Sidor: 1, 2
pejori
javisst ja..det måste jag ju huh.gif huh.gif huh.gif wink.gif
silos
CITAT (pejori @ 07-02-2006, 10:28)
javisst ja..det måste jag ju huh.gif huh.gif huh.gif wink.gif

He he biggrin.gif
pejori
CITAT (silos @ 07-02-2006, 10:29)
javisst ja..det måste jag ju huh.gif  :huh:  :huh:  ;)

He he biggrin.gif

DÅ VET JA!!!! laugh.gif laugh.gif
du PM:a mej din adress...jag skicka garner så du klarar dej ett år minst....och en liiiten hårtuss laugh.gif laugh.gif laugh.gif
silos
CITAT (pejori @ 07-02-2006, 10:36)
CITAT (silos @ 07-02-2006, 10:29)
javisst ja..det måste jag ju huh.gif  huh.gif  huh.gif  wink.gif

He he biggrin.gif

DÅ VET JA!!!! laugh.gif laugh.gif
du PM:a mej din adress...jag skicka garner så du klarar dej ett år minst....och en liiiten hårtuss laugh.gif laugh.gif laugh.gif

JIPPIIII;menar du verkligen det!!!
silos
Dags för mig att återvända till dockverkstad i min vardagsrum och börja med dagens voodoo-docka biggrin.gif
pejori
japp...har massor med garner..handarbetsfreak som jag är...
skickar dom så fort jag kan wub.gif
silos
CITAT (pejori @ 07-02-2006, 11:17)
japp...har massor med garner..handarbetsfreak som jag är...
skickar dom så fort jag kan wub.gif

Ett S T O R T tack;väntar med spänning, det blir åter igen som Julafton för mig då smile.gif wub.gif smile.gif
Klematis
Underbart Silos. Jag blev helt stormförtjust i din konst, både dockorna och tavlorna. Är det ett självporträtt i sanden? Jag tycker du ska visa din konst för någon som "kan" konst. Jag tror att du skulle få mycket mycket bra respons!! Har ni någon konstansvarig på din kommun. Skicka bilder och presentera dig så tror jag snart att du får mycket att göra.
Tesa
CITAT (Fenja @ 06-02-2006, 18:23)
Solis! Det jag skriver nu är INTE riktat mot dig eller din konst, bara så du vet!

Var är nu alla som tyckte att de andra garndockorna var vedestyggliga, skrämde små barn och måtte vara uppkomna i en mycket sjuk hjärna? Jag undrar också lite över vad Felix mattes mailpanel har att säga om detta...
Mvh
Fenja

Jo...jag var i Umeå utan dator...och har dessutom inte ens varit särskilt intresserad av solis dockor....
Men jag skulle inte vilja jämföra dessa överhuvudtaget med de i den andra tråden....det är inte samma hantverk och absolut inte samma sjuka hjärna bakom...
...men att den andra skulle vara "mycket sjuk" vete 17 om jag påstått...snarare "en aning sjuk"....och DET är de flesta hjärnor...
silos
CITAT (Klematis @ 07-02-2006, 12:35)
Underbart Silos. Jag blev helt stormförtjust i din konst, både dockorna och tavlorna. Är det ett självporträtt i sanden? Jag tycker du ska visa din konst för någon som "kan" konst. Jag tror att du skulle få mycket mycket bra respons!! Har ni någon konstansvarig på din kommun. Skicka bilder och presentera dig så tror jag snart att du får mycket att göra.

Jag får nog ta en funderade på det hela om att ringa till någon som kan konst här i kommunen.

Roligt att du tyckte om min konst wub.gif

Jag tror nog att allt som jag gör är mig själv mer eller mindre smile.gif
netaave
Drömde om dig och en massa odlaiter i natt Solis!
Du hade en ateljé i något slags konstnärskollektiv, ni skapade och sålde era alster där.
Elle och jag hade en pärlateljé där också.
Jag var där och lagade mat åt er allihop, hade någon slags café eller restaurang också, även besökarna fick fika och äta.

Det här stället låg vackert, mycket likt ett ställe mellan Enköping och Västerås, med en å rinnande liksom under allting.
Där på bryggan gifte du dig med en kollega, en mycket sympatisk och varm man, helskägg hade han. Tror han målade stoooora tavlor.

Elle hade gjort din brudkrona av rosa pärlor, och hon hade även gjort din brudbukett av rosa Aklejor och Prästkragar bunden som två hjärtan.
Dina, Kalinskis och Bjäbbans hundar var "näbbar" med samma blommor i halsbanden.

Det konstiga var att alla odlaiter var där och slängde rosenblad på er nygifta. Reserv körde er på någon slags vagn man sett på gamla jordbruksmuséer, NorrbottenMagdis man var den som vigde er, Farbror Blå var toastmaster, Felix matte och Inga från Närke läste dikter, och Maudan visade sig vara sångerska och kallade sig Millans mirakel, hon underhöll tillsammans med Claes Lövgrens (min favoritorkester) som också spelade till dansen. Reserv och Farbror Blå dansade Oxdansen på taket.
Ville nästan inte vakna i morse för vi hade så trevligt. Hela dagen på jobbet har jag gått och smålett åt min dröm.
Klematis
En så trevlig dröm. Konstigt vad man kan få ihop saker i drömmens värld. Mäniskor man aldrig träffat, inte pratat med på evigheter sedan kommer i centrum. Men vissa mornar vill amn inte vakna
silos
Det var sannerligen en härlig dröm smile.gif

Jag kan nästan se allt för mina inre ögon smile.gif
pejori
CITAT (netaave @ 07-02-2006, 16:08)
Drömde om dig och en massa odlaiter i natt Solis!
Du hade en ateljé i något slags konstnärskollektiv, ni skapade och sålde era alster där.
Elle och jag hade en pärlateljé där också.
Jag var där och lagade mat åt er allihop, hade någon slags café eller restaurang också, även besökarna fick fika och äta.

Det här stället låg vackert, mycket likt ett ställe mellan Enköping och Västerås, med en å rinnande liksom under allting.
Där på bryggan gifte du dig med en kollega, en mycket sympatisk och varm man, helskägg hade han. Tror han målade stoooora tavlor.

Elle hade gjort din brudkrona av rosa pärlor, och hon hade även gjort din brudbukett av rosa Aklejor och Prästkragar bunden som två hjärtan.
Dina, Kalinskis och Bjäbbans hundar var "näbbar" med samma blommor i halsbanden.

Det konstiga var att alla odlaiter var där och slängde rosenblad på er nygifta. Reserv körde er på någon slags vagn man sett på gamla jordbruksmuséer, NorrbottenMagdis man var den som vigde er, Farbror Blå var toastmaster, Felix matte och Inga från Närke läste dikter, och Maudan visade sig vara sångerska och kallade sig Millans mirakel, hon underhöll tillsammans med Claes Lövgrens (min favoritorkester) som också spelade till dansen. Reserv och Farbror Blå dansade Oxdansen på taket.
Ville nästan inte vakna i morse för vi hade så trevligt. Hela dagen på jobbet har jag gått och smålett åt min dröm.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ja där ser man vad odla ställer till laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
Vilken hysteriskt festlig dröm Netaave, en sån dröm vill jag också drömma! laugh.gif Jasså min man var med på ett hörn? Jag då? Var inte jag med? unsure.gif Hihi...skulle ge mycket för att få se Reserv och Farbror Blå dansa oxdansen! laugh.gif Den dansen är ju så rolig, det tyckte jag redan när jag var bara ett par år gammal. Skrattade visst hysteriskt enligt mina föräldrar och det gjorde även min egen dotter när hon fick se det på midsommarafton. biggrin.gif
silos
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-02-2006, 16:54)
Vilken hysteriskt festlig dröm Netaave, en sån dröm vill jag också drömma! laugh.gif Jasså min man var med på ett hörn? Jag då? Var inte jag med? unsure.gif Hihi...skulle ge mycket för att få se Reserv och Farbror Blå dansa oxdansen! laugh.gif Den dansen är ju så rolig, det tyckte jag redan när jag var bara ett par år gammal. Skrattade visst hysteriskt enligt mina föräldrar och det gjorde även min egen dotter när hon fick se det på midsommarafton. biggrin.gif

Vad är oxdansen?
*Felix matte*
Oxdansen är en Folkdans... jättekul... de två dansarna ska se ut som de slåss med varann.
Så minns jag den. Jag har dansat Folkdans i min ungdom biggrin.gif
Reserv
CITAT (Felix matte @ 07-02-2006, 17:09)
Jag har dansat Folkdans i min ungdom biggrin.gif

Samma här biggrin.gif observera, i min ungdom, det va´ett tag sen det rolleyes.gif Tänk om vi alla som va´med kunde fått va´med och drömma samma dröm, va´härligt.......istället så har jag hostat lungorna ur mig så det skadade revbenet fick sig nog en jäkel. En knöl för mycket är det här i alla fall tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 07-02-2006, 17:26)
Jag har dansat Folkdans i min ungdom biggrin.gif

Samma här biggrin.gif observera, i min ungdom, det va´ett tag sen det rolleyes.gif Tänk om vi alla som va´med kunde fått va´med och drömma samma dröm, va´härligt.......istället så har jag hostat lungorna ur mig så det skadade revbenet fick sig nog en jäkel. En knöl för mycket är det här i alla fall tongue.gif

Ja tänk om man haft den drömmen istf den jag vaknade av kl 05 imorse... en såååå otäck mardröm... jag drömmer såna kanske en gång vartannat år eller ännu mer sällan. Nu var jag jagad av en knivbeväpnad som hann upp mig och skar i bröstet... hann med decimeterlångt jack innan jag vaknade dörädd

PS. Håll en kudde tätt mot bröstkorgen när du hostar så dämpas smärtan litegrann.
netaave
Oxdansen är en dans som två herrar dansar, ett slags kraft och mandomsprov. Förr dansade två rivaler ofta Oxdansen för att imponera på sin kära. Så Magdis det var nog dig dom dansade om.
Bra Reserv, då kan ju du den redan, Farbror Blå är ju dalmas så där förutsätter jag att kunskapen finns.
Har ni folkdräkter mina herrar? I så fall kan ni ju få dansa den IRL också! Men håll er på marken då va tongue.gif
silos
För en stund sedan började jag att tillverka voodoo docka nummer 2 i mörkgrönt tyg,jag gör allt för hand.

Tidigare idag gjorde jag av hobbylera 4 st. små huvud till blivande voodoo dockor.

Att det kan vara sååå roligt detta med att göra dessa dockor biggrin.gif
pejori
AHA...hoppas du gjort mitt huvud vackert nu då laugh.gif laugh.gif
silos
CITAT (pejori @ 07-02-2006, 18:34)
AHA...hoppas du gjort mitt huvud vackert nu då laugh.gif laugh.gif

Inte ännu tongue.gif dessa dockor är bara mina egna dockor biggrin.gif
Magdis
Oxdansen är en Folkdans... jättekul... de två dansarna ska se ut som de slåss med varann.

och så gör de grimaser till varann också. biggrin.gif Det ser helfestligt ut. Jag har även varit med om att de dammade till varann på riktigt, bara på skoj. biggrin.gif
Wilmer
Har kollat albume bilderna, jättefina saker du knåpar fram det måste vara härligt att skapa så!!

Jag har redan gett bort allt garn, mattrasor och annat som kommit i min väg tyvärr. Annars hade du fått på stört! tongue.gif

/ Wilma
silos
CITAT (Wilmer @ 07-02-2006, 21:56)
Har kollat albume bilderna, jättefina saker du knåpar fram det måste vara härligt att skapa så!!

Jag har redan gett bort allt garn, mattrasor och annat som kommit i min väg tyvärr. Annars hade du fått på stört! tongue.gif

/ Wilma

Ja;det är verkligen härligt att hålla på med att skapa som jag gör smile.gif
Vad gulligt att du annars hade velat ge mig garn etc...

Nu 5 timmar senare är jag klar med denna dagens voodoo docka och är alldeles kär i den wub.gif

Kalinsi har lovat att ta foto på de 2 voodoo dockorna som jag gjort.

Det är någonting speciellt med just dessa dockor och jag gör dem absolut inte onda utan de blir fulla av goda energier wub.gif smile.gif wub.gif
ninnisky
Solis - nu skrev jag fel. Silos VAR DET!
Ska titta hemma i alla mina lådor - för där behöver verkligen rensas nu och se om jag hittar lite garner eller diverse saker som du kanske skulle kunna ha användning för? Dessutom är jag så f.... förkyld sedan i går att jag inte kan gå ut bland folk. Då passar pill och plock hemma

Har ett förslag till dig -- varför inte auktionera bort dina rainsticks och dockor till högst bjudande bland oss odlaister. Fast du kanske känner lika svårt som jag att skiljas från något man tillverkat i en viss sinnesstämning ?sleep.gif biggrin.gif Jag är spekulant på en docka smile.gif

Jag har förresten börjat en vävkurs idag. Får se om det funkar med onda fingarna. Tänkte jag skulle väva sjalar till några frysande vänninor biggrin.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-02-2006, 20:20)

och så gör de grimaser till varann också. biggrin.gif Det ser helfestligt ut. Jag har även varit med om att de dammade till varann på riktigt, bara på skoj. biggrin.gif

Det låter helfestligt! Varifrån kommer den här traditionen? Det är iaf inget jag känner igen från småland, fast jag kan ju ha bommat det smile.gif
Klematis
Jag skulle nog ha svårt att skiljas från saker som jag skapat (om jag bara hade kunnat). De betyder helt säkert mycke för dig.
silos
Jag har mycket svårt att skiljas från saker som jag gjort;speciellt dockorna.

Hellre gör jag en docka eller en Rainstick till de som ev. vill ha en och då blir det liiite lättare att skiljas från dem.

Den stora dockan är redan bortlovad till min dotter i Göteborg;men dockan får stanna hos mig tills vidare biggrin.gif

Jag har startat den tredje voodoo dockan idag i orange tyg och idag måste jag gå och köpa mera säkerhetsnålar eftersom jag använder dessa när jag tillverka dockor biggrin.gif

Så måste jag även "sjunga in" mina dockor och vyssja(?) dem i min famn;det tycker både dockor och jag själv om biggrin.gif Detta är väldans lugnande för min själ och ande och även kroppen och knoppen smile.gif

Redan som liten flicka älskade jag dockor smile.gif wub.gif smile.gif

Dockmakerska är det vad jag är biggrin.gif
netaave
CITAT (LadyG @ 08-02-2006, 10:44)

Det låter helfestligt! Varifrån kommer den här traditionen? Det är iaf inget jag känner igen från småland, fast jag kan ju ha bommat det smile.gif

Här kan du se och läsa om den!

http://web.telia.com/~u44703239/oxdansen.html
Magdis

Jag vet inte var den kommer ifrån men i Häverö (Roslagen) har de iallafall haft den med vid festligare tillfällen. hur länge vet jag inte eftersom jag inte var med tidigare än början av 70-talet.
netaave
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-02-2006, 14:50)

Jag vet inte var den kommer ifrån men i Häverö (Roslagen) har de iallafall haft den med vid festligare tillfällen. hur länge vet jag inte eftersom jag inte var med tidigare än början av 70-talet.

Va!! Är du härifrån??????
mamamaggan
Härligt Silos. . wub.gif

Dockmakerska är nog en av många ,många saker som du är. Dina dockor är så fina och man riktigt ser hur kreativiteten sprudlar. Tack för att vi fick se dem och lycka till med de nya. smile.gif
Magdis
CITAT (netaave @ 08-02-2006, 14:53)

Är du också ifrån Roslagen menar du? Jojomän, jag är född och uppvuxen i ett litet samhälle som heter Hallstavik. Har varit med i Hävero folkdanslag i ganska många år. smile.gif
netaave
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-02-2006, 14:58)

Är du också ifrån Roslagen menar du? Jojomän, jag är född och uppvuxen i ett litet samhälle som heter Hallstavik. Har varit med i Hävero folkdanslag i ganska många år. smile.gif

Jag menar mer Upplänning!
Jag har också dansat folkdans och dansat med folk både från Häverö och Norrtälje på "lekstugor" schottisen m.m. Vi har varit mycket på dans i H-viks Fh, åkte alltid på dans till Lohärad när vi var yngre.
Alltså om du har varit folkdansare i Häverö, är sannolikheten att vi träffats mycket stor, även om du är 10 år yngre ungefär.
Är [B]väl[B] förtrogen med Hallstavik, var där så sent som i söndags. Min syster bor där. Där är man ju också på speedwayen, då går vi ju alla här "man ur huse".

redigerat: Såg just att du är 20 år yngre än mig men dansade du på 80-talet så borde vi känna igen varann till utseendet iaf.
Magdis
CITAT (netaave @ 08-02-2006, 15:58)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-02-2006, 14:58)

Jag menar mer Upplänning!
Jag har också dansat folkdans och dansat med folk både från Häverö och Norrtälje på "lekstugor" schottisen m.m. Vi har varit mycket på dans i H-viks Fh, åkte alltid på dans till Lohärad när vi var yngre.
Alltså om du har varit folkdansare i Häverö, är sannolikheten att vi träffats mycket stor, även om du är 10 år yngre ungefär.
Är väl förtrogen med Hallstavik, var där så sent som i söndags. Min syster bor där. Där är man ju också på speedwayen, då går vi ju alla här "man ur huse".

Aha! Ja det är ju inte omöjligt att vi träffats nån gång i så fall. Det var mellan 1980-1987 ungefär som jag var aktiv. Mina föräldrar var med tidigare och har bl.a varit med i Hälsinge-hambon m.m. De bor fortfarande i Hallstavik så jag är där nån gång om året.

Speedway ja! Rospiggarna! själv är jag inte ett dugg intresserad men mamma är nog på varenda hemmamatch och en del bortamatcher. Maken fick följa med henne en gång när vi var där eftersom han blivit stor Rospiggarnafan sen han träffade mig! biggrin.gif
Emma_
Jättefina saker!

Jag gillade verkligen tavlorna med knappar i.. wub.gif

Emma
Rossi
CITAT (silos @ 08-02-2006, 11:50)

Du borde läsa boken Dockmakerskan av Arnow Harriette.

smile.gif
silos
CITAT (Rossi @ 10-02-2006, 08:08)
CITAT (silos @ 08-02-2006, 11:50)

Du borde läsa boken Dockmakerskan av Arnow Harriette.

smile.gif

Tack för tipset smile.gif
silos
NU är det ett sådant liv i mitt vardagsrum så att jag bara måste till dockan och fortsätta att göra henne klar så mycket som jag klarar av biggrin.gif

Återkommer senare smile.gif wub.gif smile.gif
*Felix matte*
Ha så kul med pysslandet wub.gif

själv ska jag iväg å handla lite mat smile.gif
Gillan
Från det ena till det andra, dina dockor är helt
underbara Silos wub.gif smile.gif
Tack för titten. Återkommer gärna.

/Gillan
silos
CITAT (Evgeni @ 10-02-2006, 12:54)
Från det ena till det andra, dina dockor är helt
underbara Silos wub.gif smile.gif
Tack för titten. Återkommer gärna.

/Gillan

Tack gulledig wub.gif

NUUUU skall jag till dockverkstaden laugh.gif biggrin.gif wub.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon