Alexandra
Snart är det dags för rabarbern! Här kommer ett litet recept ur:
Husmoderns presentbok- konservering från 1931. Jättegott på mackor!!

Marmelad av rabarber och russin

2 lit. rabarber
2 tkp. sultanrussin
2 tkp. socker

R. tvättas men skalas ej, skäres i bitar och kokas mjukt tilsammans med sockret. Kärnfria russin malas på köttkvarn och blandas med rabarbern. Alltsammans får koka, tills massan fått lagom fast konsistens. Då mesta hettan avgått, hälles marmeladen på varma glasburkar.
Har man använt vacker, röd rabarber, erhåller marmeladen ett utseende, som om den vore kokt av jordgubbar. Är därtill mycket fin i smaken.
Ina
Åhh! Vad det låter gott!!! Jag måste skaffa rabarber... rolleyes.gif
yla
toppen de måste bli lite rabarbermarmelad av mina rabarber helt klart
Hannele
Vad är sultanrussin?

Trädgård utan rabarber är ingen riktig trädgård!
mynta
Sultanrussin är svindyra jätterussin. De brukar dessvärre bara vara lätta att finna runt juletider, nuförtiden... sad.gif
Men jag tänker testa receptet med "vanliga", det kommer säkert att bli kanongott!

Rabarber är förresten suveränt i blandsylt med, mkrt trevlig "grönsak" den där, tycker jag! Man kan jue göra så himla massa gott av den! wub.gif smile.gif wub.gif

Har ni testat snörabarber?
Vispa 1 äggvita & 1 dl socker till hårt skum & in i ugnen på 200 grader, tills "marängen" är härligt seg & fått en smula färg. Smaskens med vanilj eller chokladglass!
Ewa L
CITAT (mynta @ 01-05-2003, 21:54)
Sultanrussin är svindyra jätterussin. De brukar dessvärre bara vara lätta att finna runt juletider, nuförtiden... sad.gif
Men jag tänker testa receptet med "vanliga", det kommer säkert att bli kanongott!

Rabarber är förresten suveränt i blandsylt med, mkrt trevlig "grönsak" den där, tycker jag! Man kan jue göra så himla massa gott av den! wub.gif smile.gif wub.gif

Vispa 1 äggvita & 1 dl socker till hårt skum & in i ugnen på 200 grader, tills "marängen" är härligt seg & fått en smula färg. Smaskens med vanilj eller chokladglass!

Ursäkta en dum fråga men varför kallas det "snörabarber"? Är det för att den är lika obefintlig som fjolårets snö?? wacko.gif
Eller fattas den helt enkelt i receptet? Under marängtäcket??
mynta
laugh.gif En duktigare Kocka än jag lyckas nog få marängen vit & fin,, istället för gyllenbrun, som ett snötäcke... tongue.gif
Berith
CITAT (mynta @ 01-05-2003, 21:54)
Vispa  1 äggvita & 1 dl socker till hårt skum & in i ugnen på 200 grader, tills "marängen" är härligt seg & fått en smula färg. Smaskens med vanilj eller chokladglass!

CITAT (Ewa L @ 06-05-2003, 07:20)
Ursäkta en dum fråga men varför kallas det "snörabarber"? Är det för att den är lika obefintlig som fjolårets snö?? wacko.gif
Eller fattas den helt enkelt i receptet? Under marängtäcket??

CITAT (mynta @ 06-05-2003, 07:46)
laugh.gif En duktigare Kocka än jag lyckas nog få marängen vit & fin,, istället för gyllenbrun, som ett snötäcke... tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif Man börjar ju i alla fall förstå var rabarbern ska vara!! biggrin.gif biggrin.gif
mynta
*slår sig själv i huvudet* NU trillade poletten ned i myntans huvud... Aha, jag hade glömt att nämna rabarbern... laugh.gif wacko.gif laugh.gif

Ja, jo, den ska ligga under snö(maräng)täcket... Dessutom så underlättar det om man smörjer formen innan man lägger dit rabarberna & lite socker skadar inte heller. smile.gif

*kommer till insikten om att man nog inte ska ge sig på en karrär som kokboksförfattare* rolleyes.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon