig! smile.gif

ja..jag hade det helt underbart laugh.gif laugh.gif
satt ute på kvällen i bara linne och lyssnade på koltrastarna smile.gif smile.gif
Reserv
CITAT (Klematis @ 31-12-2005, 12:18)
Det är väl bra att vi säger vad vi tycker och inte bara säger ja, nej och håller med.

Näe, för håller man med för mycket så anklagas man för att spama blink.gif wink.gif Här gäller det fanken att ha en åsikt, annars jädrar anåda kan det ta hus i helsifyr tongue.gif
Betty
CITAT (Reserv @ 31-12-2005, 15:51)
Näe, för håller man med för mycket så anklagas man för att spama blink.gif wink.gif Här gäller det fanken att ha en åsikt, annars jädrar anåda kan det ta hus i helsifyr tongue.gif

Äsch, bry dig inte om sånt! Såna anklagelser säger mer om den som klagar än om dig! wink.gif
Zarah P
CITAT (Reserv @ 31-12-2005, 15:51)
CITAT (Klematis @ 31-12-2005, 12:18)
Det är väl bra att vi säger vad vi tycker och inte bara säger ja, nej och håller med.

*fnissar*
yenny
jag måste erkänna att jag var nära att åka dit igår tongue.gif rolleyes.gif
Jag var på ett fik med mamma och så stog de plötsligt där!!

Men jag lät bli... fast jag var bra sugen.
Men jag har ju skrivit att jag brukar hålla mej tills februari nån gång... så det är väl bäst att jag låter bli ett tag till biggrin.gif laugh.gif
Zarah P
CITAT (yenny @ 31-12-2005, 16:38)

Men jag har ju skrivit att jag brukar hålla mej tills februari nån gång... så det är väl bäst att jag låter bli ett tag till biggrin.gif laugh.gif

Har du ätit saffranssemla nån gång? Det är ju nästan som en julbulle...
Och lingonsemla - det är gott, det! wink.gif
yenny
CITAT (Zarah P @ 31-12-2005, 16:40)

Det lät ju nästan som att man skulle kunna fuska med dessa bullar biggrin.gif
Nä..det har jag inte provat , har nog inte sett de någonstans...
Betty
CITAT (yenny @ 31-12-2005, 16:38)

Stod du emot? ohmy.gif Man ska inte göra våld på sig själv... jag skulle inte tvekat en sekund! laugh.gif
yenny
CITAT (Betty @ 31-12-2005, 16:56)
Stod du emot? ohmy.gif Man ska inte göra våld på sig själv... jag skulle inte tvekat en sekund! laugh.gif

Japp! jag vill suktas ett tag till tongue.gif
Magdis
Jag tycker det räcker väldigt bra med att bara äta semlor när de "ska" ätas. Jag har i och för sig inte det problemet att jag frestas vid bagerierna eftersom jag ändå inte kan äta de vanliga glutenhaltiga semlorna. Jag får baka själv istället. Hade jag varit i den situationen att jag varit sugen på semla och det fanns en framför näsan på mig hade jag dock inte låtit bli den bara för traditionens skull. smile.gif
Anki på Öland

Vet nog vilket kondis du köper semlor på.... Helt makalösa!!!!!
Anki
Zarah P
CITAT (Anki på Öland @ 31-12-2005, 23:50)

Vet nog vilket kondis du köper semlor på.... Helt makalösa!!!!!
Anki

*hihi*
Så då får jag inte ha dem ifred nu? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon