Full version: Stockholmsförsöket
Sidor: 1, 2
bikiv
I dag var jag beredd på riktig trängsel på T-banan!

Men vad hände? Hur mycket sittplatser som helst både på morgon och kväll!

Verkar som om det varit lika lugnt i biltrafiken...

Ni andra, som tagit er fram kollektivt eller med bil i dag, har ni upplevt samma sak?

Lite av en antiklimax, men inte mig emot, det var lääääänge sedan jag fick sittplats både till och från jobbet!
Anma
Men! Hur har alla tagit sig till jobbet?!? Flygit helikopter, eller med tankekraft? ohmy.gif laugh.gif
ingrid fuxwall
De har nog inte börjar jobba än - skolan börjar ju inte förrän på onsdag laugh.gif
Reserv
Samåkningen verkar ha ökat enligt inbodda stockholmare
bikiv
Fast här tror jag att skolorna har börjat, hörde det på radion, iaf.
bikiv
CITAT (Reserv @ 09-01-2006, 23:07)

Jamen, det är ju bra! Måste vara trevligare än att sitta ensam och vara förba...d i bilköerna! (Om det nu blir några???)
*Molly*
Jag tyckte också det var gott om plats på tunnelbanan både imorse och på eftermiddan, hade väntat mig riktig trängsel faktiskt.
Ska bli spännande att se hur det blir med bilköerna i stan framöver.
yenny
Förra veckan på måndagen då de satte igång tullarna hade det tydligen varit kaos i biltrafiken säger min sambo som kör bil i yrket.
fast sedan dess har det varit lugnt.
*Felix matte*
På nyheterna sa de att många valt att åka tidigare till jobbet... trängselvgiften gällde från 06.30 och tydligen var det mycket trafik just innan.
caprifol
Ja, många har åkt tidigare till jobbet. Många, som (liksom jag) har möjlighet att jobba hemifrån har definitivt "flexat" mer och utnyttjat detta mer än vanligt för att undvika topparna i trafiken. Om detta bara är marginellt eller om det ger utslag vet jag inte, men någonstans måste ju pendlarna ha tagit vägen.
caprifol
kristerh
CITAT (Reserv @ 09-01-2006, 23:07)

?? De flesta jobbar på så spridda håll, iaf i min bekantskapskrets att det inte fungerar med samåkning,
Trafiken kommer nog att öka så småningom, jag tror att många sitter hemma och avvaktar, har de möjlighet att jobba hemifrån så gör de det.

Och om nu någon lockas att åka kommunalt så blir de nog besvikna och återvänder till bilen, iallfall om de åker med pendeltåg unsure.gif
det finns ju knappt ett tåg som går i tid, slitna vagnar från 60-70 talet som det antingen är en bastu i eller så finns ingen värme alls.
krister
bikiv
I dag, den andra "riktiga" vardagen:

Kom sent till T-banan och var tvungen att hoppa på i sista vagnen, där var det mycket folk förståss! Fick ingen sittplats, men ändå så pass mycket plats att jag kunde ta fram Metro och stående läsa/lösa Sudoku´n.

På hemvägen var det inte knökafullt med folk på perrongen vid Slussens T-bana och jag fick SITTPLATS!

Få se i morgon, det är väl då som alla skolor börjar (har jag hört)... wacko.gif
kristerh
Politikerna har gjort det bra för sig de behöver inte betala biltullar när de skall in/ut ur stockholm.
Läste i tidningen i dag att någon gjort likadana skyltar som en ledande miljöpartist har på sin bil, med följden att han får veta hur det känns att bevaka hur mycket han skall betala i tull och att betala inom 5 dagar.
kul initiativ tycker jag, även om det inte är lagligt, skulle vara kul om politikerna någon gång får leva som de lär.
krister
bikiv
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 19:01)
Läste i tidningen i dag att någon gjort likadana skyltar som en ledande miljöpartist har på sin bil, med följden att han får veta hur det känns att bevaka hur mycket han skall betala i tull och att betala inom 5 dagar.

biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif
Och dom skyltarna säljs visst på nätet!!!
Kathy
Tvingas betala biltull - i Arvika
*Felix matte*
I nyheterna i morse sades att flera hundra bilägare som inte varit i Sthlm fått krav. Vägverket sa att man kunde låta bli att betala om man visste med sig att kravet var felaktigt.
kristerh
CITAT (Felix matte @ 17-01-2006, 10:02)
Vägverket sa att man kunde låta bli att betala om man visste med sig att kravet var felaktigt.

Då hamnar de ju hos kronofogden wink.gif De säger ju att även om man fått en felaktig räkning skall man betala för att sedan protestera, och då får man så småningom tillb pengarna wink.gif
krister
Reserv
CITAT (kristerh @ 17-01-2006, 11:00)
Vägverket sa att man kunde låta bli att betala om man visste med sig att kravet var felaktigt.

Då hamnar de ju hos kronofogden wink.gif De säger ju att även om man fått en felaktig räkning skall man betala för att sedan protestera, och då får man så småningom tillb pengarna wink.gif
krister

blink.gif I helskotta heller att jag skulle betala en sån räkning!!! Kör man 40 mil ifrån slussarna så ska man f*n inte behöva betala för politikernas dumma påfund för stockholmare. jag är rätt säker på att det räcker med att ringa och påpeka milavståndet för att ens slippa betala skiten.
kristerh
CITAT (Reserv @ 17-01-2006, 11:14)
blink.gif I helskotta heller att jag skulle betala en sån räkning!!! Kör man 40 mil ifrån slussarna så ska man f*n inte behöva betala för politikernas dumma påfund för stockholmare. jag är rätt säker på att det räcker med att ringa och påpeka milavståndet för att ens slippa betala skiten.

Så enkelt kommer du inte undan wink.gif det måste valsa runt i byråkratin ett tag först unsure.gif tänk om någon försöker luras ohmy.gif
krister
Reserv
CITAT (kristerh @ 17-01-2006, 11:24)
CITAT (Reserv @ 17-01-2006, 11:14)

Så enkelt kommer du inte undan wink.gif det måste valsa runt i byråkratin ett tag först unsure.gif tänk om någon försöker luras ohmy.gif
krister

Skulle aldrig falla mig in att betala nån annans räkningar, lika lite som jag skulle betala grannens telefonräkningar på runt 6-7000 (tonåringar och modem). Det får valsas runt bäst det vill, det är juh ändå jag som får rätt i slutändan. Och om man nu mot all förmodan ändå skulle betala så är det ännu svårare att få igen pengarna, för dom lär juh inte erkänna att det är dom som gjort nåt fel.
kristerh
Det tråkiga är ju att du i såfall får en betalningsanmärkning wink.gif
och det ger ju vissa problem om man ska söka lån och så wink.gif
tror att det är svårt att få bort den även om du i slutändan får rätt.
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 17-01-2006, 11:00)

krister

HÄR kan du lyssna och se inslaget från imorse. smile.gif
Kathy
Jag kan tycka att den här extra skatten på bilar är okej, om det går till att förbättra miljön i innerstan.

Tyvärr, så finns det alldeles för många missar, som gör att man blir förbaskad.
Om man t.ex ska från punkt A till punkt B, så kan man åka på att bli debiterad 4 ggr om man t.ex åker de större stråken. (Klara Strandsleden t.ex) Men tråcklar man sig igenom innerstan så kan man klara sig med två tullar.
Meningen var ju att man skulle minska på biltrafiken i innerstan. blink.gif

Och så det här med felavläsningar, självkoll på avgifterna för att inte tala om de höga påminnelseavgifter som blir om man råkar missa att betala en skatt som man inte ens visste att man blivit debiterad.

Plus att alla skattebetalare i hela Sverige är med och bekostar "försöket".

mad.gif
bikiv
CITAT (kristerh @ 17-01-2006, 11:37)
krister

För att få en betalningsanmärkning - tror jag att lagen säger-
-att man måste fått en faktura på det man köpt, vara eller tjänst
-att man måste fått minst en betalningspåminnelse
-att fordringsägaren ansökt om betalningsanmärkning hos Krf

Och att man kan överklaga fordran!

Är det någon ny lagstiftning när det gäller Sthlms-försöket?

Jag kan ha fel, eller också lever vi verkligen i ett Kafka-land?

PS Nu börjar det verkligen bli trångt på T-banan! Ingen sittplats varken till eller från jobbet! Trångt och avskyvärt!
Kathy
CITAT (bikiv @ 17-01-2006, 20:32)

PS Nu börjar det verkligen bli trångt på T-banan! Ingen sittplats varken till eller från jobbet! Trångt och avskyvärt!

Joo....men det här är ju en skatt. Det skickas inte ut någon faktura på skatteavgiften.

Lag om trängselskatt
bikiv
CITAT (Scrollan @ 17-01-2006, 20:40)
Joo....men det här är ju en skatt. Det skickas inte ut någon faktura på skatteavgiften.

Lag om trängselskatt

Självklart... tänkte inte på det... i min upprördhet

Naturligtvis har man täppt till alla hål i lagen!

Men jag blir så förbaskad... och håller med om det du skriver, Scrollan:

"Och så det här med felavläsningar, självkoll på avgifterna för att inte tala om de höga påminnelseavgifter som blir om man råkar missa att betala en skatt som man inte ens visste att man blivit debiterad."

Och fogar vi oss inte så...
Kathy
CITAT (bikiv @ 17-01-2006, 21:09)

Det är valår iår. rolleyes.gif
bikiv
CITAT (Scrollan @ 17-01-2006, 21:23)
CITAT (bikiv @ 17-01-2006, 21:09)

Det är valår iår. rolleyes.gif

JUST DET! laugh.gif laugh.gif ohmy.gif wink.gif
LadyG
CITAT (bikiv @ 17-01-2006, 20:32)
CITAT (kristerh @ 17-01-2006, 11:37)
krister

För att få en betalningsanmärkning - tror jag att lagen säger-

En betalningsanmärkning är, som många tror, något kronofogdemyndigheten som utfärdar.

CITAT
Det är inte kronofogdemyndigheterna som utfärdar betalningsanmärkningar. Ordet betalningsanmärkning är kreditupplysningsföretagens samlingsnamn på ett stort antal uppgifter som de samlar in från olika håll och sedan använder vid kreditupplysning. Många av dessa uppgifter kommer från myndigheter, till exempel kronofogdemyndigheterna.

Kronofogdemyndigheten

Det är med andra ord säkrast att betala och SEN bestrida.

Man borde kunna begära ränta på pengarna om det drar ut på tiden, 8% i dröjsmålsränta tror jag det är. tongue.gif
caprifol
Jag vet att det är en kommunal angelägenhet och att andra kommuner inte då kan få bestämma MEN tycker det är idiotiskt att vi i kranskommunerna inte ska få rösta när det blir dags. De flesta reser till Stockholm och tillbringar det mesta av sin vakna tid där!
andersen
CITAT (caprifol @ 21-01-2006, 12:08)
Jag vet att det är en kommunal angelägenhet och att andra kommuner inte då kan få bestämma MEN tycker det är idiotiskt att vi i kranskommunerna inte ska få rösta när det blir dags. De flesta reser till Stockholm och tillbringar det mesta av sin vakna tid där!

Det är väll helt rätt att dom som bor i stan skall ha egen rösträtt det är ju dom som är drabbade av den intensiva trafiken.
caprifol
Ja, men vi är många som MÅSTE pendla in till sta'n varje dag och som berörs jättemycket - på olika sätt. (De som bor i sta'n har ofta lättare att ta sig till o från jobbet). Obs! jag kör själv inte bil in till sta'n mer än i undantagsfall, men som Du sett i tidigare inlägg drabbas vi hårt av att man inte bygger ut de kommunala färdmedlen tillräckligt. Plötsligt är t-banetåg, bussar m m överfulla.
Magdis
CITAT (caprifol @ 21-01-2006, 13:06)
Ja, men vi är många som MÅSTE pendla in till sta'n varje dag och som berörs jättemycket - på olika sätt. (De som bor i sta'n har ofta lättare att ta sig till o från jobbet).

Jag bor visserligen inte i Stockholm längre men jag måste hålla med dig ändå, jag har bott både i förorten och mitt i smeten och helt klart var det pendlandet från förorten som var värst. När jag bodde på söder så var det ju bara att ta sina ben och knalla dit jag skulle. biggrin.gif
Reserv
Man kan läsa i tidningarna att det är kaos på tunnelbanan, detta måste va´en ficktjuvs mecca, vilken önskedröm med trängsel överallt så dom obemärkta kan komma undan wink.gif
andersen
CITAT (Reserv @ 21-01-2006, 14:15)
Man kan läsa i tidningarna att det är kaos på tunnelbanan, detta måste va´en ficktjuvs mecca, vilken önskedröm med trängsel överallt så dom obemärkta kan komma undan wink.gif

Undrar om det beror på ett det är snökaos?

Det går att läsa på många ställen att det har blivit en succe...stockholmsförsöket.
Eva i Stuvsta
CITAT (andersen @ 21-01-2006, 14:18)
Undrar om det beror på ett det är snökaos?

Det går att läsa på många ställen att det har blivit en succe...stockholmsförsöket.

Man kan ju undra vid vilka tider Peter Eriksson är ute och åker...?
Med tanke på att kollektivtrafiken varit överbelastad redan INNAN trängselskatten... unsure.gif wacko.gif blink.gif
andersen
Aldrig tror jag.Sedan tror jag Eva om du bor i Stuvsta så har du nog svårt att få sittplats pga att stuvsta ligger mellan dom "stora stationerna" Huddinge och Älvsjö eller hur?.
caprifol
Jodå, det kan man, och jag hör faktiskt till dem som trott att det kan bli bra, bl a därför att jag följt Londonexemplet på rätt nära håll. Det ÄR vettigt för miljön och det ÄR OK att de som sk-ar ned miljön ska betala för det. MEN genomförandet har varit så urbota klantigt. Vi var t ex 60.000 (tror jag det stod i tidningarna..) som fick våra autogiroansökningar i retur med felmeddelande. För att inte tala om detta att man måste betala felaktiga avgifter för att sedan överklaga.

En stor - och jätteviktig - skillnad mot London är ju att där går de enorma summor man får in till kommunikationer/vägar, vilket vi inte har någon som helst garanti för att de kommer att göra här.

Red: här hann andra före mig. "Jodå, det kan man" är som svar på andersens "att man kan läsa om att det är lyckat..
andersen
CITAT (caprifol @ 21-01-2006, 14:39)
Jodå, det kan man, och jag hör faktiskt till dem som trott att det kan bli bra, bl a därför att jag följt Londonexemplet på rätt nära håll. Det ÄR vettigt för miljön och det ÄR OK att de som sk-ar ned miljön ska betala för det. MEN genomförandet har varit så urbota klantigt. Vi var t ex 60.000 (tror jag det stod i tidningarna..) som fick våra autogiroansökningar i retur med felmeddelande. För att inte tala om detta att man måste betala felaktiga avgifter för att sedan överklaga.

En stor - och jätteviktig - skillnad mot London är ju att där går de enorma summor man får in till kommunikationer/vägar, vilket vi inte har någon som helst garanti för att de kommer att göra här.

Tror åxå att det kan bli bra, men jag tycker inte att man skall betala för utträde ur staden.
Kathy
Stockholmsförsöket.
Kathy
CITAT (andersen @ 21-01-2006, 14:41)
Tror åxå att det kan bli bra, men jag tycker inte att man skall betala för utträde ur staden.

Fast det är precis så det är nu, i Sthlm.
andersen
CITAT (Scrollan @ 21-01-2006, 14:44)

Tycker att det sidan är osmaklig, dom har bla lagt ut Peter Eriksson registerings skyllt...
Eva i Stuvsta
Fast oftast går jag på tåget i Huddinge - men det spelar ingen roll... Får ändå stå!
Om jag kommer på överhuvudtaget förstås... Som mest har tre överfulla (korta) tåg rulat förbi. Jag har inget emot att stå - andra som åker längre kan få sitta - men trängseln är inte kul.
Jag tycker absolut att mer pengar borde gå till tvärförbindelser så vill slipper passera stan i onödan. Själv har jag jobbat i Sickla i fem år: Huddinge-Södra station-Slussen-Sickla. Tar i bästa fall strax under en timme, och ibland (i motsatt riktning) upp till två timmar. Varför åka in till stan överhuvudtaget? Med bil genom Södra Länken tar det en kvart från dörr till dörr - i rusningstid... En buss, kanske?
Kathy
CITAT (andersen @ 21-01-2006, 14:50)
Tycker att det sidan är osmaklig, dom har bla lagt ut Peter Eriksson registerings skyllt...

Då tycker jag du ska maila dem och tala om att du tycker sidan är osmaklig. smile.gif I "main menu"-listan kan du klicka fram "kontakta oss".

Jag ser dock inget osmakligt i att lägga ut en reg-skylt?
andersen
CITAT (Eva i Stuvsta @ 21-01-2006, 14:55)
Fast oftast går jag på tåget i Huddinge - men det spelar ingen roll... Får ändå stå!
Om jag kommer på överhuvudtaget förstås... Som mest har tre överfulla (korta) tåg rulat förbi. Jag har inget emot att stå - andra som åker längre kan få sitta - men trängseln är inte kul.
Jag tycker absolut att mer pengar borde gå till tvärförbindelser så vill slipper passera stan i onödan. Själv har jag jobbat i Sickla i fem år: Huddinge-Södra station-Slussen-Sickla. Tar i bästa fall strax under en timme, och ibland (i motsatt riktning) upp till två timmar. Varför åka in till stan överhuvudtaget? Med bil genom Södra Länken tar det en kvart från dörr till dörr - i rusningstid... En buss, kanske?

Hmm går det inte att åka buss till Gullmarsplan och där ifrån buss till Sickla?
Eva i Stuvsta
Konstigt nog inte - Gullmarsplan är ju annars en knutpunkt för Söderförorterna. Tror förresten de har dragit in den bussen också, den som gick via Sickla till Gullmarsplan...
Men nu finns ju möjligheten att gå av penedeltåget vid Årstaberg och ta tvärbanan därifrån. Så man behöver inte åka in till stan längre - men pendeleländet består...
bikiv
CITAT (Eva i Stuvsta @ 21-01-2006, 15:43)
Tror förresten de har dragit in den bussen också, den som gick via Sickla till Gullmarsplan...
Men nu finns ju möjligheten att gå av penedeltåget vid Årstaberg och ta tvärbanan därifrån.

Jo det är riktigt! Det var tidigare buss 150 som gick mellan Gullmarsplan och Jarlaberg (förbi Sickla). Men när tvärbanan blev klar drogs den bussen in.

Det är klart att man kan ta tvärbanan till slutstationen i Hammarbyhamnen, men får då gå en bra bit fram till Sickla, beroende på var i S. man jobbar!

Jag och många av mina arbetskamrater som bor söder om stan har förgäves vädjat till SL att återuppta den bussen. Nu är vi tvingade att åka via Slussen som är så hårt belastad.

Kanske att, om fler söder om söder-bor och som ska utåt Nacka "bönar och ber" SL att återuppta bussen, vi slipper trängas på Slussens perronger och trappor, som nu i och med Sthlms-försöket är mer än proppade med folk.
Eva i Stuvsta
Apropå tvätförbindelser: häromdan skulle jag åka till en kompis i Enskededalen. Kollade förstås SL:s reseplanerare, och det fanns flera olika alternativ - alla med minst ett byte, ibland två. Vilket var då den snabbaste och enklaste lösningen? Jo, så klart: pendeltåget till Södra station, promenera till Medborgarplatsen och ta tunnelbanan.
Visst är det konstigt?
kristerh
CITAT (andersen @ 21-01-2006, 14:50)

Tycker inte det är ett dugg osmakligt, den finns att köpa oxså, synd att jag inte har bil då hade garanterat den skylten åkt upp på bilen wink.gif
de borde presentera flera av de stockholmsfientliga politikernas skyltar, om de nu har bil, de åker väl taxi på vår bekostnad wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon