Sidor: 1, 2
Allis
Burkmat och torrfoder ibland räkor, skinka, tonfisk, kyckling, alltså bara delikatesser som duger
Klematis
Mamma scans köttbullar är bland det bästa de vet här!
Selma
Mina katter får Hills torrfoder med kyckling. Det står alltid framme. På eftermiddagen blir det blötfoder av olika sorter. Vid festliga tillfällen kan det bli räkor, rå strömming eller - bäst av allt - kokt gädda!
Nutten
Härhemma älskar hela bunten (å särskilt damerna) mjölklinser med kattmynta i, så det skämmer jag bort dem med ibland. Något som dock gör min Helios heltokig, är rå entrecôte. Han skulle göra precis vad som helst för en munsbit. laugh.gif Det blir dock inte särskilt ofta han får just det. Annan rå mat kan både han och Sapphira få emellanåt (Mintha vill inte ha rått kött i någon form alls - tycker det är hur äckligt som helst).

Till vardags är det Hills torrfoder och Mjau burkmat.
mayababy
Det bästa jag kan ge min raring är vindruvor, melon eller allra bäst en äppleskrott....sa jag att han e en hund.....? wub.gif wink.gif
renate
CITAT (AnitaGg @ 15-02-2006, 13:09)
CITAT (pejori @ 15-02-2006, 12:42)
någon som fått kläm på vad det är för farligt med frolic ännu? huh.gif  :huh:
grisöron slinker ner här också biggrin.gif  :D

Nä, jag är också nyfiken på varför Frolic är livsfarligt.
Ingrid !! Ho ho ... laugh.gif

Däremot grisöron anser jag vara livsfarligt.
Supergott tycker alla hundar, men om ni visste hur många hundar som ligger på veterinärens operationsbord varje år och operera ut grisöron från luftstrupen varje år .....

Jag vill inte måla fan på väggen, men jag väljer att avstå.
Vill inte gärna ta risken själv.

Grisöron totalvägra min hund.Vilken tur då.
cic
Märgben är liksom det bästa hälsar Keno.. Man kan ligga huuur länge som helst och gnaga och slicka.. rolleyes.gif
Nutten
CITAT (kristerh @ 14-02-2006, 11:13)
Undrar vad det är som skulle vara farligt med torsken wink.gif har jag aldrig hört talas om, om man inte saltar förståss, salt är ju inte bra wink.gif

Varför fryser du köttfärsen wink.gif
krister

Nu gäller detta inte specifikt torsk, utan all fisk...fisk innehåller en del ämnen som gör att (katt)tarmens förmåga att ta upp järn och B-vitamin minskar. Vidare har fisk ett väldigt lågt innehåll av kalcium, natrium, järn, koppar och flera vitaminer. En katt som ex skulle få enbart fisk (utan kompletterande foder eller vitaminer/mineraler), skulle åka dit på kalciumbrist med dess följdsjukdomar. Dessutom skulle en katt med ren fiskmeny, få gult fett (som i sin tur leder till förstörda cellmembran). Detta pga att det via fisken blir en överkonsumtion av omättat fett i kombination med för lite antioxidanter (E-vitamin, selen).

Det är alltså okej att ge fisk i måttliga mängder, men planerar man att ge fisk väldigt ofta så bör man tillsätta åtminstone kalcium och selen, samt lite vitaminer.

Kokt fisk är bättre än rå fisk, då den råa fisken innehåller vissa enzymer som bryter ner tiamin (B-vitamin). Dessa enzymer förstörs vid upphettning.
mulle
Coffee älskar frukt, speciellt mandariner och banan!
Mulle
Kathy
CITAT (mulle @ 28-02-2006, 22:47)
Mulle

Jaaa...banan! Det tyckte vår lille Elliot om.
yenny
CITAT (Scrollan @ 01-03-2006, 00:07)
CITAT (mulle @ 28-02-2006, 22:47)
Mulle

Jaaa...banan! Det tyckte vår lille Elliot om.

jisses huh.gif en katt som åt banan.. både Amanda och nu Frida är av åsikten att bananer är till för att dödas... de är super läskigga blink.gif laugh.gif
SaraS
CITAT (Huskatten @ 18-02-2006, 16:19)
Fenja,

Ursäkta min fråga: men vad menar du med att katter är salmonellaresistenta? Menar du att de inte smittas av salmonella över huvud taget, eller att de inte insjukna genom att äta smittat kött?

Jag har en katt som blev svårt sjuk av salmonella, och blev inlagd på djursjukhus. Naturligtvis har jag ingen aning om hur han kom i kontakt med bakterien. Det är en utekatt som eventuellt både jagar och äter byten, trampar runt och kommer i kontakt med allt möjligt.

Jag ifrågasätter inte ditt påstående - men vill gärna att du förklarar dig lite mer!

mvh
Cecilia

Jag svarar. Katter blir normalt inte sjuka av den salmonella som du hittar i livsmedel, men de är inte ressistenta mot all salmonella. Det finns 2000 typer av salmonella (ca 20 olika typer i sverige), varav en del återfinns i livsmedelsproduktionen, dock EJ i sverige. Det är extremt ovanligt att de salmonellaserotyper som återfinns i tex. importerat fjäderfä och fyrfotakött innehåller serotyper som är skadliga för katt. Inte ens alla serotyper är skadliga för människan.

De vi återfinner i naturen även här i Sverige kan katten däremot bli sjuk av.

Katter blir inte sjuka av campylobacter. Kyckling angrips inte av parasiter, så frysen gör ingen skillnad. Alltså finns det ingen fara med att ge katten rå kyckling, fryst som ofyst. Men för säkerhets skull svensk.

Trikiner har inte hittats i svensk svinuppfödning sen 60-talet, så inte heller där är det egentligen nödvändigt att frysa in köttet.

För övrigt: Farbror Måns och Lilla Blå kan göra cirkuskonster för kokt kyckling och rå lever och alla typer av färs... laugh.gif
Kathy
CITAT (yenny @ 01-03-2006, 11:18)
jisses huh.gif en katt som åt banan.. både Amanda och nu Frida är av åsikten att bananer är till för att dödas... de är super läskigga blink.gif laugh.gif

Elliot hoppade runt och jamade om man satt med en banan i handen och åt. Han gav sig inte utan tiggde tills han fick smaka en bit.
Han smaskade och det var gott. wub.gif
yenny
CITAT (Scrollan @ 01-03-2006, 16:47)

jisses huh.gif  en katt som åt banan.. både Amanda och nu Frida är av åsikten att bananer är till för att dödas... de är super läskigga blink.gif  :lol:

Elliot hoppade runt och jamade om man satt med en banan i handen och åt. Han gav sig inte utan tiggde tills han fick smaka en bit.

va mysigt wub.gif
Kathy
CITAT (yenny @ 01-03-2006, 17:02)
CITAT (Scrollan @ 01-03-2006, 16:47)

jisses huh.gif  en katt som åt banan.. både Amanda och nu Frida är av åsikten att bananer är till för att dödas... de är super läskigga blink.gif  laugh.gif

va mysigt wub.gif

wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon