Sidor: 1, 2
Kathy
Läste i en annan tråd att Krister ger sin lilla Greta räkor varje tisdag. wub.gif
Tänkte höra med er vad er hund/katt föredrar som godis?
pejori
katten får räkor, kokt skinka och rå fisk som godis smile.gif smile.gif
hundarna får någon grytbit eller lever som godis smile.gif smile.gif
en bulle då och då också.
när jag är ute och tränar med dom är det frolic som gäller som godis smile.gif
är den slut, blir det mamma scans köttbullar laugh.gif
Linda_A
Maya får lite blandat, hon är bortskämd till max. biggrin.gif biggrin.gif

Frolic har vi i stort sätt jämt hemma då jag tränar med det. Riktigt nya saker/svåra är det korv eller liknade som gäller.

Sen försöker jag ge henne märgben en gång/vecka.
Plus att hon alltid har märgben(tomt alltså) hemma.

Ibland köper vi lite billigt kött och ger henne istället för torrfoder den dagen så att hon håller tänder i trim.

Fiskarna får räkor och deras rom som godis. wub.gif Annars är det mygglavrer (levande när jag får tag på det) och annat fryst som gäller och gruka och grönsker till malarna..(oops det gällde inte alla djur såg jag nu)
pejori
märgben är världens bästa tandborste laugh.gif laugh.gif
det har mina hela tiden också smile.gif
ÄH...det gäller nog alla husdjur tror jag
samma godis till mina firrar som du. laugh.gif laugh.gif
ibland får dom också småbitar av rå fisk. gissa om malarna älskar det laugh.gif laugh.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 13-02-2006, 14:29)
märgben är världens bästa tandborste laugh.gif  :lol:
det har mina hela tiden också smile.gif
ÄH...det gäller nog alla husdjur tror jag
samma godis till mina firrar som du. laugh.gif  :lol:
ibland får dom också småbitar av rå fisk. gissa om malarna älskar det laugh.gif  :lol:

hehe musslor älskar de med. wub.gif wub.gif

Malarna är verkligen helcoola. biggrin.gif

På tal om råfisk, maya äter rå strömming. laugh.gif laugh.gif
kristerh
CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 13:11)
Läste i en annan tråd att Krister ger sin lilla Greta räkor varje tisdag. wub.gif
Tänkte höra med er vad er hund/katt föredrar som godis?

Förutom räkorna på tisd så får hon kokt torsk på fredagarna,
grytbitar eller köttfärs på lördag och nåt annat smaskigt på sönd wink.gif
de övriga dagarna får hon hålla tillgodo med vanlig kattmat ohmy.gif
portionspåse med sås ska det vara wink.gif och torrfoder har hon alltid framme.
visst är hon bortskämd men det är hon värd wub.gif
krister
LadyG
Mina älsklingar ratar allt vad fisk, räkor, kräftor heter. Om det inte är whiskas en-portionspåse och whiskas torrfoder med gröna ärtor så matvägrar dom.

Däremot stjäl de gärna chips, favoriten är pringles (de i den lila tuben). Fast om det bjuds är det inte lika poppis.

Finhackad, rökt lönnebergaskina och kassler i småbitar går också bra, fast det är inget favoritkäk direkt.

Kattgodis (det som heter kattgodis) undviker de aktivt till och med om jag smugglar ner det i torrfodret.

Mina katter är konstiga...
monica_24
hejsan min hund brukar få frolic....och vanliga köttben...dom tycker han väldingt mycke om. ooo ja det finns ju någonting som heter hundkorv,,,det är mycke smaskigt i den som hjärta lever potatis m.m.

biggrin.gif
pejori
CITAT (monica_24 @ 13-02-2006, 18:16)
hejsan min hund brukar få frolic....och vanliga köttben...dom tycker han väldingt mycke om. ooo ja det finns ju någonting som heter hundkorv,,,det är mycke smaskigt i den som hjärta lever potatis m.m.

biggrin.gif

frolic och ben är toppen tror jag dom flesta hundar tänker laugh.gif laugh.gif
välkommen till odla wub.gif
Annlo
Yoshima (missen) får tonfisk i bland... det är nog det enda hon äter förutom Wiskas kötträtter i sås inget annat! Ja, torrfoder också! Har prövat med färska räkor, men nej tack! sleep.gif laugh.gif

Bonzo (vovven) får hundgodis av olika slag (inte kräsen, är en underdrift...) samt en sked av dagens nedblandat i torrfodret! (idag blev det köttfärsbiff o sås
renate
Min hund Olivia får Pedigre senior och blandat hundgodis,det tycker hon om.
En och annan köttbit får hon med,i dag var det kyckling som jag delade med mig till alla djur.
Katterna äter för närvarande bara påsmat och torrfoder så klart.Kattgodis äter de inte.Fritz äter ibland från hundens mat,Murvel gillar korv som godis.
Fisk?nja bara kokt och rensat.
AnitaO
Efter sista kvällsprommisen så ska det vara kex.
Det har blivit en tradition och några avsteg från det tillåts INTE smile.gif

Bästa träningsgodis är torkad lever.
Mmmmm ... vad det luktar gott.

När vi äter lite extra gott på helgen så blir det alltid en liten smakbit.
När någon av dom fyller år så blir det köttbulletårta.

pejori
CITAT (AnitaGg @ 13-02-2006, 21:44)
Bästa träningsgodis är torkad lever.
Mmmmm ... vad det luktar gott.

visst doftar dom underbart laugh.gif laugh.gif laugh.gif
när man haft dom i fickan en stund, så luktar man som om man sovit på dynghögen...men hundarna äter dom med god aptit laugh.gif laugh.gif
ingrid fuxwall
Frolic är portförbjudet här i huset - är ju livsfarligt.
Hembakade rågkex, tornfiskkex eller torkad lunga ska det vara och så givetvis skinka, korv och allt annat gott.

Fåglarna får frukt men uppskattar inte det, fest för dem är ostbågar som ätes ur handen.

ingrid
yenny
Frida älskar räkor... det får hon ibland... och tonfisk.
Hon är lite knäpp... för gurka är en stor favorit biggrin.gif
Kathy
Mina missar äter torrfoder, Pussi-bullar, rå köttfärs (som varit fryst i minst 72 timmar först) som mat.
Ibland får de kokt torsk, men det är de inte lika förtjusta i.
Uppfödaren sa att torsk ska man ge max 1ggr/mån pga att de kan få urinsten av det - om det stämmer vet jag inte, men å andra sidan så är det heller inte så förtjusta i torskfilén. Räkor är sisådär.

Som godis så gillar de - hör nu - vitamintabletter. laugh.gif

Ibland får de torkad bläckfisk i små bitar....det är iof ännu godare än vitamintabletterna. wub.gif
Tesa
Min får frolic...enda köpemat som duger.., matrester och diverse slaktavfall som jag kokat och portionerat i frysen...
Det blir ofta rester över när jag tillagar kött och så också eftersom det inte är så finstyckat innan..periodvis är han ju så bortskämd att han vägrar äta annat..
pejori
CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 23:26)
Som godis så gillar de - hör nu - vitamintabletter. laugh.gif

det är som mina hundar... smile.gif
dom älskar att tugga i sig omega-3 piller laugh.gif laugh.gif laugh.gif
dom stinker som f*n efteråt, av rutten fisk laugh.gif laugh.gif
AnitaO
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-02-2006, 22:20)

Livsfarligt?
pejori
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2006, 10:57)
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-02-2006, 22:20)

Livsfarligt?

håller med...har aldrig hört talas om att frolic skulle vara farligt unsure.gif
det är ju helfoder, m.a.o. hundmat smile.gif
kristerh
CITAT (Scrollan @ 13-02-2006, 23:26)
rå köttfärs (som varit fryst i minst 72 timmar först) som mat.
Ibland får de kokt torsk, men det är de inte lika förtjusta i.
Uppfödaren sa att torsk ska man ge max 1ggr/mån pga att de kan få urinsten av det -

Undrar vad det är som skulle vara farligt med torsken wink.gif har jag aldrig hört talas om, om man inte saltar förståss, salt är ju inte bra wink.gif

Varför fryser du köttfärsen wink.gif
krister
yenny
En gissnin är att det är mycke olika mineraler i torsken som kan ge urinsten... och fryser man köttfärsen tar man kanske livet av endel parasiter som kanske finns i (sånna som ger mask tex) unsure.gif
*Gissar hej villt här*
*Grodan*
Mina kissar får bara torrfoder och vatten. smile.gif

Ja och så tonfisk och lite blötmat ibland (eller ganska ofta). Och när de ser extra söta och sugna ut får de smakbitar av skinka, kyckling, kokt fisk, ostbågar, rå äggula och annat gott.
Gurka, burkchampinjoner(!) och muffins är väldigt gott att stjäla också. laugh.gif
snuffiz
Kan säja så här att det finns två "godisar" Lilly dreglar över. Det ena är blodpudding och det andra är ädelost på tub.
Kathy
CITAT (yenny @ 14-02-2006, 11:47)
En gissnin är att det är mycke olika mineraler i torsken som kan ge urinsten... och fryser man köttfärsen tar man kanske livet av endel parasiter som kanske finns i (sånna som ger mask tex) unsure.gif
*Gissar hej villt här*

Du är duktig på att gissa, Yenny. wub.gif
yenny
CITAT (Scrollan @ 14-02-2006, 16:49)
CITAT (yenny @ 14-02-2006, 11:47)
En gissnin är att det är mycke olika mineraler i torsken som kan ge urinsten... och fryser man köttfärsen tar man kanske livet av endel parasiter som kanske finns i (sånna som ger mask tex)  :unsure:
*Gissar hej villt här*

Du är duktig på att gissa, Yenny. wub.gif

kanonbra... då kom jag ihåg helt rätt då biggrin.gif
kristerh
men vad är det för parasiter som finns i köttfärs wink.gif folk äter ju råbiff utan att bli sjuka wink.gif
Trodde torsken var en "ren" fisk wink.gif måste studera paketet när jag kokar nästa gång unsure.gif
krister
evelina
Fia älskar torkade grisöron dom får absolut inte vara rökta då vägrar hon.

Fast favvon är kycklingfilé som hon får på fredagar.
pejori
någon som fått kläm på vad det är för farligt med frolic ännu? huh.gif huh.gif
grisöron slinker ner här också biggrin.gif biggrin.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 15-02-2006, 12:42)
någon som fått kläm på vad det är för farligt med frolic ännu? huh.gif huh.gif
grisöron slinker ner här också biggrin.gif biggrin.gif

Nä, jag är också nyfiken på varför Frolic är livsfarligt.
Ingrid !! Ho ho ... laugh.gif

Däremot grisöron anser jag vara livsfarligt.
Supergott tycker alla hundar, men om ni visste hur många hundar som ligger på veterinärens operationsbord varje år och operera ut grisöron från luftstrupen varje år .....

Jag vill inte måla fan på väggen, men jag väljer att avstå.
Vill inte gärna ta risken själv.
yenny
CITAT (kristerh @ 15-02-2006, 11:58)
men vad är det för parasiter som finns i köttfärs wink.gif folk äter ju råbiff utan att bli sjuka wink.gif
Trodde torsken var en "ren" fisk  ;) måste studera paketet när jag kokar nästa gång unsure.gif
krister

det beror på vad det är för köttfärs... är det på nötkött är det lugnt.. men väldigt ofta är det ju blandfärs, alltså gris i och det får man absolut inte äta rått.

Jo torsken är nog ren... men ,massor av mineraler.
kristerh
CITAT (yenny @ 15-02-2006, 13:35)
det beror på vad det är för köttfärs... är det på nötkött är det lugnt.. men väldigt ofta är det ju blandfärs, alltså gris i och det får man absolut inte äta rått.

tur att jag bara ger Greta nötfärs då wink.gif
kriser
kristerh
CITAT (evelina @ 15-02-2006, 12:38)

inte rå hoppas jag wink.gif
krister
pejori
grisöron får mina av vetrinären, när dom varit "duktiga".. blink.gif blink.gif wacko.gif
Fenja
CITAT (kristerh @ 15-02-2006, 13:41)

krister

Katter är salmonellaresistenta och kan äta rå kyckling. Om det var det du tänkte på....
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (Fenja @ 15-02-2006, 13:46)
Katter är salmonellaresistenta

men knappast -resistena mot kampylobacter smile.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 15-02-2006, 13:45)
grisöron får mina av vetrinären, när dom varit "duktiga".. blink.gif blink.gif wacko.gif

ohmy.gif
evelina

krister

Nej inte rå!!! jag är ju djurvän!!! laugh.gif
kryddan
Vår pissemåns får lite diverse om det finns, skinskivor, köttfärs, kycklingslattar osv Men om man tillagar fläskfilé blir han som tokig - vrålar tills han får smaka av "renset" som blir när man putsar den
Whiskuchi

krister

Rå kyckling är jättebra att ge, då kan man ge benen utan fara också. Är man orolig kan man frysa in den först, fast svensk kyckling är hårt kontrollerad och ska inte vara någon fara. Jag har tänkt prova att ge mina katter rå kyckling, ska bara hitta nåt ställe där man kan köpa kycklingvingar en och en wink.gif
evelina
CITAT (Whiskuchi @ 15-02-2006, 20:19)

krister

Rå kyckling är jättebra att ge, då kan man ge benen utan fara också. Är man orolig kan man frysa in den först, fast svensk kyckling är hårt kontrollerad och ska inte vara någon fara. Jag har tänkt prova att ge mina katter rå kyckling, ska bara hitta nåt ställe där man kan köpa kycklingvingar en och en wink.gif

Men det är en hund jag har!!! smile.gif Och henne ger jag inte kycklingben.
Whiskuchi
CITAT (evelina @ 15-02-2006, 21:16)

krister

Hundar kan också äta råa kycklingben smile.gif Tror man kan ge alla ben råa, det finns ju inte en varg eller lo som tillagar bytet wink.gif
Linda_A
CITAT (Whiskuchi @ 15-02-2006, 22:18)
CITAT (evelina @ 15-02-2006, 21:16)

krister

Hundar kan också äta råa kycklingben smile.gif Tror man kan ge alla ben råa, det finns ju inte en varg eller lo som tillagar bytet wink.gif

Exakt de som BARFar ger råa kycklingben, det är först som tillagade som dessa är ett problem.
Kathy
CITAT (Linda_A @ 15-02-2006, 21:38)
Exakt de som BARFar ger råa kycklingben, det är först som tillagade som dessa är ett problem.

Om BARF.
Detta funkar även på katter. smile.gif

edit:
Hittade en sida för katter och BARF: Matildas kokbok.
yenny
CITAT (Scrollan @ 15-02-2006, 22:17)

Om BARF.

edit:

Tack för den förklaringen.... jag fattade ingenting... trodde att Linda_A stavade fel eller nått biggrin.gif
Linda_A
CITAT (yenny @ 16-02-2006, 07:07)
CITAT (Scrollan @ 15-02-2006, 22:17)

Om BARF.

edit:

Tack för den förklaringen.... jag fattade ingenting... trodde att Linda_A stavade fel eller nått biggrin.gif

Inte denna gång. laugh.gif laugh.gif
kristerh
Där ser man, nu har man lärt sig något nytt igen wink.gif
fast jag kommer inte att ge min katt rå kyckling eller griskött,
endast oxkött får hon rått.
krister
pejori
CITAT (kristerh @ 16-02-2006, 11:32)
Där ser man, nu har man lärt sig något nytt igen wink.gif
fast jag kommer inte att ge min katt rå kyckling eller griskött,
endast oxkött får hon rått.
krister

samma här...jag avstår gärna, även om jag avmaskar en gång om året, för säkerhets skull wub.gif
Huskatten
Fenja,

Ursäkta min fråga: men vad menar du med att katter är salmonellaresistenta? Menar du att de inte smittas av salmonella över huvud taget, eller att de inte insjukna genom att äta smittat kött?

Jag har en katt som blev svårt sjuk av salmonella, och blev inlagd på djursjukhus. Naturligtvis har jag ingen aning om hur han kom i kontakt med bakterien. Det är en utekatt som eventuellt både jagar och äter byten, trampar runt och kommer i kontakt med allt möjligt.

Jag ifrågasätter inte ditt påstående - men vill gärna att du förklarar dig lite mer!

mvh
Cecilia
Lady Hamilton
Jag ger mina katter mest bara burkmat eller torrfoder. De är ute katter så de "jagar" en hel del själva. Ibland så får de även matrester men det är de inte så förtjusta i
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon