Full version: Mitt gose-djur
Sidor: 1, 2, 3
AnitaO
CITAT (Theriss @ 04-03-2006, 23:00)
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:52)
Ok, då frågar jag. Vad är det för skillnad på en albinomus och en pigmentlös rödögd mus.  :rolleyes:

En rödögd vit mus är vit och bara vit. Renavlad vit eller vad man ska säga. En albino döljer musens verkliga färg, den kan tex vara agouti eller svart. Det är det som är skillnaden.

En albino är en albino.
Kärt barn har många namn, och visst kan man kalla det "vit mus med röda ögon" om man tycker bättre om det.
Det är dock fortfarande en albino.

Det är helt rätt framavlat hos tama djur, och förekommer nästan inte alls i naturen.
Detta på grund av att dessa individer blir ett allt för lätt byte för rovdjur, och sorteras därför ut omgående.

Albinism är en ärftlig sjukdom som beror på att bildningen av pigment inte fungerar.
Djuren är bärare av ett recessivt anlag som gör att pigmentämnen inte produceras.

Dom röda ögonen beror på ögats blodkärl lyser igenom iris.
Hos normala individer döljs det av ögats färg.

Det var tyskar och polacker som började exprimentera med dessa arvsanlag för att få fram bra päljsdjur till pälsindustrin.
Sen har också forskningen fortsatt att avla på detta för att få ett homogent forskningsresultat.
Berith
CITAT (amaira @ 06-03-2006, 10:45)
Till skillnad mot vita hästar, och vita skimlar, är albinohästar inte vackra!
Sagans vita häst, eller den vita hingsten som prinsar kommer ridandes på, är INTE albinos.

Åh så synd sad.gif att dom inte är vackra alltså.
amaira
CITAT (AnitaGg @ 06-03-2006, 10:56)
En albino är en albino.
Kärt barn har många namn, och visst kan man kalla det "vit mus med röda ögon" om man tycker bättre om det.

Enkelt uttryckt och enkelt förklarat. wub.gif

Och så kommer vi till "verkligheten" ... som sällan fogar sig fullständigt i "oss människors" uppbyggda teorier.

Det är korrekt att säga som du säger Anita. Men det är varken absolut, fullständigt, eller heltäckande.

Genetiskt sett (och fortfarande amatörmässigt, för jag KAN INTE särskilt bra) behöver ett vitt djur (som vi kallar albino, eller som ser ut som en albino) inte bära det vi döpt till "albinogenen" : cc

Som t.ex. exemplet med hästar ovan.

Om vi sen väljer att kalla det "albino" eller "vit" ... ja, det är väl upp till oss människor att "bestämma" det med.

Det kan ju (som sagt) finnas ett syfte med att ha olika namn på de olika genetiska varianterna.
Reserv
Ursäkta Amaira, jag lovade visserligen att avhålla mig från dina privata domäner, men varför vill/kan du inte ta in information som du får? fattar du trögt eller? Ett vitt djur med röda ögon och rosa nos ÄR en albino och inget annat, även ett färgat djur kan va´bärare av albinogener och ha röda ögon, dom kallas då "namnet" på pälsen och albino efter namnet. Var ligger det som ska va´så svårt att fatta? Om du får länkar att läsa så kan du väl åtminstånde öppna dom och försöka ta till dig lite information. Sen förstår jag juh inte Anita heller som ids försöka hos nån som uppenbarligen inte vill ta till sig upplysningar- blink.gif
AnitaO
CITAT (amaira @ 06-03-2006, 11:59)
CITAT (AnitaGg @ 06-03-2006, 10:56)
En albino är en albino.

Enkelt uttryckt och enkelt förklarat. wub.gif

Och så kommer vi till "verkligheten" ... som sällan fogar sig fullständigt i "oss människors" uppbyggda teorier.

Det är korrekt att säga som du säger Anita. Men det är varken absolut, fullständigt, eller heltäckande.

Genetiskt sett (och fortfarande amatörmässigt, för jag KAN INTE särskilt bra) behöver ett vitt djur (som vi kallar albino, eller som ser ut som en albino) inte bära det vi döpt till "albinogenen" : cc

Som t.ex. exemplet med hästar ovan.

Om vi sen väljer att kalla det "albino" eller "vit" ... ja, det är väl upp till oss människor att "bestämma" det med.

Det kan ju (som sagt) finnas ett syfte med att ha olika namn på de olika genetiska varianterna.

Hos hästar förekommer nästan inte albinism i vanlig bemärkelse.
Det kallas partiell albinism, därav olikheterna.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så förekommer detta endast på tamdjur.
Skälet till att det i första hand handlar om råttor, möss & kaniner är ju att
syftet från början var pälsindustri och försöksdjursverksamhet.
Sen har man fortsatt att avla på dessa genetiska fel av någon anledning.
Men det är en deffekt, och det heter INTE "vita råttor med röda ögon".
Det heter albino.
AnitaO
"Alla vita är albinos de lider av ett genfel alltså är den rätta benämningen på en sådan varelse albino"

Citat från Wikipedia - Den fria encyklopedin
amaira
CITAT (Reserv @ 06-03-2006, 12:08)
Ursäkta Amaira, jag lovade visserligen att avhålla mig från dina privata domäner, men varför vill/kan du inte ta in information som du får? fattar du trögt eller? Ett vitt djur med röda ögon och rosa nos ÄR en albino och inget annat, även ett färgat djur kan va´bärare av albinogener och ha röda ögon, dom kallas då "namnet" på pälsen och albino efter namnet. Var ligger det som ska va´så svårt att fatta? Om du får länkar att läsa så kan du väl åtminstånde öppna dom och försöka ta till dig lite information. Sen förstår jag juh inte Anita heller som ids försöka hos nån som uppenbarligen inte vill ta till sig upplysningar- blink.gif

Ursäkta tillbaka Reserv... men varför är du elak mot mig? sad.gif
Reserv
CITAT (amaira @ 06-03-2006, 13:25)
CITAT (Reserv @ 06-03-2006, 12:08)
Ursäkta Amaira, jag lovade visserligen att avhålla mig från dina privata domäner, men varför vill/kan du inte ta in information som du får? fattar du trögt eller? Ett vitt djur med röda ögon och rosa nos ÄR  en albino och inget annat, även ett färgat djur kan va´bärare av albinogener och ha röda ögon, dom kallas då "namnet" på pälsen och albino efter namnet. Var ligger det som ska va´så svårt att fatta? Om du får länkar att läsa så kan du väl åtminstånde öppna dom och försöka  ta till dig lite information. Sen förstår jag juh inte Anita heller som ids försöka hos nån som uppenbarligen inte vill  ta till sig upplysningar- blink.gif

Ursäkta tillbaka Reserv... men varför är du elak mot mig? sad.gif

Nu börjar jag förstå anmälningarna till Ingemar blink.gif Elak??!! wacko.gif Jag försökta vänligt tala om vad som skiljer en vit mus från en albino, men det läste du tydligen inte. Sen försökte jag igen att förklara hur det låg till och gav en länk som talade om hur det där med generna funkar, men den fullkomligt sket du i och bad mig låta eran diskussion va´ifred. Och du tycker att det är jag som är elak? blink.gif Om anmälningarnma startas så här så har jag full förståelse, skickar du och ni andra pm till Ingemar efter såna inlägg och säger "Reserv är så dum emot mig, jag känner mig påhoppad, och lilla jag som inte hade gjort nåt alls"??? unsure.gif Jag har inte provocerat nån över huvud taget men nu börjar jag bli rätt rejält förbannad kan jag ärligt erkänna mad.gif Vill man missförtså allt som skrivs, så är det nog lätt hänt att man känner sig påhoppad, det enda jag försökte göra v att klargöra förhållandet med albino. Va faen skulle det va´för fel i det? Hur kan du få det till att jag är elak, eller är det som så att som man känner sig själv känner man andra. Jag ska faen inte ta skit för nåt jag inte gjort. mad.gif
AnitaO
CITAT (amaira @ 06-03-2006, 11:59)

Nä, det är INTE upp till var och en!
Det heter albino, punkt.
Visst kan jag kalla solen för måne om jag vill ... men det är ju inte rätt:
amaira
Du e ju inte klok! unsure.gif Var får du allt ifrån? wacko.gif

Jag tänker inte "anmäla" nåt eller nån, vad ska jag göra det för!!! ???

Jo, du har både sårat och kränkt mig, och fortsätter med det dessutom.
Du griper saker ur luften, läser inlägg som fan tolkar bibeln, och vrider och vänder på saker och ting så jag vet inte vad du lyckas fantisera ihop! I alla fall ingenting som jag känner igen, fast du "sätter det" på mig mad.gif

Är inte DU en av de snabbaste att skriva om "mobbing" - särskilt när DU anser dig kränkt. Men själv får du klampa på som en elefant och såra och kränka bäst du vill.

Det är möjligt, ja, till och med troligt, att jag ÄR "dum" i många avseenden
men vad ger DIG rätten att ge mig en känga i ansiket för det?

Å andra sidan ... jag VET allt det du skriver om albinos, och det har jag vetat sedan urminnes tider, det är något MERA som jag är ute efter, någonting ANNAT, som "vilar" på den självklara grunden.

Men jag ÄR dum, eftersom jag inte lyckas med att uttrycka mig korrekt, och därmed retar gallfebeber på dig, som - "den som sa´t han va´t" - inte verkar tåla när ett inlägg inte följer DINA mönster och domäner! mad.gif

Nu går du väl dessutom igång på alla 100, så jag lämnar arenan fri åt dig.
Du är snar på att kräva andra om ursäkt, men att själv kunna be om ursäkt är inte din starka sida.

Jag tar en paus en vecka, det här vill jag inte vara med om, och hoppas på att du lugnat ner dig sen.
AnitaO
Jag borde väl kanske inte lägga mig i ....
Men för den utomstående betraktaren så var det väl ändå i sanningens namn du som började Amaira?
När du skrev till Reserv "Låt oss få diskutera i fred ...."
Det var väl inte särskilt vänligt?
Reserv
CITAT (amaira @ 06-03-2006, 15:31)
Du e ju inte klok!  :unsure:  Var får du allt ifrån?  :wacko:

Jag tänker inte "anmäla" nåt eller nån, vad ska jag göra det för!!! ???

Jo, du har både sårat och kränkt mig, och fortsätter med det dessutom.
Du griper saker ur luften, läser inlägg som fan tolkar bibeln, och vrider och vänder på saker och ting så jag vet inte vad du lyckas fantisera ihop! I alla fall ingenting som jag känner igen, fast du "sätter det" på mig mad.gif

Är inte DU en av de snabbaste att skriva om "mobbing" - särskilt när DU anser dig kränkt. Men själv får du klampa på som en elefant och såra och kränka bäst du vill.

Det är möjligt, ja, till och med troligt, att jag ÄR "dum" i många avseenden
men vad ger DIG rätten att ge mig en känga i ansiket för det?

Å andra sidan ... jag VET allt det du skriver om albinos, och det har jag vetat sedan urminnes tider, det är något MERA som jag är ute efter, någonting ANNAT, som "vilar" på den självklara grunden.

Men jag ÄR dum, eftersom jag inte lyckas med att uttrycka mig korrekt, och därmed retar gallfebeber på dig, som - "den som sa´t han va´t" - inte verkar tåla när ett inlägg inte följer DINA mönster och domäner!  :angry:

Nu går du väl dessutom igång på alla 100, så jag lämnar arenan fri åt dig.
Du är snar på att kräva andra om ursäkt, men att själv kunna be om ursäkt är inte din starka sida.

Jag tar en paus en vecka, det här vill jag inte vara med om, och hoppas på att du lugnat ner dig sen.

Du anser mig va´elak och säger samtidigt att jag inte är riktigt klok unsure.gif Du anser att jag sårat och kränkt dig, och har fått för dig att jag gör det när jag vänligt svarar på uppkommen fråga blink.gif Om fan är läskunnig så, visst läser jag som han läser bibeln........fast....just det, nu va´det juh hur fan tolkar bibeln och det är jag juh inte så insatt i som du verkar va´. unsure.gif Var mina fantasier kommer fram när jag ska försöka få dig att förstå va´en albinomus är för nåt....... blink.gif Jösses Amalia!!! wacko.gif Vad det gäller mobbningsfrågor så har du nog tagit fel på mig och några andra som jag kanske inte behöver nämna med namn/nick, alla vet juh vilka dom är ändå. Tala gärna om när jag sårar, kränker och klampar på som en elefant, istället för att skicka anmälningar till Ingemar, nu är det juh inte sagt att det måste va´just du som stått för såna. Men med din reaktion på mina svar i den här tråden så kunde man lätt bli fundersam. Om du nu visste allt som jag sagt om albinos, varför då inte säga det, istället för att va´otrevlig och be mig dra ifrån eran privata diskussion? Det finns inget annat än genforskningen som ger grunden för mitt "påstående" va´det gäller albinism, sorry! Att gå igång på alla 100 är nog snarare din specialite´, du verkar juh använda uttrycket rätt rejält, själv kan jag om jag blir tillräckligt uppretad flyga i taket. Men det händer mycket sällan, och då endast när envisa fruntimmer provocerar mig till halv vansinne och kommer med falska anklagelser. Du behöver inte alls ta en paus och vänta på att jag lugnat ner mig, för lugnare än så här kommer jag aldrig att bli, du lyckades inte reta upp mig såpass, trots tappra försök. rolleyes.gif wub.gif
Fenja
Amaira, jag har ju försökt att avla bort de vita anlagen hos mina katter så jag vet inte om jag har så mycket att tillföra... Men jag tycker att din tanke är intressant! Är vitt en färg eller ett pigmentbortfall... och vad gör i så fall skillnaden?
Jag har en god vän som är en fena på färggenetiken på katter så jag ska ta och kolla med henne så återkommer jag!
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Vet inte om jag skall skriva här mer eller inte men ett inlägg till får gå. Uppenbart har inte Anita eller Reserv riktigt förstått vad Amaira och även jag pratar om, nämligen vad menar man rent definitionsmässigt.

Är en mus utan pigment en albino eller en vit mus? Den är faktiskt båda delar. Vill bara påpeka att albino och albinism kommer av latinets albus som betyder vit. Alltså är en albino vit, eller hur? Vad som dock är fel är att säga att en pigmentlös mus INTE är en albino, men det var inte Amaira som påstod det. Sen finns det ickealbinos som ändå är vita, förutom dom jag nämnt tidigare kan jag säga isbjörn.

För att komplicera det så finns det delvis vita djur, Figaro som den här tråden handlade om från början har vita partier i pälsen. Är den en partiell albino eller har den bara pigmentlösa partier? Eller har den vitt pigment där? Jag vet inte och förmodligen inte Amaira eller Figaro heller. Saken är komplicerad.

Till sist, har det förekommit elakheter här? Jag citerar delar av Reservs inlägg:

"fattar du trögt eller? - Var ligger det som ska va´så svårt att fatta?".

Det tycker jag var elakt skrivet, man kan uttrycka sig mycket trevligare.
*Felix matte*
Herreguuud ohmy.gif Vad är detta? Ömsom ber man en medlem knipa käft för att i nästa andetag hälsa en annan välkommen... det ena föder det andra och grupperingar ser man direkt.
Faktiskt så har jag varit borta härifrån sedan måndag el tisdag i förra veckan... inte läst ett enda inlägg... bara loggat in 2ggr för att kolla posten och svara på trevliga Pm jag fått.
och nu när jag kände att jag orkar läsa lite så började jag beta av uppifrån och det dröjde inte många inlägg innan....
Jag bryr mig inte så mycket vad albinos och vita är men tonen forumvänner emellan tycker jag ändå att vuxna människor borde kunna hantera bättre än som nu skett.
Öht så tycker jag att det är litegrann "allmänt godkänt" att slänga skit på en del medlemmar...som t.ex Reserv... än på en del andra.. oavsett hur de uttalar sig... och det tycker jag är ett utmärkande drag just för detta forum.
Vet inte och bryr mig inte heller ett dugg... hur många jag retar upp nu... men jag tar mig friheten att låta fredsduvan flyga och kanske ger den oss alla en liten påminnelse om att allt kanske inte är precis som just "jag" vill tro.

AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 06-03-2006, 21:13)
Vet inte om jag skall skriva här mer eller inte men ett inlägg till får gå. Uppenbart har inte Anita eller Reserv riktigt förstått vad Amaira och även jag pratar om, nämligen vad menar man rent definitionsmässigt.

Är en mus utan pigment en albino eller en vit mus?

Ursäkta, men vad är det jag inte förstår?
Som svar på din fråga "Är en mus utan pigment en albino eller en vit mus?"
Det är en albino eftersom den saknar pigment.
Dom röda ögonen är ett tecken på det om du läser i mitt tidigare inlägg.
Eftersom pigmenten saknas så lyser blodkärlen igenom.
Hos normala individer döljs dessa blodkärl av iris.

Jag skrev också tidigare att albino (eller låt kalla det vita då om du föredrar det) djur nästan inte förekommer i vilt tillstånd.
Det är framavlat på en genetisk deffekt.

Jag tycker att det är du och Amaira som inte förstår, trots ganska många upprepningar.
sanna
Intressant diskussion!

Som gammal häst så har jag ju fått lära mig att alla albino har röda ögon och rosa skinn liksom....men jag blir lite fundersam när man tänker efter liksom. Alltså, om vit är en färg eller om det är en pigmentbrist liksom eller både och vad som i så fall är skillnad?
Ja, ja...därom tvista de lärde...godnatt. wub.gif
silos
Jag blir lika förvånad varje gång då människorna blir osams här på forumet ohmy.gif
För mig ser det ut som att var och en är "hos sigsjälv" och ser den andre som boven i dramat;detta eviga tjatet om:Du är si,DU är så ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif !!!
pejori
det finns två färger som inte är någon färg.
det är svart och vit.
det finns albino, med pigmentgen...."lutino" men dom röda ögonoen avslöjar att det är en albino.
Reserv
CITAT (pejori @ 07-03-2006, 09:40)
det finns albino, med pigmentgen...."lutino" men dom röda ögonoen avslöjar att det är en albino. wub.gif wub.gif

Så kan du väl inte säga blink.gif det är inte det dom diskuterar.......eller wacko.gif Annars så är det vad jag försökt få fram men inte lyckats så bra med, Anita har gjort tappra försök hon med, men hon och jag fattar så trögt s då det juh inte va´det som va´frågan.... unsure.gif blink.gif wacko.gif fattar du nåt????? unsure.gif Nähä, ja då är vi minst två då rolleyes.gif
pejori
vi är tre som inte förstår vad dom vill få fram...
kollar min länk ett tag...
albinism
AnitaO
Men kära Pejori och Reserv .....
Diskussionen gäller ju om en vit mus med röda ögon är en vit mus med röda ögon eller en albino ... wacko.gif wacko.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (AnitaGg @ 07-03-2006, 09:49)
Men kära Pejori och Reserv .....
Diskussionen gäller ju om en vit mus med röda ögon är en vit mus med röda ögon eller en albino ...  :wacko:  :wacko:  :lol:

Jaha, så det har du också kommit fram till biggrin.gif men det va´inte det som diskuterades, dä har Pejori rätt. Vi är minst tre som inte fattar nåt men det skiter mitt glada hjärta i, när jag födde upp råttor och möss så var det albinosarna som hade röda ögon, nu stundar nya tider och forskningen på odla kommer att visa på häpnadsväckande rön rolleyes.gif
pejori
ja..dj***ar vad det ska bli spännande. nobelpriset nästa...
cic
pejori, Reserv och AnitaGh //

Om ert syfte med medverkan i den här tråden bara är att förlöjliga så tycker jag faktiskt inte att det är hyggligt eller konstruktivt.
Berith
precis
Reserv
CITAT (cic @ 07-03-2006, 10:14)

Om ert syfte med medverkan i den här tråden bara är att förlöjliga så tycker jag faktiskt inte att det är hyggligt eller konstruktivt.

Mitt syfte redan från början va´att klargöra skillnaden mellan en vanlig vit mus och en albinomus, men jag kan juh knappeligen rå för att några har startat nån typ av privat forskning här utan att först upplysa om det. Jag har sagt mitt, det va´mitt syfte. wub.gif
pejori

det är din tolkning cic...bara din rolleyes.gif rolleyes.gif
du är visst väldigt fena på att lägga in betydelser som bara du känner till.. rolleyes.gif
visst...jag kan ta bort smilisarna...bättre så? rolleyes.gif
Theriss
Jag har nu gått och fått mer kött på benen, och jag erkänner att jag inte hade helt rätt, men många av er har inte heller helt rätt.

Om vi kör på marsvinen:
Som jag sagt innan finns albinogenen ("c") inte på marsvin. PEW (pink eyed white) är oftast en röd himalaya som på grund av himalayagenen inte visar rött pigment. Därför blir marsvinet helt vitt med röda ögon, men den är liksom inte helt vit ändå, fastän den är vit... om ni förstår. Den har färg fast det inte syns.

Sen med mössen är det lite jobbigare, och jag vet inte hur jag ska förklara... Men jag kan säga att det är sant att vissa rödögda vita möss är albino, men vissa är det inte. De som är rödögda vita och som inte är albino är precis som marsvinen inte helt vita, fastän de är vita. För att veta om musen är albino eller inte kan man behöva avla på den och se vad ungarna får för färger.
Reserv
CITAT (Theriss @ 07-03-2006, 10:21)
Sen med mössen är det lite jobbigare, och jag vet inte hur jag ska förklara... Men jag kan säga att det är sant att vissa rödögda vita möss är albino, men vissa är det inte. De som är rödögda vita och som inte är albino är precis som marsvinen inte helt vita, fastän de är vita. För att veta om musen är albino eller inte kan man behöva avla på den och se vad ungarna får för färger.

Det va´juh det jag sa redan i mitt första inlägg, att det kan hända att dom inte är albino, men då är nosen inte rosa inte heller öronen, som nu är fallet med Amairas lilla mus.
Fenja
CITAT (sanna @ 06-03-2006, 23:09)
Intressant diskussion!

Som gammal häst så har jag ju fått lära mig att alla albino har röda ögon och rosa skinn liksom....men jag blir lite fundersam när man tänker efter liksom. Alltså, om vit är en färg eller om det är en pigmentbrist liksom eller både och vad som i så fall är skillnad?
Ja, ja...därom tvista de lärde...godnatt. wub.gif

laugh.gif laugh.gif tongue.gif wub.gif wub.gif Sanna!! Jag undrar om du som gammal get har samma syn på saken eller om det må föhålla sig annorstädes då? wub.gif

Min kattfärggenetisktkunniga kompis säger så här: Vitt kan vara både en färg och ett pigmentbortfall. Man måste veta om båda föräldradjuren är bärare av den recissiva albinogenen för att med exakthet kunna uttala sig om hur det föhåller sig för varje specifikt djur.

Mvh
Fenja
AnitaO

AnitaGg om man ska vara petig .....

Det har funnits viss ironi mot slutet av tråden av natruliga skäl.
Men om du tar dig tid att läsa igenom allt så kanske även du får en viss förståelse för det.
Ingen av oss hade några som helst andra intentioner är en vanlig diskussion från början.
Men när man har upprepat fakta tillräckligt många gånger så tappar man nog sugen en aning.
Tror att det även skulle kunna gälla dig, för så vansinnigt ödmjuk är du inte enligt min mening.

För övrigt skulle jag tycka att det var intressant med länkar/källhänvisningar som skulle styrka teorin
om att vita möss med röda ögon inte är albino, utan vita möss med röda ögon.
silos
En stilla undran:blir en människa lycklig av att få rätt i en diskussion ohmy.gif ?
pejori
CITAT (silos @ 07-03-2006, 14:24)
En stilla undran:blir en människa lycklig av att få rätt i en diskussion ohmy.gif ?

japp...inte f*n blir man deprimerad inte smile.gif
silos
CITAT (pejori @ 07-03-2006, 14:34)

japp...inte f*n blir man deprimerad inte smile.gif

Du är så härlig biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
AnitaO

Det handlar kanske inte om att göra någon lycklig direkt.
Det handlar väl mer om att komma fram till en slutsats .....
Alltid lär man sig nåt nytt i en diskussion.
Reserv

Näe Solis, man blir nog inte lyckligare av att rätt i en diskusion, men kanske av att ha rätt, för då har man juh tillfört nåt i diskussionen rolleyes.gif wub.gif
silos
Anita och Reserv:kloka svar hade ni för min undran! smile.gif wub.gif
Berith
Men alla andra har inte automatiskt fel bara för att en person säger sej ha rätt. rolleyes.gif
sanna
CITAT (Fenja @ 07-03-2006, 10:51)
CITAT (sanna @ 06-03-2006, 23:09)
Intressant diskussion!

Som gammal häst så har jag ju fått lära mig att alla albino har röda ögon och rosa skinn liksom....men jag blir lite fundersam när man tänker efter liksom.  Alltså, om vit är en färg eller om det är en pigmentbrist liksom eller både och vad som i så fall är skillnad?
Ja, ja...därom tvista de lärde...godnatt.  :wub:

laugh.gif laugh.gif tongue.gif wub.gif wub.gif Sanna!! Jag undrar om du som gammal get har samma syn på saken eller om det må föhålla sig annorstädes då? wub.gif

Som gammal get kan jag inte uttala mig om saken. Ej heller som gammal tvättbjörn. Egentligen borde jag inte uttala mig om saken alls, eftersom min lilla mus ju är mörkhårig.
AnitaO
CITAT (sanna @ 07-03-2006, 17:06)
Som gammal get kan jag inte uttala mig om saken. Ej heller som gammal tvättbjörn. Egentligen borde jag inte uttala mig om saken alls, eftersom min lilla mus ju är mörkhårig.

Din mus var i alla fall i särklass sötast tycker jag wub.gif smile.gif
Reserv
CITAT (Berith @ 07-03-2006, 16:35)
Men alla andra har inte automatiskt fel bara för att en person säger sej ha rätt. rolleyes.gif

Näe, det är juh självklart bara den som har rätt som inte har fel, fast än är det väl inte som säger sig ha rätt heller...eller? unsure.gif rolleyes.gif
Theriss
CITAT (Reserv @ 07-03-2006, 10:24)
Det va´juh det jag sa redan i mitt första inlägg, att det kan hända att dom inte är albino, men då är nosen inte rosa inte heller öronen, som nu är fallet med Amairas lilla mus.

Jo men det är just det de har, de har rosa öron, tassar, svans och nos, annars hade de varit himalaya.
Fenja
Precis så har jag också fattat att det är Theriss och att det är av just DET skälet man måste veta om båda föräldrarna är bärare av den recissiva albinogenen. Är det så man färgbestämmer möss? Alltså om det är en albino eller en vit med röda ögon? Föder du upp förresten du verka kunna det här?
I så fall borde ju de flesta kunna förstå hur det förhåller sig...
Mvh
Fenja
Reserv
Det är möjligt att det är lätare att ta till sig om man hämtar informationen från en något ungdomligare sida än Stockholms universitet unsure.gif

Albinomöss

Om inte den här funkar att ta till sig information som är tillfredsställande så har jag fler på lager, snart är vi på lekisnivå i hur man ska förklara vad en albinomus är för nåt, men det finns såna sidor också rolleyes.gif wub.gif
Gossen Ruda
När jag tittar igenom denna tråd kommer jag till samma åsikt som bonnkärringen fick när hon klippte grisen: Mycket väsen och lite ull.

Min fundering i början om huruvida det fanns både vita och albinos av exempelvis möss är lätt att besvara, svaret är nej. Eller ja beroende på hur man ser det. Det FINNS inget vitt pigment hos däggdjuren, det enda som jag hittat uppgifter om är det svarta melanin. Möjligen finns det röda erythrin också ibland. Variationer i melaninhalten ger olika nyanser. Reservation över stavningen.

Sen finns det helalbinos och partiella albinos också. Det finns alltså inga vita möss, katter, älgar, kaniner eller andra djur, det är albinos. Men bara om dom normalt är färgade, isbjörnen är ingen albino. Men om man inte tycker det är så sabla viktigt att placera in allt i olika kategorier så tycker jag att det är fritt fram att kalla dom för vita, eftersom dom de facto ser vita ut. Även om albus betyder vit så är varken albino eller albinism en färg utan ett slags pigmentlöst tillstånd. Sluttjatat?

Stafvel rättat. rolleyes.gif
AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2006, 14:36)
Sluttjatat?

Vi kan väl alltid hoppas biggrin.gif
*håller tummarna*
Fenja
Hmm.... lipizzanerhästar föds mörka och blr slutligen vita i de flesta fallen... fördröjd partiell albinism tro? Eller färgfällande, icke färgäkta ...?
Eller West Highland White Terrier och Pyrenéerhund till exempel, är de också partiellt pigmentlösa, för de har pigment på näsan, runt ögonen och så ju? Eller kanske bara ofärgade...
laugh.gif laugh.gif tongue.gif
funderar
Fenja
Gossen Ruda
Tror att problemet ligger i att naturen inte så lätt låter sig indelas i olika fack. Personligen tycker jag att man kan låta begreppet albino sakta försvinna för lite bättre beteckningar. Låt gå för totalt pigmentlösa djur men så fort man pratar om partiella albinos börjar isen bli svag under fötterna.

Pigmenteringen kan ju också ändras under levnaden, Fenja tar upp lipizzanerhästar men även vi människor tappar pigmenteringen i håret med stigande ålder. Inte 17 blir vi albinos för den saken. Men en sak är klar, helt vita däggdjur är pigmentlösa för vi har inget vitt pigment.
AnitaO
En Lipizzanerhäst är inte vit. Den är skimmel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon