Full version: Blometik
Sidor: 1, 2
LadyG
Tja, grönsaker ÄR nyttigt så det är väl upp till var och en hur man vill göra.

Såg en dekal på en bil en gång: "Vegetarian (subst. ) Fornnordiskt ord för dålig jägare."
Magdis
Jag har stor respekt för vegetarianer, skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta någons val. Men det är ändå kul att skämta lite, speciellt eftersom vegetarianer ofta gör det till nåt så allvarligt och många gör ju hårda attacker mot köttätare också. Inte alla men många. Det där skämtet kom väl till som en motvikt till det "jag är inte vegetarian för att jag älskar djur utan för att jag hatar växter!"

Jag hatar inte djur bara för att jag äter kött. Jag är ingen militant köttätare. rolleyes.gif Men de som äter grönsaker får väldigt gärna fortsätta med det, det stör väl ingen annan!
Tesa
CITAT (Gurkan @ 27-01-2006, 14:06)
Tesa, du som är där i verkligheten (till skillnad från oss skrivbordsnissar), odlar ni allt foder åt era djur ? Är det mjölk eller köttdjur ? Hur mycket areal går åt per ko ?

Näe...vi köper kraftfoder och även lite spannmål..men allt grovfoder...dvs enslilage och hö odlar vi själva och säljer även en del ibland..
Men vi har mjölkkor då..hade vi haft köttdjur så hade vi nog kunnat föda upp dem på bara egenodlat gräs och spannmål..
Jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket areal som går år per ko men som sagt vi hade kunnat försörja köttdjur helt på det vi har och det är nog ca en halv ha per djur...
Veganvarg
CITAT (cic @ 27-01-2006, 18:36)
Jag funderar allt som ofta på varför det alltid är legitimt att ifrågasätta de som inte förljer alla normer..? När vi veganer/vegetarian ifrågasätter köttätare får man alltid en massa påhopp.. Men det är helt okej att förlöjliga oss som väljer att inte äta kött..

Jag har oxå funderat massor på det...

Jag tror att det ofta handlar om att man innerst inne känner att veggisarna har rätt..
Så om man kan förlöjliga och förminska dem tillräckligt mycket måste man ju inte ta deras budskap på allvar... sad.gif
Gossen Ruda
CITAT (Veganvarg @ 29-01-2006, 16:56)
CITAT (cic @ 27-01-2006, 18:36)

Jag funderar allt som ofta på varför det alltid är legitimt att ifrågasätta de som inte förljer alla normer..? När vi veganer/vegetarian ifrågasätter köttätare får man alltid en massa påhopp.. Men det är helt okej att förlöjliga oss som väljer att inte äta kött..

Jag har oxå funderat massor på det...

Jag tror att det ofta handlar om att man innerst inne känner att veggisarna har rätt..
Så om man kan förlöjliga och förminska dem tillräckligt mycket måste man ju inte ta deras budskap på allvar... sad.gif

Blir du mycket ledsen om jag påstår att det är du och dina kompisar som har fel? Människan är en allätare, vi är varken anpassade till en ren köttdiet eller en ren grönsaksdiet. Det är dock mycket lättare att överleva på kött, bara man får dom viktigaste vitaminerna på något sätt. Eskimåerna klarar sig på nästan bara kött eller ev på bara kött. För att en vegan skall klara sig måste h*n vräka i sig mängder med ärtväxter för att få tillräckligt med protein, jag klarar mig med lite kött. Observera dock att ärtväxterna är på olika sätt förädlade och ofta importerade. Utan importen och lagringen skulle inte veganen bli långlivad här uppe i norden. En jägare eller boskapsskötare skulle dock utan problem klara sig året runt som samerna gjort i århundranden.
Veganvarg
Gossen Ruda:

Du tar enbart upp vegankostens inverkan på människan.
Men för mig är det av underordnad betydelse.

Det jag anser vara viktigt är de varelser som vi frihetsberövar, dödar och skär i bitar för att kunna stoppa i oss dem.

Det kanske är lättare att överleva som omnivor, men våld och dödande är inte rätt!
Gossen Ruda
Ända sen livet kom till jorden har det varit en kamp mellan att äta, ätas eller att undvika bli uppäten. Det är denna kamp som driver utvecklingen framåt, det är bl.a. därför vi människor existerar. Varför ändra ett vinnande koncept?
Berith
CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 09:51)
-------men för mig känns det viktigt att veta att min kropp inte närs av dödande.

Jag slipper, upplever jag det som, de dödade individernas själar i mig...

Sånt här undrar jag över, och vill gärna förstå unsure.gif men....

Om jag förstår rätt så är du orolig för att växterna inte ska klara livhanken hos dej i bunkern - och sen pratar du om att det är viktigt för dej att din kropp inte närs av dödande. Alla grönsaker du äter då? Finns det inte liv i dom? Jag menar... från början alltså? unsure.gif

Som sagt.... jag vill gärna förstå resonemanget. unsure.gif

-------------
tar med det här citatet också... unsure.gif
CITAT (Veganvarg @ 30-01-2006, 09:53)
Det jag anser vara viktigt är de varelser som vi frihetsberövar, dödar och skär i bitar för att kunna stoppa i oss dem.
Veganvarg
Berith:

När det gäller växter anser jag att det är befogat att "döda" dem för att överleva, men inte att medvetet ta livet ifrån dem för nöjes skull.

Som veggis konsumerar jag bara 1/10 så mycket vegetabilier som en köttätare gör.
Jejja
CITAT (Betty @ 27-01-2006, 14:06)
CITAT (AndreasBlomquist @ 26-01-2006, 20:22)
Påminner mig lite om reklamfilmen nedan...

Klicka här för filmen

laugh.gif Den filmen gillade jag skarpt!!! laugh.gif

Underbar!!! That is because you are crazy... Hihihi laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berith
CITAT (Veganvarg @ 31-01-2006, 10:50)
Berith:

När det gäller växter anser jag att det är befogat att "döda" dem för att överleva, men inte att medvetet ta livet ifrån dem för nöjes skull.

Som veggis konsumerar jag bara 1/10 så mycket vegetabilier som en köttätare gör.

Svarar eftersom det var riktat direkt till mej.

När det gäller djur anser jag att det är befogat att "döda" dem för att överleva, men inte att medvetet ta livet ifrån dem för nöjes skull. Lånar din mening men bytte ut ett ord - och så tycker jag angående det jag äter.
LadyG
CITAT (Berith @ 31-01-2006, 12:15)
CITAT (Veganvarg @ 31-01-2006, 10:50)
Berith:

Svarar eftersom det var riktat direkt till mej.

När det gäller djur anser jag att det är befogat att "döda" dem för att överleva, men inte att medvetet ta livet ifrån dem för nöjes skull. Lånar din mening men bytte ut ett ord - och så tycker jag angående det jag äter.

Jag håller med dig.

För övrigt använder vi inte bara köttet från till exempel korna vi slaktar. Huden används i en mängs sammanhang, liksom det mesta av inälvorna, tungan och svansen och innan djuret avlivas har vi tagit vara på mjölken, kalvarna det goda sällskapet. Kan man ta vara på ett djur på bättre sätt? De bönder jag känner som har köttdjursupfödning tycker om sina djur, tar hand om dem och behandlar dem väl.

Hur många använder skor, plånböcker, skärp och andra liknande produkter? De flesta sådana produkter har läder, kohud. smile.gif

Hur ska man få tag på läder om vi inte dödar djuret först? Skinna det levande? huh.gif

Det handlar inte om att döda för nöjes skull.

Och man kan faktiskt välja kött från producenter där man vet att deras djurhållare håller hög standard. Man måste inte köpa kött som rest fjorton varv runt planeten innan det kom fram.

Fast vi ska vara glada, vi som bor i Sverige, för att vi har råd med sådana lyxproblem som vilken mat vi väljer att äta. Vi ska vara glada för att vi bor i ett samhälle där vi KAN välja. Det finns många länder där det inte finns något att välja mellan öht.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon