|
Jag ångrade mej å raderade inlägget!!!
/Stina
Gossen Ruda
04-01-2006, 20:13
Nu var det så att jag var inte emot djurhållning rent principiellt utan mer att jag ser inte hur man skall kunna med att kalla sig djurvän samtidigt som man fängslar och förslavar djur. Tror inte vi skulle klara oss utan våra husdjur även om det ibland i vissa fall kan diskuteras hur djur hålls. Givetvis skall man inte släppa ut djur i naturen som inte klarar sig där. Läste ni det alla dj--la minkterrorister! Vill man bli av med alla husdjur så ser man till att dom inte kan föröka sig så är det problemet löst på några decennier. Beträffande rävskabb som nämnts tidigare så orsakas den av ett litet djur. ett kvalster. Det finns flera olika skabbkvalster, rävskabben kan t.ex inte smitta människor.
CITAT (peterinas @ 04-01-2006, 17:39) rävskabb är väl inget djur ? jodå. det är ett djur ett litet kräftdjur som bygger gångar under huden
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 20:13) Nu var det så att jag var inte emot djurhållning rent principiellt utan mer att jag ser inte hur man skall kunna med att kalla sig djurvän samtidigt som man fängslar och förslavar djur. Tror inte vi skulle klara oss utan våra husdjur även om det ibland i vissa fall kan diskuteras hur djur hålls. Givetvis skall man inte släppa ut djur i naturen som inte klarar sig där. Läste ni det alla dj--la minkterrorister! Vill man bli av med alla husdjur så ser man till att dom inte kan föröka sig så är det problemet löst på några decennier. Beträffande rävskabb som nämnts tidigare så orsakas den av ett litet djur. ett kvalster. Det finns flera olika skabbkvalster, rävskabben kan t.ex inte smitta människor. Jag är djurvän - stor djurvän. Jag förslavar inte mina djur allafall. Men att jag håller dom instängd ex marsvinen och råttorna, vart ska jag ta göra mig av dom? avliva dom? slänga ut dom? kanske du borde tänka efter lite.
peterinas
04-01-2006, 21:14
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 20:13) Nu var det så att jag var inte emot djurhållning rent principiellt utan mer att jag ser inte hur man skall kunna med att kalla sig djurvän samtidigt som man fängslar och förslavar djur. Tror inte vi skulle klara oss utan våra husdjur även om det ibland i vissa fall kan diskuteras hur djur hålls. Givetvis skall man inte släppa ut djur i naturen som inte klarar sig där. Läste ni det alla dj--la minkterrorister! Vill man bli av med alla husdjur så ser man till att dom inte kan föröka sig så är det problemet löst på några decennier. Beträffande rävskabb som nämnts tidigare så orsakas den av ett litet djur. ett kvalster. Det finns flera olika skabbkvalster, rävskabben kan t.ex inte smitta människor. Dr tror det står för djurens r*** tyckte inte vi var lämpliga på deras länk lista då vi gynnar handel med djur? men dom hade en annan länk där det var listat 64 uppfödare av råttor? den länken fick minsann vara kvar . o då står frågan så här , alla djur som dom (räddar) var gör dom av dom ? dom måste ju döda alla dessa minkar eller 10 000 tals höns? dom kan ju inte sälja dessa då gynnar det ju handeln med djur ? eller behålla dessa ? vem kan ha 100-1000 tals illrar hemma ? då är det djurplågeri ist ? så hur man än vänder i vrider på det så gör ju dom fel . dom kan ju inte heller släppa dessa fria då dom kommer att dö sakta med säkert ? ne konstig sida det .
Gossen Ruda
04-01-2006, 21:52
CITAT (Azeman @ 04-01-2006, 21:11) CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 20:13) Nu var det så att jag var inte emot djurhållning rent principiellt utan mer att jag ser inte hur man skall kunna med att kalla sig djurvän samtidigt som man fängslar och förslavar djur. Tror inte vi skulle klara oss utan våra husdjur även om det ibland i vissa fall kan diskuteras hur djur hålls. Givetvis skall man inte släppa ut djur i naturen som inte klarar sig där. Läste ni det alla dj--la minkterrorister! Vill man bli av med alla husdjur så ser man till att dom inte kan föröka sig så är det problemet löst på några decennier. Beträffande rävskabb som nämnts tidigare så orsakas den av ett litet djur. ett kvalster. Det finns flera olika skabbkvalster, rävskabben kan t.ex inte smitta människor. Jag är djurvän - stor djurvän. Jag förslavar inte mina djur allafall. Men att jag håller dom instängd ex marsvinen och råttorna, vart ska jag ta göra mig av dom? avliva dom? slänga ut dom? kanske du borde tänka efter lite. Jag tänker, alltså finns jag. Som nån stor person sa en gång. Om du är ute och går med en hund, har den koppel då? Hoppas det för lösspringande hundar är en pest men samtidigt är den ju förslavad. Skulle du acceptera att behöva ha koppel varje gång du går ut?? Beträffande burdjuren så är det bara att hålla hannar och honor för sig så är problemet löst av sig själv på några år via naturlig avgång.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 21:52) Jag tänker, alltså finns jag. Som nån stor person sa en gång. "Cogito ergo sum" sagt av René Descartes (1596–1650) Ett litet inflikande som förvisso inte hör till diskussionen.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 21:52) Jag tänker, alltså finns jag. Som nån stor person sa en gång. Om du är ute och går med en hund, har den koppel då? Hoppas det för lösspringande hundar är en pest men samtidigt är den ju förslavad. Skulle du acceptera att behöva ha koppel varje gång du går ut??
Beträffande burdjuren så är det bara att hålla hannar och honor för sig så är problemet löst av sig själv på några år via naturlig avgång. Nu är det så att jag inte har nån hund. Men om jag hade en hund med koppel på så är det endast för säkerhet utav vägar osv. Lika mkt som man håller i handen på ett barn när man går bredvid vägar, med bilar osv. (fast du kanske inte har nåt barn eller håller i handen, men att hålla i handen på ett barn när man går över vägen gör jag allafall) Visst kan man hålla sära på honor & hanar. Men bara för att det finns fattigdom i världen, människor som sprider sig som pesten - världen över, fattiga barn i afrika. Inte slutar dom att ha sex bara för att det finns fattigdom?
Om Annie tror att skabb är en sjukdom och att människor sprider sig som pesten undrar jag vad hon tror det är när barn får röda hund. Tala om att värpa för stora ägg
Jag kallar mig djurvän. Jag står för att jag är djurvän. Jag har alltid hållit mig med djur, vissa i bur, andra i koppel. Katterna fick springa fritt och därför har jag ingen längre, då de blev påkörda båda två. Jag anser att jag behandlar mina och andras djur väl och med respekt.
Men... Jag äter kött och fisk, har på mig skor av skinn och någon skinnjacka hänger det där ute också. (Men skulle aldrig köpa ett plagg där man använt djur som hålls fågna enbart för pälsens skull, som minkar, tex.) Jag är rädd för hästar, dom är vackra, men jag gillar dom inte för att de väcker rädsla hos mig. Jag avskyr fästingar, har miljarder ute på stugan, och i fjol lyckades en borra sig in i min mage... YÄÄÄÄK!!! Och mina hundar plockar jag flera på dagligen, trots fästingshalsband. Hemmavid är det lugnare på den fronten iallafall. Flugor är ok så länge dom håller sig utomhus. Möss är söta, men mössen i min källare utrotar jag med fällor och mössen som går in i stugan om hösten får sig en smarrig middag med råttgift. Skulle jag inte ha hundar skulle mössen i källaren få samma behandling. Jag avskyr mygg, men som tur är verkar dom inte gilla mig heller så mycket. Brukar klara mig ganska bra från myggbett. Så använder jag myggmedel också. Bromsar bör hålla sig i från mig. Har en gång fått ett infekterat bromsbett, inte kul. Ja, jag kan fortsätta hur länge som helst.
Jag kallar mig människovän också. Men. Jag hatar våldtäktsmän, mördare och misshandlare. Jag föraktar människor som inte står för vad dom gjort och skyller på alla andra. Här kan jag också fortsätta länge till.
För några är jag varken människovän eller djurvän, men jag anser mig att vara bådeock. Jag tror att de flesta håller med mig på den punkten.
CITAT (bejron @ 05-01-2006, 02:48) Om Annie tror att skabb är en sjukdom och att människor sprider sig som pesten undrar jag vad hon tror det är när barn får röda hund. Tala om att värpa för stora ägg  Tyvär så kan jag inte värpa ägg.
CITAT (bejron @ 05-01-2006, 02:48) Om Annie tror att skabb är en sjukdom och att människor sprider sig som pesten undrar jag vad hon tror det är när barn får röda hund. Tala om att värpa för stora ägg  men som svar. Röda hund är en barnsjukdom som fås utav ett virus. Vare nåt mera? Jag säger då det själv (läre ju också komma med nåt barnsligt som även är ett litet påhopp): tala om att värpa stora ägg
peterinas
05-01-2006, 15:43
CITAT (pejori @ 04-01-2006, 20:28) CITAT (peterinas @ 04-01-2006, 17:39) rävskabb är väl inget djur ?
jodå. det är ett djur ett litet kräftdjur som bygger gångar under huden  Rävskabb, eller sarcoptesskabb är en hudsjukdom ( information från djurklinikenroslagstull) är en hudsjukdom som orsakas av ett kvalster (Sarcoptes scabiei),
peterinas
05-01-2006, 15:44
CITAT (bejron @ 05-01-2006, 02:48) Om Annie tror att skabb är en sjukdom och att människor sprider sig som pesten undrar jag vad hon tror det är när barn får röda hund. Tala om att värpa för stora ägg  rävskabb är en sjukdom som orsakas av kvalster .
peterinas
05-01-2006, 15:46
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 21:52) CITAT (Azeman @ 04-01-2006, 21:11) CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 20:13) Nu var det så att jag var inte emot djurhållning rent principiellt utan mer att jag ser inte hur man skall kunna med att kalla sig djurvän samtidigt som man fängslar och förslavar djur. Tror inte vi skulle klara oss utan våra husdjur även om det ibland i vissa fall kan diskuteras hur djur hålls. Givetvis skall man inte släppa ut djur i naturen som inte klarar sig där. Läste ni det alla dj--la minkterrorister! Vill man bli av med alla husdjur så ser man till att dom inte kan föröka sig så är det problemet löst på några decennier. Beträffande rävskabb som nämnts tidigare så orsakas den av ett litet djur. ett kvalster. Det finns flera olika skabbkvalster, rävskabben kan t.ex inte smitta människor. Jag är djurvän - stor djurvän. Jag förslavar inte mina djur allafall. Men att jag håller dom instängd ex marsvinen och råttorna, vart ska jag ta göra mig av dom? avliva dom? slänga ut dom? kanske du borde tänka efter lite. Jag tänker, alltså finns jag. Som nån stor person sa en gång. Om du är ute och går med en hund, har den koppel då? Hoppas det för lösspringande hundar är en pest men samtidigt är den ju förslavad. Skulle du acceptera att behöva ha koppel varje gång du går ut?? Beträffande burdjuren så är det bara att hålla hannar och honor för sig så är problemet löst av sig själv på några år via naturlig avgång. enligt lag ska man ha hunden kopplad . så var väl slut diskutterat på den froten antar jag ?
zaaritha
06-01-2006, 22:23
Azeman: Läste inte igenom allt, så nå´n kanske svarat på detta att fåglar äter fästingar? Om inte: fåglar äter inte fästingar!
CITAT (Azeman @ 04-01-2006, 17:38) CITAT (Tesa @ 02-01-2006, 23:58) ...fluga irriterar människa, människa slår ihjäl fluga, fluga blir gräs,kossa äter gräs, kossa blir stek, människa äter stek som blir skit, fluga äter skit och irriterar människa... ..livets cirkel ja... ...även människor ingår där.. Kanske läsa på lite mera? Flugor brukar lägga ägg i skiten. Dyngbagen tex bygger bon i dyngan. Vi människor hör inte till i den circeln, tack vare oss som allt har typ förstörds. Dyngbaggar är väl inga flugor heller...och flugor äter visst skit även om det kanske mest sker i larvstadiet...varför tror ni äggen läggs där?? Människor är väl djur som alla andra..jag förstår inte varför man inte kan låta oss få leva som björn och vildsvin t.ex...som allätare...i ett kretslopp... Detärvälinte främst detvi äter som utgör ett hot mot allaandra varelser..utan allt annat vi gör när vi INTE äter.. Äta är väl snart det enda naturliga vi gör...och det där andra då..
zaaritha
06-01-2006, 23:26
peterinas: Man behöver inte ha hunden kopplad överallt--enligt lag!
Hundar skall väl hållas kopplade undervissa tider på året...när djur och fågelliv t.ex är som känsligast..dvs på våren..
zaaritha
06-01-2006, 23:34
Precis! Men, för övrigt kan man ha hunden lös--om den lystrar på kommandon o håller sej intill husse o matte.
CITAT (zaaritha @ 06-01-2006, 23:34) Precis! Men, för övrigt kan man ha hunden lös--om den lystrar på kommandon o håller sej intill husse o matte. I tätbebyggt område ska hundar alltid va´kopplade, inte bara vissa tider om året, oavsett hur väluppfostrade hundarna än är. Det tillhör kommunlagarna.
CITAT (Reserv @ 07-01-2006, 00:32) CITAT (zaaritha @ 06-01-2006, 23:34) Precis! Men, för övrigt kan man ha hunden lös--om den lystrar på kommandon o håller sej intill husse o matte. I tätbebyggt område ska hundar alltid va´kopplade, inte bara vissa tider om året, oavsett hur väluppfostrade hundarna än är. Det tillhör kommunlagarna. Japp, så är det. Bara att gå till din kommun och ta reda på vad som gäller. Till syvende och sist är det ju så att man aldrig kan lita på sin hund till 100%. Och även om hunden går precis intill dig så kan du möta någon som är hundrädd.
zaaritha
07-01-2006, 01:24
Vi bor en bra bit från tätbebyggt område, o enligt polisen i Hjo så kan vi ha Tessi lös här på våra marker.
CITAT (zaaritha @ 06-01-2006, 22:23) Azeman: Läste inte igenom allt, så nå´n kanske svarat på detta att fåglar äter fästingar? Om inte: fåglar äter inte fästingar! En del fåglar äter fästingar
CITAT (Tesa @ 06-01-2006, 23:24) CITAT (Azeman @ 04-01-2006, 17:38) CITAT (Tesa @ 02-01-2006, 23:58) ...fluga irriterar människa, människa slår ihjäl fluga, fluga blir gräs,kossa äter gräs, kossa blir stek, människa äter stek som blir skit, fluga äter skit och irriterar människa... ..livets cirkel ja... ...även människor ingår där.. Kanske läsa på lite mera? Flugor brukar lägga ägg i skiten. Dyngbagen tex bygger bon i dyngan. Vi människor hör inte till i den circeln, tack vare oss som allt har typ förstörds. Dyngbaggar är väl inga flugor heller...och flugor äter visst skit även om det kanske mest sker i larvstadiet...varför tror ni äggen läggs där?? Människor är väl djur som alla andra..jag förstår inte varför man inte kan låta oss få leva som björn och vildsvin t.ex...som allätare...i ett kretslopp... Detärvälinte främst detvi äter som utgör ett hot mot allaandra varelser..utan allt annat vi gör när vi INTE äter.. Äta är väl snart det enda naturliga vi gör...och det där andra då..  Visst larver äter, Men larver inte flugor heller ifrån början. Dom blir till flugor. Larver är larver - flugor är flugor. Visst är människor djur, dom är odjur, vidriga varelser (dom flesta, men inte alla)..... Vi ska igentligen inte tillhöra kretsloppen, då skulle inte allt ha förstörts så mkt. vart kommer det vi äter in??
CITAT (Tesa @ 06-01-2006, 23:30) Hundar skall väl hållas kopplade undervissa tider på året...när djur och fågelliv t.ex är som känsligast..dvs på våren.. öhm. Lagen brukar oftast gälla året om.
CITAT (zaaritha @ 06-01-2006, 23:26) peterinas: Man behöver inte ha hunden kopplad överallt--enligt lag! Men på dom flesta ställen så läre man det.
CITAT (zaaritha @ 06-01-2006, 23:34) Precis! Men, för övrigt kan man ha hunden lös--om den lystrar på kommandon o håller sej intill husse o matte. Nej, man ska ex aldrig ha hundar lös vid vägar även hur bra hunden än lyssnar på en. varför tror du det händer så många olyckor för pga att hunden är lös för att man tror att han inte sticker för att han lyssnar på en? OM hunden blir tex rädd, då sticker den. Så man SKA ha hundar kopplad inne i stan, tätbebyggnade områden osv.
CITAT (zaaritha @ 07-01-2006, 01:24) Vi bor en bra bit från tätbebyggt område, o enligt polisen i Hjo så kan vi ha Tessi lös här på våra marker. Om det är era marker så är det väll inte så konstigt!!!!!!!
CITAT (Azeman @ 07-01-2006, 12:06) CITAT (Tesa @ 06-01-2006, 23:30) Hundar skall väl hållas kopplade undervissa tider på året...när djur och fågelliv t.ex är som känsligast..dvs på våren.. öhm. Lagen brukar oftast gälla året om. Här är lagen på "ren svenska". Saxad från svenska kennelklubbens sida. Har lagt in fet stil där det står något relevant i frågan. "Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun till kommun. Eftersom Du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller för hundhållning kan det vara lämpligt att Du kontaktar Miljö- och Hälsoskyddskontoret i den kommun där Du bor för att få information om vilka regler som gäller. Anvisningarna finns i den lokala ordningsstadgan. I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller. Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat. I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren Du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!"
CITAT (Azeman @ 07-01-2006, 12:06) CITAT (Tesa @ 06-01-2006, 23:30) Hundar skall väl hållas kopplade undervissa tider på året...när djur och fågelliv t.ex är som känsligast..dvs på våren.. öhm. Lagen brukar oftast gälla året om. Undrar hur det går till med drivande hundar på jakt då......skulle faktiskt vilja se det...hundföraren flaxande efter i kopplet..
peterinas
07-01-2006, 20:40
CITAT (Reserv @ 07-01-2006, 00:32) CITAT (zaaritha @ 06-01-2006, 23:34) Precis! Men, för övrigt kan man ha hunden lös--om den lystrar på kommandon o håller sej intill husse o matte. I tätbebyggt område ska hundar alltid va´kopplade, inte bara vissa tider om året, oavsett hur väluppfostrade hundarna än är. Det tillhör kommunlagarna. vissa kommuner har väl rastgårdar för hundar om ja inte minns fel ?
peterinas
07-01-2006, 20:44
CITAT (Tesa @ 07-01-2006, 19:07) CITAT (Azeman @ 07-01-2006, 12:06) CITAT (Tesa @ 06-01-2006, 23:30) Hundar skall väl hållas kopplade undervissa tider på året...när djur och fågelliv t.ex är som känsligast..dvs på våren.. öhm. Lagen brukar oftast gälla året om. Undrar hur det går till med drivande hundar på jakt då......skulle faktiskt vilja se det...hundföraren flaxande efter i kopplet..  ja under jakt kan man ju fundera varför man får ha dom lösa? är väl hundar som alla andra antar jag o borde vara samma lagar/regler för alla hundar . men å andra sidan blir det stort gnäll om nån skjuter/kör på den eller ett rovdsjur tar den . men är väl sånt man får räkna med om man har hunden lös i skogen (tycker jag) menar jägare skjuter ju varann med o det kanske beror på att dom inte fått fälla nå på jakten  . har man djur lös så får man räkna med att olyckan är framme . gäller allt levande
zaaritha
07-01-2006, 22:30
peterinas; du har rätt! jakthundar ställer nog till det mer än sällskapshundar! Nu blir många arga på mej.. Men; två ggr har vi råkat ut för att--dels en stövare--dels en gråhund; skadat rådjur här. Vi fick ringa en jägare som avlivade rådjuren. Gråhundens ägare, skulle gå nå´n kurs m sin hund, han tyckte det var hemskt att hans hund skadat ett rådjur. Stövarens ägare; däremot--tyckte inte att hans hund gjort nå´t fel--tyvärr! Han sa att det var "hundens instinkt"? Jakthundar ska väl inte skada viltet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|