|
Full version: Fröbyteslista
Jeanette/västra götaland
04-01-2006, 18:50
CITAT (Margareta Hansson @ 04-01-2006, 18:11) Är det hängpetunia du oxå har, Jeanette? ? För det är en vit häng jag letar efter, annars någon, har ni sett den i nån katalog? Kan inte byta om det inte är den, fanns bara 10 frö i påsen, tyvärr.  Dessa är oxå köpta, jag testsådde i våras och fick allt annat än de färger o former jag plockade frö av, den är lurig! Tyvärr är det inte häng. Jag trodde att det skulle bli häng, annars hade jag inte köpt dem från början.
CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 17:10) ok, dina är också påväg, och gerties, jeanettes och hamiltons med.
mvh zazu Zazu. Det låter bra. Har du fått från mig idag?  Olle. Dina är på väg.
CITAT (Gertie @ 04-01-2006, 18:51) CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 17:10) ok, dina är också påväg, och gerties, jeanettes och hamiltons med.
mvh zazu Zazu. Det låter bra. Har du fått från mig idag?  Olle. Dina är på väg.  jodå dina har kommit, jag skulle skicka era fröer igår med jag hittade inte pellisfröerna  men nu är de istoppade och ivägskickade. förresten gertie, den som jag trodde var p. minimum(aonodiflorum), tycker jag är väldigt lik p. inodorum, mycket möjligt att det är den mvh zazu
Maggan H
04-01-2006, 19:03
CITAT (Hamilton @ 04-01-2006, 18:23) CITAT (Margareta Hansson @ 04-01-2006, 18:11) .........För det är en vit häng jag letar efter, annars någon, har ni sett den i nån katalog?.......... Kan detta vara något?Eller dennaEller denna?Dessa hittade jag på www.weibulls.com  Tack Siv, men jag tror de är 'vanliga', på min köpta påse står det multiflora och även häng. Köpte från Impecta i höstas o de hade bara de rosa.
CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 18:59) CITAT (Gertie @ 04-01-2006, 18:51) CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 17:10) ok, dina är också påväg, och gerties, jeanettes och hamiltons med.
mvh zazu Zazu. Det låter bra. Har du fått från mig idag?  Olle. Dina är på väg.  jodå dina har kommit, jag skulle skicka era fröer igår med jag hittade inte pellisfröerna  men nu är de istoppade och ivägskickade. förresten gertie, den som jag trodde var p. minimum(aonodiflorum), tycker jag är väldigt lik p. inodorum, mycket möjligt att det är den mvh zazu Jaha, det var ju synd. Den har jag beställt från annat håll. Men då blir det ju ett bra tillfälle att jämföra. Är p. inodorums blommor verkligen inte större???
CITAT (Gertie @ 04-01-2006, 19:06) CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 18:59) CITAT (Gertie @ 04-01-2006, 18:51) CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 17:10) ok, dina är också påväg, och gerties, jeanettes och hamiltons med.
mvh zazu Zazu. Det låter bra. Har du fått från mig idag?  Olle. Dina är på väg.  jodå dina har kommit, jag skulle skicka era fröer igår med jag hittade inte pellisfröerna  men nu är de istoppade och ivägskickade. förresten gertie, den som jag trodde var p. minimum(aonodiflorum), tycker jag är väldigt lik p. inodorum, mycket möjligt att det är den mvh zazu Jaha, det var ju synd. Den har jag beställt från annat håll. Men då blir det ju ett bra tillfälle att jämföra. Är p. inodorums blommor verkligen inte större??? ingen aning, jag tyckte att blommorna var ganska lika, men det finns ju många som är rätt så lika varann... sedan så kallas ju p. inodorum scentless geranium på engelska, och den som jag har är definitivt inte doftlös!
CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 19:13) ingen aning, jag tyckte att blommorna var ganska lika, men det finns ju många som är rätt så lika varann... sedan så kallas ju p. inodorum scentless geranium på engelska, och den som jag har är definitivt inte doftlös! Ja, då är det bara att vänta och se om jag kan få mina att blomma.
Är det någon som har frö från Astilbe som skulle vilja sälja några stycken till mig?
Maggan H
04-01-2006, 21:30
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-01-2006, 20:38) Är det någon som har frö från Astilbe som skulle vilja sälja några stycken till mig?  Du kan få av mig, Norrbottens-Magdis, jag har den rosa.
CITAT (Margareta Hansson @ 04-01-2006, 21:30) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-01-2006, 20:38) Är det någon som har frö från Astilbe som skulle vilja sälja några stycken till mig? :) Du kan få av mig, Norrbottens-Magdis, jag har den rosa. Har PM:at dig!
LadyAdina
07-01-2006, 12:27
Här är det som jag gärna vill bli av med!
Alpgullregn Laburnum alpinum - OBS! Mycket giftig! Atlasblomma (okänd sort) Backnejlika Dianthus deltaoides 'Brilliant' Blomman för dagen Ipomea f. 'Pearly Gates' Blågull Polemonium caeruleum Blåsvingel Festuca glauca 'Varna' Brudslöja Gypsophila paniculata Engelsk vallmo (gul) Meconopsis cambrica (?) Fingerborgsblomma (lilarosa) Digitalis Fjärilskrasse Tropaelum peregrinum Gul doftklint Amberboa amberboi Jungfrun i det gröna Nigella damascena 'Miss Jekyll' Kärleksblomster Nemophila maculata 'Five Spot' Lampborste Callistemon citrinus Lila krollilja Lilium martagon Malva (svagt rosa) ? (Lavatera? Malva?) Maurandia Maurandya barclaiana Murreva Cymbalaria muralis Opievallmo Papaver somniferum Papegojamarant Amaranthus tricolor Rosenböna Phaseolus coccineus Rosenskära Cosmos 'Candy Stripe' Silverek Senecio cineraria 'Silverdust' Stjärnflocka Astrantia major Storklocka Campanula persicifolia 'Blau Glücke' Svart stockros Alcea rosea 'Nigra' Tät silverarv Cerastium biebersteinii Vit storklocka Campanula persicifolia Vallmo (röd, ettårig)
Själv letar jag främst efter olika sorters Passiflora samt växter som passar i stenparti (torr, brant, solig sluttning).
Jeanette/västra götaland
07-01-2006, 13:58
CITAT (LadyAdina @ 07-01-2006, 12:27) Här är det som jag gärna vill bli av med!
Akleja 'William Guinness' Aquilegia vulgaris Fjärilskrasse Tropaelum peregrinum Grusnejlika (Rosa brudslöja) Gypsophila muralis Trumpetranka Campsis radicans
Själv letar jag främst efter olika sorters Passiflora samt växter som passar i stenparti (torr, brant, solig sluttning). Dessa är jag intresserad av arr byta till mig. Finns det något på min lista som intresserar dig?
LadyAdina
07-01-2006, 14:55
Hej Jeanette, jag skulle vilja ha av dessa: Blåvinda - Convovulus Minor Blue Ensign Fingerborgsblomma lilarosa Trädgårdsriddarsporre blå (har även några fröer som troligtvis är från vit) Storklocka - Campanula persicifolia 'Blau Glöcke' PM:ar min adress.
CITAT (LadyAdina @ 07-01-2006, 12:27) Här är det som jag gärna vill bli av med! Lampborste Callistemon citrinus Palettblad 'Black Dragon' Solenostemon scutellarioides Palettblad 'Palisandra' Solenostemon scutellarioides passiflora caerulea
Själv letar jag främst efter olika sorters Passiflora samt växter som passar i stenparti (torr, brant, solig sluttning). här är det som jag är intresserad av du kan väl kolla min lista om du hittar något kul.. mvh zazu
LadyAdina
07-01-2006, 15:20
CITAT (Zazu @ 07-01-2006, 16:03) CITAT (LadyAdina @ 07-01-2006, 12:27) Lampborste Callistemon citrinus Palettblad 'Black Dragon' Solenostemon scutellarioides Palettblad 'Palisandra' Solenostemon scutellarioides passiflora caerulea här är det som jag är intresserad av du kan väl kolla min lista om du hittar något kul.. mvh zazu Zazu, de är dina! Visst hittar jag skojiga saker på din lista!  campanula glomerata, blue cynoglossum amabile, chinese forget-me-not, blue nicandra physalodes, shoofly, blue papaver paeoniflorum, dark red Min adress kommer i PM!
CITAT (LadyAdina @ 07-01-2006, 15:20) CITAT (Zazu @ 07-01-2006, 16:03) CITAT (LadyAdina @ 07-01-2006, 12:27) Lampborste Callistemon citrinus Palettblad 'Black Dragon' Solenostemon scutellarioides Palettblad 'Palisandra' Solenostemon scutellarioides passiflora caerulea här är det som jag är intresserad av du kan väl kolla min lista om du hittar något kul.. mvh zazu Zazu, de är dina! Visst hittar jag skojiga saker på din lista!  campanula glomerata, blue cynoglossum amabile, chinese forget-me-not, blue nicandra physalodes, shoofly, blue papaver paeoniflorum, dark red Min adress kommer i PM! attans!  jag har inte uppdaterat den. de enda som finns kvar av de du vill ha är nicandran och cynoglossumen men jag har lite blandade frön av papaver orientale. mvh zazu
LadyAdina
07-01-2006, 16:01
CITAT (Zazu @ 07-01-2006, 16:28) attans!  jag har inte uppdaterat den. de enda som finns kvar av de du vill ha är nicandran och cynoglossumen men jag har lite blandade frön av papaver orientale. mvh zazu Ingen panik! Jag gick igenom din lista igen och tar gärna istället dianthus barbatus (är det blandade färger eller någon särskild färg?) samt campanula persicifolia alba, white.
LadyAdina
08-01-2006, 20:00
Är det någon som har några frön till silvernjurvinda över? Behöver inte alls någon större mängd, bara så det räcker till ett par plantor.
Lady Hamilton
09-01-2006, 16:30
 Tack Jeanette/västra götaland fröna kom idag
Jeanette/västra götaland
09-01-2006, 20:55
CITAT (Hamilton @ 09-01-2006, 16:30)  Tack Jeanette/västra götaland fröna kom idag Tackar och bockar för fröerna jag fick från dig. De kom i torsdags, har visst glömt (tror ajg) att meddela att de kom och att tacka för dem. *skäms*
jag har också glömat att säga tack till hamilton, jeanette och olle arvids, era fröer har kommit;) tusen tack! mvh zazu ojsan, glömde gertie, tack för dina fröer med
Lars-Olof Arvids
10-01-2006, 09:19
Jag önskar att jag också kunde tacka för frön, men har ännu inte hittat ett enda frö i min brevlåda. Jag tvivlar inte på att ni har skickat, men kanske är det brevbäraren som slarvar? Mystiskt är det i alla fall. Olle
CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 17:10) ok, dina är också påväg, och gerties, jeanettes och hamiltons med.
mvh zazu Fröerna kom idag. Hjärtligt TACK, Zazu
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-01-2006, 09:19) Jag önskar att jag också kunde tacka för frön, men har ännu inte hittat ett enda frö i min brevlåda. Jag tvivlar inte på att ni har skickat, men kanske är det brevbäraren som slarvar? Mystiskt är det i alla fall. Olle Jag skickade dina fröer den 4 jan. Nejlika har jag tyvärr inte fler frön av, men Rosenfibbla har jag. Om du inte får något med posten idag, så hör av dig, så skickar jag nya. Zazu skrev här också den 4 jan. att han hade postat mina fröer. De fick jag med posten idag. Skall det behöva ta 6 dagar? Visserligen har det varit helg, men allt som oftast tar posten ganska god tid på sig att få fram post.
Jeanette/västra götaland
10-01-2006, 12:58
CITAT (Zazu @ 09-01-2006, 21:01) jag har också glömat att säga tack till hamilton, jeanette och olle arvids, era fröer har kommit;) tusen tack! mvh zazu ojsan, glömde gertie, tack för dina fröer med  Tack Zazu, fröerna kom idag. Var det verkligen så många fröer jag skulle ha?
Jeanette/västra götaland
10-01-2006, 13:03
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-01-2006, 09:19) Jag önskar att jag också kunde tacka för frön, men har ännu inte hittat ett enda frö i min brevlåda. Jag tvivlar inte på att ni har skickat, men kanske är det brevbäraren som slarvar? Mystiskt är det i alla fall. Olle Jag tror att jag skickade det sista jag hade av någon/några sorter till dig men några sorter kan jag skicka om de inte kommer tillrätta. Konstigt att du inte fått några, kanske din brevbärare är såsugen.  (skämt)
Lady Hamilton
10-01-2006, 13:52
Zazu! Fröerna har kommit, tack för dem Men...  någon på posten hade haft sönder kuvertet o sedan tejpat i hop det. Men de bifogade en skriftlig ursäkt. De flesta fröerna ligger nog kvar i de små kuverten men det är en del i botten på även det stora kuvertet. Så det blir lite extra intressant när sådderna börjar att gro
Maggan H
10-01-2006, 13:59
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 10-01-2006, 13:03) CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-01-2006, 09:19) Jag önskar att jag också kunde tacka för frön, men har ännu inte hittat ett enda frö i min brevlåda. Jag tvivlar inte på att ni har skickat, men kanske är det brevbäraren som slarvar? Mystiskt är det i alla fall. Olle Jag tror att jag skickade det sista jag hade av någon/några sorter till dig men några sorter kan jag skicka om de inte kommer tillrätta. Konstigt att du inte fått några, kanske din brevbärare är såsugen.  (skämt) Olle, skicka din adress så jag kan skicka min ranson till dig!
Lars-Olof Arvids
10-01-2006, 14:19
Ja, har du adressen blir det förstås lättare. Nu har jag mailat den till dig!  Olle
Lars-Olof Arvids
11-01-2006, 14:49
Den som väntar på något gott...  Tack Zazu och Jeanette för era frön! Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-01-2006, 14:49) Den som väntar på något gott...  Tack Zazu och Jeanette för era frön! Olle Betyder det att du inte har fått från mig ännu??
Lars-Olof Arvids
11-01-2006, 15:36
Det betyder det tyvärr. Men vi får väl vänta och se ett tag till...
Jag fick frön från ett par AoT-forumister också. Det skulle vara bra om alla skickade med en liten hälsning med avsändare så att jag kan tacka direkt utan att behöva kolla igenom forumen efter vad jag har beställt av vem.
Olle
LadyAdina
11-01-2006, 16:37
Jeanette, tusen tack för fröna! (Dina är på g också.) Tack för bonusen; den röda vallmon! Måste bara fråga om du har någon aning om hur hög den blir?
Jeanette/västra götaland
11-01-2006, 20:05
CITAT (LadyAdina @ 11-01-2006, 16:37) Jeanette, tusen tack för fröna! (Dina är på g också.) Tack för bonusen; den röda vallmon! Måste bara fråga om du har någon aning om hur hög den blir? Jag väntar tålmodigt. Jag har ingen aning om hur hög den blir, har fått fröerna själv.
Lars-Olof Arvids
13-01-2006, 15:01
Efter att ha bytt en del frö i bl a den här tråden är detta vad jag har kvar att byta:
Astrantia major (Stjärnflocka) Carex pseudocyperus (Slokstarr) Carica papaya (Papaya) Cicerbita plumieri (Fransktorta) Commelina, blå (Himmelsblomma) Dianthus barbatus (Borstnejlika) Digitalis purpurea (Fingerborgsblomma) Juniperus sp? ex Nevada Leucanthemum vulgare (Prästkrage) Loquat Meconopsis cambrica (Engelsk vallmo, orange) Nicandra physaloides (Ballongblomma) Parthenium integrifolium (Wild quinine) Streptophus amplexifolius Vicia cracca (Kråkvicker) Vicia sativa (Fodervicker)
Olle
Elisabeth P
13-01-2006, 16:05
Hej på er alla frötokiga. Är rätt ny i det här med trädgård, men så länge jag lever lär jag... Alla ni som har mängder av fröer, hur gör ni? Tar ni av och torkar fröerna på sensommaren - hösten för att sedan förvara i askar eller påsar? dum fråga men bara så jag vet och kan vara med nästa år. Lisa
Eva 33c
13-01-2006, 16:46
Hej Lisa! Frölistorna är nog en blandning mellan egenhändigt plockade fröer och rester av "köpe- fröer". Det är kul att plocka frö själv, det gör man allt eftersom man ser att fröna är mogna på växterna. Det som blommar tidigt kanske har frö tidigt osv. Plocka och spara i papperskuvert eller liknande och förvara torrt. Glöm inte att skriva vilken växt du tog den ifrån.
Elisabeth P
13-01-2006, 17:13
Tack, ska allt börja samla..... Problemet är bara att komma ihåg exakt vad jag har-om jag plockar ifrån gamla blommor i trädgården.
Lisa
Lady Hamilton
13-01-2006, 17:52
Ett tips kan vara att du samlar i kaffefilter, som du märker med namn eller om du är osäker på namnet kan du skriva ett "eget identifieringsnamn". Och du kan senare kan kolla upp vad det är för en växt. Du kan te.x. fota av växten när den blomma o sedan lägga in fotot här så är det säkert någon som vet vad den heter
Maggan H
13-01-2006, 19:49
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-01-2006, 15:36) Det betyder det tyvärr. Men vi får väl vänta och se ett tag till...
Jag fick frön från ett par AoT-forumister också. Det skulle vara bra om alla skickade med en liten hälsning med avsändare så att jag kan tacka direkt utan att behöva kolla igenom forumen efter vad jag har beställt av vem.
Olle Tack för fröna Olle, och jag glömde oxå skriva avsändare på min ranson till dig, hoppas du har fått bl a alpgentianan.
Elisabeth P
15-01-2006, 13:31
Hej!
Jag har några små frågor. Känner mig rätt ny i detta man vill gärna vara med.
Hur fungerar bytena? Brukar det vara runt 10 frön i ett byte, eller är det för lite? Hur får ni varandras adresser? Är det den som skickar som står för frakten?
Lisa
Jeanette/västra götaland
15-01-2006, 14:20
CITAT (Lisa:) @ 15-01-2006, 13:31) Hej!
Jag har några små frågor. Känner mig rätt ny i detta man vill gärna vara med.
Hur fungerar bytena? Brukar det vara runt 10 frön i ett byte, eller är det för lite? Hur får ni varandras adresser? Är det den som skickar som står för frakten?
Lisa Antalet fröer har varierat från 4 till 1000 (eller nåt  ). Vi skickar privatmeddelanden till varandra med adresserna. Sedan har den som skickar "betalat" frakten (frimärket). Så har det varit för mig iallafall. Är jättenöjd med bytena som jag gjort här på odla. Men om man däremot skänker fröer så vill man kanske ha betalt för portot.
Elisabeth P
15-01-2006, 15:24
Hej Lady Adina!
vet som sagt inte riktigt hur det här fungerar, men är intresserad av fröer från:
Akleja 'Black Barlow' Aquilegia vulgaris Akleja 'Nivea' Aquilegia vulgaris Atlasblomma (okänd sort) I byte har jag ( om det räcker med ca 10 frön)
Brokkrage Easten star Rosenskära Candy stripe Nattljus Sunset boulevard Krokardblomster Burgundy Brudslöja Snowflake, dubbel vit, flerårig
Lisa
Lars-Olof Arvids
16-01-2006, 08:42
CITAT (Margareta Hansson @ 13-01-2006, 19:49) Tack för fröna Olle, och jag glömde oxå skriva avsändare på min ranson till dig, hoppas du har fått bl a alpgentianan.  Maggan, dina frön av alpgentiana m m har kommit. Tack så mycket! Olle
CITAT (Margareta Hansson @ 04-01-2006, 21:30) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-01-2006, 20:38) Är det någon som har frö från Astilbe som skulle vilja sälja några stycken till mig? :) Du kan få av mig, Norrbottens-Magdis, jag har den rosa. Hur ser Astilbens frö ut? Är den svår att så? Vi hade två jättefina sorter (en ljusrosa och en mörkt ceriserosa) i en rabatt som nu blivit överkörd av en grävskopa i samband med omdräneringen. Om de har överlevt skulle jag gärna prova fröföröka dem. Jag har inte så mycket att byta med i år, och vet inte riktigt vad jag skulle vilja ha i utbyte... Men om någon är intresserad kan jag skänka bort av följande chilifröer: Ancho mulato (mild-medelstark, Capsicum annum) Early Jalapeño (medelstark, Capsicum annum) Habanero (mycket stark, Capsicum chinense) Cascabel (mild-medelstark, Capsicum annum om jag minns rätt) Skicka meddelande om du är intresserad.
Jeanette/västra götaland
16-01-2006, 13:54
CITAT (LadyAdina @ 11-01-2006, 16:37) Jeanette, tusen tack för fröna! (Dina är på g också.) Tack för bonusen; den röda vallmon! Måste bara fråga om du har någon aning om hur hög den blir? Fröerna kom idag. Tack. (nu skall här sås massor)
LadyAdina
18-01-2006, 17:04
Bra att de kom fram som de skulle!  Zazu, fröna från dig har kommit fram nu, jag bugar och bockar!
Någon som har Lewisia-frön? Gärna olika sorter.
Jeanette/västra götaland
19-01-2006, 10:30
Jag undrar om någon har hängpetunia, million bells eller liknande där de kan tänka sig att byta bort några fröer.  Blev så sugen när jag läste tråden om dessa sorter. Jag har tagit fröer från min röda surfina och sått och det har faktiskt blivit ganska bra. Listan på vad jag har finns först i denna tråden, den är inte helt uppdateras så någon/några sorter kan vara slut. Jag kunde inte hålla mig när jag var i blomaffären så ett par sorter har tillkommit också.
nu har jag uppdaterat min frölista, finns bara en eller två påsar av varje achillea millefolium röd-rosa alcea rosea ljusgul alcea rugosa allium schubertii aquilegia blå-lila-rosa aster sp. blå m brun mitt campanula latifolia campanula persicifolia vit och blå blandat campanula punctata capsicum anuum 'peruvian purple' carex pseudocyperus chlorophytum orchidastrum digitalis rosa digitalis gul digitalis vit eryngium planum kitaibelia vitifolia lychnis coronaria rosa lychnis coronaria rosa och vit onopordum acanthicum polemonium caeruleum polemonium caeruleum 'alba' primula veris prunus cerasiferum, 3 frön psidium cattleyanum raphanus sativus 'cherry belle' rosa rugosa dubbel rosa thymus vulgaris
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|