Full version: Hjälp!
Sidor: 1, 2
Sommartorparn
CITAT (Ullet @ 10-02-2006, 14:56)
Jag har sett att även om man klipper ned dom ordentligt så kommer det nya skott antingen underifrån jorden, eller så från stammarna. Mina har övervintrat både i rumstemp samt mellan 8-10grader, jag har satt om flera o de skjuter skott som bara den nu.

Har det någon betydelse när man gör detta? Exempelvis om man väntar till i juni? Har dom svårare att bryta nytt på kal pinne?
Eva i Skåne
Du kan säkert klippa ner dem i juni, MEN det lär det dröja bra länge innan de växer till sig och du får blommor på dem.
Inget jag skulle rekommendera.
Eva 33c
Sommartorparn skrev:
CITAT
En gång lyckades jag ta död på en jättestor fuchsia, genom att vinterförvara den i ett svalt och helt mörkt utrymme. Hade sett på ett trädgårdsprogram att man skulle göra så. Den var stendöd när jag plockade fram den i början av juni!

Jag tror att en orsak till att din fuchsia dog kan vara att du gav den alldeles för lång vinter! Den måste väl ha stått mörkt bra många månader om du tog fram den i början av juni!
Jag har haft mina i jordkällaren från september och sedan brukar jag ta in dem i februari ungefär. Då kan man se att de börjar försöka växa igen, trots mörktet kommer några vita skott. Får de inget ljus då så tar de nog all livskraft de har till dessa skott och sedan dör de. (min teori rolleyes.gif )
de behöver också lite tid för att växa till sig och börja blomma.
Ullet
Skulle inte ta ned pellisarna så sent jag, då blir det liksom ingenting kvar av dom och dom blir inte så stora under sommaren. Kanske det kan påverka övervintringen? blink.gif
Sommartorparn
CITAT (Eva 33c @ 10-02-2006, 23:02)
Sommartorparn skrev:
CITAT
En gång lyckades jag ta död på en jättestor fuchsia, genom att vinterförvara den i ett svalt och helt mörkt utrymme. Hade sett på ett trädgårdsprogram att man skulle göra så. Den var stendöd när jag plockade fram den i början av juni!

Jag tror att en orsak till att din fuchsia dog kan vara att du gav den alldeles för lång vinter! Den måste väl ha stått mörkt bra många månader om du tog fram den i början av juni!
Jag har haft mina i jordkällaren från september och sedan brukar jag ta in dem i februari ungefär. Då kan man se att de börjar försöka växa igen, trots mörktet kommer några vita skott. Får de inget ljus då så tar de nog all livskraft de har till dessa skott och sedan dör de. (min teori rolleyes.gif )
de behöver också lite tid för att växa till sig och börja blomma.

Jo, vad gäller övervintring av fuchsia o pelargon på landet så tar jag aldrig fram dom förrän in juni! Ibland först vid midsommar. Hade inte en tanke på att andra gör detta mitt i vintern! laugh.gif (Det sa han nog inget om den där mannen i gröna rum som rekommenderade metoden.... )

Att ha fuchsia o pelargon ljust i frostfritt utrymme har alltid fungerat ända fram till juni, tack vare jag har någon som vattnar ett par gånger under vintern, men som sagt, bädda ner fuchsian i totalt mörker utan vattning funkade inte. wacko.gif
Inte heller har pelargonerna tålt så hård beskärning som har diskuterats i den här tråden. Kan det ha berott på tidpunkten? Dom brukar dessutom bli lite chockade av att ställas ut också, så jag brukar ta det lite försiktigt med beskärningen.

Det var därför jag var förvånad över att vissa av er hinner få sommarplantor av de skott som blir vid beskärning! laugh.gif
SaraS
Jag vinterförvarar min pelargoner i vår stenkällare som håller +0-3 grader så här års. Jag vattnar aldrig, det är fuktigt nog. Ska försöka skaka liv i dem i mars i år, annars haf jag varit senare... Jag beskär MYCKET hårt... Det brukar fungera bra...

Nästa år tänkte jag testa med ett tips som jag fått av en italiensk vännina, de brukar, likt en del här i tråden, skaka av jorden och svepa in plantan i tidningspapper... Jag tycker det låter oändligt praktiskt och bra för rötterna om man har ett lagom fuktigt utrymme! smile.gif
Sollan
CITAT (SaraS @ 24-02-2006, 10:03)
skaka av jorden och svepa in plantan i tidningspapper... Jag tycker det låter oändligt praktiskt och bra för rötterna om man har ett lagom fuktigt utrymme! smile.gif

En del skakar tom av jorden runt rötterna och hänger upp dem..... Låter som pelargonmisshandel i mina öron....
Tror att de kan överleva (trots allt) om de är gamla robusta sorter, men tror absolut inte att det är något för förädlade "klemigare" sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon