Full version: Snusk på TV
Sidor: 1, 2
Hannele
CITAT (Margaretha @ 27-01-2006, 13:21)
Såg också en psykolog - själv pappa - som INTE tyckte att disco hörde hemma varken på dagis eller på lågstadiet. Visst har barn alltid klätt ut sig till vuxna, men inte med sexuella anspelningar hela tiden! Barn i den åldern ska ha kalas med andra typer av aktiviteter.

Jag var kär första gången i första klass, fick sån där Kinderägg-ring! wub.gif
Men sånt har inget med sex att göra!! Att man får en puss.
Vad är det för en psykolog? blink.gif
stina
Visst är ungarna tidigare mogna nu för tiden.... Jag har en bekant vars dotter (10 år) stirrade som om hon såg ett spöke när mamman frågade om hon skulle ha födelsedagskalas. Kalas - gud vad du är pinsam mamma!!! Nej, jag hade tänkt ha tjejmiddag. Och det hade hon - bara tjejer som kom uppklädda till tänderna, hjälptes åt att fixa till tacos och satt sedan stillsamt och åt middag i matsalen....

/Stina
*Felix matte*
Det är väl inte så speciellt länge sedan som det förespråkades att barn på dagis borde ha ett rum att dra sej undan om de ville onanera.

Nedanstående är saxat från DEN HÄR SIDAN

Skolledningen hade bestämt att 4:orna var för små för sex och samlevnad. Men det avfärdar Carin som nonsens. De var tvärtom mer öppna och ställde konkreta frågor medan de äldre i 6:an var mer anonyma. 4:orna blev utom sig när de insåg vilken kunskap de lite äldre barnen fick ta del av och som de själva undanhölls.

– Några killar i 4:an brukade fösa med mig lite avsides och där ställde de många modiga frågor. Som om det finns något sätt att göra det lättare att runka på. Förhuden på 10-åringar är ju ofta lite trång, så jag föreslog att de skulle pröva med lite olja. Dagen efter kom de tillbaka och berättade att det hade fungerat.

Hon ringde olika mensskyddstillverkare och fick gratisprover och det var mycket fixande med detta.

– Vad vi doppade, prasslade och fascinerades över hur en tampong kan svälla! Killarna funderar massor på tjejers könsmognad. En tjej som fick sin första mens var ganska orolig att någon skulle få veta. Men när ryktet nådde killarna var de mäkta imponerade. Hon blev liksom högaktad där ett tag!

Vet inte vad ni tycker men min åsikt är att tioåriga pojkar ska inte i skolan av lärare få instruktioner om hur man runkar.

Hur hade man reagerat om en manlig lärare... så där lite i skymundan... hade instruerat tioåriga flickor hur de skulle onanera och gett dem råd om oljor mm.

Jag tycker att det har blivit alldeles för sexuellt fixerat i vårt samhälle. Kanske inte så konstigt då att våldtäkter och våldsbrott mot flickor/kvinnor ökar. Många killar har svårt att hantera flödet av sexinfo som strömmar mot dem och då tar de till våld för att få utlopp för sin frustratiion.
stina
CITAT (stina @ 27-01-2006, 13:39)
Visst är ungarna tidigare mogna nu för tiden.... Jag har en bekant vars dotter (10 år) stirrade som om hon såg ett spöke när mamman frågade om hon skulle ha födelsedagskalas. Kalas - gud vad du är pinsam mamma!!! Nej, jag hade tänkt ha tjejmiddag. Och det hade hon - bara tjejer som kom uppklädda till tänderna, hjälptes åt att fixa till tacos och satt sedan stillsamt och åt middag i matsalen....

/Stina

Samma 10-åriga tjej vet inte exakt hur man gör barn. Så det handlar inte alltid bara som sexuell brådmogenhet!!!
Magdis
CITAT (stina @ 27-01-2006, 13:53)
Samma 10-åriga tjej vet inte exakt hur man gör barn. Så det handlar inte alltid bara som sexuell brådmogenhet!!!

Ungarna kan verka mycket äldre och mognare än de är, de kanske känner till alla de märkligaste saker som vuxna ägnar sig åt i sängkammaren men har ingen aning om de mest grundläggande saker. De klär sig och sänder ut signaler som de inte har en aning om vad det kan bära med sig o.s.v.
Hannele
Samma 10-åriga tjej vet inte exakt hur man gör barn.

Det får man hoppas att hon snart vet! Mensen kommer ju vid 10-11 års ålder.
Farbror Blå
CITAT (ah56 @ 27-01-2006, 10:37)
Jag såg det senaste programmet. Det handlade om ett par som hade ett ett helt rum med sexleksaker, lack och läder osv. De fick lära sig börja om från början. Närhet, ögonkontakt, kommunikation. Att våga vara helt nakna både kroppsligt och mentalt.
Jag tycker det är ett bra program som slår hål på många myter kring sex.

Men tycker ni verkligen att det är normalt att visa sexlekar och intimiteter
på TV?

Jag tror att många myter om sex och samlevnad kan behöva punkteras, men blänkarna jag såg var som tagna ur en porrfilm, med ett naket par som
älskade.

Jag tycker sånt hör till ett pars förhållande, inget man skyltar med offentligt.

Ett instruktivt program om sex och samlevnad kan jag förstå, men alla dessa "fallprogram" supernanny-hysterin hänger jag inte med på.

TV visa färre och färre intellektuellt utmanande program.
stina
CITAT (Hannele @ 27-01-2006, 13:58)

Mens vet hon vad det är!
Farbror Blå
CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 13:46)
Det är väl inte så speciellt länge sedan som det förespråkades att barn på dagis borde ha ett rum att dra sej undan om de ville onanera.

Nedanstående är saxat från DEN HÄR SIDAN

Skolledningen hade bestämt att 4:orna var för små för sex och samlevnad. Men det avfärdar Carin som nonsens. De var tvärtom mer öppna och ställde konkreta frågor medan de äldre i 6:an var mer anonyma. 4:orna blev utom sig när de insåg vilken kunskap de lite äldre barnen fick ta del av och som de själva undanhölls.

– Några killar i 4:an brukade fösa med mig lite avsides och där ställde de många modiga frågor. Som om det finns något sätt att göra det lättare att runka på. Förhuden på 10-åringar är ju ofta lite trång, så jag föreslog att de skulle pröva med lite olja. Dagen efter kom de tillbaka och berättade att det hade fungerat.

Hon ringde olika mensskyddstillverkare och fick gratisprover och det var mycket fixande med detta.

– Vad vi doppade, prasslade och fascinerades över hur en tampong kan svälla! Killarna funderar massor på tjejers könsmognad. En tjej som fick sin första mens var ganska orolig att någon skulle få veta. Men när ryktet nådde killarna var de mäkta imponerade. Hon blev liksom högaktad där ett tag!

Vet inte vad ni tycker men min åsikt är att tioåriga pojkar ska inte i skolan av lärare få instruktioner om hur man runkar.

Hur hade man reagerat om en manlig lärare... så där lite i skymundan... hade instruerat tioåriga flickor hur de skulle onanera och gett dem råd om oljor mm.

Jag tycker att det har blivit alldeles för sexuellt fixerat i vårt samhälle. Kanske inte så konstigt då att våldtäkter och våldsbrott mot flickor/kvinnor ökar. Många killar har svårt att hantera flödet av sexinfo som strömmar mot dem och då tar de till våld för att få utlopp för sin frustratiion.

Mmm när blev det plötsligt okej att man ska pådyvla barn tankar om sex?

Om barn frågar, måste man vara beredd, men jag har själv varit med under sexualundervisning i skolor på högstadiet, när några få frågar nåt, medan de andra helt ointresserat och mer eller mindre skräckslaget tittar på.

Jag anser att detta kan anses som övergrepp i sej, på en del individer.

För hundra år sedan fick man veta hur man gjorde't av prästen, drängen eller annan förebild före bröllopsnatten.
det är i dag lite fånigt.

Men sexåringar behöver inte fördjupa sej i ämnet, mer än de frågor dom ställer.
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 27-01-2006, 20:04)
För hundra år sedan fick man veta hur man gjorde't av prästen, drängen eller annan förebild före bröllopsnatten.

Å prästen fick veta hur man gjorde´t av mig på själva bröllopsnatten! rolleyes.gif tongue.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-01-2006, 20:18)

Å prästen fick veta hur man gjorde´t av mig på själva bröllopsnatten! rolleyes.gif tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Farbror Blå
CITAT (stina @ 27-01-2006, 20:22)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mamamaggan
CITAT (stina @ 27-01-2006, 14:52)

Mens vet hon vad det är!

Det vet nog många tjejer men vet de varför ?

Om en 10-åring inte vet hur barn blir till så kan nog jag tycka att det är lite underligt. Frågan om hur man blivit till brukar väl komma mycket tidigare. Nu menar inte jag att man ska demonstrera hur man gör utan att man pratar om det som vilken annan funktion som helst i kroppen.

Min åsikt är att vi naturligtvis ska ha sexualundervisning i skolan. Titta på t ex USA där man väljer att inte ha det i en del stater med motiveringen att man inte vill uppmana ungdomarna att ha sex. Och sedan har man många tonårsmammor som inte visste hur man ska skydda sig för att inte bli gravida.

Om vi sedan går tillbaka till den ursprungliga frågan så har jag inte sett programmet men kan väl tycka att den typen av program kan fylla en funktion . Hellre det än att ungdomar ska läsa herrtidningar eller se på P-rullar. Skillnaden borde vara att TV-programmet tar upp varför man har sex osv.

Intresset för sex har alltid funnits och kommer väl alltid att finnas annars skulle vi ju dö ut. Så varför hymla om att det finns? Är det bättre att 10-åriga flickor får lära sig hur och varför av kompisar än av sina föräldrar?
stina
Hon har helt enkelt inte frågat sin mamma... Hon kanske vet mer än mamman tror, men mamman vill tänta tills flickan vill/känner sig mogen att prata om det. Dom har ett väldigt nära, fint och öppet förhållande!!! Mamman tänker dock att: När hon vill veta, så kommer hon att fråga. Och då berättar jag! Jag har inga synpunkter på det, ville bara berätta att alla barn inte är brådmogna vad gäller sex!
mamamaggan
Kan förstå hur du menade Stina.

Tror faktiskt inte att dagens ungdomar är just brådmogna när det gäller sex. En del kanske vet mycket om det tekniska efter att ha t ex sett P-rullar men förstår inte det här med sex. Sex är ju inte en teknikfråga. Likadant med att småflickor klär sig utmanande. De förstår inte fullt ut utan det är bara häftigt.

Det kanske är som när mina söner hade hört "runda ord" på dagis och kom hem och sa dem vid middagsbordet. De väntade spänt på en reaktion men det enda som hände var att jag frågade om de visste vad orden betydde. Det visste de inte! Sedan var det inte ett sätt att " testa gränser" längre.
Rossi

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif Det måste ha varit ett STYVT jobb! laugh.gif biggrin.gif
Magdis
CITAT (Rossi @ 27-01-2006, 21:52)

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif Det måste ha varit ett STYVT jobb! laugh.gif biggrin.gif

wub.gif wub.gif wub.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
zaaritha
Ett idiotiskt program! Vem är så dum att de ställer upp i TV, med så´nt?
*Felix matte*
Problemet är väl inte att barn är brådmogna. Större är problemet att personer med extrema åsikter ang sexuallivet tillåts husera bland våra barn i både förskola (Dagis) och skola och där påverka barnen. sad.gif
Magdis
CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 22:51)
Problemet är väl inte att barn är brådmogna. Större är problemet att personer med extrema åsikter ang sexuallivet tillåts husera bland våra barn i både förskola (Dagis) och skola och där påverka barnen. sad.gif

Och sen tror jag att de många gånger bara verkar brådmogna för att de känner till så många saker som de egentligen inte förstår. Barn är väldigt upplysta idag men kan inte ta till sig all information riktigt. Det finns nästan ingenting som man håller undan från dem och samtidigt skyddas de från det normala ansvar som de borde kunna ta, man sopar banan för dem som en riktig curlingspelare! tongue.gif Det blir lite obalans på nåt sätt.

Nu kom jag nog ifrån ämnet lite men det kanske inte gör nåt? rolleyes.gif Har läst en intressant bok som tar upp det här ämnet som heter Det infantila samhället, skriven av Carl Hamilton.
*Felix matte*
Lite lustigt iaf at ingen reagerat på inlägget jag länkade till och också hade citat ifrån.

Verkar som nutidens föräldrar tycker det är OK att "fröken" i skolan lär tioåriga pojkar runka rätt och tar jag för givet att samma föräldrar ser det som helt riktigt att "magister" tar tjejerna lite i skymundan och lär dem knep hur de ska onanera och tipsar om oljor de kan ta till hjälp.
Eller rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Felix matte @ 27-01-2006, 23:55)
Lite lustigt iaf at ingen reagerat på inlägget jag länkade till och också hade citat ifrån.

Uscha jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Jag kollade länken nu och blev ganska obehaglig till mods, det kändes som att hon hade gått ganska många smulor för långt. unsure.gif Okej, om barn ställer en fråga till en rakt ut så försöker man väl svara på den så gott det går och inte berätta mer än just det barnet frågar efter. Men hon hade ju uppmanat dem till att göra saker! Inte för att det var några upprörande eller hemska saker det handlade om egentligen, men det känns som att det inkräktade för mycket på integriteten.

Det måste vara svårt att vara lärare och veta hur mycket eller lite man ska upplysa.
forget-me-not

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tack för dagens första skratt! wub.gif
Biggan_

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Vilken tur att du hade koll på läget Magdis biggrin.gif
Berith

Nejmen gud så sorgligt. rolleyes.gif
AnnammA

Det är väl ändå inte alla tjejer som kommer i puberteten så tidigt! Det finns de som är 10, jovisst, men om inte jag är helt fel ute, så brukar väl puberteten inträffa mellan 12-15-årsåldern, eller?

----
AnnA
AnnammA
CITAT (AnnammA @ 28-01-2006, 12:34)

Det är väl ändå inte alla tjejer som kommer i puberteten så tidigt! Det finns de som är 10, jovisst, men om inte jag är helt fel ute, så brukar väl puberteten inträffa mellan 12-15-årsåldern, eller?

----
AnnA

Jag menar, puberteten kan starta lite innan, medan mensen, vad jag läst mig till, brukar debutera vid 12-15-årsåldern, med variationer på tidigare och senare debuter. Har jag rätt eller fel?

----
AnnA
AnnammA
CITAT (stina @ 27-01-2006, 13:39)

/Stina

Det där tycker jag också är helt OK, att ha tjejmiddag. Men det är när det går till ytterligheter, som tex när småtjejer som vill bära stringtanga och annat som man som förälder måste försöka stoppa upp.
Det handlar kanske om att både få vara barn, men även få bli insläppt i det vuxna livet på den vuxnes ansvar. Att som tjej(och kille) lära sig att acceptera och tycka om sin kropp och sitt utseende, tycka om sitt jag!

---
AnnA
Tesa
Har läst igenom hela den här tråden nu...puh..
Och det är klart en massa har man att tycka då...
Bl.a att Norrbottens-Magdis...du är för härlig... wub.gif

Min dotter är 17 år nu och tom hon tycker att det har eskalerat bara de sista åren...sånt som var helt otänkbart för henne i 10-årsåldern är helt normalt idag..
Jag höll väl henne ganska så kort länge och talade om att jag inte tyckte det var OK men make-up och sånt som faktiskt har som ursprunglig uppgift att förstärka de sexuella signalerna...som mörka ögon och röda läppar...inte förrän man iallafall är stor nog att inse själv vilka signaler man sänder ut..

Samma med stringtrosor...de uppfanns väl har jag för mig för att strippor skulle kunna visa mera utan att vara nakna...för det fanns väl regler för hur mycket de fick klä av sig..och sånt sätter man på 8-åringar idag som sen är ute i lekparken och gör kullerbyttor...har man helt glömt diskussionen om pedofiler som var som livligast för 15 år sen..

Sen kan man ju diskutera hur mycket man vill att barn skall veta och när..men att de blir medvetna är ju inte detsamma som dekadens precis...
Mina barn har vetat hur barn blir till sen de fått sitt första yngre syskon skulle jag tro...dessutom har vi kor och har varit tvungna att förklara vad seminörer gör... wink.gif
Eftersom vi fått mens tidigt i min familj (min mamma var 9,jag 11) så berättade jag väldigt tidigt för min dotter om det, för att hon inte skulle bli rädd...och att man kan få barn då...
För det finns många, många barn som "leker" sex...och tänk så himla galet DET skulle kunna bli...även om man som förälder absolut inte vill tro nåt sånt så är det lika bra att vara på säkra sidan...tycker jag...

Att det diskuteras sex i allmänhet tycker jag iofs är bra...för det är många som fortfarande är väldigt hämmade och det är ju hemskt...
Att avdramatisera sex är bara nyttigt...och förhoppningsvis kommer mer riktig information fram också...inte bara att det finns diverse olika varianter man kan uttöva...
Hur många kvinnor är t.ex medvetna om sin "brunst"? Jag har aldrig hört nån tala om det..annat än att de kollar hur slemmet är i konsistensen och att temperaturen går upp när man skall försöka skaffa barn och haft bekymmer...
Hur många vet att det finns kvinnlig utlösning...jag har tom läst i faktaböcker att det INTE finns..men läste i nån roman ATT det finns...
Vad skall man tro på??
Nä...det har varit mycket hysch-hysch om sex alldeles för länge..tycker nog att det kan vara bra för många att få en liten inblick i andras sängkammare...men det behöver ju inte öppnas dörrar på vid gavel kanske...
Har inte sett programmen på TV4 vill jag tillägga så dessa har jag inga kommentarer till..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon