Sidor: 1, 2
Magdis
Det var nåt annat sorts abonnemang de ville pracka på mig och de lyssnade inte på min förklaring att det iallafall skulle bli dyrare för oss eftersom vi inte ringer så mycket. De har alltid den där attityden att man måste vara dum i huvet som inte genast hakar på deras erbjudanden. Klart att det måste finnas nån hake med det, de ska ju tjäna pengar...inte ge bort saker gratis.
fruberglund
CITAT (Latmask @ 06-01-2006, 11:37)
Vi är världsföräldrar och betalar in till Unicef varje månad.

Vi med...känns lite mer aktuellt nu när man är förälder själv på nåt sätt smile.gif

Ringer sällan någon men säger som de flesta andra, skänker till det vi vill i så fall. Fast det farliga med att tänka så är att det sällan blir av.

Min bästa vän brukar ge en slant till välgörande istället för att skicka pappersjulkort varje år, tycker jag är en fin gest biggrin.gif
Hired-Gun
Betalar in 4500kr varje år till välgörade ändamål,för mej är det Barncancer fonden,Amesty International och World Wildlife Fund
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-01-2006, 17:32)
Det var nåt annat sorts abonnemang de ville pracka på mig och de lyssnade inte på min förklaring att det iallafall skulle bli dyrare för oss eftersom vi inte ringer så mycket. De har alltid den där attityden att man måste vara dum i huvet som inte genast hakar på deras erbjudanden. Klart att det måste finnas nån hake med det, de ska ju tjäna pengar...inte ge bort saker gratis.

Kanske var det Tele2.. de ringde hit en gång och frågade om jag inte ville ha billigare telefoni.
Jag sa att eftersom han inte visste om mina telefonräkningar så borde han inte yttra sig och jag varnade honom att vi hade NIX och han ringde ändå... han la på snabbt. laugh.gif
Berith
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-01-2006, 17:32)

Glocalnet ringde häromdan och undrade om vi ville byta från Telia till dom, men jag förklarade att vi har Telia (nästan) enbart för internet. Resten klarar vi av med mobiltelefonerna. Då tackade tjejen mycket vänligt för sej, för då hade hon ingenting att erbjuda mej. Positiv tjej, och positivt telefonsamtal tycker jag. smile.gif
Magdis
Nu har jag tagit lärdom av er och sagt nej häromdagen! smile.gif *stolt*
Det ringde från någon av alla cancerföreningar som finns och som jag aldrig kan skilja på. Vi hade givit en summa till dem alldeles före jul och nu ville de alltså ha ännu mer. Då sa jag att vi ville hoppa över den här gången eftersom vi gett till andra föreningar. Då föreslog hon en mindre summa som man kunde ge ifall man ville dela upp mellan olika fonder, men jag sa nej till det också. Det var ju inte p.g.a pengasumman jag sa nej utan p.g.a principen. Jag har äntligen insett att man inte måste ge till alla småföreningar som ringer.

(Jag har lyckats övertyga min man också om att han ska dra sig ur nån idioti som han gick med på via telefon, att via autogiro skänka pengar till Stockholms stadsmission varenda månad!! Om det fanns nån Piteå stadsmission så kanske det vore lite mer idé, men det där! Varför i herrans namn skulle vi ge pengar dit varenda månad?? blink.gif )
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-01-2006, 11:32)
Nu har jag tagit lärdom av er och sagt nej häromdagen! smile.gif *stolt*

Bra början... du får vara stolt. smile.gif
pejori
tiggeribrev är lättare att ignorera, men det är säkert någon som "hjälper" den stackaren....fick det idag i mailen....

Dear Friend

This mail might come to you as a surprise and the temptation to
ignore it as unserious could come into your mind; but please consider
it a
divine wish and accept it with a deep sense of humility. My name is
Jose A.
Martinez. I am a 54 years old man, I am Cuban currently residing in
Dubai
(United Arab Emirate).

I was formerly living in Cuba and served under Castro`s government but
had to run into
self exile after the ruling Government of Fidel Castro closed in on my
family on accusations of anti-government greetings to you and your
lovely statements, I was once married with two children but my family
also my wife and children escpe to america before they where one of
those
vitim in world trade centre.

l did made a lot of money serving Castro and on
getting to UAE, I have been a merchant here in Dubai dealing in
Ornamentals, Oriental Carpets and Artifacts and life was very smooth
for me
until about three(3) years ago when I was first diagnosed of Cancer of
the Larynx.Before this happened my business and
concern for making money was all I lived for, I never really cared
about
other values in life. But since the loss of my family and hometown, I
have
found a new desire to assist helpless families. I have been helping
orphans in
orphanage/motherless homes. I have once donated some money to orphans
in war
ravaged Eritrea, Somalia, Sudan and some East European Countries.
Before I
became ill, I kept $ 4.5 Million in a long-term deposit vault of a
security/finance company and I didn`tstate any next of kin when the
money was
deposited and if I died without stating any the money will
automatically
go into the coffers of the security company and I don`t want this to
happen. I
have left the hospital and presently receiving treatment in an
acupuncture clinic, I have been undergoing treatment for Oesophageal
Cancer at the hospital. I have since lost my ability to talk and my
doctors
have told me that I have only a few months to live. It is my last wish
to see
this money distributed to charity organizations.Because relatives and
friends have
plundered so much of my wealth since my illness, I cannot live with the
agony of
entrusting this huge responsibility to any of them. Please, I beg you
in the
name of God to help me collect the deposit and distribute it amongst
charity
organizations. Use your judgement to distribute the money and feel free
to
reimburse yourself when you have the money for any cost you incur
during
the process of collecting and distributing the money to charity
organizations. I am willing to offer you a reward If you are willing to
help, please reply as soon as you can
Looking forward to hearing
from you soonest.

Best wishes,
J. A Martinez
olgak
Jag säger alltid nej. Numer har vi nix, så nu får vi inga sådana samtal längre, men jag säger också nej till dem som samlar in pengar på stan. Jag vet inte om det är bra eller dåligt att jag gör så. Jag kan inte skylla på att jag sedan går hem och betalar en massa pengar till något jag själv valt heller. Vi har fadderbarn och det finns andra saker jag ALLTID skänker till (t.ex. Konsums insamlingar - jag är ett gammalt fan av VI-skogen, så det blir alltid "bistånd på köpet" och aldrig någon pant utan den skänks), men ALDRIG på stan eller om någon ringer.

Jag har varit myckte ideellt aktiv själv i miljöorganisationer och liknande när jag var yngre. Därför reagerar jag väldigt negativt på dessa inhyrda insamlare. Minst hälften av det de samlar in måste ju gå till lönerna för insamlarna ?! Detta kanske inte heller är fel, jag vet inte. Men det känns helt fel för mig. Om jag däremot ser en ÄKTA amnesty-medlem med bössa på stan, då ger jag genast, och mycket mer nu än förr, eftersom jag verkligen känner att de som står där med bössan bjuder till själva.
Hannele
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-01-2006, 23:50)
när det gäller välgörande ändamål säger jag aldrig nej.
Jag kan helt enkelt inte komma på något skäl till att säga nej.

Jag gör aldrig något via telefon, säger vänligt, att jag kollar på internet på deras hemsida.
(Säger dom dessutom, att dom inte har hemsida, är det nog bluff.)
pejori
ja...det gäller att sålla bland tiggarna...endast större seriösa föreningar gör sig besvär här.... smile.gif smile.gif
B.C.F....C.F...och L.U.G... wub.gif wub.gif
Bettson
Jag brukar svarta att jag skänker till organisationer där huvuddelen av pengarna går till de ändamål jag har skänkt dom till

Att alla fonder med uppringande försäljare så kostar administrationen uppemot 80% varav huvuddelen går till lön för de som sitter och ringer upp.

Så därför skänker jag aldrig pengar till organisationer med uppringande försäljare, och att jag alltid kollar de organisationer som jag skänker pengar till.

Har faktiskt inte ett enda dugg dåligt samvete eftersom jag ofta stöder röda korset, rädda barnen och andra 90-organisationer.

Jag anser inte att jag skall behöva ha dåligt samvete för att jag inte vill skänka pengar till huvudsakligen andras löner.
sudden
jag själv har ringt runt för CTRF (cancer och trafikskadades riksförbund) och jag blev bjuden på middag via telefon 5 gånger på 3 månader biggrin.gif

jag avböjde såklart men de skänkte pengar ändå laugh.gif

här hemma har vi ingen hemtelefon så vi får inga såna samtal alls smile.gif
Inga från Närke
Jag säger alltid nej för jag betalar in själv till de organisationer som står mig närmast att hjälpa.
Hjärt o Lungsjuka, Diabetefonden, Röda Korset, Munmålarna (Julkortsförsäljning) och Astma o Allergifonden.
Sedan köper jag lotter av våra lokala ungdomsföreningar för att stötta dem och allt detta tycker jag räcker och det brukar jag meddela den som ringer upp.
Alba
Jag såg en gång ett TV-program om olika insamlingar där man kollade upp hur mycket av pengarna som nådde slutmålet.
Efter det programmet skänker jag inte pengar.

Har NIX och slipper helt dessa samtal.

Gav några gånger till OSKARS-fonden men förklarade vid ett tillfälle att min ekonomi inte tillät mera bidrag och det har man accepterat. De ringer aldrig.

Man behöver bara säga NEJ. Du är inte skyldig dem någon förklaring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon