|
Full version: En udda fågel?
Han/hon står och äter ur fågelautomaten, mitt i ett villaområde, i fullt dagsljus.
Ja det är lite besvärligt för dem nu med all snö...och nu ska de snart sätta foster så de behöver få äta upp sig..
Lars-Olof Arvids
10-02-2006, 08:22
Ja, de har det inte lätt nu på senvintern. Mycket riktigt är det nu fostren börjar utvecklas, dock inte hos han på bilden med små horn. Olle
Lars-Olof Arvids
10-02-2006, 11:13
Tack, det tar jag gärna emot!  Jag har lagt ut äpplen till rådjuren, men bara haft besök av dem på natten. Två gånger i vinter har jag sett dem, men desto oftare spår vid äpplena. Jag är inte alls avundsjuk på er som har dem framme i fullt dagsljus! *kryssar fingrarna* Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-02-2006, 08:22) Ja, de har det inte lätt nu på senvintern. Mycket riktigt är det nu fostren börjar utvecklas, dock inte hos han på bilden med små horn. Olle ...men faktiskt...JAG ser inga horn alls...kanske dags för en tur till optikern igen
ser bara öron jag
ja...eller hur!!
Lars-Olof Arvids
10-02-2006, 14:56
Ok, då är det väl bortre örat som jag uppfattade som början till horn.
Olle
HA...det är DU som behöver en tur till optikern då ju...
CITAT (pejori @ 10-02-2006, 17:20) ja men visst är det väl det
Jamen var är det andra örat då??
man ser ju den från sidan... så de är lite snett bakom det örat som syns (eller snett framför kanske man kunde säga)
Jaa...nu ser ju jag också....kanske det hade hjälpt med nya glasögon...man börjar nog att bli lite skumögd med åren...
Åååh vilket fint rådjur! Med kristyr på öronen.
Lars-Olof Arvids
13-02-2006, 08:20
CITAT (Tesa @ 10-02-2006, 22:52) Jaa...nu ser ju jag också....kanske det hade hjälpt med nya glasögon...man börjar nog att bli lite skumögd med åren...   Skrattar bäst som skrattar sist! Nu på morgonen hade jag två rådjur framme vid äpplena utanför köksfönstret. I lördags var en fin bock med början till små horn framme vid femtiden, nästan i dagsljus! Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 13-02-2006, 08:20) CITAT (Tesa @ 10-02-2006, 22:52) Jaa...nu ser ju jag också....kanske det hade hjälpt med nya glasögon...man börjar nog att bli lite skumögd med åren...   Skrattar bäst som skrattar sist! Nu på morgonen hade jag två rådjur framme vid äpplena utanför köksfönstret. I lördags var en fin bock med början till små horn framme vid femtiden, nästan i dagsljus! Olle det var ju en faslig tur att yenny kunde rita för oss blindstyren råddjur är fina
Inga från Närke
16-02-2006, 19:46
Vid grannens fågelmatarställe kl 12,10 2006-02-15  Finns lite nya bilder från bild 76 och framåt i album Djur 2005-2006
CITAT (Inga från Närke @ 16-02-2006, 19:46) Vid grannens fågelmatarställe kl 12,10 2006-02-15  Finns lite nya bilder från bild 76 och framåt i album Djur 2005-2006 Nu fortsätter jag könsbestämningen av rådjuren för "er blindstyren"  . På en tiondels sekund kan jag avgöra kön på de två närmaste rådjuren som Inga fotat här ovan.  (den bortersta kan jag inte se) Någon som kan se? (Nu har ni som inte kan, något enkelt att lära  ) Till vänster get, till höger bock.
I don't get it... Jag tycker dom bockar båda två...
CITAT (amaira @ 17-02-2006, 08:49) CITAT (Inga från Närke @ 16-02-2006, 19:46) Vid grannens fågelmatarställe kl 12,10 2006-02-15  Finns lite nya bilder från bild 76 och framåt i album Djur 2005-2006 Nu fortsätter jag könsbestämningen av rådjuren för "er blindstyren"  . På en tiondels sekund kan jag avgöra kön på de två närmaste rådjuren som Inga fotat här ovan.  (den bortersta kan jag inte se) Någon som kan se? (Nu har ni som inte kan, något enkelt att lära  ) Till vänster get, till höger bock. det var ju lätt.... han har ju "paketet" synligt ju
CITAT (pejori @ 17-02-2006, 09:28) det var ju lätt.... han har ju "paketet" synligt ju  Nix!
CITAT (amaira @ 17-02-2006, 10:08) CITAT (pejori @ 17-02-2006, 09:28) det var ju lätt.... han har ju "paketet" synligt ju  :lol: Nix!  KRÅNGELFIA!!!!! är det för att hon är större än hanen då? eller ser du också "osynliga" horn?
Lars-Olof Arvids
17-02-2006, 10:16
Ser ni inte att geten till vänster har en liten tofs under den vita baken? Det har inte bocken till höger. Väldigt fin bild förresten! Olle
Inga från Närke
17-02-2006, 12:51
Tack för berömmet. Jo man skulle ha haft en filmkamera igår för då var de framme igen och hade lite inbördes fajtning. Vi stod i fönstret och tittade en lång stund.Det är en bock den längst bort och sedan en get med förmodligen en kull från förra hösten. De höll på att stångas, hoppa och skutta de där små och även geten motade liksom bort dem för hon ska väl ha nya framöver och vill bli av dessa. Hade tur att fånga dem på bild mitt på dagen när jag var hemma och åt lunch. De kommer även på kvällen men det fungerar inte genom fönstret med kameran.
Nu när ni kan skilja på bock och get (Bravo Olle!) så får ni lite att träna på  . Så, vad har rådjuren på dessa foton för kön? Vilka är getter och vilka är bockar? 1.  2.  3.  4.  5.  Det går att se skillnad på dem alla!
Lars-Olof Arvids
17-02-2006, 16:44
Inga problem att se skillnad på dem!  Men jag väntar ett tag och ser hur många av er andra som klarar det. Sista bilden var rolig! Olle
1: är en get 2 är en get 3 är tre getter och en bock 4 är en bock 5 en get... har jag rätt?
Lars-Olof Arvids
17-02-2006, 16:55
1. Rätt! 2. Hur ser baken ut? 3. Titta en gång till! 4. Rätt! 5. Rätt!
Olle
Lars-Olof Arvids
17-02-2006, 17:00
Nu får Amaira vara facit för fortsatta gissningar. Jag ska cykla hem och lägga ut nya äpplen till mina rådjur! Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-02-2006, 16:55) 1. Rätt! 2. Hur ser baken ut? 3. Titta en gång till! 4. Rätt! 5. Rätt!
Olle tvåans bild ser jag inte men trean verkar vara två par  nu ser jag den...en get
Bravo, det tar sig 1. Get. mamma get2. Bock. årsunge född sommaren före3. Två getter och två bockar. Till höger är pappa bock. "Tofs" under akterspegeln eller inte, syns inte, men "paketet under magen" syns, och årets nya horn som är på väg att växa ut. De andra tre är mamma get med årsungarna, en bock och en get. Mamman i mitten. Här syns "hårtofsarna" väldigt bra.
4. Bock. Årsungen. Någon "tofs" går inte att se från det här hållet, men "paketet under magen" syns, och hornen som precis börjar växa ut.
5. Get. Här syns "hårtofsen" som bara getterna har, väldigt bra.Vad denna "damernas hårtofs" precis under den vita akterspegeln är och heter, vet jag faktiskt inte.  Inte heller vad den har för syfte. Den vita akterspegeln däremot, anväds som "varningssignal". En vit guppande yta (som ett bortflyende rådjur visar) får andra rådjur att fly.
Inga från Närke
19-02-2006, 15:20
Lite mera rådjur. Den var och hälsade på vid fågelbordet ca 13,00 idag. Ser ni de små hornen som är på gång.    Finns nägra fler bilder i albumet Djur 2005-2006 från bild 89 och framåt.
Säger bara.... Wow Inga!  Du måste ju bo helt fantastiskt som får såna gäster i trädgården. (antar att det bara är positivt vid den här årstiden  )
Inga från Närke
19-02-2006, 16:48
Jo jag tycker det är roligt oavsett vilken årstid, kanske inte när de äter upp mina flox som de har gjort de sista 2 åren. Bara för ca 1 tim.sedan var alla 4 vid fågelbordet. Har ringt till en arbetskamrat och beställt lite havre som jag får billigt för att lägga ut. De har nog inte så mycket mat p.g.a. av snön.
CITAT (Inga från Närke @ 19-02-2006, 16:48) De har nog inte så mycket mat p.g.a. av snön. nej det har dom inte. dom behöver all hjälp om kan få
Här hörde vi rådjuren skälla häromkvällen, alldeles bortanför trädgården. Spännande, men också lite skrämmande, dom låter så "yliga".
Lars-Olof Arvids
20-02-2006, 08:27
Igår hade jag min finaste rådjursmorgon hittills i vinter. En get och två små bockar (troligen hennes fjolårskid) kom fram till mina äpplen utanför köksfönstret, gick därifrån och kom tillbaka i flera omgångar mellan ungefär 7 och 8 på morgonen. När jag höll på att laga frukost ca 8.20 kom en av de små bockarna fram igen! Då var det fullt dagsljus. Tyvärr är min systemkamera inlämnad på reparation sedan snart två månader, men jag knäppte i alla fall ett par bilder med min lilla reservkamera. Vid 6-tiden på eftermiddagen var samma bock framme igen! Olle
Lars-Olof Arvids
20-02-2006, 08:32
Inga, hur nära var du när du tog dina bilder? Särskilt den sista är verkligen fin!
Olle
Inga från Närke
20-02-2006, 20:44
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-02-2006, 08:32) Inga, hur nära var du när du tog dina bilder? Särskilt den sista är verkligen fin!
Olle Hej Olle Tack för berömmet, är själv rätt nöjd med den. Sitter vid köksbordet och tar kortet genom fönstret det är ca 2 meter utanför där de står vid fågelbordet. Sedan har jag använt zoom på kameran.
Inga från Närke
21-02-2006, 23:03
Har hjälpt Kitti att lägga in dessa bilder från hennes album. Se tråden under Husdjur/Rådjur
CITAT (Inga från Närke @ 21-02-2006, 23:03) Vilken tjusig prakt-bock i sina bästa år  !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|