|
Full version: Heja Sverige!
netaave
17-02-2006, 22:11
Damkronorna höll oss i spänning idag! Jag är inte ett dugg sportintresserad, tittar på sin höjd på danstävlingar och isdans, men idag satt jag klistrad framför tv:n, vilken dramatik.
Har däremot ingen som helst aning om hur det gick för Anja, då hade jag redan flyttat över till Let´s dance. Peppe åkte ut. Visst har han en poäng i att han tror att han kan öka dansintresset hos äldre gubbs.
Snöflinga
17-02-2006, 22:32
Javisst är dom duktiga, våra Damkronor  Någon berättade för mig att det gäller andra regler för damhockyn... de får ej tacklas som det gör hos herrarnas Rätta mig om ni vet
*Felix matte*
17-02-2006, 22:34
Första gången i historien att någon annan än USA och Kanada är i OS-final Det hörde jag på TV. Nej jag såg inte matchen mer än straffarna... yrsel gör att jag inte orkar.
Nej i damhockey får man inte tackla.
Snöflinga
17-02-2006, 22:49
*Felix matte*
17-02-2006, 22:52
CITAT (Snöflinga @ 17-02-2006, 22:49) Varför ska vi kvinnor ta efter det dåliga? Damkronorna har jag sett i tidigare matcher och det var njutbar sport Allt behöver inte vara så aggressivt... man kommer långt med "bara" talang.
Snöflinga
17-02-2006, 23:05
Jomenvisst du kan ha en poäng där , men på något sätt reagerar jag  Varför ? Anses det att vi kvinnor är skörare och inte tål tacklingar, tycker det är nys ........ Nej, fram för jämnställdhet, ingret dalt.... det ska tävlas på samma villkor, känns för mig lite nedvärderande annars
*Felix matte*
17-02-2006, 23:11
CITAT (Snöflinga @ 17-02-2006, 23:05) Jomenvisst du kan ha en poäng där , men på något sätt reagerar jag ;) Varför ? Anses det att vi kvinnor är skörare och inte tål tacklingar, tycker det är nys ........ Nej, fram för jämnställdhet, ingret dalt.... det ska tävlas på samma villkor, känns för mig lite nedvärderande annars  Inte nedvärderande om det bara handlar om tackla eller inte. Damkronorna visar att de innehar stor kunskap och styrka och det ska de rosas för  Förresten.. är det inte just "tacklingar" vi försöker få bukt med IRL.
Anki på Öland
17-02-2006, 23:44
Dom var helt suveränt bra!! Spelade 120% ishockey. Killarna skulle kanske be att få träna tillsammans med dom och lära sig samarbete....... och vilken målis dom hade - det var en jättespännande och rolig match!! Anki
*Felix matte*
17-02-2006, 23:49
En av tjejerna är härifrån... heter Eliasson... vet inte förnamn och igår var det en kille härifrån som tävlade i Freestyle.. Jesper... blev femma. Den andra Kirunakillen ramlade och missade finalåk Lilla stan med 20.000 inv har tre OS-deltagare
Lotta150
18-02-2006, 08:15
Att tacklingar inte är tillåtna i damhockey beror på att det i damhockey är så stort spann i ålder och muskelmassa. I seniorlag spelar tydligen allt från 14-åriga tjejer till "mogna damer". Det är helt enkelt farligt att tillåta tacklingar. En 30-årig hockeydam har betydligt mer tyngd och muskelmassa än en 14-årig hockeytjej. Bland herrarna är finns inte denna skillnad i ålder i senior-/elitsammanhang. Det är iaf den förklaring jag läst. Är inte insatt i hockey, men det låter ju som en förnuftig förklaring och regel.
Damhockey vill dessutom få fler tjejer att bli intresserade av att spela hockey, då går det inte att ha seniorlag där damer på 170-185cm och många kilon skrämmer bort yngre och mindre tränade tjejer. Styrkespannet är som sagt större bland damer än bland herrar.
Å andra sidan är det på herrsidan helt klart att många "klenbyggda" män aldrig får en chans i herrhockey, är det rättvist?
Fördomsfullt? Kanske. Men ibland måste man se till realiteterna.
Herrhockey och damhockey är två sporter med olika regelverk. Ser inget fel på det. Finns sporter där män inte tävlar på samma villkor som damer. Tror exempelvis att män inte tävlar i "bom" eller vad det heter i gymnastik? För farligt helt enkelt, om man ramlar fel...
Hur som helst, de gjorde en fantastisk match mot USA. Trodde faktiskt inte de skulle spela så bra, med tanke på att de spelat ganska dåligt tidigare i turneringen.
Jättefin stafett idag också. Helt rätt att gå för guld och sluta fyra än att gå för brons och kanske sluta fyra ändå...
caprifol
18-02-2006, 11:27
CITAT (Felix matte @ 17-02-2006, 23:49) Lilla stan med 20.000 inv har tre OS-deltagare  .. och hur många ishockeyspelare av världsklass kommer inte från den lilla sta´n..? För många år sedan kallade vi "vår" klubb för Kiruna Kennelklubb, för "den fostrade valparna och exporterade dem sedan"
netaave
18-02-2006, 12:36
Synd om stafetttjejerna idag som var så nära medalj!
Snöflinga
18-02-2006, 18:52
Ja det var svettigt ...... Kul att "foppa" har anslutit sig till hockeylaget
zaaritha
18-02-2006, 19:20
Jag skäms--har inte tittat på OS, alls!
*Felix matte*
18-02-2006, 22:24
CITAT (caprifol @ 18-02-2006, 11:27) CITAT (Felix matte @ 17-02-2006, 23:49) Lilla stan med 20.000 inv har tre OS-deltagare  .. och hur många ishockeyspelare av världsklass kommer inte från den lilla sta´n..? För många år sedan kallade vi "vår" klubb för Kiruna Kennelklubb, för "den fostrade valparna och exporterade dem sedan" Jo jag vet  Är väl ett ansenligt antal som skickats söderut Men vad heter din klubb då som tog hand om "valparna"
caprifol
19-02-2006, 10:42
CITAT (Felix matte @ 18-02-2006, 22:24) Men vad heter din klubb då som tog hand om "valparna"  Kiruna AIF så klart... På den tiden höll man ju antingen på IFK el AIF. Jag var hängiven AIF:are. Min pojkvän var IFK:are och spelade bland annat mot bröderna Salming. Trots det håller vi faktiskt fortfarande ihop!
Hannele
20-02-2006, 21:31
Spännande! Wayne Gretzkys lyckoönskningar räcker inte, fint med silver också. Kanada har 56 000 kvinnliga hockeyspelare, i Sverige finns 3 000..
Nu får Sverige en hockeylektion, men det var visserligen väldigt väntat. Får hoppas de kan slänga in ett par puckar framåt utan att det blir tvåsiffrigt emot. Tillägg : Jaa, silver är ju superbra
*Felix matte*
20-02-2006, 22:21
CITAT (caprifol @ 19-02-2006, 10:42) CITAT (Felix matte @ 18-02-2006, 22:24) Men vad heter din klubb då som tog hand om "valparna"  Kiruna AIF så klart... På den tiden höll man ju antingen på IFK el AIF. Jag var hängiven AIF:are. Min pojkvän var IFK:are och spelade bland annat mot bröderna Salming. Trots det håller vi faktiskt fortfarande ihop! Aha.. du är en på Kirunabo rymmen Börje Salming... faktiskt så har jag en gång "förr i tiden" bott i gårdshuset deras
Snöflinga
20-02-2006, 22:29
Hörde på radion att Kanada-tjejerna 6 mån. innan OS fick förbinda sig att åka på träningsläger.... inte träffa anhöriga utan bara träna, träna Inte konstigt att de är så skickliga, men man undrar om det är värt priset
*Felix matte*
20-02-2006, 22:52
CITAT (Snöflinga @ 20-02-2006, 22:29) Hörde på radion att Kanada-tjejerna 6 mån. innan OS fick förbinda sig att åka på träningsläger.... inte träffa anhöriga utan bara träna, träna Inte konstigt att de är så skickliga, men man undrar om det är värt priset  Stackars dem Kan det vara pengarna som isf lockar och får dem att gå med på såna villkor.
Är väl inte värre än att folk tar jobb till sjöss, utrikes, väljer att studera i Australien. Tror helt säkert att alla spelarna på laget ser det som en jättekul jättechans  Svårare är det nog för den som måste jobba, kanske har barn och dessutom ska försöka hävda sig på elitnivå, så är det ju för många kvinnor som får barn och ändå vill idrotta. Orättvist som det är så "drabbas" ju inte manliga elitidrottare av samma problem. Iaf inte i stora sporter som fotboll och ishockey.
*Felix matte*
20-02-2006, 23:10
CITAT (Pirum @ 20-02-2006, 23:06) Är väl inte värre än att folk tar jobb till sjöss, utrikes, väljer att studera i Australien. Tror helt säkert att alla spelarna på laget ser det som en jättekul jättechans  Svårare är det nog för den som måste jobba, kanske har barn och dessutom ska försöka hävda sig på elitnivå, så är det ju för många kvinnor som får barn och ändå vill idrotta. Orättvist som det är så "drabbas" ju inte manliga elitidrottare av samma problem. Iaf inte i stora sporter som fotboll och ishockey. Visst kan det vara så... men jag kan ändå inte fatta att man sätter idrott framför barn och familj... det hela handlar ju ändå till syvende och sist bara om pengar.
Hannele
21-02-2006, 08:56
CITAT (Felix matte @ 20-02-2006, 23:10) Visst kan det vara så... men jag kan ändå inte fatta att man sätter idrott framför barn och familj... det hela handlar ju ändå till syvende och sist bara om pengar.  Det är inte så ovanligt att man är lite längre från varandra för att uppfylla en dröm i livet. Drömmar handlar sällan om pengar.
Hannele
21-02-2006, 09:57
CITAT (caprifol @ 18-02-2006, 11:27) CITAT (Felix matte @ 17-02-2006, 23:49) Lilla stan med 20.000 inv har tre OS-deltagare  .. och hur många ishockeyspelare av världsklass kommer inte från den lilla sta´n..? Lilla Hisingen hade 5 stycken 84-pojkar i TV-pucken och tre av dem hamnade i landslaget! Fast Hisingen nämndes aldrig, fast de uppfostrat och lärt upp pojkarna. I TV sa dom, att pojkarna kom från Frölunda, fast dom precis flyttats dit..
Limeblossom
21-02-2006, 10:15
Och själv hoppas jag fortfarande på medalj till Anders Södegren  Vi är tremänningar men jag har faktiskt aldrig träffat honom. Inte än...
*Felix matte*
22-02-2006, 08:08
Fy sjutton vilken läggmatch Tre Kronor gjorde Sååå illa att man inte kunde hålla sig för skratt när man såg de grövsta "missarna" Skrota divorna... vi har Damkronorna som verkligen visar att de satsar allt.
Hannele
22-02-2006, 18:29
Guld till!
Hannele
23-02-2006, 23:43
Onsdagen var historiens bästa olympia-dag för Sverige, inte slut än.
Hannele
25-02-2006, 00:00
Den hockeyfinalen vågar väl inte jag titta på!
Gunvor Nilsson
25-02-2006, 00:26
Jag vågar!!!  Jag har mina sympatier i både svenska och finska laget!  /Gunvor
Heja Sverige i finalen  Fast Finland har spelat bättre som lag hitintills, trots en (på det berömda pappret) svagare trupp än flera av motståndarlagen. Själv hoppades jag dock på Ryssland i finalen...trots att Ryssland nog är ännu svårare för ett långsamt lag som Sverige att slå. Ryssland spelar helt enkelt roligare hockey än Finland. Dessutom vore det ju en oerhörd nedtur att få stryk mot Finland imorgon  Minde pinsamt att få stryk mot Ryssland.
det får nog bli hokey i bakgrunden på söndag här med.. spännande
Inga från Närke
25-02-2006, 11:24
Eftersom sambon är finsk och jag svensk ska det bli spännande, men det har gått bra tidigare T.ex. i Finnkampen o.s.v.
Hannele
26-02-2006, 14:55
Spännande!
Fialotta
26-02-2006, 15:28
CITAT (Hannele @ 26-02-2006, 14:55) Spännande! Jättespännande...kan gå hur som helst nu
Guld för Hockeygrabbarna
spännande till sita skäret..
GRATTIS SVERIGE!!!  //Licens-svensson
tara reed
26-02-2006, 16:25
hurra
nu spelas nationalhymnen... jag ryser över hela kroppen....
Grattis Sverige!! Anar nog att de kommer bli hyllade på Sergels Torg, som traditionen bjuder.
Lady Hamilton
26-02-2006, 16:34
Ja, jag hörde på radion........ (så ingen tror att jag "tjuvtittat på Tv:n  ) Det var kul att vi vann!
Fialotta
26-02-2006, 16:35
Yes...Grattis grabbar...nu blir det fira av i Sthlm
Gossen Ruda
26-02-2006, 16:40
Tycker det var oartigt att inte låta Finland vinna.  Det skall inte bli någon mottagning i Tjockhult enligt uppgift. Ingen flygtrafik är tillåten i Turin med omnejd nu under avslutningen så man hinner inte hem förrän i natt tidigast. Dessutom är det flera som skall direkt till NHL.
Fialotta
26-02-2006, 16:41
CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2006, 16:40) Tycker det var oartigt att inte låta Finland vinna.  Det skall inte bli någon mottagning i Tjockhult enligt uppgift. Ingen flygtrafik är tillåten i Turin med omnejd nu under avslutningen så man hinner inte hem förrän i natt tidigast. Dessutom är det flera som skall direkt till NHL. Ha, ha...oartigt
Tjockhult?
Hannele
26-02-2006, 16:47
Världens bästa hockeyspelarna finns i Norden! Dåligt av TV att inte visa utdelning av silvermedaljerna, jag börjar bli trött på att se på komentatörerna i studion.
Ja, tyvärr gick det som det gick  Hade hoppats på ett finskt guld, men det blev inte så nu heller. Det bästa laget vann, så enkelt är det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|