CITAT (Berith @ 31-01-2006, 12:15)
CITAT (Veganvarg @ 31-01-2006, 10:50)
Berith:
När det gäller växter anser jag att det är befogat att "döda" dem för att överleva, men inte att medvetet ta livet ifrån dem för nöjes skull.
Som veggis konsumerar jag bara 1/10 så mycket vegetabilier som en köttätare gör.
Svarar eftersom det var riktat direkt till mej.
När det gäller djur anser jag att det är befogat att "döda" dem för att överleva, men inte att medvetet ta livet ifrån dem för nöjes skull. Lånar din mening men bytte ut ett ord - och så tycker jag angående det jag äter.
Jag håller med dig.
För övrigt använder vi inte bara köttet från till exempel korna vi slaktar. Huden används i en mängs sammanhang, liksom det mesta av inälvorna, tungan och svansen och innan djuret avlivas har vi tagit vara på mjölken, kalvarna det goda sällskapet. Kan man ta vara på ett djur på bättre sätt? De bönder jag känner som har köttdjursupfödning tycker om sina djur, tar hand om dem och behandlar dem väl.
Hur många använder skor, plånböcker, skärp och andra liknande produkter? De flesta sådana produkter har läder, kohud.

Hur ska man få tag på läder om vi inte dödar djuret först? Skinna det levande?
Det handlar inte om att döda för nöjes skull.
Och man kan faktiskt välja kött från producenter där man vet att deras djurhållare håller hög standard. Man måste inte köpa kött som rest fjorton varv runt planeten innan det kom fram.
Fast vi ska vara glada, vi som bor i Sverige, för att vi har råd med sådana lyxproblem som vilken mat vi väljer att äta. Vi ska vara glada för att vi bor i ett samhälle där vi KAN välja. Det finns många länder där det inte finns något att välja mellan öht.