|
CITAT (yenny @ 10-01-2006, 17:16) Hade jag inte haft en egen kanonbra pappa så hade jag adopterat dej som pappa   Skulle väl kunna gå för sig, äldsta grabben är bara ett år yngre än dig, och finns det hjärterum så finns det stjärterum  Skönt att du är nöjd med din egen pappa ändå, då är du juh också nöjd med din uppfostran får jag förmoda
CITAT (Reserv @ 10-01-2006, 17:18) Skönt att du är nöjd med din egen pappa ändå, då är du juh också nöjd med din uppfostran får jag förmoda  Ja jag är nöjd med min uppfostran.. även fast jag har skilda föräldrar så tycker jag att jag växt upp till en bra människa. För att återgå till ämnet... att bli bjuden på alkohol... först efter att jag fyllt 18 blev jag bjuden hemma. Fast det var en skvätt vin till någon middag någon gång... typ 3 ggr på 2 år innan jag flyttade hemmifrån. Jag hamnade ju självklart på endel fester som tonnåring.. dår var en hel del sprit, öl, vin, cider mm... fast jag var inte alls intreserad, jag höll mej till min cola.
Hannele
10-01-2006, 18:26
CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 01:55) Hur skulle ni reagerat om ni fick reda på att någon bjudit er 15 åriga dotter på starköl Ingen ska bjuda mina minderåriga barn på starköl. (Fast den yngste fyller 18 nästa vecka..)
Hannele
10-01-2006, 18:32
CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2006, 13:12) I Lund, där jag jobbar, vet jag att man gör polisanmälningar varje gång en ungdom påträffas berusad. Detta följs sedan upp med utredning, där både ungdomen och föräldrar kallas, ang hur ungdomarna kommit över sin alkohol. Vissa gånger kanske det inte leder till något, för att ungdomen inte vet alt inte berättar vem som stått för alkoholen, men jag tror det är rejält avskräckande för både ungdomarna och föräldrarna. Tja, en gång var jag med om ett sånt samtal med min mycket yngre lillasyster, jag bodde inte hemma längre. Vi tyckte det var bra, att de tar tag på probllemen. Avskräckande var det väl inte, för det var engångshändelse. Min lillasyster hamnade på sjukhus, för vi blev lite rädda, att hon fått i sej något farligt, men det var "bara" system-sprit.
kristerh
10-01-2006, 18:43
Bra att det finns så många kloka föräldrar här på odla, det finns alldeles för många föräldrar som inte bryr sig om sina ungdomar. Nu vill jag spåra ur lite ock kastar in denna fråga; Jag undrar varför vi här i de nordiska länderna har en sådan "supmentalitet" allting med alkohol är så spännande, farligt, på fester sups det enormt, och har ett stort problem med nersupna ungdomar  fyllon på gator o torg. Det har väl INGET med alla förbud, alkoholskatter och allt annat som skall göra alkoholen så svåråtkomlig som möjligt  men som i själva verket ger motsatt effekt, (tycker jag) kan bara konstatera att i de länderna söderöver spanien tex, ser man aldrig några fulla ungdomar som spyr skriker och slår sönder nåt, inte heller ser man några fyllon på gator torg och parker, vad tror ni? men de har inte heller en massa förbud o annat och folk lever med alkoholen som vilken vardagssak som helst. krister
Ophelia
10-01-2006, 18:52
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 18:43) Bra att det finns så många kloka föräldrar här på odla, det finns alldeles för många föräldrar som inte bryr sig om sina ungdomar. Nu vill jag spåra ur lite ock kastar in denna fråga; Jag undrar varför vi här i de nordiska länderna har en sådan "supmentalitet" allting med alkohol är så spännande, farligt, på fester sups det enormt, och har ett stort problem med nersupna ungdomar  fyllon på gator o torg. Det har väl INGET med alla förbud, alkoholskatter och allt annat som skall göra alkoholen så svåråtkomlig som möjligt  men som i själva verket ger motsatt effekt, (tycker jag) kan bara konstatera att i de länderna söderöver spanien tex, ser man aldrig några fulla ungdomar som spyr skriker och slår sönder nåt, inte heller ser man några fyllon på gator torg och parker, vad tror ni? men de har inte heller en massa förbud o annat och folk lever med alkoholen som vilken vardagssak som helst. krister Kanske kan vara så att frekvensen av leverchirrosskador är högre i dessa länder. Sedan kanske man föredrar andra saker att berusa sig på som typ röka på.
CITAT (netaave @ 10-01-2006, 16:39) Reserv jag tror vi som bor på landet är så vana att skjutsa och hämta våra barn att man gör det automatiskt. Tror att om man är van att ungarna är självgående så blir man också mer bekväm själv. [QUOTE] Det kan nog hända att det är så oftast men inte alltid. Vi hämtar alltid hem vår 15 åring och hon skulle aldrig få sova över på en nyårsfest. Fast viss var det lite tungt att knata upp kl 02.00 på nyårsafton för att hämta. Det som är trist är att alla hennes kompisar står på led och vill åka åt alla håll över hela stan. Vart deras föräldrar är vet jag inte, dom kanske inte måste ut eftersom vi ändå kommer med bilen  Det som är bra är väl att dom kommer hem dom med. Jag skulle aldrig acceptera att min 15 åring blev bjuden på sprit av någon som är vuxen. Fast jag undrar som Reserv varför hon ens fick sova över? /Åsa
kristerh
10-01-2006, 19:07
CITAT (Ophelia @ 10-01-2006, 18:52) Kanske kan vara så att frekvensen av leverchirrosskador är högre i dessa länder. Sedan kanske man föredrar andra saker att berusa sig på som typ röka på. Har då aldrig sett någon som är "rökt" heller det brukar synas ganska bra. Leverskador kan jag inte uttala mig om efersom jag varken är läkare eller forskare, jag bara talar om vad som syns på gator o torg. krister
På gator och torg ser vi vad vi låter våra ungdomar göra.
/Åsa
Ophelia
10-01-2006, 19:33
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 19:07) CITAT (Ophelia @ 10-01-2006, 18:52) Kanske kan vara så att frekvensen av leverchirrosskador är högre i dessa länder. Sedan kanske man föredrar andra saker att berusa sig på som typ röka på. Har då aldrig sett någon som är "rökt" heller det brukar synas ganska bra. Leverskador kan jag inte uttala mig om efersom jag varken är läkare eller forskare, jag bara talar om vad som syns på gator o torg. krister Nja...du får väl ta och vandra runt på halvmörka ställen vid 2-tiden och stirra in i folks ögon så får du väl se hur påtända vissa kan vara. Med anledning av ditt intresse så kanske det kan vara intressant att se över skadefrekvensen av alkoholrelatedare skador inom EU.
birgitek
10-01-2006, 20:09
Tycker inte riktigt det framgår vem som bjöd din dotter på öl. Var det en vuxen eller en pojke i något sånär samma ålder? Stor skillnad tycker jag. Var det på en föräldrafri fest eller var det nyårsfirande hemma hos en familj?Också stor skillnad tycker jag: Låter man sin 15-åring fira nyår utan någon vuxen närvarande så är man bra naiv om man tror att det inte finns alkohol att tillgå. Var det så att det var någons förälder som bjöd på ölen så förstår jag att du är arg. Birgit Ek
*Felix matte*
10-01-2006, 20:23
CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 13:07) Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då han var vaken nej det var inte min vännina som bjöd henne på ölen jag förstår att jag inte är ensam att tycka som jag gjort och nu har jag fått mer kött på benen av att läsa allt ni skrivit skall fundera på hur jag skall göra nu Varför måste du fundera om du nu vet vem som bjöd på alkoholen? Jag kan inte förstå Sedan så är det inte så sällan man läser om tonårstjejer som bjudits på alkohol och när de blivit lite "snurriga" , blivit utsatta för sexuella övergrepp/våldtäkt. Nu säger jag inte att din dotter behöver ha råkat ut fär det, men har du pratat med henne om sånt. Till sist så undrar jag... Var det hon själv som berättade om ölen hon blev bjuden på.. eller var det du som såg att hon var påverkad?
kristerh
10-01-2006, 20:34
CITAT (Ophelia @ 10-01-2006, 19:33) Nja...du får väl ta och vandra runt på halvmörka ställen vid 2-tiden och stirra in i folks ögon så får du väl se hur påtända vissa kan vara. här hemma är det vanligare än folk tror med påtända människor, och inte behöver jag gå ut vid 2 tiden på natten för att se sådana, bara att gå ut en vanlig vardag i stockolm eller någon förort för att hitta dem. krister
*Felix matte*
10-01-2006, 20:43
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 20:34) CITAT (Ophelia @ 10-01-2006, 19:33) Nja...du får väl ta och vandra runt på halvmörka ställen vid 2-tiden och stirra in i folks ögon så får du väl se hur påtända vissa kan vara. här hemma är det vanligare än folk tror med påtända människor, och inte behöver jag gå ut vid 2 tiden på natten för att se sådana, bara att gå ut en vanlig vardag i stockolm eller någon förort för att hitta dem. krister För att inte säga alla de som rökt sönder sig.. som jag... av vanliga lagliga cigaretter.. minst lika farligt men mer accepterat än alkohol. Trots att jag på inget sätt försvarar överdrivet alkoholbruk så måste man ändå också se till statens andra inkomstkälla... tobaken.
Hannele
10-01-2006, 21:06
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 18:43) Jag undrar varför vi här i de nordiska länderna har en sådan "supmentalitet" allting med alkohol är så spännande, farligt, på fester sups det enormt, och har ett stort problem med nersupna ungdomar  fyllon på gator o torg. Kommer inte forbollshuliganer från England, från Holland? Jag har sett fyllon på gator o torg i Ryssladn och i många andra länder. I New York, på Manhattan, you name it.
CITAT (Ophelia @ 10-01-2006, 18:52) CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 18:43) Bra att det finns så många kloka föräldrar här på odla, det finns alldeles för många föräldrar som inte bryr sig om sina ungdomar. Nu vill jag spåra ur lite ock kastar in denna fråga; Jag undrar varför vi här i de nordiska länderna har en sådan "supmentalitet" allting med alkohol är så spännande, farligt, på fester sups det enormt, och har ett stort problem med nersupna ungdomar  fyllon på gator o torg. Det har väl INGET med alla förbud, alkoholskatter och allt annat som skall göra alkoholen så svåråtkomlig som möjligt  men som i själva verket ger motsatt effekt, (tycker jag) kan bara konstatera att i de länderna söderöver spanien tex, ser man aldrig några fulla ungdomar som spyr skriker och slår sönder nåt, inte heller ser man några fyllon på gator torg och parker, vad tror ni? men de har inte heller en massa förbud o annat och folk lever med alkoholen som vilken vardagssak som helst. krister Kanske kan vara så att frekvensen av leverchirrosskador är högre i dessa länder. Sedan kanske man föredrar andra saker att berusa sig på som typ röka på. kan det kanske bero på att dom inte dricker en stor mängd alkohol på kort tid, utan dricker över hela dygnet. det gör att dom inte blir stupfulla, men att leverskadorna ökar. i Frankrike får barnen vin utblandat med vatten som måltidsdryck när dom blir i tonåren  även i Danmark har dom högre frekvens av alkoholskador än sverige
CITAT (Gåsis @ 10-01-2006, 19:07) Det som är trist är att alla hennes kompisar står på led och vill åka åt alla håll över hela stan. Vart deras föräldrar är vet jag inte Det var en reflektion jag gjorde många gånger när jag hämtade mina ungdomar. Visst, jag fyllde bilen, mer kunde jag inte göra. Vid några tillfällen var de "bara nere på sta'n" och jag behövde inte köra bil, men jag tog ändå alltid en sväng med hunden och hämtade till fots. De protesterade de första gångerna och tyckte det kändes löjligt. Men vad som verkligen såg löjligt ut, det var den "svans" av ungdomar vi fick efter oss. De gick hellre en omväg tillsammans med oss helt enkelt för att de kände sig trygga. Då kunde jag känna mig gråtfärdig många gånger och undra var i hela friden deras föräldrar var.
kristerh
11-01-2006, 11:03
CITAT (pejori @ 10-01-2006, 21:53) i Frankrike får barnen vin utblandat med vatten som måltidsdryck när dom blir i tonåren  Är det riktigt sant  isåfall är det ju ruskigt. krister
kristerh
11-01-2006, 11:11
CITAT (Hannele @ 10-01-2006, 21:06) Kommer inte forbollshuliganer från England, från Holland? Jag har sett fyllon på gator o torg i Ryssladn och i många andra länder. I New York, på Manhattan, you name it. vem har pratat om fotbollshuliganer  de är ju rena brottslingar och inget annat, visst i ryssland lever de på sprit men där har jag aldrig varit så det kan jag inte uttala mig om, kan det vara så att det är en kvarleva från sovjettiden då inget annat fanns att tillgå, kanske inte finns det nu heller, fast en del av befolkningen har det mycket bättre visst finns det socialt utslagna i alla länder men jag tvivlar på att det förekommer i så låga åldrar som i sverige och om det nu sups så svinas det inte ner så som i sverige, det gapas o skriks, sparkas sönder busskurer o annat, mm krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|