Full version: Abborrhjälp sökes
Bessie
Fiskexperter, hjälp!

Jag fick nyss tre färska abborrar (upptagna i morse) av en kompis som varit hemma på Åland. Två av dem var honor med magarna fulla av rom. Hade ett vagt minne av att östersjörom ska frysas innan man gör nåt av dem, så nu har jag två romsäckar i frysen. Har hört att abborrom ska vara en delikatess, men vad kan man göra av den och hur gör man? 'Rom' är för mig nåt som förekommer på buffé tillsammans med hackad lök och smetana.

Om ni har nån idé av vad jag ska göra med resten av firrarna får ni gärna ge förslag, annars tänkte jag helt kallt ugnsbaka dem i aluminiumfolie. Jag ser mig inte som nån nyhjälplös person, men att filéa fisk har jag aldrig kunnat, trots självstudier. De går bara sönder och ser ut som kattmat.
netaave
Abborre med mangowok och sojadressing

Ingredienser
Portioner: 4

600 g "byxad" abborrfilé (benen bortskurna)
1 kg delikatesspotatis (små runda potatisar)
1/2 dl mild olivolja

vetemjöl till stekning

Mangowok
1 mango
1 rödlök
1 liten zucchini
200 g färska sockerärter
1/2 ask rucolasallad

Sojadressing
1 tsk sesamolja
3 msk japansk sojasås
2-3 msk finhackad schalottenlök

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225ºC. Blanda potatisen med olja, salt och peppar.
2. Bre ut potatisen på en plåt och rosta i ugnen i 25 minuter. Ta ut och låt svalna.
3. Blanda samman ingredienserna till dressingen.
4. Skala mangon, skär bort köttet från kärnan och tärna grovt. Skala och strimla löken.
5. Dela zucchinin på längden och strimla den. Dela sockerärterna och potatisen.
6. Stek eller woka rödlök, zucchini, sockerärter och potatis i en het panna med ca 2 msk olja i 2–3 minuter. Smaka av med salt och peppar. Blanda i mango och rucola.
7. Salta och peppra abborrfiléerna. Vänd dem i mjöl. Bryn en klick smör med 1 msk olja och stek fisken ca 1 minut på varje sida. 8. Fördela mangowoken på tallrikar. Skeda över dressingen. Toppa med abborrfiléerna.

Krondillkokt abborre med tomat och pepparrotssmör
Ingredienser
Portioner: 4

1 l vatten
1 knippe dillkronor
1 msk socker
2 msk grovt salt
2 tomater
ca 500 g abborrfiléer
1 bit pepparrot
50 g smör
salt
vitpeppar

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Koka en lag av vatten, dillkronor, socker och salt i en gryta. Den ska påminna om lagen till kräftor. Koka ca 5 min och sila av. Koka abborren på låg värme i lagen ca 4 min.

Kärna under tiden ur tomaterna och skär köttet i tärningar. Skala och grovriv pepparroten och blanda med tomatköttet och smör. Smaka av med salt och peppar.

Servera abborrfiléerna med det rumstempererade smöret över samt kokt potatis. Garnera med dillkronor
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte hur man gör med aborrsrom men med strömmingsrommen brukar vi ta hela äggsäcken (heter det så?) och så saltar vi på den och steker, jättegott på knäckemacka.
Bessie
Okej! Hur hög värme på plattan? En av säckarna gick sönder tyvärr så jag får väl fiskägg i hela pannan.
Gåsis
Jag har ett busenkelt recept på abborre. Lägg fisken i en form, jag brukar filéa men det går med hel fjällad fisk. Skiva en röd lök och lägg på, ett paket grädde slås på och sen lite svamp på toppen. Svampen får gärna vara färsk och med lite mer smak än champinjoner. Kantareller är gott tex. Salt och citronpeppar och sen skjuts in i ugnen. Hemlagad potatismos till. Mums.

Abborrom brukar vi vispa så att rommen släpper från romsäcken, sen sköljer vi och silar. Finhackad gul lök, salt och peppar. Klart. Men vi brukar låta rommen vara i frys minst tre dygn innan vi gör något med den.
Bessie
Så då kan man alltså äta den rå då? Det verkar ligga ett blinipartaj bakom knuten...

Tack för alla tips!
Gåsis
Jag kan inte svara säkert, men vi lever i alla fall hemma hos mig fast vi äter den rå. Om du ska spara den så var försiktig med löken för den fäller liksom smak, det blir fort för starkt av den.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon