Full version: Feng Shui
Sidor: 1, 2
Hannele
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-02-2006, 11:59)
CITAT (Hannele @ 28-02-2006, 11:55)
CITAT (Gossen Ruda @ 28-02-2006, 11:50)
Inget tåg utan bakänden på en Göteborgsspårvagn. Antingen M25 512 eller 612. Möjligen M29 812.

Vad har det med feng shui att göra? unsure.gif

Det undrar jag också

Någon är tappad bakom vagnen och vill bara förstöra diskussioner som han själv är helt ointresserad av. mad.gif sad.gif wacko.gif
Anma
men vad gör det att det kommer in en liten förklaring om tåget/spårvagnen?
Jag tycker det är intressant med feng shui, det var också intressant att få reda på att tåget var en spårvagn! wub.gif

Har under flera år försökt at minska på saker här hemma. Mycket är kastat men mycket är kvar... Har en massa saker efter döda släktiningar som jag egentligen inte vill ha/behöver, men inte kan kasta för att dom ägts av någon viktig person för mig. Kanske ska packa ner allt och bära ner till källaren?

Har iallafall försökt att få harmoni i sovrummet och ordnat bort "relationsförstörarna" såsom blommor med vassa blad och udda saker.
forget-me-not
Tråkigt tycker jag det är när människor måsta klanka på det som andra mår bra av. Ingen tar skada av Feng Shui. Man gör ingen annan illa om man tror på det och/eller praktiserar det. Varför kan inte den som tycker Feng Shui ger livet mening få göra det utan att bli ifrågasatt? Trist...
lena:-)
Ja, fast som det är med alla trosläror, frösåddsråd, gräsklippningsanvisningar osv så finns det ju en åsikt per individ.
Vad det än gäller så blir man ju ifrågasatt, eller hur?
Det mår vara Feng shui, insektsbekämpning, islam eller gödsling.

OT
Förresten så har jag en hemmastickad slipover liknande den i Hennesreklamen. Den ligger i kökssoffan längst ner och är dom en mjuk matta för allt julpynt som bor i soffan wub.gif wub.gif
forget-me-not
CITAT (lenasch @ 28-02-2006, 13:33)
Ja, fast som det är med alla trosläror, frösåddsråd, gräsklippningsanvisningar osv så finns det ju en åsikt per individ.
Vad det än gäller så blir man ju ifrågasatt, eller hur?
Det mår vara Feng shui, insektsbekämpning, islam eller gödsling.

Jo, men måste man ifrågasätta allt då? Kan inte den som inte gillar Feng Shui bara hoppa över den här tråden? Måste man uttrycka sin åsikt i precis varenda fråga?

Trådskaparen startade faktiskt tråden så här:
CITAT
Finns det nå´n här som är Feng Shui anhängare?

Jag tolkar det som att hon var intresserad av att diskutera med andra som upplevde Feng Shui positivt och att hon inte alls ville ha en massa åsikter om hur fel hon har som tror på Feng Shui.
Gossen Ruda
Tja, ingen äger en startad tråd och kan inte heller bestämma vad som skall skrivas i den. Nu dök det upp en bild på en spårvagn men vad hjälper det att klaga. Är det positiv eller negativ energi i en spårvagn förresten? laugh.gif
forget-me-not
CITAT (Gossen Ruda @ 28-02-2006, 13:53)
Tja, ingen äger en startad tråd och kan inte heller bestämma vad som skall skrivas i den.

Men har jag påstått det?
Gossen Ruda
CITAT (forget-me-not @ 28-02-2006, 13:55)
CITAT (Gossen Ruda @ 28-02-2006, 13:53)
Tja, ingen äger en startad tråd och kan inte heller bestämma vad som skall skrivas i den.

Men har jag påstått det?

Inte du men andra verkar vilja det. Fö är det så här med allt. Om nån frågar HUR man bekämpar ogräs med Roundup så kommer någon lika säkert som amen i kyrkan att hävda att man använder inte Roundup. Men var det så frågan var ställd? Nog med utvikningar, fortsätt ni nu med era läror, jag skall hålla mig någorlunda lugn.
Berith
CITAT (Anne R @ 28-02-2006, 12:17)
Har iallafall försökt att få harmoni i sovrummet och ordnat bort "relationsförstörarna" såsom blommor med vassa blad och udda saker.

Fascinerande unsure.gif fast jag förstår iaf inte... Vad spelar det för roll om blommorna i sovrummet har vassa blad? Man ska väl inte ha dom i sängen heller? Jag försöker faktiskt förstå, men nu börjar det bli rörigare och rörigare...
lena:-)
Får man skämta lite? ...bara lite....
Vassa saker i sovrummet...vassa armbågar får jag ibland...speciellt när "någon" snarkar laugh.gif laugh.gif Vem vem av oss år egentligen relationsförstörare.."någon" eller jag
wub.gif wub.gif
Berith
CITAT (forget-me-not @ 28-02-2006, 13:52)
CITAT

Jag tolkar det som att hon var intresserad av att diskutera med andra som upplevde Feng Shui positivt och att hon inte alls ville ha en massa åsikter om hur fel hon har som tror på Feng Shui.

Jag hoppas att jag inte nånstans sagt att jag anser att bivik har fel, däremot har jag sagt ett par gånger att jag försöker förstå hur boken "resonerar".
*Felix matte*
Jag kan inte förstå varför det är så farligt att kommentera Feng Shui om man inte är anhängare av "läran".

I GI-tråden frågas i starten "Finns det ngn som har erfarenheter/har provat på GI-dieten?"
Där framförs negativt om metoden men ingen reagerar på samma sätt mot dem som kommer med kritiken eller ifrågasätter.
yenny
CITAT (Berith @ 28-02-2006, 15:03)
CITAT (Anne R @ 28-02-2006, 12:17)

Fascinerande unsure.gif fast jag förstår iaf inte... Vad spelar det för roll om blommorna i sovrummet har vassa blad? Man ska väl inte ha dom i sängen heller? Jag försöker faktiskt förstå, men nu börjar det bli rörigare och rörigare...

Jag förstår att du tycker det är rörigt... det tycker jag med biggrin.gif wub.gif
Feng shui är hur stort som hälst och hur mycket som hälst.

Jag fattar inte hälften och då har jag ändå läst en hel del.
Mycket är intresant... mycket är också väldigt logiskt, som det här med att städa tex.. medans annat känns invecklat.
Skall man leva helt efter läran är det massor att sätta sej in i.

Jag har läst böcker om feng shui för att jag tycker det är intresant.. men sedan kan jag inte påstå att jag lever efter det.
Men jag tyckte mycket om delen att rensa... för den inspirerade mej att göra av med saker som jag behållit bara för att.
Berith
biggrin.gif Tack Jenny för dina förklaringar och ditt tålamod att få mej att förstå.
yenny
CITAT (Berith @ 28-02-2006, 15:52)
biggrin.gif Tack Jenny för dina förklaringar och ditt tålamod att få mej att förstå.

Det var så lite så biggrin.gif
Tesa
CITAT (Gossen Ruda @ 28-02-2006, 08:52)
Träna på Tesa, du kanske klarar det. I så fall kan du kanske ansöka om att få James Randis dollarmiljon som han har lovat den som har krafter utöver det vanliga. Lite märkligt att ingen har lyckats sno åt sig pengarna än, så många människor det finns med speciella krafter.

Ska jobba på det...den där miljonen hade suttit fint.... laugh.gif fastmin slagrutakommer nog inte vara av plast som Hanneles...trormer på naturens krafter så jag använder
färsk rönn eller sälg...
bikiv
CITAT (Berith @ 28-02-2006, 15:07)
CITAT (forget-me-not @ 28-02-2006, 13:52)
CITAT

Jag hoppas att jag inte nånstans sagt att jag anser att bivik har fel, däremot har jag sagt ett par gånger att jag försöker förstå hur boken "resonerar".

Ja, det blev en intressant tråd! Många som är initierade och många som bara "tror". Men så är det väl i de flesta diskussioner.

Jag blev väldigt nyfiken på budskapet i boken och inspirerades att börja rensa "på riktigt" bland allt som jag samlat på mig för "bra att ha". Det jag bl a fastnade för är tankarna om fattigdoms- kontra välståndsmedvetande.

Citat:
"Om jag gör mig av med det här, kanske jag aldrig har råd att köpa nytt" eller "Bäst är att snåla man vet aldrig vad som händer"

Hellre vill jag tänka:
Citat: "jag har kapacitet att skapa det jag vill i livet" eller "jag tror på att jag förtjänar att ha det bra", "det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta".

Det är så´nt jag tror utvecklar en positiv energi, medvetet eller undermedvetet.

Jag rekommenderar verkligen den här boken, den har i alla fall satt igång en massa tankar som jag aldrig tänkt tidigare och som kanske inte är så tokiga i alla fall
rolleyes.gif
Berith
CITAT (bikiv @ 28-02-2006, 20:52)
Jag blev väldigt nyfiken på budskapet i boken och inspirerades att börja rensa "på riktigt" bland allt som jag samlat på mig för "bra att ha". Det jag bl a fastnade för är tankarna om fattigdoms- kontra välståndsmedvetande.

Citat:
"Om jag gör mig av med det här, kanske jag aldrig har råd att köpa nytt" eller "Bäst är att snåla man vet aldrig vad som händer"

Hellre vill jag tänka:
Citat: "jag har kapacitet att skapa det jag vill i livet" eller "jag tror på att jag förtjänar att ha det bra", "det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta".

Det är så´nt jag tror utvecklar en positiv energi, medvetet eller undermedvetet.

Jag rekommenderar verkligen den här boken, den har i alla fall satt igång en massa tankar som jag aldrig tänkt tidigare och som kanske inte är så tokiga i alla fall
rolleyes.gif

smile.gif Släpper det här ämnet eftersom jag ju egentligen inte är intresserad av det, blev bara nyfiken av det du skrev i början.

Men det är sånt här som jag absolut inte förstår - "det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta" - i min "värld" ligger inte kvaliten på handdukarna till grund för om jag är lycklig eller inte. Sorry, om det verkar som om jag nervärderar din uppfattning, inte meningen alls. Men som jag sa i ett annat inlägg, det blir bara rörigare och rörigare fast jag försöker förstå. rolleyes.gif
Leia
Jag har läst massor av litteratur om Feng shui. Jag följer det absolut inte slaviskt (jag har tex tv i sovrummet som man absolut inte ska ha...) Men jag har det ofta lite grann i bakhuvudet om jag ska inhandla någon ny sak. Det finns olika "grenar" i ämnet. Vissa "grenar" är väldigt strikta medan andra är mer "tillåtande".
Agneta Nyholm Winqvist som bla har skrivit boken "Feng shui för svenska hem" tillhör den mer tillåtande "grenen". Jättebra bok tycker jag för den som är intresserad.
Då min syster har utbildat sig till Feng shui konsulent på Agnetas skola, så vet jag att även Agneta anser att om man har något som man bara älskar men som är "fel" ur feng shui synpunkt, så ska man ändå behålla det/den ändå, för då är den rätt för dig!
Kort kan man väll säga att man ska omge sig med saker/växter som man älskar och mår bra av och göra sig av med det andra.
Det jag försöker följa är att ha det någorlunda städat runt mig, och nu för tiden rensar jag med jämna mellanrum bort saker jag inte använder. Och för mig känns det bra och upplyftande när jag kör iväg en kartong med kläder/grejor till tex röda korset.
Eller skänker en kasse romaner till en granne som jag vet älskar böcker men har lite för dålig ekonomi för att kunna köpa så många själv.
Jag kastar aldrig något om det inte är trasigt, vill jag inte ha det skänker jag bort det till någon annan som kan glädjas av det.
Boken "rensa i röran" är en helt fantistisk som hjälp när man vill ha hjälp att komma igång att rensa. Men ta vissa delar med en nypa salt. (de delar där människor berättar om vilka fantastiska saker som hänt dem för att de har rensat ut saker..)
Som sakt, jag är ingen fanatiker men jag har plockat ur vissa delar av feng shui tänket som passar mig. Jag tror inte alls på att man tex blir rik för att man sätter "rätt" sak i "rikemanshörnet". Men jag tror att alla kan må bra av lite "feng shui tänk", men till er som är rädda för att omgivningen ska tycka att ni är flummiga så kan vi väll kalla det sunt förnuft!
/Leia
birgitek
Är inte så värst intresserad, är ganska klar över hur jag vill ha det i mitt hem, men självklart kan jag bli inspirerad av vissa saker och tycka om estetiken i Feng Shui.
Läste härom dan att det är jätteviktig att stänga toalettlocket så att den goda energin inte försvinner ut den vägen, det tillämpar jag i tjat på maken.
Birgit Ek
anna_rispan
Jag har praktiserat Feng Shui i sovrummet. Tyckte att jag blev så pigg o pratsugen när jag la mig för att sova. Men som med resten av livet så förändras ju allt hela tiden o nu är det andra saker som pockar på uppmärksamhet...

För är det nåt livet inte är, så är det statiskt.
Hannele
CITAT (Berith @ 01-03-2006, 07:05)
Men det är sånt här som jag absolut inte förstår - "det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta" - i min "värld" ligger inte kvaliten på handdukarna till grund för om jag är lycklig eller inte.

Kanske du fastnat i något ord... Du kanske blandar ihop kvalité = pengar, vilket inte alls behöver vara synonymt. Du kanske redan har ett vackert hem? Man behöver inte läsa och lära något om feng shui.

Men jag som hela mitt liv levt med udda, kantstötta och trasiga saker, förstår precis vad Agneta Nyholm Winqvist menar. Under lång tid i mitt liv har jag varken haft tid, intresse eller pengar för att göra något vackert i mitt hem. Att slänga sex udda kantstötta muggar och köpa sex nya (billiga på ikea?), i den färgen jag valt själv och som passar i mitt eget kök, det är kvalité!

Att byta ut alla udda utnötta tunna badhandukar till nya (billiga går lika bra) i den färgen, som passar i mitt badrum och som jag valt själv (och inte fått av faster, vars smak jag inte delar...) det är kvalité och kan nog få en att vakna lite biggare på morgonen. smile.gif
Självklart för många, men lite nytt för mej.

Dessutom har det varit lite tabu för mej att slänga presenter och minnessaker, så Rensa i röran har gett mej idéer, hur någon annan kan få mer glädje av mina saker, som jag inte gillar.
Leia
Du har fattat galoppen! Saker man omger sig med måste inte vara dyra, utan vara saker man tycker om!
Magdis
Den där boken "Rensa i röran" måste jag ge till min svärmor i present! biggrin.gif Hon samlar på sig precis allt så både lägenhet och sommarstuga + lada är fullproppat med bråte. Hon säger själv att det är synd om oss som måste rensa upp sen när de är borta men trots det har hon en massa förhållningsregler, t.ex att hon inte vill att vi ska göra oss av med alla hennes triljoner påbörjade men ej färdigställda handarbeten. Hon och några fler i makens släkt har haft för vana att ösa sånt som de inte vill ha kvar över min make istället. Numera sitter det en envis bromskloss vid namn Magdis i vägen. biggrin.gif
Berith
CITAT (Hannele @ 01-03-2006, 11:57)
CITAT (Berith @ 01-03-2006, 07:05)
Men det är sånt här som jag absolut inte förstår - "det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta" - i min "värld" ligger inte kvaliten på handdukarna till grund för om jag är lycklig eller inte. Sorry, om det verkar som om jag nervärderar din uppfattning, inte meningen alls. Men som jag sa i ett annat inlägg, det blir bara rörigare och rörigare fast jag försöker förstå.  rolleyes.gif

Kanske du fastnat i något ord... Du kanske blandar ihop kvalité = pengar, vilket inte alls behöver vara synonymt. Du kanske redan har ett vackert hem? Man behöver inte läsa och lära något om feng shui.

Men jag som hela mitt liv levt med udda, kantstötta och trasiga saker, förstår precis vad Agneta Nyholm Winqvist menar. Under lång tid i mitt liv har jag varken haft tid, intresse eller pengar för att göra något vackert i mitt hem. Att slänga sex udda kantstötta muggar och köpa sex nya (billiga på ikea?), i den färgen jag valt själv och som passar i mitt eget kök, det är kvalité!

Att byta ut alla udda utnötta tunna badhandukar till nya (billiga går lika bra) i den färgen, som passar i mitt badrum och som jag valt själv (och inte fått av faster, vars smak jag inte delar...) det är kvalité och kan nog få en att vakna lite biggare på morgonen. smile.gif
Självklart för många, men lite nytt för mej.

Dessutom har det varit lite tabu för mej att slänga presenter och minnessaker, så Rensa i röran har gett mej idéer, att kanske någon annan kan få mer glädje av mina saker, som iag inte gillar.

Neej jag blandar inte ihop kvalite med pengar, blandar väldigt sällan in pengar öht i mitt liv. Missförstå mej rätt, men jag har dom bara till att köpa mat och annat som verkligen är nödvändigt i livet.

Och neej, jag har inte nåt vackert hem - eller snarare, jag har inte ett icke-vackert hem. *ser mej omkring* Visst, jag blir inte lyckligare av att se mej omkring, men jag blir inte olyckligare heller. Blir liksom ingenting... rolleyes.gif Svårt att förklara, men saker är för mej bara det - saker. Visserligen tycker jag/man ju om en del saker mer än andra men jag har aldrig varit olycklig pga en sak. Det är väl det som gör att jag inte förstår en del som ni pratar om. Vassa blommor i sovrummet t.ex. Har en skärmbilbergia som står i hallen, men den skulle vara lika fin i sovrummet. wink.gif

Och gardinerna här i rummet har jag fått. Passar jättebra i färgen både till soffan, mattan, tavlorna och dom gröna växterna. Jag tycker det är snyggt, och om andra tycker att jag borde vara olycklig p.g.a att dom är fådda bryr jag mej inte om.

Vad spelar det för roll om man har 6 kantstötta muggar om sällskapet över en fika är det rätta? Neej... visst, det är väl roligt att ha 6 hela muggar i skåpet men som sagt... neej, för mej är det bara muggar ändå.

Men jag kan ändå förstå hur du menar Hannele, att det är kvalite för dej att få bestämma själv vilka handdukar du ska ha. smile.gif
Berith
Kom förresten just nu att tänka på dom där TV-programmen där det kommer nån snubbe/snubba och rensar ut en massa saker hos (för dom!) olycklig person. Personen som drabbas skrattar och pratar i början av programmen men gråter när den "allvetande" programledaren förklarar att h*n är såååå olycklig för att det är fullt med prylar överallt. Jösses! huh.gif
Hannele
CITAT (Berith @ 01-03-2006, 12:59)
Men jag kan ändå förstå hur du menar Hannele, att det är kvalite för dej att få bestämma själv vilka handdukar du ska ha. smile.gif

biggrin.gif Precis, inte mosters gamla.
anna_rispan
Mm, o som det står i Feng Shui för svenska hem så kan ingen gå in i någon annans hem o säga att det där o det där är dåligt. För som redan nämnts så är det ju din egen relation till dina egna prylar som är viktiga!

Så jag bryr mig om mina egna saker. Om mina vänner trivs med saker jag aldrig skulle valt så är det inte min grej.

Mhm, programmet ja.. Intressant i bland, en del saker säger ju personen att de inte orkar ta tag i för det känns jobbigt när dåliga minne poppar upp. Sånt är väl bra att få hjälp att bli av med??
Hannele
CITAT (Leia @ 01-03-2006, 12:45)
Du har fattat galoppen! Saker man omger sig med måste inte vara dyra, utan vara saker man tycker om!
Min mamma tex har en förmåga att överösa mig med gamla saker som hon har minnen av.

Ja, och delvis därför köper jag ingenting till mina vuxna barn.
De ska få planera tilsammans med sina flickvänner, det är ju det som är kul! sleep.gif
och förhoppningsvis ska de int ebehöva städa så mycket efter mej..
Ja, man ska tycka om de saker man har, det ger energi. wub.gif
Berith
CITAT (birgitek @ 01-03-2006, 09:42)
Läste härom dan att det är jätteviktig att stänga toalettlocket så att den goda energin inte försvinner ut den vägen, det tillämpar jag i tjat på maken.
Birgit Ek

laugh.gif
yenny
CITAT (Berith @ 01-03-2006, 12:59)
Och gardinerna här i rummet har jag fått. Passar jättebra i färgen både till soffan, mattan, tavlorna och dom gröna växterna. Jag tycker det är snyggt, och om andra tycker att jag borde vara olycklig p.g.a att dom är fådda bryr jag mej inte om.

Det spelar ingen roll om saker är köpta eller fådda.
Huvudsaken att du tycker om dom wub.gif sen varifrån de kommer spelar mindre roll. Det är de där hemska sakerna från gamla släktingar med väldigt annurlunda smak och som du aldrig i livet skulle välja själv som ger dålig energi.
Leia
Berith!
Ingen tycker synd om dig för att du har "fådda" gardiner, så länge du gillar dem själv!
Återigen: Rätta feng shui prylar behöver absolut inte vara dyra eller nya, det viktiga är att ägaren tycker om sakerna!
Jag har många saker som jag fått och som jag tycker jättemycket om.
Det jag menar med "historien" om min mamma är att man måste välja själv vilka "fådda" saker man vill behålla. Och inte ta hänsyn till vad någon annan tycker.
Roligt utryck du använder om saker du fått smile.gif Det ska jag börja använda!
/Leia
Hannele
Det tillämpar vi inte; inte kul på natten att kissa på locket i mörker.. ohmy.gif
Man väljer själv, vilka av feng shui tips är bra, precis som man får läsa sin bibel.. sleep.gif
Berith
wink.gif Tog bara gardinerna som ett exempel, lite som svar på Hanneles handdukar från faster (eller om det var nåns moster sleep.gif).

Knepigt ämne, men intressant att läsa varför ni sparar eller iaf inte slänger. smile.gif Och vem vet, det jag gör kanske också heter nåt fint och står att läsa om i nån bok. tongue.gif

Mina fådda saker är gedda till mej. biggrin.gif
Berith
CITAT (Hannele @ 01-03-2006, 14:11)
Det tillämpar vi inte; inte kul på natten att kissa på locket i mörker.. ohmy.gif

Allvarligt? unsure.gif Orkar eller ids ni inte lyfta på locket?
Leia
Jag bryr mig inte heller om toa locket i ett för övrigt ganska feng shui vänligt badrum.
Mina familjemedlemmar har dock strikta "förhållningsregler" (det där lät något det smile.gif ) att man alltid gör ren toan efter sig om det behövs, så att det inte ser ofräch ut. Och jag har faktiskt lyckats med den regeln!!!
Och återigen: Det kan ju även ses som rent bondförnuft!
/Leia
noora
Jag har inte läst hela tråden, men...

Jag "följer" inte Feng Shui, men jag har köpt och läst både "Feng shui för svenska hem" och "Feng shui för svenska trädgårdar". Jag tror att Feng shui baseras på psykologi i grund och botten. En del av psykologin är allmängilltig och fungerar i alla kulturer, medan en del måste "översättas" för att fungera. En kinesisk lyckosymbol säger mig ingenting, så i stället för skulpturer av kinesiska ankor bör jag kanske välja något som betyder något för mig själv.

Sen att det hela är inbakat i ett fluff av "energier" hit och dit ska man ta med ett par skopor salt smile.gif Om man tänker efter lite kommer man fram till att en hel del av de praktiska råden och principiella tankarna inte är så dumma ändå. Man måste bara översätta det här med "energier" till något mer psykologiskt. T.ex. är utskjutande hörn en källa för "negativ energi" enligt Feng shui, och om man tänker efter kan ju ett utskjutande hörn faktiskt kännas mer hotfullt än t.ex. en slät vägg eller ett rundat hörn. Att sitta med ryggen mot en vägg och utsikt över hela rummet får dig att känna dig tryggare än att sitta med ryggen mot dörren. Om man trivs bättre med toalocket uppfällt eller nerfällt får man bestämma sjäv, det viktiga är att man tänker på att toalockets läge kan vara en orsak till att toaletten verkar trist wink.gif

Och som många fler har påpekat behöver man inte Feng shui för att rensa lite i röran ibland smile.gif Vi gjorde storrensning inför flytten förra året, och har fortsatt efter flytten också när vi upptäckte att vi hade kvar en massa prylar som vi borde ha slängt innan flytten tongue.gif
silos
Idag älskar jag precis allt som jag har i mitt hem och så gott som allt är gammalt som jag har hittat,köpt på second hand butiker eller så har någon givit mig biggrin.gif wub.gif biggrin.gif

Förr i tiden var jag rädd för gamla saker eftersom jag trodde att sakerna kunde ha gammal ond energi inom sig men idag vet jag att all denna energi fanns (finns) inom mitt eget väsen och sakerna under årens lopp har påmint mig om obearbetade händelser i mitt och min släkts liv.

Jag har slängt iväg mängder av saker och trott att jag på det viset kunde bli av med smärtan från det förflutna men ack vad jag bedrog mig sad.gif

Idag upplever jag mitt liv som mycket spännande och magisk vandring genom livet wub.gif wub.gif wub.gif
karjo
*suck* Jag hade bestämt mig för att köpa den där boken nu och var inne på "mitt" Åhléns... tror ni inte att boken var slut. Typiskt. sad.gif
Leia
Jag köpte min på Ikea. Den kostade då bara 110:- med Ikea family kort. Det är några år sedan men jag är ganska säker på att de fortfarande har boken på Ikea.
/Leia
Hannele
CITAT (Berith @ 01-03-2006, 15:16) *
Knepigt ämne, men intressant att läsa varför ni sparar eller iaf inte slänger. smile.gif Och vem vet, det jag gör kanske också heter nåt fint och står att läsa om i nån bok. tongue.gif

Jag försöker rensa, men behåller det jag tycker om.
Berith
Jag tycker att Feng Shui är strunt. blush.gif
Chamomille
CITAT (Hannele @ 01-03-2006, 15:11) *
Man väljer själv, vilka av feng shui tips är bra<span style='color:gray'>, precis som man får läsa sin bibel..</span> sleep.gif

Det har faktiskt hänt ett par gånger att jag har satt mig på locket... Fast jag märkte det innan jag kissade.. rotfl.gif
gammelnalle
Om man TROR på Feng Shui så fungerar det säkert... om man inte tror...så lär det inte funka...

Visst är det bra att VI lever i en demokrati där vi (ännu) får tycka fritt... (Hoppas många har röda tröjor idag)

som sagt: TRON: (inte religionen)

http://www.glumbert.com/media/bottledwater

b

Blomstertanten
Inte fälla ner toalocket ????????????????? fear.gif

Att vi alltid gör det här har inget med Feng Shui att göra !
När vi skaffade vår första katt så lärde sig sonen snabbt varför man ska fälla ner locket !
Kattungen hoppade upp för att komma vidare till handfatet och gissa vad som hände ? En dugnsur kattunge som i full panik rusade runt i hela huset a0a.gif Efter kom sonen också i full panik och försökte fånga in katten innan hon blötte ner hela huset ! Han tyckte det va fruktansvärt äckligt när han tänkte på var hon varit sick.gif
jag lovar att han fick själv torka upp och han fick själv tvätta katten !!!! Sen lärde han sej det jag försökt pränta in med mycket tjat tongue.gif

Så stäng alltid toalocket !!!!!!

Gossen Ruda
Det är väl inte så farligt att bada i toastolen för ni dom flesta spolar väl efter besöken. Rent fint vatten. Risken är väl om katten inte kommer upp eller tar fel väg.
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2007, 10:21) *
Det är väl inte så farligt att bada i toastolen för ni dom flesta spolar väl efter besöken. Rent fint vatten. Risken är väl om katten inte kommer upp eller tar fel väg.

Skulle du vilja bada i toastolen ?????? unsure.gif

Kan se det framför mej ! Hur Gossen Ruda tar sats från kanten o dyker i rotfl.gif
Gossen Ruda
Vi rudor tål det mesta i vattenväg. biggrin.gif Nåja, även om man inte frivilligt uppehåller sig i holken så är det trots allt i huvudsak vanligt vatten där, det är för att vi vet vad man använder den till som man har aversioner mot platsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon