Anki V
Hässelklocka: (Campanula latifolia Alba)
Sådd 1/1-06 i vanlig planteringsjord blandad med sand. Ut under snön.

Ostronört (Martensia Maritima)
Sådd 6/1 i kaktusjord blandad med halksand. 5 frön. I kylskåp.

Basilika
Testsådd 21/1. Grodd 24/1
Omskolning 9/2

Blå salvia (50 frön)
Sådd 29/1 i kaktusjord och grus.
Första grodd 4/2, 50 frön grott 8/2

(Blå) bergvallmo (Meconopsis sheldonii el betonicifolia)
Sådd 4/2. Kaktusjord och grus, i kylskåp.

Silverrisp (Limonium platyphyllum)
Sådd 8/2. Ingen täckning

Akleja ”Blue Bonnets”
Sådd 11/2. Kaktusjord och grus. Täcktes lätt .

Akleja ”Swan White”
Sådd 11/2. Kaktusjord och grus. Täcktes lätt.

Azurriddarsporre (Delphinium tatsienense) ”Sky lights”
Sådd 11/2. Kaktusjord och grus. Täcktes lätt.

Indisk spikklubba (Datura metel) Double Blackcurrant Swirl
Lades i ljummet vatten 10/2
Sådd 11/2 två frön i varje kruka.

Nu har jag väl förmodligen sått några aldeles för tidigt ( kunde inte hålla mig). Men vilka?

Extraljus är inget problem eftersom jag idag har köpt en armatur till och nästa dubblat "odlingsytan".

Det är värre med temperaturen. Dagtid runt 20 gr och på natten 17-18.

Förra året provade jag med gott resultat att ställa in "sommarblommorna" i kylskåpet på natten. Jag fick knubbiga och fina plantor trots att jag bara hade ljus från fönstret men då startade jag i april.

Är det något av det jag sått (mer än Bergsvallmon) som skulle må gott i kylskåpet på natten.

När är det dags att så resterande frön? Stockrosfröna ska jag vänta med till april (tror jag det var) men hur är det med lamöra och silverek?

/Anki
kerstin z5-6
lammöra till mars silvek med stockrosrna och ta ut mertensian -de gror bäst i värme har jag märkt ... smile.gif Efter div test smile.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2006, 15:20)
ta ut mertensian -de gror bäst i värme har jag märkt ... smile.gif Efter div test smile.gif

Verkställt!! laugh.gif

/Anki
Margith
Jag vet inte om det här är nån ytterligare hjälp för dig, men jag frösådde Lammöron för första gången förra året.
Enligt mina anteckningar sådde jag (inne) den 6/3 och mina Lammöron var jättefina hela sommaren. De trivdes så bra och blev så stora att jag nästan hann bli lite bekymrad för mina nyplanterade rosor tongue.gif
Anki V
CITAT (Margith @ 11-02-2006, 19:09)
Enligt mina anteckningar sådde jag (inne) den 6/3 och mina Lammöron var jättefina hela sommaren. De trivdes så bra och blev så stora att jag nästan hann bli lite bekymrad för mina nyplanterade rosor  :P

Tusen tack! Det är precis sådant som vi (jag) nybörjare behöver få veta.

/Anki
Maria zon 6
Anki : Jag ser att du satt ut Hässleklockan i snön - hur gör du då?
Sår du "på vanligt sätt" och sen bara ställer ut krukorna i snön eller gör du något mer med dem? Fryser inte den nyvattnade jorden till en isklump?

Aklejan "swan white" har jag också just sått. Mina står just nu på matsalsbordet (- det finaste man har sätter man på bordet... tongue.gif) Var har du dina - inne eller ute i snön???

Jag är som du säkert märker total nybörjare på att så perenner!
Anki V
Jag är ju också nybörjare men jag har gjort som jag fått råd till här på odla.

Så som vanligt i såjord. Låt sådden stå inne ett dygn och sedan ska den ut för kylbehandling 6-8 veckor.

Det lär visst vara så att vissa frön har ett "inbyggt" skydd mot att gro innan det blivit vår och genom att ställa ut fröna ett antal veckor och sedan ta in dom igen så luras fröna tro att vintern är slut och våren har kommit.

Att det fryser i lådan tror jag inte har någon betydelse.
När fröet såtts den "naturliga" vägen så tinar och fryser det om varan hela hösten, vintern och våren. Det lär visst också vara så att vissa fröer behöver flera kylperioder för att gro precis som det är under en riktig vinter.laugh.gif

Mina Swan white wub.gif wub.gif står under lysrör på min "odlingsbänk".

Det är faktiskt så trångt på bänken nu så hjärtevännen har gjort en hylla till under bänkskivan och satt upp en armatur till. Nu har jag frösådder i två våningar laugh.gif

/Anki
Elisabeth P
Så fint du har fått det wub.gif Grattis! smile.gif
Hoppas mitt snart är ordning på med wub.gif / Lisa
Anki V
Ja, jag är jätteglad och jag tycker att det är lite snyggt också rolleyes.gif

Så här blev det när vi byggde till en våning på "såbänken"

Man när allt har skolats ut så kommer det ändå att saknas plats så jag kommer att få ta över ett trasigt akvarium + att jag bytt lysrör över arbetsbänkarna till "kallvita".

Ändå har jag inte kommit på var jag ska hålla till med Dahliorna när den tiden kommer unsure.gif unsure.gif

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Maria zon 6 @ 12-02-2006, 16:17)
Anki : Jag ser att du satt ut Hässleklockan i snön - hur gör du då?
Sår du "på vanligt sätt" och sen bara ställer ut krukorna i snön eller gör du något mer med dem? Fryser inte den nyvattnade jorden till en isklump?

Du frösår som vanligt, täcker jorden med vermiculit (om du har) fuktar jordytan, ha inne sådden 1 dygn, sedan i i en låda som du kan täcka med en fiberduk, skotta snö över allt. Hässleklockan kan vara en seg rackare, så låt den vara ute helst hela vintern, den gror under våren sedan. /Helen
Maria zon 6
Vilken lyxig variant du har till frösådderna!

Själv har jag mina på bordet i matsalen då de ska gro, sen flyttar jag ner dem en efter en till ett svalt rum i källaren. Tyvärr har jag alldeles för få lysrörsarmaturer så i morgon ska jag till Claes Ohlsson och köpa på mig några till - sen ska jag flörta med maken för att få hjälp med att borra upp fler kedjekrokar i taket. tongue.gif

Källarrummet är rena djungel av frösådder och hängande armaturer så det känns lättsamt att kunna ställa ut några lådor i snön. Tack för tipset!
kerstin z5-6
och även om du gillar Aklejan " white swan" så hör den också hemma under snön smile.gif
Vi ska vara glada at vi har snö -där är det +4-4 jämt -alldeles perfekt för en låtsasvinter- förvår .. så fröna luras att tro att 5-6v är en hel vinter:)
När du sen tar in gror svanen smile.gif
MB1965
kräver verkligen aklejor så lång tid i kyla som en månad ?

Mvh
kerstin z5-6
Det är i stort sett meningslöst att kyla något fröslag mindre tid än 4 v -det är eg i underkant. 5-8 brukar vara standard
Däremot kan färska frö som förvarats bra -kylskåp -efter skörd i -juli -september ändå gro utan kyla-fast det är sk kallgroende frö
men det är en annan sak
Anki V
Hur tusan gör jag nu med Aklejorna?
På "såråden" står det att dom ska sås inne, inget om köldbehandling.

Det är ju några dagar sedan dom såddes och risken är väl att en del av dom redan börjat gro.

Kan jag vänta några veckor och se vad som händer?
Om det inte är någon aktivitet då kan jag prova att ställa dom på kylning?

/Anki
kerstin z5-6
har de börjat gro behöver du inte bekymra dej
-har inget hänt på 4 v -ställ ut
har en grott då -pilla ut den
-och ställ ut resten
om det är resultatet efter 4 v smile.gif
Anki V
Tusen tack Kerstin!

/Anki
Maria zon 6
Du är toppen Kerstin!
Jag var oxå rädd att det var för sent att ställa ut dom vita akleja-svanarna eftersom dom hunnit stå inne några dagar. Jag ska strax ut på dagens långpromenad - då åker aklejorna ut i snön, -9 grader har vi i dag!
MB1965
Så nästa säsong borde jag i praktiken lägga fröpåsen med det som skal kylbehandlas i frysenJag menar i GBg trakten är det inte säkert att det är runt noll grader i en månad... Kan en månad i frysen ersätta en månad ute i kruka ?

Mvh
kerstin z5-6
Absolut inte -det har ingen som helst effekt att kyla fröna i påsen , varken i frysen eller kylen
-de ska vara i fuktad såjord ett dygn inne först -sen är era +4-,+8-ibland -2, -5 grader det optimala ..Hotar kallare väder och ni saknar snö lägger man en gammal matta över frösådderna bara

Sätter man sådda frö i frysen -dör de i värsta fall sad.gif
MB1965
hmmm så möjligen kylens 0-zon då. INgen frys. Tack igen :-) det är första gågnen jag testar att driva perenner från frön så tack för all hjälp wub.gif
kerstin z5-6
Fråga på smile.gif och Lycka till med sådderna !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon