Full version: Fågelinfluensan
Sidor: 1, 2
fruberglund
Intressant diskussion det här eftersom jag ska åka och hämta 4 ankor på fredag biggrin.gif

Många tycker nog jag är tokig som hämtar ankor nu men de kommer avlivas annars. Det är inte pga influensan för det pratade hon om redan i höstas, deras "hus" ska rivas och då har hon inte plats för dem. Har inte jag heller iofs men ska ha dem hos grannen så länge och hon ska nog ta två av dem sen så vi får två var (hona+hane).

Det är Svensk gulanka och de är tydligen på nån sorts "utrotningslista", alltså rasen håller på att försvinna så det vore ju synd om hon tog bort dem eftersom jag ändå hade tänkt skaffa ankor till våren.

Grannen pratade med en annan granne som jobbar på Jordbruksverket och enligt henne var det inte sån fara, viruset var tvunget att mutera minst 2 ggr för att kunna smitta oss om en vildfågel flög över här och dog. Hon var också sugen på ankorna så då anser jag det inte så farligt så jag ska avstå smile.gif
Mikaela
CITAT (fruberglund @ 22-02-2006, 11:10)
Grannen pratade med en annan granne som jobbar på Jordbruksverket och enligt henne var det inte sån fara, viruset var tvunget att mutera minst 2 ggr för att kunna smitta oss om en vildfågel flög över här och dog.

Åhh vad skönt det är att höra lite "positivt" om smittan rolleyes.gif

Inga från Närke
Senaste nytt om fågelinfluensan om ni är intresserade:

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...elinfluensa.asp
*Felix matte*
CITAT (Inga från Närke @ 24-02-2006, 18:21)
Senaste nytt om fågelinfluensan om ni är intresserade:

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...elinfluensa.asp

Bra saklig info...lugnar säkert många oroliga. smile.gif

Här kan man också läsa frågor och svar i samma ämne.. uppdaterad 21-2-06

Smittskyddsinstitutet
fruberglund
Idag har vi hämtat våra ankor biggrin.gif
amaira
Härligt Fru Berglund!

Jag har haft Svensk Gul Anka - wub.gif wub.gif wub.gif
Grattis!

(hur man hanterar fjärderfä överlag, samt andra djur, i Världen, vet jag tyvärr redan före, och jag mår också illa sad.gif )

Men, jag hoppade in här för att visa detta som kom på min mail i morse:

ARLANDA AIRPORT konfirmerar tidigare obekräftade uppgifter:

Idag landade första planet från Turkiet infekterat med fågelinfluensan

laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
andersen
CITAT (amaira @ 25-02-2006, 08:08)
Härligt Fru Berglund!

Jag har haft Svensk Gul Anka -  :wub:  :wub:  :wub:
Grattis!

(hur man hanterar fjärderfä överlag, samt andra djur, i Världen, vet jag tyvärr redan före, och jag mår också illa  :( )

Men, jag hoppade in här för att visa detta som kom på min mail i morse:

ARLANDA AIRPORT konfirmerar tidigare obekräftade uppgifter:  

Idag landade första planet från Turkiet infekterat med fågelinfluensan

laugh.gif  :lol:  :D

Hmm hur roligt var det? folk dör och många ser sina livsarbeten gå åt fanders, då skall man helt plötsligt har roligt åt det? samma sak dök upp i början av när världen blev drabbade av HIV.
Gossen Ruda
Det är jätteroligt, tråkmåns. Humorn är oslagbar när det gällar att bekämpa ont av olika typer. Hade kongressen gapskrattat åt Bush när han presenterade planerna på att angripa Irak hade det inte blivit nåt krig.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2006, 09:47)
Det är jätteroligt, tråkmåns. Humorn är oslagbar när det gällar att bekämpa ont av olika typer. Hade kongressen gapskrattat åt Bush när han presenterade planerna på att angripa Irak hade det inte blivit nåt krig.

Tråkmåns? vi kanske står in för en massdöd utan motstycke! Och ang IRAK så hadde det väll varit bättre om det inte hadde blivit något krig,eller hur?hundra tusentals människor har dött i det kriget, för att inte tala om alla barn och sjuka som inte fick något läkemedel innan kriget bröt ut, USA har många liv på sitt samvete där.
amaira
Saker och ting behöver inte tas med mindre allvar, för att man kan skratta, också.

Skratt lättar upp, och det kan behövas.
Med ett skratt kommer "distansen" - och det kan också behövas.

Rädsla förlamar! (rädsla förlamar också "skratt-musklerna") och förlamning löser inga problem.

Det ÄR ur-sorgligt. Än så länge mestadels för fåglarnas skull, och någon massdöd för människor är än så länge inte i sikte, även om vi GARDERAR oss mot det, tack och lov.

Om jag själv kommer att dö en kvalfull och smärtfull död imorgen (vem kan veta något om morgondagen?) så vill jag nog ändå ge mig själv tillåtelse att passa på att skratta de timmar jag har möjlighet till det.

Jag älskar livet, Andersen. (och i livet ingår livets alla varelser)
Och i mitt liv behöver jag mitt skratt.
Det tar inte bort min respekt för och inför världens lidande. *lovar dig*
wub.gif
pejori

håller med där... wub.gif
utan humor. klarar man inte den minsta motgång. smile.gif
nu är inte fågelinfluensan någon liten motgång, men humor är bra, för att ta udden av eländet. smile.gif
*Felix matte*
Utan humor dör världen sad.gif

Man får skämta också om det allvarliga.
andersen
CITAT (pejori @ 25-02-2006, 10:20)

håller med där... wub.gif
utan humor. klarar man inte den minsta motgång. smile.gif
nu är inte fågelinfluensan någon liten motgång, men humor är bra, för att ta udden av eländet. smile.gif

Men nu handlar det ju inte om"den minsta motgång" när det händer katastroffer i världen så tycker jag att man ska ta dom på allvar, vi kan ju titta här hemma på Gudrun som gjorde att flera tog sitt liv, tror inte att det hadde varit färre som dog om man hadde skrattat åt stormen, nej vad som behövs är handlingsplaner, och att ta varje hot om katastroffer på allvar, inte att skoja bort hot som kan släcka människoliv.
pejori
nu läser du mitt inlägg, som f*n läser bibeln... wub.gif
jag sa just, att fågelinfluensan inte är någon liten motgång, men att humorn måste ÄNDÅ få finnas....
Gudrun har inte ens varit på tal här...ännu. smile.gif
men som gossen ruda sa, om alla hade skrattat åt Busch, hade det inte blivit krig i Irak....(kanske) smile.gif smile.gif

och även när det gäller Gudrun, så måste man kunna ha med humor där också, det betyder inte att man inte bryr sig, utan om att överleva, en katastrof. smile.gif
ha det bra wub.gif
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 25-02-2006, 10:33)
Men nu handlar det ju inte om"den minsta motgång" när det händer katastroffer i världen så tycker jag att man ska ta dom på allvar, vi kan ju titta här hemma på Gudrun som gjorde att flera tog sitt liv, tror inte att det hadde varit färre som dog om man hadde skrattat åt stormen, nej vad som behövs är handlingsplaner, och att ta varje hot om katastroffer på allvar, inte att skoja bort hot som kan släcka människoliv.

Vi har större "katastrof" varje vinter än vad fågelinfluensan ens nuddat vid.

Bara i vårt land dör flera tusen människor varje år pga den "vanliga" influensan.
Ca 30.000 människor har dött av den i Sverige under samma tid som "fågelinfluensan" krävt knappt tvåhundra sammanlagt i hela världen.

Att då tala om katastrof tycker jag är en stor överdrift... hysterin är skapad av media och har ingen verklighetsförankring.
Varför vara så rädd för något som inte ens existerar... förstår jag inte.
unsure.gif
andersen
Jaha jag läste gossen rudas inlägg så som om han ville ha krig! och det för att han vid många tillfällen har skrivit om att ISLAM SKALL KROSSAS.

Jag är helt övertygat om att det bästa sättet att överleva en katastrof är att lämna humorn utan för och ta fram relevanta handlingar före allt, men vi tycker väll olika där och världen går väll inte under för det, ha en bra dag odlingsvänner, nu skall jag ut på lång promenad. smile.gif
pejori
CITAT (andersen @ 25-02-2006, 10:49)
Jaha jag läste gossen rudas inlägg så som om han ville ha krig! och det för att han vid många tillfällen har skrivit om att ISLAM SKALL KROSSAS.

Jag är helt övertygat om att det bästa sättet att överleva en katastrof är att lämna humorn utan för och ta fram relevanta handlingar före allt, men vi tycker väll olika där och världen går väll inte under för det, ha en bra dag odlingsvänner, nu skall jag ut på lång promenad. smile.gif

smile.gif smile.gif smile.gif ha det så trevligt på promisen wub.gif wub.gif
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 25-02-2006, 09:56)

Tråkmåns? vi kanske står in för en massdöd utan motstycke! Och ang IRAK så hadde det väll varit bättre om det inte hadde blivit något krig,eller hur?hundra tusentals människor har dött i det kriget, för att inte tala om alla barn och sjuka som inte fick något läkemedel innan kriget bröt ut, USA har många liv på sitt samvete där.

Jaja, synd att du skall missförstå allting. Hur du kan få mitt exempel till att jag gillar Irakkriget övergår mitt förstånd. Men å andra sidan håller jag inte till på den yttersta vänsterkanten i politiken som du verkar göra. Du har ett USA-hat som förblindar dig ibland. Beträffande läkemedlen som inte inköptes före kriget så var det Saddams fel. Han hade pengar och tillåtelse att köpa men satsade allt på vapen. USA:s fel? Nu återgår vi till att skratta bort influensahotet. Ha-ha-ha-ha-ha-ha.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2006, 13:16)
Nu återgår vi till att skratta bort influensahotet. Ha-ha-ha-ha-ha-ha.

Fågelinfluensa hittats i Oskarshamn nu.
Emmalinnea
ja jag har ju en Grå Jako, Ska nog ha honom inne hela sommare då vill inte chansa... tråkigt men men....
*Felix matte*
I SVT Aktuellt... Jordbruksministern får fråga av redaktörn.
Hur kan man se om fåglarna är friska?
Hon svarar... Om det ligger en mängd döda fåglar då är dom inte frisk! blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon