CITAT (Floppy @ 25-01-2006, 11:30)
Jag hörde någonstanns om att man kan bli av med körkortet om man 'smiter' ifrån en olycka...alltså den som körde bakom dig SKA ha stannat för att kolla att allt är ok...(alla har ju inte mobiltelefon och kan ringa efter hjälp)...oavsett om han/hon är orsak till olyckan...
Har jag hört fel?
De första som ser en bilolycka SKA stanna, det lärde jag mig iaf i trafikskolan. Ett av få tillfällen i Sverige där lagen säger att man MÅSTE ingripa. Om det så bara är att ringa 112.
Problemet blir väl att man ibland kör förbi en bil i diket, och tänker, "det där hände nog för flera timmar sen..." när man kanske i själva verket är första personen som noterat olyckan. Därför är det viktigt att märka upp med varningstriangel, eller annat som tydligt visar att bilen har "noterats". Så att ingen stannar i onödan, och därmed riskerar sitt eget och andras liv och hälsa. Och därför är det bra att ha med en extra varningstriangel; den kan även sättas ut vid viltolycka, då blir det enklare för jägare att se var de ska börja spåra.
Har själv aldrig sett en olycka av den magnituden hända, men hoppas jag skulle ha sinnesnärvaro nog att stanna. Skulle dock, vid mörker och dåligt väglag etc, vara extremt noga med att stanna på ett ställe där jag själv är säker. Vid olyckor tittar folk ofta på just olyckan, och noterar inte om folk framför har stannat. Eller så sitter folk bara och är "halvvaken".
Speciellt lurigt på vägar utan vägren. Norra E6 är notoriskt för detta, flera personer som fått stopp i högerfilen har påkörts eftersom bakomvarande bilar haft sömniga eller ouppmärksamma förare.
Om jag hade sett en olycka på E6 söder om Strömstad i fredags så hade jag __INTE__ stannat på vägrenen (som inte finns) eller vägbanan, jag hade kört till nästa avfart och ringt. Det är helt enkelt totalt livsfarligt att stanna i en vägbana där en del kör i 110+ oavsett väglag.
Detsamma kan förresten sägas om den del av E6 som normalt sett HAR vägren, i fredags hade den inte det...pga snön. Omöjligt att stanna trafiksäkert, bara att köra till nästa avfart.