Sidor: 1, 2
Reserv
CITAT (Hannele @ 07-01-2006, 11:07)
CITAT (Castea @ 07-01-2006, 10:14)
Jag använder olivolja varje dag, den är god och ett bra slags fett.

Olivolja innehåller ingen omega-3, som svensk rapsolja gör, båda är enkelomättade.
Linfröolja är bäst ur näringssynpunkt, men man kan inte steka i den.

Kan och kan sleep.gif man kan inte steka i lätt o lagom heller, fast det visste juh inte jag då förstås rolleyes.gif Är det nån som testat? unsure.gif korvarna sitter som fastlimmade och det blir som sega trådar när man försöker att avlägsna det man stekt, för att inte snacka om hur jädra besvärligt det är att få ren stekpannan. rolleyes.gif
Castea
CITAT (Felix matte @ 07-01-2006, 10:13)
Egentligen finns det bara ett skäl att välja den dyrare olivoljan:
- Det är om man gillar själva olivsmaken, säger Lars Ellegård

Och därför kommer jag fortsätta att mest använda olivoljan. smile.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 07-01-2006, 11:33)
Kan och kan sleep.gif  man kan  inte steka i lätt o lagom heller, fast det visste juh inte jag då förstås rolleyes.gif  Är det nån som testat? unsure.gif  korvarna sitter som fastlimmade

Det handlar inte om bara om dåliga stekegenskaper (de innehåller för mycket vatten),
utan att det är ohälsosamt att hetta vissa typer av olivoljor och lättmargariner, det bildas skadliga syreradikaler.
(Bregott innehåller bara smör och fleromättad svesk rapsolja, går utmärkt att steka och baka med. smile.gif)
netaave
Lättmargariner går inte att använda i mat överhuvudtaget.
Jag använder också kallpressad rapsolja för det mesta men har alltid en bra olivolja hemma. Steker gör jag i den flytande smör/oljeblandningen, lat som jag är.
Magdis, jag har matberedaren till höger om spisen i "stand by" läge jämt det spar jag mycket tid på. Jag har en med cleanknapp så när jag har använt den kör jag i nån droppe diskmedel och lite vatten och kör den på clean, sen är det bara skölja under kranen så är den "stand by" igen.

http://www.consumer.philips.com/consumer/c...ESHQVHKFSEKI5P#

Har dock ingen mixer på min
kaerrma
CITAT (Castea @ 06-01-2006, 16:10) *
Fast det är väl egentligen svårt att hålla redan på ÖB:s sortiment, för det brukar ju variera kraftigt. ÖB har väl inget känt "standardsortiment"? Jag ska i alla fall ge mig iväg till "mitt" ÖB och se om sprayflaskor finns där.... och nu. :wacko: :lol: ;)

Det går väl lika bra att använda en blomspruta för detta ändamål om man är försiktig!!! Eller😉
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon