|
netaave
14-02-2006, 19:01
Blev lite nostalgisk i svammeltråden. Tänk vad man kan minnas smak och doft länge. Förutom "äggilimpa" minns jag "spottsoppa" körsbärssoppa alltså då man fick ha en kopp bredvid tallriken till kärnorna. rosa fiskbullar som väl förmodligen var den tidens snabbmat, fiskbullar på burk i hummersås, jag bara älskade det. Jag var överlycklig när jag slapp äta korv och kött, min pappa hade en liten charkfirma, så sånt åt vi i överflöd. Sen minns jag söndagsgäddan, ugnsstekt som jag var lite rädd för när jag var riktigt liten. Mormors limpor, farmors fläskpannkaka. Mmmm....
Minns rödspättafiléerna mamma köpte från fiskbilen..mums...den otroligt torra älgsteken som man fick hicka av...norsk kneippbröd...och nån gång ibland fick man loff..(vitt bröd) Sen köpte mamma nån sorts rulle med torskrom i Norge som skivades och stektes...bläää.. Vinbär med mjölk..plockade under hot av bistick intill farfars biodling.. Rabarberkräm...drömde om "MånseBirgers" jätterabarberskog...ända tills jag fick veta att han tömde pottan på dem...det var därför de blev så stora.. Mycket minnen finns det..
*Felix matte*
14-02-2006, 19:10
Jag minns just nu bara den såååå goda konserverade maten.... nötkött och griskött som mamma hade lagat och sedan konserverat i glasburkar. Burkarna stod i rad efter rad på hyllor i den stora matkällaren Detta var innan frysboxen hade kommit till byn.
Jonte_rm
14-02-2006, 19:11
Själv är man uppvuxen med pasta, pannkakor, pizza, mcdonalds, kinamat och annat konstigt...Fanns det på eran tid  mvh // johannes
ninnisky
14-02-2006, 19:14
Min absoluta äsklingsrätt när jag var liten och som jag fortfarande kan drömma om är: Sauerbraten mit Sahnensause und Semmelknödel. Ja, säger väl många av er; hur kan man tycka om något sådant och vad är det egentligen. Född mitt i krigets Europa var detta en ren delikatess och recept kommer att finnas till beskådning i Receptavdelningen I korthet; vinägermarinerad fransyska med gräddsås och en variant av "klimp" men inte lika kletig.......
Margaretha
14-02-2006, 19:15
Srrömmingslåda (gjord på saltströmming som förvarades i saltlake i källaren under vintern) och mammas palt! Det var mina absoluta favoriter. Och nybakt ljusugnsbröd och "kakun"(en grövre variant) förvarad i ett uthus på vintern så den var halvmjuk då den skulle ätas! Å, så gott!
Hihi..är faktiskt inte sååå gammal..minns nog alltditt också... Frågan är väl snarare om mitt fanns på DIN tid..
lilla mamma
14-02-2006, 19:19
gräddstuvad lever, grisklövar, kollivipp, finska grisar nam nam
Margaretha
14-02-2006, 19:19
CITAT (Jonte_rm @ 14-02-2006, 19:11) Själv är man uppvuxen med pasta, pannkakor, pizza, mcdonalds, kinamat och annat konstigt...Fanns det på eran tid  mvh // johannes Ja, pasta och pannkakor åt vi, men resten har väl vi också tagit till oss lite senare, vi som är lite till åren. Mina barn kommer att minnas mormors palt och pizza - som om båda rätterna vore den naturligaste sak i världen.
Hannele
14-02-2006, 19:22
Första flaskan mammas jordgubbssaft jag hade med mej till simskolan, 3 år, solen sken. Den smaken letar jag efter fortfarande.. Jag har väldigt bra lukt- och smak minne, räcker att läsa en kokbok och jag vet, hur det smakar.
Margaretha
14-02-2006, 19:24
CITAT (Hannele @ 14-02-2006, 19:22) Första flaskan mammas jordgubbssaft jag hade med mej till simskolan, 3 år, solen sken. Den smaken letar jag efter fortfarande.. Jag har väldigt bra lukt- och smak minne, räcker att läsa en kokbok och jag vet, hur det smakar.  Så praktiskt! Då behöver du ju aldrig testa de mindre lyckade recepten!
Farbror Blå
14-02-2006, 19:25
KLAPPGRÖT!!! saft som kokas upp med mannagryn å sen kärs i assistenten /vispas till krämig rosa substans, med saftsmak..
*Felix matte*
14-02-2006, 19:35
CITAT (Farbror Blå @ 14-02-2006, 19:25) KLAPPGRÖT!!! saft som kokas upp med mannagryn å sen kärs i assistenten /vispas till krämig rosa substans, med saftsmak..  Klappgröt brukar jag koka ibland...mannagrynen kokas i vatten sedan tillsätts lingonsylt, jag kör med elvisp så länge tills det är luftigt. men barnen har aldrigt gillat den
mamamaggan
14-02-2006, 19:51
Mormors rabarberkräm med lite jordgubbar i, risgrynskaka, mormors hemgjorda fiskpudding men skirat smör, mammas kåldolmar ( finns ingen som kan göra så goda som min mamma gjorde) med hemgjord rårörd lingonsylt. Vilka minnen!
Jonte_rm
14-02-2006, 19:53
Vad är det för skillnad på skirat smör och smält smör  mvh // johannes
mamamaggan
14-02-2006, 19:55
Bra fråga, men jag vet inte riktigt. Vet bara att man brukar säga så.
*Felix matte*
14-02-2006, 19:55
CITAT (Jonte_rm @ 14-02-2006, 19:53) Vad är det för skillnad på skirat smör och smält smör  mvh // johannes När man skirar smör smälter man det och låter sedan klart smält smör och restprodukter skilja sig åt, använd bara det klara smöret.
myskmadra
14-02-2006, 19:56
Köttsoppa kokt på oxsvans, fiskgratäng och husmansknäcke med smör. Dryck iskall mjölk. Kan inte minnas att jag drack vatten under min barndom som började på 60-talet. Mestadels mjölk, en del apelsinjuice ifrån frysdisken och ibland hemgjord vinbärssaft. Läsk ca ett tillfälle före skolstart och därefter en tredjedels läsk på lördagarna. Uppmätt med linjal! Rolig tråd! Hälsar
*Felix matte*
14-02-2006, 19:58
Tomtebrus och Svagdricka, spenvarm mjölk som man fick en mugg redan i lagårn
snuffiz
14-02-2006, 20:17
Farmors inlagda stekta strömming va ett måste varje jul. Alltid fanns en väl inslagen julklapp bara till mig med denna delikatess. Mellanstadiets pytt i panna älskade jag och deras fiskbullar. Mamma var hemmafru tills jag va 15 år och laga mat kunde hon. Alltid husmanskost förutom på lördagskvällarna då vi lyxade till det med plommonspäckad fläskkarre´med potatissallad. Minns även min första pizza. Då va jag 15-16 år. Minns att jag tyckte det va det godaste jag ätit. Nuförtiden äts det pizza mycket sparsmaket, fick nog efter att ha jobbat i en pizzeria.
Hannele
14-02-2006, 20:26
Jag har ett lyxigt vardagsminne från barndomen; äkta rysk kaviar på finskt knäckebröd med smör. Jag har ganska gott smakminne, jag tyckte om det, mild fin smak. Jag har fått testa det som vuxen (en gång även med champange) och kan nog på blindtest säga, om det är ryskt eller danskt..  Nästan lika gott som mormors stekta rågbröd i ister. Eller hennes stekta havregrynsgröt, lite sötaktig, kakliknande smak, knapert, mums!
Jamen kams, jag säger bara det!  Och kanske röda vinbär med vaniljsås. Älgtunga och rullad på slaksida. Rörost, flygin, ja det finns hur mycket som helst. Lyx? sikrom på tunnbröd kanske. /Åsa
*Felix matte*
14-02-2006, 20:50
Köttsoppa med grönsaker och klimp  lagar vi fortfarande... barn och barnbarn älskar rätten Hur många kokar långkok nuförtiden?
ingrid fuxwall
14-02-2006, 20:52
Mormors rabarbersoppa, filbunken som stod i hennes skafferi och blev det, med kanel och socker. Morfars rökta ål.
Köttfärssås åt jag första gången i bamba och när min mor försökte göra det var det köttfärs med ketchup!
ingrid som tycker mycket om den "nya" maten - dottern kommer hit, lagar och sedan väljer jag ut mina favoriter
Klimpsoppan så klart, den rosa gröten , mammas vetelängder och filbunke, minns jag som allra bäst
elleave
14-02-2006, 21:18
Ris med höns och curry, renskav med potatismos, stek stånkorv och stekt potatis och varm choklad med skogaholmslimpa med ost på. (Äter nästan aldrig limpa  ) Kom på att på simskolan hade man altid med sig "korv med bröd" dvs. korvbröd med prickigkorv på. Tyckte man var jätteroligt då.
netaave
14-02-2006, 21:27
CITAT (elleave @ 14-02-2006, 21:18) Kom på att på simskolan hade man altid med sig "korv med bröd" dvs. korvbröd med prickigkorv på. Tyckte man var jätteroligt då.  Nu kom det en liten nostalgitår! Mor Annas prickigkorv på ena sidan och skivad gurka på den andra. Så kul ni tyckte den matsäcken var! Var inte det igår?????
Inga från Närke
14-02-2006, 21:34
Det som jag kommer ihåg är: Min morfar gjorde alltid något till mig när vi fikade när jag var pytteliten. Kaffe, mycket grädde, socker och sedan smulades en bulle ner i det och blandades ihop, han kallade det för "sörpa" Hemkärnat smör. Min mosters fläskkotletter, var inte som min mammas utan jättegoda. Mest spännande var när fiskbilen kom och vi köpte färska räkor och tonfisk, fiskbil kom inte till oss där vi bodde utan bara till min moster. Var ofta där när jag var liten ensam, Fick åka buss och det var spännande. Änglamat gjorde min mamma ibland när det var fest, hårt vispad grädde, socker, skorpor och hallon som blandas ihop Mammas köttsoppa med klimp av mjöl o mandel bl.a. Ett godis som jag inte kommer ihåg namnet på men möjligen bröstsocker. Man kunde köpa det i bitar för en billig penning.
Har inte så mycket minne av mat m.m. från barndomen tyvärr, vet bara att vi inte hade så gott ställt.
Det jag hatar än idag är havregrynsgröt kan inte för mitt liv få i mig det. Min mamma gav mig det när jag var sjuk en gång och hade hög feber, fick då upp alltsammans igen och sedan dess har jag inte ätit det.
Hårt bröd med kryddost som legat i pappas matlåda hela dagen, han jobbade i "skogen". Brödet hade blivit härligt segt och osten "svettades". Jag och min syster nästan slogs om att få äta upp pappas överblivna smörgåsar. Jag har provat som vuxen men konstigt nog smakar det inte lika gott som när jag var barn.  /Anki
Hannele
14-02-2006, 22:19
CITAT (Anki V @ 14-02-2006, 21:35) Brödet hade blivit härligt segt och osten "svettades". Jag och min syster nästan slogs om att få äta upp pappas överblivna smörgåsar. Det får mej att minnas, när min bror och jag fick med oss gammalt bröd och gamla sockerkaksbitar till fåglar. Jag minns inte, om fåglarna någonsin fick något, för vi blev hungriga efter en hel dag ute. Det finns inget godare än torra kantbitar och gammal sockerkaka! Fortfarande gillar jag och min bror gamla brödkanter och slåss om dem! Barnen undrar, vilken sorts barndom vi har haft egentligen?
lisselbo
14-02-2006, 22:53
Kan fortfarande känna smaken av "bondbönsvälling" i munnen när jag tänker på det. Var drygt 30 år sedan jag åt det , förrutom i somras då jag gjorde ett tappert försök att göra det själv. Fick bondbönor av en granne och han talade om hur jag skulle göra, blev nästan lika gott.
Ost- & kaviarmackor efter simskolan minns jag med förtjusning. Mammas köttgryta med potatis och hemrörd lingonsylt. Älgstek med kokt potatis och nån gelé som jag avskydde  Jag har också ett mindre lyckat matminne: Fisksoppa, dvs någon form av kokt fisk i vatten och med purjo och potatisbitar. Såg ut som en klimpig vit gröt som smakade ...
Öländskt isterband, hittar inget sånt nu, bara smålänskt.
RAKETOSTEN, den på "burk" man fick trycka upp och skära av med ett snöre som hängde bredvid.Mmmmmm
Mormors köttbullar eller inlagda stekta strömming mmmmm. Stuvade makaroner med isterband eller köttbullar. Nåt som jag blev förskräckt över när jag såg det, men som jag blev tokig i när jag väl smakat, var stekt fläsk, potatis och "fettet" efter fläsket som man hällde salt över och sen doppade potatisen i. Kallops, gräddstuvad lever etc,etc....... Ja, Felix matte, gör gärna långkok. Lagar helst "husmans- kost över huvudtaget MAT; MAT, MAT..... /Gillan
*Felix matte*
15-02-2006, 08:53
CITAT (Evgeni @ 15-02-2006, 08:27) Nåt som jag blev förskräckt över när jag såg det, men som jag blev tokig i när jag väl smakat, var stekt fläsk, potatis och "fettet" efter fläsket som man hällde salt över och sen doppade potatisen i. Den rätten gillar jag fortfarande.... steker rimmat sidfläsk i tärningar, kokar potatis... pannan på bordet... fläsk och mandelpotatis på tallriken potatisen doppas i fläskfettet i pannan. ska helst stekas i gjutjärnspanna
CITAT (Felix matte @ 15-02-2006, 08:53) CITAT (Evgeni @ 15-02-2006, 08:27) Nåt som jag blev förskräckt över när jag såg det, men som jag blev tokig i när jag väl smakat, var stekt fläsk, potatis och "fettet" efter fläsket som man hällde salt över och sen doppade potatisen i.
Den rätten gillar jag fortfarande.... steker rimmat sidfläsk i tärningar, kokar potatis... pannan på bordet... fläsk och mandelpotatis på tallriken potatisen doppas i fläskfettet i pannan. ska helst stekas i gjutjärnspanna Absolut! Det blir inte detsamma i teflonpanna. Älskar det också fortfarande, men idag är jag tvungen att tänka lite mer på vikten /Gillan
Eva i Skåne
15-02-2006, 09:49
Leverbiffar med lök tyckte jag var så gott. DÅ. Jag kan äta det ännu, om någon annan stekt, men sedan jag sett hur det ser ut när man steker lever är det inte lika gott längre Fiskpudding med smält smör till älskade jag. Farmors jästa pannkakor. Jag vet inte om hon verkligen hade jäst i dem. Nån som har ett sånt recept? Det var i alla fall inte samma som hennes vanliga pannkakor. Plättar som mamma gjorde var alltid små plättar (sju på ett järn). Det ströddes socker mellan varje lager som staplades (trots att vi sedan hade sylt till när vi åt) och överblivna plättar åts kalla med smör på Nyponsoppa som åts med en klick grädde eller en skvätt kaffegrädde som blev så snyggt när man hällde den på den röda soppan. Stekt potatismos. Överbliven mos som värmdes på stekjärnet med mycket smör. Stekta brödskivor. Smörat torrt bröd som stektes (innan vi hade brödrost) och stekt vetebröd När jag läser vad jag skrivit känns det som grunden till min muminkropp lades redan som barn
kristerh
15-02-2006, 11:39
jag minns den rosa klappgröten och mormors pannkakstårta, minns oxså den hemska lutfisken man var tvungen att äta på julafton annars skulle inte tomten komma krister
Eva i Skåne
15-02-2006, 11:43
CITAT (kristerh @ 15-02-2006, 11:39) minns oxså den hemska lutfisken man var tvungen att äta på julafton annars skulle inte tomten komma krister Snudd på psykiskt misshandel
kristerh
15-02-2006, 12:17
CITAT (Eva i Skåne @ 15-02-2006, 11:43) Snudd på psykiskt misshandel  Ja eller hur  har fortfarande inte ätit lutfisk sedan dess och kommer aldrig att äta det heller. krister
evelina
15-02-2006, 12:35
Pölsa med potatis och rödbetor och skolans lappskojs gillade jag tills jag såg hur dom gjorde pölsa  då var det inte lika gott längre. Stek fläsk med potatis och bondsås MUMS.
Hannele
15-02-2006, 13:03
CITAT (marigt @ 15-02-2006, 07:27) Öländskt isterband, hittar inget sånt nu, bara smålänskt.
RAKETOSTEN, den på "burk" man fick trycka upp och skära av med ett snöre som hängde bredvid.Mmmmmm Det finns väldigt god isterband i affärerna nu, till och med nyckel-märkt. Raket-ost finns i större affärer och i finska matbutiker: Valios Koskenlaskija/Forsfararen, smakar som Raket-ost.
Biggan_
15-02-2006, 13:28
CITAT (Eva i Skåne @ 15-02-2006, 09:49) Farmors jästa pannkakor. Jag vet inte om hon verkligen hade jäst i dem. Nån som har ett sånt recept? Det var i alla fall inte samma som hennes vanliga pannkakor. Hittade detta på nätet JÄSTPANNKAKOR ½ l mjölk 25 g jäst 2 små ägg 1 msk socker 1 tsk salt 4 dl mjöl Fett att steka i Ljumma mjölken fingervarm och lös upp jästen i den. Vispa upp äggen ordentligt i mjölkblandningen, varefter socker och salt vispas med. Smeten skall vara så tjock att den ringlar sig från vispen. Låt smeten jäsa i 45 minuter på ett varmt ställe. Hetta upp laggen med lite fett. Rör försiktigt i smeten, så det uppjästa går ner lite grann. Häll lite smet i laggen och vänd så att det rinner ut över hela ytan och grädda dem gyllengula på bäda sidor: Servera med pannkakssylt och gärna lite vispad grädde. För ordningens skull lägger jag in receptet i receptavdelningen också Filbunke med socker och kanel fick man hos mormor, det var jättegott. Lingon och mjölk fick man väldigt ofta till efterrätt. Drickablandning ( svagdricka blandat med mjölk) var också en favorit.
När det var kalas bjöd min mamma ibland på banansago till efterrätt. Det var kokta rosa sagogryn (vad det nu var för något) som blandats med vispad grädde, skivade bananer och apelsin i tärningar. Gud så gott!! Till söndagsdessert fick vi ibland sagosoppa. Då var det torkade frukter i en klar rosa soppa som smakade saft. Själva grynen var genomskinliga när dom var kokta. Idag finns inte sagogryn i affärerna, färgämnet är nog förbjudet.
Sen minns jag nyfångad makrill som böjde sig i stekpannan. Mums! För att inte tala om blodpuddingen vi fick i bamba. Mmmmm. Sånt fick vi inte hemma för mamma gillade inte det.
Det jag minns mest var mormors hemmagjorda saft på landet... den hade dom i jordkällaren och det var alltid 50% chans att den hade jäst (hon var nog inte så bra på det där med saft) Och så fick vi alltid nyponsoppa med mandel biskvier i hos dagmamman... jag tyckte inte om nyponsoppa då och idag verkligen avskyr jag det.. vi fick inget annat mellanmål och jag var alltid hungrig. kommer inte på något gott... skummt
Från min barndom på sextiotalet minns jag stuvade makaroner med köttbullar, kålpudding, köttsoppa. Fiskbullar i vit sås (tror att det var den allra tidigaste varianten) som vi åt med ketchup och kokt potatis. Spaghetti med köttfärssås kom också men ungefär som Ingrid F:s mamma gjorde min mamma något slags förenklad/försvenskad variant: Brynte lök och köttfärs och rörde sedan i grädde och ketchup. På somrarna sik och böckling som vi fiskade och rökte själva, fast böcklingen var jag aldrig så förtjust i. Våfflor med hemkokt hjortronsylt, pannkakor med hemkokt skogshallonsylt (MUMS, så mycket mer aromatiskt än trädgårdshallon!) och fläskpannkaka med hemkokt lingonsylt, som vi alltid hade några rediga höganäskrukor av i källaren.
Bland det jag inte gillade var lever och pölsa det allra värsta. Janssons frestelse var och är heller ingen favorit.
Margaretha
15-02-2006, 15:41
CITAT (lilla mamma @ 14-02-2006, 19:19) gräddstuvad lever, grisklövar, kollivipp, finska grisar nam nam Vad är kollivipp och finska grisar? Det låter inte speciellt gott! Jag ryser också vid tanken på pölsa och fiskpudding med skirat smör. För att inte tala om lever! Hu, så hemskt!
netaave
15-02-2006, 16:26
Är det någon som vet vad "Nakna pojkar" är?
Japp! En naken pojk, är en pojk utan kläder  (fniss) /Gillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|