Full version: hoyadöden!
Sidor: 1, 2, 3
norpydorp
Ja, nu har den slagit till igen mad.gif mad.gif
Odoratan är död, carnosa variegata är död, min andra variegata är halvdöd
Sp thai 3 är gul, retusan är på fallrepet, telosmoides blir mer o mer gul, en imperialis är oxå på väg bort..jag blir så lessen!!!

Jag ska inhandla ett miniväxthus med undervärme o se om jag kan rädda nåt.......

Hoppas ni vill byta lite till våren av mina övriga ickedöda hoyor??

hälsningar från en lessen Norpis!!
pejori
lider med dej sad.gif sad.gif sad.gif
mina har klarat vintern hittills, men jag har dom i ett söderfönster med extra ljus. smile.gif
än så länge har bara en dött för mej, det var en imp. palawan sad.gif sad.gif
norpydorp
nej....neeej, det var den där svindyra men jättetjusiga från tradera va?? Usch och fy!!
pejori
CITAT (norpydorp @ 30-12-2005, 17:39)
nej....neeej, det var den där svindyra men jättetjusiga från tradera va?? Usch och fy!!

japp. det var den sad.gif sad.gif sad.gif
hoppas på att hitta en ny till våren smile.gif
morellen
stackare! Jag vet hur det känns! Här har det också gått åt en del och jag var rätt knäckt ett tag. Får hoppas att det finns gott om spännande sticklingar i vår istället. Enda fördelen är ju att jag iaf får lite plats i fönstren igen
Alexander-VG-zon3
mina håller med på att se risiga ut även gammal wink.gif sad.gif
iscah
här har samma sak hänt. har blivit av med ett par och vissa hänger kvar vid livet i en smal tråd.

Bla har multiflora variegata som jag var så glad över att skafft dött. =( Och hoya kerrii fuzzy leaf är på god väg. *snyft* också en favvis inskaffad i höstas.

är gärna med och tröstbyter lite i vår

gott nytt hoyaår!
pejori
CITAT (iscah @ 30-12-2005, 19:41)
gott nytt hoyaår!

detsamma smile.gif smile.gif
mammafia
även jag har blivit drabbad av döden... de som jag köpte senast har inte all viljat vara med bland annat anulata,calycina och min waymanie är sen ett tag tillbaka inte med mej längre sad.gif..Hoppas våren kommer fort jag vill inte förlora fler..buhu...
Alexander-VG-zon3
jag längtar md feter våren nåt enormt mycket elelr till sommaren längtarr jag när man kan ställa ut sina växter lite över allt
zaaritha
Vi vedeldar i panna o det är ej bra för några växter. Duschar ofta.
lolo
Vad tråkigt för er som drabbats av denna växtdöd. Själv har jag klarat mig bättre, tack och lov. Tidigare när jag bodde i en tät, väl isolerad lägenhet mådde alla växter dåligt, men nu i eget hus med tvåglasfönster och inte lika isolerat hus mår samtliga växter betydligt bättre och fler blommar dessutom. Skötseln är densamma, men däremot alltså helt annan luft och även värme (kan styra detta mera själv).

Hoppas ni kan skaffa förlorade växter igen!

Gott nytt år!
Alexander-VG-zon3
bara man klarar alla växter till våren så man kan sätta ut dom sen försöka ha dom ute så länge det går typ det är bara vintern för dom som kommit in man få klara .fast jag har växtlampa så mår ju dom inte bra av den torraluften å höga grader bara ett litet hinnder man måste klara så bler allt bra sen igen smile.gif smile.gif
råse-marie
samma öde här sad.gif tre stycken är begravda på komposten
morellen
Jag har nog mig själv att skylla, har inte haft tid att passa dem fullt så mkt som de skulle behövt. håller tummarna för att imperialisen överlever. Den har sett skruttig ut men ser lite piggare ut igen. Tror den står tillräckligt nära akvariet för att dra nytta av ljuset därifrån . Iaf har jag börjat fundera på om det inte kan vara så?
Fast nu vänder det ju, ljuset är sakta på väg tillbaka!
Får instämma i tidigare utrop; gott nytt hoyaår!
Maria i Helsingborg
Vilka hemskheter ni levererar här på löpande band! wacko.gif

2 småbladiga sorter är allt jag mist (peppar peppar) resten "missköter" jag som vanligt i mina väster/österfönster och de mår jättebra (bäst att slänga in ett peppar peppar igen).......

Vi som lyckats bättre får helt enkelt dela med oss till våren - calycinan tex - hoyister ska hållas glada! wub.gif

Gott Nytt!
norpydorp
det känns skönt med lite tröst wub.gif wub.gif
Å..det är fler än jag som e drabbade....fy vad trist det är!
Det ända som e bra med det är att jag får mera fönsterplats till nya sticklingar..hm..jag är nog lite wacko.gif!!

Men anulata kan jag dela med mig av till våren om den nu överlever vintern förståss då.....

Kram och gott nytt år på er hojjisar!
Norpis
Zazu
här har "bara" odorata, thomsonii, imperialis, carnosa, kerri, shepherdii och curtisii lagt av sad.gif sad.gif
*Grodan*
Här hos mig har multiflora, picta och carnosa Red lämnat in. Alla tre var sticklingar som jag skaffade sent i höstas och som inte hann få rötter innan det blev riktigt vintermörkt. Jag tror att det är för kallt i mina fönster, bara 19 grader pga ventilation som inte går att stänga av. sad.gif

Nåja de går ju att ersätta till våren, och nu hoppas jag för allas vår skull att det blir vår snabbt!
Gott nytt hoyaår!
Gertie
Har sticklingar lättare att klara sig?
Eller har jag bara nybörjartur?
Alla mina (25 - 30 st) växer och mår bra. wub.gif
yenny
Jag vet knappt om jag vågar skriva det... men peppar peppar, ta i trä.
Mina lever o mår bra. hoppas de fortsätter så.*håller tummarna*
Alexander-VG-zon3
sticklingar har väl lättare att överleva en vinter
morellen
flera av mina sticklingar gick åt, det är det stora plantorna som klarat sig bäst hitills (fast nu ser min stora carnossa bedrövlig ut)
pejori
kanske beror det på att vi vårdar våra sticklingar bättre det första året, att dom överlever wub.gif wub.gif
mina som klarat första vintern, har hittills klarat sin andra. smile.gif smile.gif
däremot har dom jag tycker är lite "tråkiga" *hukar mej* fått ta lite stryk, men dom överlever. smile.gif smile.gif

sazu!!! har en ny imp till dej till våren. du vet väl att den hatar torka? smile.gif
pejori
CITAT (Zazu @ 31-12-2005, 19:08)
här har "bara" odorata, thomsonii, imperialis, carnosa, kerri, shepherdii och curtisii lagt av sad.gif sad.gif

dom fixar vi till våren smile.gif smile.gif
vilken carnosa är det? huh.gif
Zazu
CITAT (pejori @ 01-01-2006, 21:30)
här har "bara" odorata, thomsonii, imperialis, carnosa, kerri, shepherdii och curtisii lagt av sad.gif  :(

jag tror det är den "vanliga" carnosa, rotad stickling köpt för en tia i somras.
tack och lov så lever onychoides än, hoppas den börjar växa. unsure.gif
tack för tipset om Imperialis, den ska nog få lite mer vatten nästa gång wub.gif
gott nytt år! tongue.gif
pejori
CITAT (Zazu @ 01-01-2006, 22:17)
CITAT (pejori @ 01-01-2006, 21:30)
här har "bara" odorata, thomsonii, imperialis, carnosa, kerri, shepherdii och curtisii lagt av sad.gif  sad.gif

jag tror det är den "vanliga" carnosa, rotad stickling köpt för en tia i somras.
tack och lov så lever onychoides än, hoppas den börjar växa. unsure.gif
tack för tipset om Imperialis, den ska nog få lite mer vatten nästa gång wub.gif
gott nytt år! tongue.gif

detsamma smile.gif
har en fin stikling till dej av impen laugh.gif
Zazu
CITAT (pejori @ 01-01-2006, 22:31)
detsamma smile.gif
har en fin stikling till dej av impen laugh.gif

låter trevligt laugh.gif
norpydorp
cloranthasticklingen är oxå på väg till dom sällajaktmarkerna sad.gif sad.gif

thomsonii och carnosan kan jag nog hjälpa till med...fast jag lovar inget...ifallatt det skulle sprida sig...(hoyadöden alltså) jag undrar om den smittar...?
cinis74
Annars kan man resa bort äver jul och låta svärmor vattna blommorna. Kom hem till en dränkt australis som tappar blad efter blad. Ser inte bra ut alls..... unsure.gif
norpydorp
men cinis! Usch! hör av dig när du ska på månadsmöte så skickar jag med en stickling med hanen!!! tongue.gif
cinis74
wub.gif Tack snälla!

Nu är den inte helt död än. Jag kämpar på med konstgjord andning och håller tummar och tår för fullt.

Förresten, jag har carnosa var. om du vill ha....
Annelie32
Ingen som vet VARFÖR dom blir gula och dör ??

min multiflora dog sad.gif( och en imp dog för mig nyss för två veckor sedan ungefär , men alla andra hoyorna brevid mår bra?
varför dör en del och inte dom andra ?
Zazu
mina blir inte gula, bladen blir bruna nerifrån stjälkarna, ramlar av och dör, och till slut så dör hela plantan sad.gif sad.gif
Blomtokan
CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 20:17)
mina blir inte gula, bladen blir bruna nerifrån stjälkarna, ramlar av och dör, och till slut så dör hela plantan sad.gif  :(

Samma här . jag vet inte varför.??? Jag har extra belysning och det hjälper inte på vissa sort. Inconspicua , vanlig carnosa, lacunosa.
Alla andra mår bra.En del blommar till och med. huh.gif

Men snart blir ljusare och varmare uta.

tongue.gif
iscah
där rök kerrii "fuzzy leaf", en obscura och caudatan och lashiantan är totalt på upphällningen!

Är det nån som har nytt skott av lashianta att sälja till våren?
Lotta150
CITAT (iscah @ 08-01-2006, 13:04)
där rök kerrii "fuzzy leaf", en obscura och caudatan och lashiantan är totalt på upphällningen!

Jag måste klippa ner min lasiantha. Den börjar bli för hög. Jag har inte själv rotat någon lasiantha förut, den sägs vara svårrotad. Så jag vill inte gärna sälja en orotad, men om du ha tålamod så är det möjligt att jag kommer att ha en rotad lite längre fram i vår.
norpydorp
ja vad beror det på??
Är det för lite ljus... men då tycker jag att dom flesta skulle gå åt men det är ju nån hoya här och där som avlider.
På mina blir bladen gula och så rasar dom av...och drivhuset har inte kommit ännu så jag vet inte hur det går med sticklingarna som jag klippt till för att se om det går att rädda nåt....
Usch det är inge kul alls det här mad.gif nästan så jag funderar på att strunta aldeles i hoyorna sad.gif

men lite glad är jag för snart slår fungii ut för första gången och nu är det massor av knoppar i lacunosorna wub.gif
Zazu
nu rasade polyneura och cumingiana ihop också sad.gif sad.gif
blääää! sad.gif
Jeanette/västra götaland
Jag vågar knappt skriva det unsure.gif men här har inte en enda hoya dött än så länge. blink.gif

Hoppas att ni inte mister fler, det är så tråkigt att börja om.
drutten25
CITAT (Lotta150 @ 08-01-2006, 13:49)

Jag måste klippa ner min lasiantha. Den börjar bli för hög. Jag har inte själv rotat någon lasiantha förut, den sägs vara svårrotad. Så jag vill inte gärna sälja en orotad, men om du ha tålamod så är det möjligt att jag kommer att ha en rotad lite längre fram i vår.

En liten undran wink.gif Är det möjligen så att lilla jag skulle få köpa ett orotat skott på din lasiantha på egen risk,NU????? wub.gif Är såååååååååå sugen på en sådan(till ett hyfsat pris förståss). rolleyes.gif
Rossi
Mina Hoyor har inte dött men knopparna både på Hoya multiflora och Hoya lasiantha har gulnat och trillat av. sad.gif

Däremot hittade jag igår en fin klase med knoppar på min Hoya cv. mathilde. Det är första gången som den har fått knoppar så jag ser fram emot de vackra blommorna!
LadyAdina
Jag har förlorat flera av mina sticklingar som just hade blivit hemmastadda och börjat växa så smått...

Men min största sorg är ändå att min älskade stora vackra gamla bella har gått hädan! Jag som aldrig haft något problem med den, och nu bara skrumpnar den ihop och dör!!! *buhuuuu* Har satt de toppsticklingar som såg någorlunda pigga ut på rotning, och hoppas att åtminstone någon ska klara sig, så att jag kan starta på nytt... *suck* sad.gif sad.gif
Lotta150
CITAT (drutten25 @ 09-01-2006, 16:27)
CITAT (Lotta150 @ 08-01-2006, 13:49)

En liten undran wink.gif Är det möjligen så att lilla jag skulle få köpa ett orotat skott på din lasiantha på egen risk,NU????? wub.gif Är såååååååååå sugen på en sådan(till ett hyfsat pris förståss). rolleyes.gif

Njaaa, inte just NU... den har knoppar på översta noden biggrin.gif och dom vill jag inte gärna klippa bort ohmy.gif
Alexander-VG-zon3
varför dör så många hoyor typ mina ser risiga ut typ med att dom vänder sig mot ljuset sånt å att knoppar trillar av men varför har många döt typ wink.gif unsure.gif sad.gif
Annelie32
CITAT (Rossi @ 09-01-2006, 16:59)
Mina Hoyor har inte dött men knopparna både på Hoya multiflora och Hoya lasiantha har gulnat och trillat av. sad.gif

Däremot hittade jag igår en fin klase med knoppar på min Hoya cv. mathilde. Det är första gången som den har fått knoppar så jag ser fram emot de vackra blommorna!

Exakt så hände det med mina som dött sad.gif(
bara gula blad och så pang död
medans dom som står brevid är gröna och frodas under växtlampan

det är två st som dött för mig , medans dom andra som står på samma bord mår bra och frodas och växer så det knakar ?
Rossi
CITAT (Annelie32 @ 11-01-2006, 07:38)
CITAT (Rossi @ 09-01-2006, 16:59)
Mina Hoyor har inte dött men knopparna både på Hoya multiflora och Hoya lasiantha har gulnat och trillat av.  :(

Exakt så hände det med mina som dött sad.gif(
bara gula blad och så pang död
medans dom som står brevid är gröna och frodas under växtlampan

det är två st som dött för mig , medans dom andra som står på samma bord mår bra och frodas och växer så det knakar ?

Fast jag har inte haft några gula blad på mina. Mina hoyor har inte dött utan det är knopparna som har gulnat och trillat av.
stennie
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 08-01-2006, 22:11)
Jag vågar knappt skriva det unsure.gif men här har inte en enda hoya dött än så länge. blink.gif

Hoppas att ni inte mister fler, det är så tråkigt att börja om.

Ingen har dött hos mig heller smile.gif
Lasianthan fick spinn i höstas och jag trodde den skulle dö, men den har börjat få nya blad nu...

Däremot såg jag precis knopp i dimorphan som jag köpte på AG's för 69kr i höstas wub.gif

även Multifloran har knopp och Lacunosan och calycinan blommar för fullt..

Hoppas ni klarar resten av era hoyor, inget kul när dom dör ju!
lissa
ZAZU...jösses,hur många Hoyor hade du???? det måste ha varit en gedigen samling från början...Ledsen för att du har mist så många sad.gif
Jag hade en Bella som var 5 år, förra året tappade den knopparna(gulnade när dom var pytte och sen bara föll dom), sen började bladen bli bruna nerifrån stjälken och till sist skrumpnade bladen och föll av. när det väl hade börjat så gick det snabbt. Den hade bara blommat en gång, men var väldigt stor och yvig.
Nu har jag en stickling från en carnosa som äntligen har kommit igång med att växa..
Myter eller sanning...man ska ha den i en liten kruka, för så länge den har plats för rötter så växer inte "ovan jord" biten ???
Det tar minst 3 år innan den börjar blomma ???
Och så min sista fråga..carnosan har börjat att få "platta" blad, dom är bara hälften så tjocka som bladen var på på sticklingen hade när jag fick den, vad kan det bero på??
Hoppas ni kan hjälpa mig, så tack på förhand smile.gif
yenny
mina hoyor verkar ha klarat sej än så länge... men däremot min Fallskärmsranka - (Ceropegia) ser inte så kul ut... den liksom skrumpnar ihop... ranka efter ranka sad.gif
Jag vet inte om det är för mycket eller för lite vatten som gjort det, det är gankska varmt under fönstrena just nu, så kanske är det därför?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon