Det här är bara så typiskt! Jag hoppas att du känner att du har allas vår sympati.
Hur många bor det i området? Är det möjligen inte ändå så att du har majoriteten (som dessvärre oftast är tyst) på din sida? Prata med folk en och en och vinn över dem på din sida. Kanske kan ni "kuppa" bort styrelsen nästa årsmöte?
Du klarar nog dessvärre inte det här ensam - man blir ju så ledsen också. Tycker det tidigare inlägget om att koppla in HSB (om det är en sådan förening) lät jättebra.
Det här luktar osäkerhet lång väg. Att det handlar om att styrelsen är osäker i sin roll tycker jag är tydligt - deras beteende säger mer om dem än om dig. Du har gjort helt rätt och de känner sig hotade av att du förmodligen är kunnigare i mötesteknik än de är. Kan man mötesteknik och dessutom har läst på stadgarna skall det mycket till om de ska "komma åt en".
Mycket effektivt i sådana här sammanhang är att ha bandspelare med sig och att, så fort de slänger ur sig något dumt, kräva att detta noteras i protokollet - det har varje närvarande medlem rätt att kräva. Skulle sådana här kommentarer sättas på pränt skulle de ligga mycket risigt till. Har du pratat med revisorerna? Det kan vara en väg - det ingår ju i deras uppgift att se till att allt går rätt till enligt stadgarna.
Antingen tar du den här striden eller så ser du till att ha så lite med föreningen som sådan att göra som du bara kan. Sköt din lilla täppa oklanderligt, men skriv till styrelsen att du avsäger dig de allmänna ytorna. Vill du måla ditt plank - skriv ett brev till styrelsen och be om lov och begär ett skriftligt svar (det samma vad det än gäller). Var 100% korrekt så kan du vara hur besvärlig som helst utan att de kommer åt dig.
Dessa är mina små råd.
Lycka till!
Charlotte