|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Låt oss besvärja vidare!!  *mutter, mutter* Mvh Fenja
Smekajsa
02-03-2006, 19:14
Här händer det saker ser jag ...... Bra tips där Tant B till Fenjas golvodling
Lady Hamilton
02-03-2006, 19:27
Kanske dax att "starta" en ny avdelning?? "Odling direkt i uppbrutna golv"!?
lena:-)
02-03-2006, 19:31
åh, vilken god tanke Hamilton, jag undrar om man kan odla isådana där sprickor i parketten, jag har nämligen fått en lång "självspricka" i parkettgolvet. KAnske kan man liva upp vardagsrummet med lite odlingar där. Hur djupt måste det vara, vilken jord tror du är bäst?
Bra idé Hamilton!! Jag kan donera ett gäng katter som sköter gödsling och luckring med. Eller jag kanske skulle hyra ut dem... när allt kommer omkring. Jag ska bli kvinnan som gav vandringssägnen om morötter och potatis i parkettgolvet ett ansikte! Jag tror att det räcker om du bänder upp sprickan lite med en kofot Lenasch! OCH du kommer att slippa sniglarna Mvh Fenja
Lady Hamilton
02-03-2006, 19:45
 Men glöm INTE lysrörs-belysningen!
lyckero
02-03-2006, 20:07
Såndär garanterat snigelfri odling låter väldigt intressant!!!!!! Ska försöka att övertala maken. Tror ni att det går lika bra med laminatgolv, eller måste det vara parkett??? Har visserligen ett parkett golv, men det ligger förpackat i påsar under sängen och ser ut ungefär som ett dominospel. Lyckero
Jag har inget vårlikt att berättar i dag,det snöade och världen är vit.Jo.jag har en ny hobby..............gissar................japp........snöskottning är det!!!!
02-03-2006, 20:18
Sånt Pergogolv tror jag håller mot fukten bättre...men det blir ju ingen naturlig förruttnelse och det är inte naturligt och fulltjämförbart med ord som blåkorn och roundup. Nej fram för naturliga sprickor i naturlig parkett. Tror att inte att kofot är ett bra ord i sammanhanget.
Lyckero! Med ett schysst järnspett kan man slå vilket golv som helst med häpnad!!  Jag hyser full tilltro till dina framtida laminatodlingar.  Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 02-03-2006, 17:59) Hrmphfffff... det enda som behöver skolas om här är väl katterna i så fall, till porslinskatter! Gick inte att rädda något i den där röran, bara att sopa i hop och slänga... OCH det SNÖAR har  *MUTTER* Mvh Fenja Tänk positivt! Om det snöar fortfarande har du i alla fall tid på dig att dra upp nya stockrosor
 Du har så rätt Noora och idag snöar det inte ens!! Himlen är lika vit som marken och det är så kallt att katterna vänder i dörren och kommer in igen. Mvh Fenja
CITAT (Hamilton @ 02-03-2006, 19:27) Kanske dax att "starta" en ny avdelning?? "Odling direkt i uppbrutna golv"!? Odling i parkett är superbra! Trossbotten är mycket bättre än sandjord för t ex morötter. Lämna kvar lite fint söndrade parkettbitar efter uppbrytningen, så kan de få ligga kvar och förmultna. Sedan är det är bara att täcka med gräs. Har man inget gräs kan man täcka med dunbolster eller grahamsmjöl. Bryter man upp parketten på t ex sin arbetsplats brukar det ibland finnas sprinklersystem och bättre vattning finns inte. Dessutom brukar det ofta redan finnas lysrör installerade på t ex kontor! På lunchrasterna samlas medarbetarna kring det uppbrutna odlingsstället och skördar lunchsalladen. En fin gemenskap blir det också. Vi har gratis fröer här på mitt jobb, det räknas som personalvård.
Undrar om linoleummatta från 50-talet fungerar lika bra som parkett? Plastmattan från 80-talet som ligger ovanpå är annars läskig nog att skrämma igång vilka fröer som helst
CITAT (Fenja @ 03-03-2006, 10:55)  :lol: :wub: Du har så rätt Noora och idag snöar det inte ens!! Himlen är lika vit som marken och det är så kallt att katterna vänder i dörren och kommer in igen. Mvh Fenja Haha Fenja jag är så glad att jag kan utöver min nya hobby i dag med,det snöar nämligen här i dag med,plus att snöplogen kom nyss och gjorde en så fin vall utanför min infart.Då kan ingen bil kommer in här TRALALALA ut och skotta TRALALALALALA
CITAT (noora @ 03-03-2006, 13:38) Undrar om linoleummatta från 50-talet fungerar lika bra som parkett? Plastmattan från 80-talet som ligger ovanpå är annars läskig nog att skrämma igång vilka fröer som helst  Ja, linoleum fungerar lika bra - om inte bättre! "Naturfascister" skulle kanske inte hålla med, men gamla konstgjorda efterkrigsmaterial stadda i nedbrytning ger både värme och näring som pH-sura ekparketter aldrig kan ge! Försök spar lite av 80-talsmattan, den är bra som täckmaterial.
CITAT (renate @ 03-03-2006, 14:11) Ja, visst är gatukontoret duktiga på att göra vallar framför infarten? Ibland använder de även min tomt för att lägga upp snövallar på. Undrar vart man skickar fakturan?
03-03-2006, 16:06
Ja gatukontoren och vägverket håller verkligen efter snövallarna. En sak som jag funderat mycket över är hur viktigt det är sommartid att hålla häckarna låga i gathörnen. Men vad gäller för snövallar? Jag förmår icke att se över snövallen när jag skall ut på "stora vägen" , och vem ser mig, i min vita bil? Man kanske skall lägga frågan i häck och buskavdelningen istället. Hur, när och framför allt vem ansar snövallen..
lyckero
03-03-2006, 16:30
Du har rätt! Ansning av snövallar är eftersatt i trädgårdssammanhang. Varför inte forma vackra figurer till glädje för passerande? Man kan även tänka sig att färga in vissa partier, så att din vita bli syns bättre (kontrastverkan). Tänk på snöskulpturerna och ishotellet i Jukkasjärvi. Modellera på. Gatukontoret skulle kunna ha en särskild avdelning för "snöhäckar". Lyckero
03-03-2006, 16:55
Tja där ligger lidköpings kommun ligger långt framme i det avseendet. Vi har finfina skulpturer i två av rondellerna i staden. Det är lite obscena i sin framtoning men väl värda ett gott skratt. En liggandes och en ståendes.. "Tyvärr" (?) var det lite töväder häromsistens så den ena la sig lite.
Åh, jag skulle verkligen vilja vara kommunal snöskulptör! Det vore nog mitt drömyrke! Speciellt om jag fick "fria händer" vad gällde de mer obscena uttrycken.
Gittan i Zon5
03-03-2006, 19:34
Plantagen kan vara förförisk, det är lätt att plocka på sig både ditten och datten. Apropå frötapet så var jag lite intresserad av dem redan förra sommaren men ingen hade någon erfarenhet av resultatet då men jag läste i någon av trädgårdstidningarna i år att det hade fungerat riktigt bra. Så senaste besöket på Plantagen resulterade i att jag och min svägerska köpt varsin frötapet, jag en blå och hon en röd. Vi kom överens om att dela på dem (50 cm * 300 cm), vilket gör att vi får 1½ m av varje var. Och ute snöar det  , jättemycket, suck /Gittan
Vilken BRA idé Lyckero, tänk om kommunerna kunde anamma det och utlysa en tävling snörika vintrar!! SÅ vackert det skulle bli och så himla mycket roligare! Kommunala snölyktstävlingar vill jag slå ett slag för! Du måste berätta om hur det går med tapeterna Gittan!! Mvh Fenja
Smekajsa
04-03-2006, 08:08
Vädret till trots så har jag börjat så en del i veckan.
8 sorter tomater, paprika och njurvinda blev det i första vändan
Jag flytta ut i växthuset den 2 april ifjol men med den myckna snön
och kylan nu i år så kan det kanske bli senare ..........
Solsken mellan molnen som gnistrar i snön och det är åtminstone både riktigt ljust och vackert. Men väderhandleden värker så det är väl något fuffens på gång. Sår lite perenner i förhoppning att katterna kan låta bli sådderna denna gång... Det gror lite här och var och det glädjer men de riktiga vårkänslorna ligger djupt inbäddade ännu. Mvh Fenja
jag roade mig med att räkna hur mycket jag sått hittills: 110 har jag sått, 54 har grott och 29 har jag kastat av olika orsaker(främst uttorkning  ) och jag har inte ens sått en tredjedel av allt jag ska så än nej, se det snöar, nej, se det snöar, det var väl roligt, hurra....
04-03-2006, 14:54
Rusade iväg till affären i jakt på provadpinnar. Där stod det ett helt bord fullt med Daturor i dryga dm storlek. JAg som just satt fröerna, går igenom en kris. Skall jag invänta eller skall jag inköpa----Det fanns ju massor av olika sorter. Jag har sått två olika, vit och blå, och inte plats för dom ens. Sätter man dom i kruka förresten? Förvirrad och förledd!
Jag brukar odla datura i kruka i alla fall. Mvh Fenja
04-03-2006, 17:45
Jag har inte och ska inte sätta något i är Lenasch... I fjol hade jag dem i 60 liters krukor och de blev ca 1 meter höga och något bredare. Mvh Fenja
Ok... Jag har länge velat ställa denna fråga, men inte riktigt vågat...but here we go: OM man skulle vilja förodla lite perenner och ställa ut i snön, vilka skulle det då vara? Är det försent? Ge mig gärna lite tips på "lätta" och snygga perenner. Kan man förresten behandla Echinacea Purpurea så?
Oj vilken konstig tråd. Är det någon som läst alla sidorna? Jag har gett upp. Snälla starta lite nya trådar för oss latosar! ;-)
CITAT (sanna @ 04-03-2006, 18:13) Ok... Jag har länge velat ställa denna fråga, men inte riktigt vågat...but here we go: OM man skulle vilja förodla lite perenner och ställa ut i snön, vilka skulle det då vara? Är det försent? Ge mig gärna lite tips på "lätta" och snygga perenner. Kan man förresten behandla Echinacea Purpurea så? beror på vad du menar med förodla... jag ställde ut ett par olika penstemon i förrgår på stratifiering. alla som ska ut i kylan går väl, det här vädret lär nog hålla i sig ett tag;) echinacean är bara att så och kasta ut i snön(inte bokstavligt talat, alltså  ) mvh ´zazu
Zasu ska alla pestemoner ut i snön? Mvh Fenja
Smekajsa
05-03-2006, 09:50
Era svordomar hjälpte inte ......... Snön ligger kvar Nu går jag ut och testar en "vårdans" runt växthuset (indianerna gör ju regndans så .....)
05-03-2006, 11:20
HUR DANSAR MAN I HALVMETERDJUP SNÖ?
Smekajsa
05-03-2006, 11:23
Första året som ”odlare”… och första vintern som jag jublat över varje dm snö som trillar ner. Våren kommer ändå när den ska…. Så snälla, låt bli att dansa bort snön här i Medelpad i alla fall. Rosorna och perennerna i rabatten liggen varmt och skönt nerbäddade under snön och tjälen har inte en chans att gå speciellt djupt. /Anki
Smekajsa
05-03-2006, 11:52
Ingen risk Anki V ...... Nu vräker snön ner här IGEN !!!!! Det måste ha blivit något fel
CITAT (Zazu @ 04-03-2006, 19:27) CITAT (sanna @ 04-03-2006, 18:13) Ok... Jag har länge velat ställa denna fråga, men inte riktigt vågat...but here we go: OM man skulle vilja förodla lite perenner och ställa ut i snön, vilka skulle det då vara? Är det försent? Ge mig gärna lite tips på "lätta" och snygga perenner. Kan man förresten behandla Echinacea Purpurea så? beror på vad du menar med förodla... jag ställde ut ett par olika penstemon i förrgår på stratifiering. alla som ska ut i kylan går väl, det här vädret lär nog hålla i sig ett tag;) echinacean är bara att så och kasta ut i snön(inte bokstavligt talat, alltså  ) mvh ´zazu Ok, jag förstår att ni kanske inte riktigt förstår frågan, för ni har väl kanske aldrig träffat på någon som är genuint ointresserad av blommor - speciellt inte på odlas forum... MEN...kväv inte denna min lilla, lilla GRODD av intresse. Snälla, ge mig tips på lättodlade, snygga perenner som lämpar sig för stratifiering och som det inte är försent att så och ställa ut? Jag är en passionerad odlare - men jag har hittills nästan bara odlat grönsaker och kryddörter. Ska man så i vanlig såjord? Ska man täcka över? SKa man verkligen gräva ner sådderna i snön? Hit med tips!!!
Margith
05-03-2006, 12:26
Sanna, så aklejor!! Mycket lättodlat, jag lyckades! Snyggt?? Det får du avgöra själv  Jag sådde mina första perenner förra vintern och aklejorna var enklast. Jag sådde i såjord, vattnade och dan efter ställde jag alla små krukor i en champinjonback, slog om en bit växtväv runt backen och grävde ner den under snön. Sen gjorde jag inget mer, de grodde när det blev varmt nog framåt vårkanten Och jaaaa, jag har definitivt fler aklejor än jag har plats för. Jag tycker de är jättefina, men nån måtta får det ju vara Och du, kom ihåg, det här är vanebildande
Hej Sanna! Vi börjar bakifrån: Ja, man ska så i såjord. Fröet behöver ingen näring förrän det har grott, och såjorden är lagom porös för de små nybildade rötterna. Man kan i stort sett så alla perenner och ställa ut, vare sej de behöver kylperiod eller inte. Vissa arter kräver lång kylperiod på minst 12 veckor, så där får du snabba på i så fall, annars brukar 6-8 v räcka. Gräva ner i snön kanske man inte behöver, men det skyddar bra mot uttorkande sol och hungriga fåglar bla. Du kan också täcka sådderna med några lager fiberduk och ställa skyddat i skuggan. Cacki
kerstin z5-6
05-03-2006, 13:00
Har du snö är det en stor fördel att gräva ner dem -Frö som ska kallstratifieras -ska inte frysas.. Frysen inne är därför helt olämplig Köldperioden är till för att häva hämmande syror som gör att fröna i naturen inte gror före våren . +4 till -4 är idealiska temp-Dessa finns under snön vanlig tid ute är 6-7-8v de flesta gror efter den tiden om temperaturen ökar och blir lagom -+15 grader Sådderna ska vattnas, sås och stå inne i rumstemp ett dygn innan du ställer ut dem En vanlig plastpåse på o runt sådden håller fukten om det tinar snabbt o mycket. När det sedan blir + grader även nattetid ,får man avlägna plasten och passa sådderna med vatten De ska stå i skugga  Det är inte för sent för något fröslag om du sår och ställer ut dem nu  tex förutom den trevliga aklejan som ju finns höga låga o många färger Echinacea Purpurea Stormhatt -aconitum Trolldruva -Actaea Stjärnflocka Astrantia Clematis -många sorter Det här är exempel på de som vill ha en kallperiod, de som inte behöver , gror vamt -men tar ingen skada ute
HÄRLIGT!!!  Tack för besked, flickor och pojkar!!! Här ska sås perenna blommor!!! Har dock inte så många frön av den sorten hemma, vilket innebär att jag MÅSTE åka och köpa!  Åh vojne, vojne, stackars mig! Köpa frö som är så trist och tråkigt!!! Stockrosor har jag hemma - inte perenna visserligen, men det borde väl funka, va?
Margith
05-03-2006, 16:45
Stockrosorna kan jag inte svara dig på.. de överlever icke vintern hos mig Men jag ville egentligen bara säga: VÄLKOMMEN I SÅTRÄSKET Sanna!!
05-03-2006, 17:44
Hahahahah............jag har klarat mig i flera veckor, om man undantar daturorna! Jag tror jag har immunitet............................
lyckero
05-03-2006, 18:04
Vänta du tills det blir riktig vår lenasch... Sååå immun tror jag inte att du har hunnit bli. Hi Hi! Lyckero
05-03-2006, 18:11
Jo, jag tror visst jag är immun dessutom har jag satt på en frötväst ifall jag hamnar i såträsket !
Almdalen
05-03-2006, 18:36
CITAT (lenasch @ 05-03-2006, 18:11) Jo, jag tror visst jag är immun dessutom har jag satt på en frötväst ifall jag hamnar i såträsket ! Var köper man en frötväst? Finns den i olika utfröaanden eller är det endast standardfrö??
kerstin z5-6
05-03-2006, 18:43
Stockrosor i norr ska ha granristäcke mot vårsolen -det är inte kylan -utan vårtorkan som knäcker de övervintrande bladen -räddar du dem -så har du hur fina som helst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|