Emma
Själv beställde jag passifloraplantor av Torsten och Bettina Ulmer i tyskland förra våren.
Jag fick dem någon gång på sommaren och var nöjd för det var fina plantor, dock hade vissa (5 av 10 ung.) ullöss. Jag tycker att de är ganska lätta att få bort så det var väl inte hela välden men jag hade ändå betalat runt 70kr / planta och utöver det 300 kr i porto så då tycker jag att det var dåligt.
Jag skrev till dem och försökte på min knaggliga engelska om lössen och fick som svar att jag skulle plocka bort lössen...
En kompensation eller ursäkt tycker jag hade varit på sin plats.
Sidan är på tyska men om man mailar och ber dem berätta på engelska så gör de det.
Plantorna var planterade i 12 cm krukor tror jag, och en blommade bara några dar efter ankomsten.

Jag kanske beställer därifrån igen om jag inte hittar ett bättre ställe.
Plantorna var ju fina förutom ullössen.

Hälsningar Emma
Fenja
Jag skickar upp frågan så kanske någon som vet vill svara.
Mvh
Fenja
linh
jag har beställt orkidéer från Röllke och det gick jättebra! Hade mailkontakt med honom innan han skulle till Sofiero och då skulle han skicka mina plantor därifrån så att jag fick billigare porto. Vet inte vad som hände, men plantorna skickades sen från Tyskland i allafall, men det blev bara 100 kr i porto. Jag beställde en equestris som var blomstor (4 fina blad och massa rötter), en ungplanta phal schilleriana och ett orchipack equestris och fick en ungplanta phal phillipinensis som bonusplanta. Det hela gick på 390 kr. Den blomstora equestrisen satte en stängel efter ca ett halvår som nu är ca 10 cm lång. Det ska bli spännande att se blommorna sen! Hoppas jag :-)

hoyor har jag beställt två gånger från Paul Shirley och har fått fina skott båda gångerna. Minst två noder har det varit.
Anna i Mjölby
Jag har beställt pelargoner från Vernons i England. De flesta sticklingar var fina vid ankomsten, men sedan föll de ifrån en efter en. Några blev dock riktigt fina plantor med tiden. Fast nu tror jag alla har dött under vinterförvaringen. Betydligt sämre överlevnad än bland alla mina andra pellisar (har ca 200 st).

Har också beställt några gesneracéer från Dibley´s. De var fina när de kom, trots att jag fick iväg min beställning rätt sent på höstkanten och det var rätt kallt när de väl kom till min brevlåda. Det har inte varit några som helst problem med dessa plantor, så dem kan jag rekommendera om man är intresserad av sådana växter. Fick nya katalogen igår... Hmmm. Inte värt att beställa redan nu, för då kanske de skickar för tidigt för vårt klimat.
marskattan
Jag beställde massvis med vackra irisar från franska
http://www.iris-cayeux.com/ och jag är supernöjd! Det var verkligen stora jättefina rizhomer! Rizhomerna kom i en stor låda och det var massvis med "trä-ull" som stötdämpande.

Det som dock oroar mig nu är att jag är rädd för att dom har dött under vintern. Jag hade inte en tanke på att man var tvungen att täcka växterna extra när man nyligen instalerat jordvärme. Så i värsta fall så har irisar för någon tusenlapp (samt mycket vackert inhandlat från Odlas butik) dött...

Så jag håller tummarna!!!

(jag försökte skicka med en bild på en av rizhomerna för att ni skulle få en uppfattning om kvaliten, men jag lyckades inte)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon