|
Biggan_
03-03-2006, 22:33
CITAT (netaave @ 03-03-2006, 22:28) Ja det är inte över än det förstod jag idag. Hon har ju vart sängliggande i nästan en vecka, och har början till liggsår. Hon hade ett litet helsicke att få igång vissa funktioner idag, det gick till slut men fy vad ont hon hade. Hon är ju svårstucken och har en nål i halsen som irreterar henne mycket. Dom påstår att den måste vara kvar till måndag men det ska vi bli två om. Jag går själv till "Narkosen" och ber om hjälp om det behövs. Hon ville bli av med katetern på em, men dom tar bara bort sådana på förmiddagarna. Nu hoppas vi bara att hon kan försöka få sitta lite uppe i morgon, idag var foten för svullen. Hennes pappa stannar där uppe i natt också! Stackare, vilket helsike hon har råkat ut för! Hälsa henne så gott och hoppas hon kryar på sej snabbt så hon slipper därifrån illa kvickt! Inget trevligt ställe alls
Snöflinga
03-03-2006, 22:47
Det finns tydligen många bilder av svensk sjukvård  Denna känner jag inte igen från mina erfareheter (USÖ Örebro) Men detta är ju näst intill skandal... blir upprörd å' era vägnar Hoppas det ordnar sig ... och stå på er ! Styrkekramar från mig ....
netaave
03-03-2006, 22:49
CITAT (Snöflinga @ 03-03-2006, 22:47) Det finns tydligen många bilder av svensk sjukvård  Denna känner jag inte igen från mina erfareheter (USÖ Örebro) Men detta är ju näst intill skandal... blir upprörd å' era vägnar Hoppas det ordnar sig ... och stå på er ! Styrkekramar från mig .... Har redan börjat på den anmälan jag ska göra HSAN. Nu är vi där så mycket vi bara kan.
Snöflinga
03-03-2006, 22:54
BRA ! Skulle jag också ha gjort om jag var som ni ....
Snöflinga
03-03-2006, 22:56
Glömde ........ ge Elle en försiktig kram
netaave
04-03-2006, 11:33
Har precis pratat med henne och idag lät hon nästan som vanligt. Dom tog katetern i natt och hon hade fått duscha, eller rättare sagt blivit duschad i någon slags säng. Hon får inte sitta uppe än för svullnaden, så det tyckte hon väl var lite pest nu då när hon kände sig så pigg. Men det kommer väl det också.
Skönt att hon känner sig bättre!
Sänder Krya-På-Dig-hälsningar till Elle! Hoppas hon får komma hem snart och blir återställd så fort som möjligt.
netaave
05-03-2006, 20:02
Det går framåt, sakta men säkert!
netaave
06-03-2006, 10:09
CITAT (silos @ 06-03-2006, 00:42) Tar med mig dom upp idag.
ninnisky
06-03-2006, 13:06
Biggan_
06-03-2006, 13:10
netaave
06-03-2006, 19:39
Idag har dom tagit bort morfinpumpen och ersatt den med tabletter. Hon har ont av liggsåret men måste svälla av foten lite till. Kände sig väldigt varm och eländig så idag var det svårt att åka därifrån igen. Nu är hon ensam i kväll för vi kände att vi måste vara med lissjäntan också, och hon vill inte åka dit längre. Hur man än gör får man dåligt samvete. Hennes pappa har varit där jättemycket, men orkar inte heller mer än på dagarna. Han är där från 8-tiden, idag for vi hem 17. Nu ska jag iaf vara där i morgon kväll och hennes storebror på onsdag kväll, maken hela dagarna, sen får vi se hur vi fördelar resten av kvällarna. Vi ska flytta med jobbet på torsdag så jag känner att jag egentligen skulle behöva vara klonad nu.
*Felix matte*
06-03-2006, 22:55
Åhhh vad skönt att höra att hon mår så mycket bättre nu. Skickar fortsatt Kryapå till henne
netaave
06-03-2006, 22:59
Hon ringde hem i kväll och mådde dåligt av att trycksåret värker. Dessutom har hon fått en rumskompis, en äldre nyopererad kvinna, lämpligt va?
*Felix matte*
06-03-2006, 23:06
CITAT (netaave @ 06-03-2006, 22:59) Hon ringde hem i kväll och mådde dåligt av att trycksåret värker. Dessutom har hon fått en rumskompis, en äldre nyopererad kvinna, lämpligt va? Nej usch vad det påminner om när min mamma låg inne efter att ha ramlat. Skickar såå många kryapå och styrke till Elle
CITAT (netaave @ 06-03-2006, 22:59) Hon ringde hem i kväll och mådde dåligt av att trycksåret värker. Dessutom har hon fått en rumskompis, en äldre nyopererad kvinna, lämpligt va? vad tycker du att dom ska göra då? alla sjukhus lider av plats och personalbrist. det GÅR inte att ge alla eget rum, utan man får dela. jag är övertygad om att den nyopererade damen inte tycker det är trevligt att ligga på en sal, där det "ränner" besökare hela tiden och hon har säkert också väldigt ont.. ödmjukhet och tollerans är något man måste utrusta sig med på sjukhus....från alla håll. jag är övertygad om att Elle har det jobbigt...men hon är inte ensam, eller unik..
netaave
07-03-2006, 10:17
CITAT (pejori @ 07-03-2006, 08:45) CITAT (netaave @ 06-03-2006, 22:59) Hon ringde hem i kväll och mådde dåligt av att trycksåret värker. Dessutom har hon fått en rumskompis, en äldre nyopererad kvinna, lämpligt va? vad tycker du att dom ska göra då? alla sjukhus lider av plats och personalbrist. det GÅR inte att ge alla eget rum, utan man får dela. jag är övertygad om att den nyopererade damen inte tycker det är trevligt att ligga på en sal, där det "ränner" besökare hela tiden och hon har säkert också väldigt ont.. ödmjukhet och tollerans är något man måste utrusta sig med på sjukhus....från alla håll. jag är övertygad om att Elle har det jobbigt...men hon är inte ensam, eller unik..  Jo men här står det uttryckligen i journalen att hon är insufficient och behöver lugn och ro. Det är alltså av medicinska skäl!
tror du den gamla damen ska störa henne? förstår inte riktigt vad du menar. när hon hade jämnåriga var det inte bra, när dom sedan flyttade henne var det inte bra, nu är det inte bra när hon fått en rummskompis igen ett eget rum är BARA förunnat MYCKET sjuka och döende patienter...det är hon väl inte? sedan att dom inte tar bort hennes CVK. är väl rätt så naturligt om hon behöver cortison, och morfin? hon var ju svårstucken sa du ju. ja..ja du ska se att hon piggnar till och kommer hem snart.... krama henne lite extra när du ser henne.
*Felix matte*
07-03-2006, 10:29
Neta... jag blir nyfiken på vad insufficient betyder i Elles fall. Letade i min Främmande Ord-bok och där stod att det betyder "otillräcklig" Är det pga hennes låga kortison eller..
netaave
07-03-2006, 10:50
Agneta! I det här fallet betyder det "totalt bortfall"
*Felix matte*
07-03-2006, 10:53
CITAT (netaave @ 07-03-2006, 10:50) Agneta! I det här fallet betyder det "totalt bortfall" Tack här lär man sej nytt varje dag.
netaave
07-03-2006, 10:53
CITAT (pejori @ 07-03-2006, 10:28) tror du den gamla damen ska störa henne? förstår inte riktigt vad du menar. när hon hade jämnåriga var det inte bra, när dom sedan flyttade henne var det inte bra, nu är det inte bra när hon fått en rummskompis igen ett eget rum är BARA förunnat MYCKET sjuka och döende patienter...det är hon väl inte? sedan att dom inte tar bort hennes CVK. är väl rätt så naturligt om hon behöver cortison, och morfin? hon var ju svårstucken sa du ju. ja..ja du ska se att hon piggnar till och kommer hem snart.... krama henne lite extra när du ser henne. För att uttrycka mig klart då! Hon ska ha lugn och ro! det får man knappast med en senil kvinna i rummet. Obs att detta står i journalen. Har precis pratat med patientombudsmannen! Hoppas att hon får rätt vård nu i fortsättningen.
netaave
08-03-2006, 19:25
orkade inte skriva här igår, vi kom inte därifrån förrän sent. Idag har hon fått sitt gips och får börja stöda på benet så smått. Hon satt på sängkanten med benet på en pall och åt sin middag. Första gången hon satt upp sen den 25:e Idag var också första gången hon inte grät när vi gick, nu är hennes bror där och vi håller tummarna för en lugn kväll även sen han gått.
stennie
08-03-2006, 19:38
Va skönt att det börjar gå på rätt håll... Hälsa Elle och ge henne en kram
CITAT (netaave @ 07-03-2006, 10:53) Hoppas att hon får rätt vård nu i fortsättningen. Verkligen! Man blir nästan illamående när man hör sådana saker. Känner till ett fall, har dock inte alla detaljer men patienten var svårt brännskadad på ryggen och baksidan. I pat. hemkommun fanns inte tillräcklig vård att ge, men lik förbenat skulle pat. vårdas där... Historien avlöpte dock väl och pat överlevde och mår någorlunda idag. Men jisses vilken fyrkantig byråkrati.... mvh Ciczi
Jag förstår att det är jobbigt för Elle att inte få ha eget rum men samtidigt vet jag hur svårt det kan vara för vårdpersonalen att fixa eget rum till alla. Såklart vill alla ha eget rum och vilken sjuk person behöver inte lugn och ro? Mitt största dilemma brukar vara att fixa en plats överhuvudtaget till de sjuka. Man måste försöka prioritera, vi har ofta patienter som ska vara isolerade eller patienter som är döende och då kommer de i första hand.
Jag måste få fråga: Hur mår den gamla "senila" damen, Elles medpatient? Hon kanske också behöver lugn och ro? (Även om det inte står i hennes journal?)
CITAT (netaave @ 08-03-2006, 19:25) orkade inte skriva här igår, vi kom inte därifrån förrän sent. Idag har hon fått sitt gips och får börja stöda på benet så smått. Hon satt på sängkanten med benet på en pall och åt sin middag. Första gången hon satt upp sen den 25:e Idag var också första gången hon inte grät när vi gick, nu är hennes bror där och vi håller tummarna för en lugn kväll även sen han gått. då går det åt rätt håll då...skönt det. du har henne snart hemma ska du se sen får du springa och serva henne ett tag
*Felix matte*
08-03-2006, 21:14
Skönt höra att hon är på bättringsvägen Har egna liknande erfarenheter så jag förstår vilken oro ni lever med och all förtvivlan när man måste kämpa för allt. Styrkekramar till Elle och hela familjen
netaave
08-03-2006, 21:20
CITAT (bikiv @ 08-03-2006, 20:23) Jag måste få fråga: Hur mår den gamla "senila" damen, Elles medpatient? Hon kanske också behöver lugn och ro? (Även om det inte står i hennes journal?) Ganska bra tror jag eftersom hon förmodligen inte blir störd där hon befinner sig nu. I himlen!
CITAT (netaave @ 08-03-2006, 21:20) CITAT (bikiv @ 08-03-2006, 20:23) Jag måste få fråga: Hur mår den gamla "senila" damen, Elles medpatient? Hon kanske också behöver lugn och ro? (Även om det inte står i hennes journal?) Ganska bra tror jag eftersom hon förmodligen inte blir störd där hon befinner sig nu. I himlen!
Lady Hamilton
08-03-2006, 21:42
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-03-2006, 21:36) CITAT (netaave @ 08-03-2006, 21:20) CITAT (bikiv @ 08-03-2006, 20:23) Jag måste få fråga: Hur mår den gamla "senila" damen, Elles medpatient? Hon kanske också behöver lugn och ro? (Även om det inte står i hennes journal?) Ganska bra tror jag eftersom hon förmodligen inte blir störd där hon befinner sig nu. I himlen!   Ja för betänk att hon var någons älskade moder..........
netaave
08-03-2006, 21:48
CITAT (Hamilton @ 08-03-2006, 21:42) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-03-2006, 21:36) CITAT (netaave @ 08-03-2006, 21:20) CITAT (bikiv @ 08-03-2006, 20:23) Jag måste få fråga: Hur mår den gamla "senila" damen, Elles medpatient? Hon kanske också behöver lugn och ro? (Även om det inte står i hennes journal?) Ganska bra tror jag eftersom hon förmodligen inte blir störd där hon befinner sig nu. I himlen!   Ja för betänk att hon var någons älskade moder.......... Vi pratade lite med sonen det var därför vi visste, hon var bara borta i morse. Hon var 101 år, bondmora från Vattholma som klarat sig utan hemtjänst till hon var 98 då hon inte längre kunde orientera sig. Sen hade hon varit på ett äldreboende där hon ramlat och brutit lårbenshalsen i söndags.
CITAT (netaave @ 08-03-2006, 21:48) Vi pratade lite med sonen det var därför vi visste, hon var bara borta i morse. Hon var 101 år, bondmora från Vattholma som klarat sig utan hemtjänst till hon var 98 då hon inte längre kunde orientera sig. Sen hade hon varit på ett äldreboende där hon ramlat och brutit lårbenshalsen i söndags. Lilla gumman, Gud bevare henne!
CITAT (netaave @ 08-03-2006, 21:20) CITAT (bikiv @ 08-03-2006, 20:23) Jag måste få fråga: Hur mår den gamla "senila" damen, Elles medpatient? Hon kanske också behöver lugn och ro? (Även om det inte står i hennes journal?) Ganska bra tror jag eftersom hon förmodligen inte blir störd där hon befinner sig nu. I himlen! Ja, vem vet? Hoppas iaf att hon fick en värdig avslutning på sitt liv! Så, Elle har eget rum nu på sjukhuset? Men det dröjer nog inte så länge tills hon får komma hem igen!!! Det verkar väl ganska hoppfullt?
*Felix matte*
08-03-2006, 22:18
CITAT (bikiv @ 08-03-2006, 22:05) CITAT (netaave @ 08-03-2006, 21:20) CITAT (bikiv @ 08-03-2006, 20:23) Jag måste få fråga: Hur mår den gamla "senila" damen, Elles medpatient? Hon kanske också behöver lugn och ro? (Även om det inte står i hennes journal?) Ganska bra tror jag eftersom hon förmodligen inte blir störd där hon befinner sig nu. I himlen! Ja, vem vet? Hoppas iaf att hon fick en värdig avslutning på sitt liv! Så, Elle har eget rum nu på sjukhuset? Men det dröjer nog inte så länge tills hon får komma hem igen!!! Det verkar väl ganska hoppfullt? Med risk för att göra mig ovän med dig så vill jag ändå säga att jag tycker att ditt förra inlägg var sååå elakt ont. Ingen som inte har behövt kämpa för sitt barn som riskerar dö om hon inte får rätt vård och behandling ... kan förstå vad Neta och familjen nu går igenom.
netaave
08-03-2006, 22:22
CITAT (Felix matte @ 08-03-2006, 22:18) CITAT (bikiv @ 08-03-2006, 22:05) CITAT (netaave @ 08-03-2006, 21:20) CITAT (bikiv @ 08-03-2006, 20:23) Jag måste få fråga: Hur mår den gamla "senila" damen, Elles medpatient? Hon kanske också behöver lugn och ro? (Även om det inte står i hennes journal?) Ganska bra tror jag eftersom hon förmodligen inte blir störd där hon befinner sig nu. I himlen! Ja, vem vet? Hoppas iaf att hon fick en värdig avslutning på sitt liv! Så, Elle har eget rum nu på sjukhuset? Men det dröjer nog inte så länge tills hon får komma hem igen!!! Det verkar väl ganska hoppfullt? Med risk för att göra mig ovän med dig så vill jag ändå säga att jag tycker att ditt förra inlägg var sååå elakt ont. Ingen som inte har behövt kämpa för sitt barn som riskerar dö om hon inte får rätt vård och behandling ... kan förstå vad Neta och familjen nu går igenom.  Ja precis så kände jag också, men jag har träffat på så många sådana den här veckan så jag orkar inte bry mig. Värdigt slut, ja inte vet jag hur värdigt det är att dö orolig och ensam i sjukhussäng.
netaave
10-03-2006, 16:38
Det går framåt, hon kan nu sitta kortare stunder med foten i golvet och kan resa sig en kort stund, det gör dock fortfarande för ont för att gå på den. Häromnatten var det en nitisk undersköterska som tyckte hon skulle gå till toan, ibland undrar man vad dom skriver i rapporterna.
I kväll ska vi sitta däruppe och titta på let´s dance, ska ta med mig sallad på kräftstjärtar, avocado, tomat och fetaost, lite hembakt vitlöksbröd och grönsaker + dip. Hon tycker hon behöver omväxling till sjh-maten.
Vi har varit lediga två kvällar, igår var hon faktiskt ensam efter 18, jag flyttade med jobbet igår och var så slut i hela kroppen att jag la mig före 21. I morgon är vi bjudna på fest, vi tänkte först inte gå men hon tycker att vi ska det om vi kan vara där hela em först. Så vi gör det, ska bli himla kul att vara med kompisarna i morgon, känner mig som en förväntansfull barnunge. Festen är ute i Rasbo, 2 mil från stan åt ett annat håll, men gubben ska ju köra så händer det nåt har hon ju bara ringa.
*Felix matte*
10-03-2006, 16:46
Åh vad skönt att det går bra nu. Så mysigt ni kommer att ha ikväll... sjukhusmaten blir man fort less på. Kul också att ni kan få koppla av och gå på fest imorron... passa på att ha riktigt roligt med kompisarna.
netaave
13-03-2006, 19:04
Jo vi hade riktigt mysigt i fredags, men på festen kände jag bara hur trött jag var. Vi höll ändå ut till efter midnatt och visst var det kul att träffa alla så där samtidigt, äta gott och dricka lite vin, men..... jag var inte riktigt upplagd för det ändå.
Idag tog hon fyra små steg med rollatorn, kanske kanske är hon hemma innan helgen.
Inga från Närke
13-03-2006, 19:07
Har kortet kommit?
netaave
13-03-2006, 19:14
CITAT (Inga från Närke @ 13-03-2006, 19:07) Har kortet kommit? Ja du har fått ett eget tack i en tråd här nere någonstans. Hon blev jätteglad, det sitter på väggen så hon kan se det var hon än sitter/ligger.
*Felix matte*
13-03-2006, 21:30
CITAT (netaave @ 13-03-2006, 19:04) Jo vi hade riktigt mysigt i fredags, men på festen kände jag bara hur trött jag var. Vi höll ändå ut till efter midnatt och visst var det kul att träffa alla så där samtidigt, äta gott och dricka lite vin, men..... jag var inte riktigt upplagd för det ändå.
Idag tog hon fyra små steg med rollatorn, kanske kanske är hon hemma innan helgen. Åhh vad roligt att hon kan vara på benen litegrann iaf håller tummarna för att det fortsätter gå åt rätt håll och hon får komma hem snart
netaave
14-03-2006, 22:00
Idag har hon gått några meter vid flera olika tillfällen. Ortopederna vill skriva ut henne men inte sjukgymnasten och inte smärtläkaren. Hon har fortfarande morfin och det kan dom ju få ta bort först tycker jag, inga hallunisationer hemma tack!
Jag strejkade idag då hon hade flera andra besök, var hemma och bakade matbröd i stället. Nu ska jag sooooova, dödstrött!
Va skönt att det har gått så pass frammåt! Jag tycker definitivt hon skall stanna kvar tills hon blivit avvänjd morfinet... det är inge vidare att bli av med det utan nedtrappning på sjukhuset.
netaave
15-03-2006, 12:17
Idag har hon gått lite längre, troligen hemgång i morgon om trappträningen funkar i em. Men utfasning av morfin får vi sköta själva efter ett schema. Vansinnigt!!!!! Senare: Trappträningen funkade och jag har haft ett samtal med smärtläkaren, det är inte morfin hon får längre utan något liknande som inte är narkotiskt. I morgon kommer hon hem, jag hinner precis träffa henne innan jag far på konferans med jobbet, på dansbåten Hade ordnats innan det här hände och jag har varit osäker på om jag kan åka med, men nu verkar det som det går trots allt.
netaave
15-03-2006, 22:05
Ett sista inlägg från mig i den här tråden. Det går bara bättre och bättre med gåträningen, i kväll gick hon för egen maskin med rollatorn på toa, 50 steg dit och lika många därifrån. I morgon får hon åka rullstol till bilen för att orka bilresan (foten "nere" och vibrationerna kan vara jobbigt) och att ta sig från bilen till huset och in via trappor. Och jag ska dansa..........
Så gott att höra för er bägge!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|