Tesa
Usch...skulle köra till stan och handla idag...gubben hade bilen så jag fick väntaett tag och då "kräksnöa" det i nån timme och ett par plusgrader...
Sen var det svinhalt i modden som låg påvägen...jagkom bara några kilometer innan jag gjorde en piruett på vägen och for ner i ett djupt dike..
Jag som körde så försiktigt...HU...jag skall aldrig köra bil i taskigt väglag igen om jag inte absolut måste...detta vill jag inte göra om.. unsure.gif

Blir så förbaskad på att de inte plogar bort snön utan bara vräker på en massa salt...det blir ju rena såpan att köra i...
Och ännu mer förbannad blir jag på människan i bilen som låg bakom mig när jag körde av som inte ens stannade och kollade hur jag klarat mig...

Jag är hel...men bilen blev lite illa tillbucklad...misstänker att tanken fått en smäll för jag fastnade liksom uppe på en stubbe....Vi får kolla bättre i morgon...man har ju gubbe med traktor så upp kom jag ju igen...
Men lite skakig är jag nog fortfarande..fastän det är flera timmar sen.. blink.gif
mamamaggan
Vilken tur att du klara dig i alla fall. wub.gif

Att inte stanna är väl nästan ett brott! mad.gif

Ja du , plogningen den är inte vad den borde vara! Inte ens motorvägan plogas så ofta och när man gör det så är det bara ett körfält.
Eva St
Vad skönt att du klarade dig utan några fysiska skador men att du är rejält skakis efteråt kan jag mycket väl förstå
Frågan är ju bara hur man kan köra förbi någon som kört av vägen utan att stanna och kolla hur det har gått --- fruktansvärt dåligt tycker jag och är man inte skyldig att stanna????????
Eva St
Kathy
CITAT (Tesa @ 24-01-2006, 23:08)
Och ännu mer förbannad blir jag på människan i bilen som låg bakom mig när jag körde av som inte ens stannade och kollade hur jag klarat mig...

Hua! ohmy.gif
Vilken tur att det "bara" blev plåtskador.

Ja, så var det för mig med, den där gången när jag körde av motorvägen i 90 knyck.
Bilen bakom mig visslade förbi utan att ens stanna och kolla om han/hon behövde ringa efter en ambulans. (motorvägen har ju en bred vägren på sidan där man, gott och väl, kan stanna utan risk)
Fenja
Skönt att ni klarade er! Hoppas att bilen inte fick för allvarliga skador. Jag hoppas att den som körde förbi dig hamnar i exakt samma situation, det var riktigt uselt gjort!
Håller tummarna för att det inte blir mera "otur" för din del i år!
Mvh
Fenja
ariana
Hej Tesa jo i detta väglag vi har här kan man slinka var som helst
så gott att allt gick väl med dig, förstår ju mycket väl att det känns av i kroppen både länge o väl efteråt, imorgon känner du dig nog öm o mörbultad, ja dessa bildrullar de har väl fått körkortet på lotteri, jag har min bil i en snödriva här lika bra låta den stå
Eva i Skåne
Fy, vilken obehaglig upplevelse Tesa.
Snö och bilkörning är ingen rolig kombination.

Hoppas du inte har några men efter avåkningen när du vaknar idag.
Anma
CITAT (Tesa @ 24-01-2006, 23:08)
Usch...skulle köra till stan och handla idag...gubben hade bilen så jag fick väntaett tag och då "kräksnöa" det i nån timme och ett par plusgrader...
Sen var det svinhalt i modden som låg påvägen...jagkom bara några kilometer innan jag gjorde en piruett på vägen och for ner  i ett djupt dike..
Jag som körde så försiktigt...HU...jag skall aldrig köra bil i taskigt väglag igen om jag inte absolut måste...detta vill jag inte göra om.. unsure.gif

Blir så förbaskad på att de inte plogar bort snön utan bara vräker på en massa salt...det blir ju rena såpan att köra i...

Jag är hel...men bilen blev lite illa tillbucklad...misstänker att tanken fått en smäll för jag fastnade liksom uppe på en stubbe....Vi får kolla bättre i morgon...man har ju gubbe med traktor så upp kom jag ju igen...
Men lite skakig är jag nog fortfarande..fastän det är flera timmar sen.. blink.gif

Tesa, hur mår du idag? Jag trodde jag klarat mig oskadd när jag blev påkörd bakifrån för tre år sedan. Idag är jag sjukpensionär... Så gå för guds skull till vårdcentralen och berätta om olyckan så att det finns någon dokumentation om olyckan. Du kan ju få besvär flera veckor senare och om du då inte har varit hos läkaren blir det svårt att härleda till olyckan sedan.

Hoppas iallafall att du inte har haft ont nu!

Vill inte på något sätt skrämma upp någon med detta, vill bara säga att det är jätteviktigt att åka in till läkaren även om man "bara" känner sig lite mörbultad, för man vet aldrig vad som händer i kroppen utan att man märker av det direkt.

Den som körde på mig smet från platsen, fast min baklucka var intryckt en halvmeter. Så kan det också gå... Det finns folk och det finns idioter som sk**er i vad dom ställer till med.
Floppy
Jag hörde någonstanns om att man kan bli av med körkortet om man 'smiter' ifrån en olycka...alltså den som körde bakom dig SKA ha stannat för att kolla att allt är ok...(alla har ju inte mobiltelefon och kan ringa efter hjälp)...oavsett om han/hon är orsak till olyckan...

Har jag hört fel?
Klematis
Jag körde av vägen i blixthalka för17 år sedan. Ändå sitter det fortfarande i när jag är ute i halka. Igår var jag och barnen ute och körde. Jag satt och talade om hur halt och lurigt det kan vara även om man inte ser det. På vägen ner hade jag berättat och visat var jag körde av och att vädret alltid slår om där. På vägen hem stod det varningstriangel uppsatt bärgningsbilen var där. En stor lastbil med släp läg på "min" plats. En "bra" tankeställare för min tonåring som tror att man kan burna bara man har bra däck!! (Ingen skadad i lastbilen)
Magdis
Bra tips från Anne R om att söka dig till vårdcentralen. Det kan vara bra för säkerhets skull. Jag åkte av vägen i en sjuhelsickes fart och hamnade rakt i en stolpe för 9 år sen. Tur det var Volvo jag körde! Den fick en sån himla smäll så att hela bilen blev helt skev men motorn var helt intakt, de bilarna är så robusta så det är inte klokt. Annars hade det bara blitt mos av både mig och bil. Jag fick inte en skråma för övrigt.

Hoppas du fortsätter att må bra Tesa men om du börjar känna av ont nånstans så skynda dig till doktorn!
Rossi
CITAT (Floppy @ 25-01-2006, 11:30)
Jag hörde någonstanns om att man kan bli av med körkortet om man 'smiter' ifrån en olycka...alltså den som körde bakom dig SKA ha stannat för att kolla att allt är ok...(alla har ju inte mobiltelefon och kan ringa efter hjälp)...oavsett om han/hon är orsak till olyckan...

Har jag hört fel?

Hm, jo, men det är om man själv har orsakat en olycka som man smiter ifrån.
Annkina
CITAT (Rossi @ 25-01-2006, 12:22)

Har jag hört fel?

Hm, jo, men det är om man själv har orsakat en olycka som man smiter ifrån.

Vet inte om körkortet ryker, men det är straffbart att inte stanna vid en olycka. Vare sig men orsakat den själv eller "bara" ser den.

Tur att du mår bra. Men ring gärna vårdcentralen för att kolla vad dom säger. Är inte fel att ha det dokumenterat, kan vara svårt med försäkringar i efterhand om du skulle känna av något senare.
netaave
Stackars dig förstår att du är uppskakad!
Tur du inte skadade dig!
Pirum

Har jag hört fel?

De första som ser en bilolycka SKA stanna, det lärde jag mig iaf i trafikskolan. Ett av få tillfällen i Sverige där lagen säger att man MÅSTE ingripa. Om det så bara är att ringa 112.

Problemet blir väl att man ibland kör förbi en bil i diket, och tänker, "det där hände nog för flera timmar sen..." när man kanske i själva verket är första personen som noterat olyckan. Därför är det viktigt att märka upp med varningstriangel, eller annat som tydligt visar att bilen har "noterats". Så att ingen stannar i onödan, och därmed riskerar sitt eget och andras liv och hälsa. Och därför är det bra att ha med en extra varningstriangel; den kan även sättas ut vid viltolycka, då blir det enklare för jägare att se var de ska börja spåra.

Har själv aldrig sett en olycka av den magnituden hända, men hoppas jag skulle ha sinnesnärvaro nog att stanna. Skulle dock, vid mörker och dåligt väglag etc, vara extremt noga med att stanna på ett ställe där jag själv är säker. Vid olyckor tittar folk ofta på just olyckan, och noterar inte om folk framför har stannat. Eller så sitter folk bara och är "halvvaken".

Speciellt lurigt på vägar utan vägren. Norra E6 är notoriskt för detta, flera personer som fått stopp i högerfilen har påkörts eftersom bakomvarande bilar haft sömniga eller ouppmärksamma förare.

Om jag hade sett en olycka på E6 söder om Strömstad i fredags så hade jag __INTE__ stannat på vägrenen (som inte finns) eller vägbanan, jag hade kört till nästa avfart och ringt. Det är helt enkelt totalt livsfarligt att stanna i en vägbana där en del kör i 110+ oavsett väglag.

Detsamma kan förresten sägas om den del av E6 som normalt sett HAR vägren, i fredags hade den inte det...pga snön. Omöjligt att stanna trafiksäkert, bara att köra till nästa avfart.
Tesa
Tack alla för att ni finns här... wub.gif

Jodå..jag mår bra idag med...var kanske lite stel i ryggen och ena axeln i morse men inte farligt...
Gubben min har pratat med en på försäkringsbolaget och han tyckte vi skulle göra en skadeanmälan om det så att det finns med i rullorna från början..
Bilen var bara halvförsäkrad så där fanns inget att få eftersom det vad vi kan se bara är plåtskador...Den gick fint att köra med idag iallafall, kändes helt som vanligt..men det gick SAKTA idag... rolleyes.gif

Anne R o AnnkinaJo jag har allt tänkt på det...för som sagt man vet inte vad som kan hända SEN..men jag känner mig ju inte ens mörbultad så jag har lite svårt att motivera mig.. wink.gif ...men jag ska fundera på det...kan ju ringa ner och höra vad de säger..

Pirum Är du häruppe i kântane du?? Blev ju jättenyfiken nu ju..
Det var som tur var inte E6 jag körde av utan 164:an...lite mindre trafik där..
Ariana Vad roligt att se DIG här.. wub.gif ...och JAA låt bilen stå kvar i drivan...det är säkrast så..

Kram på er allihopa.. wub.gif
*Felix matte*
Tur att det gick så pass bra ändå men... håll koll på om du börjar få huvudvärk.
Jag råkade ut för att bli påkörd bakifrån för en massa år sedan... gick inte till doktorn.
Huvudvärk hade jag första tiden men sedan dröjde det länge innan de svåra symtomen kom med domningar och intensivare värk.
Whip lash visar sig inte alltid direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon