CITAT (Eva 33c @ 10-02-2006, 23:02)
Sommartorparn skrev:
CITAT
En gång lyckades jag ta död på en jättestor fuchsia, genom att vinterförvara den i ett svalt och helt mörkt utrymme. Hade sett på ett trädgårdsprogram att man skulle göra så. Den var stendöd när jag plockade fram den i början av juni!
Jag tror att en orsak till att din fuchsia dog kan vara att du gav den alldeles för lång vinter! Den måste väl ha stått mörkt bra många månader om du tog fram den i början av juni!
Jag har haft mina i jordkällaren från september och sedan brukar jag ta in dem i februari ungefär. Då kan man se att de börjar försöka växa igen, trots mörktet kommer några vita skott. Får de inget ljus då så tar de nog all livskraft de har till dessa skott och sedan dör de. (min teori

)
de behöver också lite tid för att växa till sig och börja blomma.
Jo, vad gäller övervintring av fuchsia o pelargon på landet så tar jag aldrig fram dom förrän in juni! Ibland först vid midsommar. Hade inte en tanke på att andra gör detta mitt i vintern!

(Det sa han nog inget om den där mannen i gröna rum som rekommenderade metoden.... )
Att ha fuchsia o pelargon ljust i frostfritt utrymme har alltid fungerat ända fram till juni, tack vare jag har någon som vattnar ett par gånger under vintern, men som sagt, bädda ner fuchsian i totalt mörker utan vattning funkade inte.
Inte heller har pelargonerna tålt så hård beskärning som har diskuterats i den här tråden. Kan det ha berott på tidpunkten? Dom brukar dessutom bli lite chockade av att ställas ut också, så jag brukar ta det lite försiktigt med beskärningen.
Det var därför jag var förvånad över att vissa av er hinner få sommarplantor av de skott som blir vid beskärning!