Don Thomaso
Hej hej,

Jag har köpt mig ett hus på landet och håller för fullt på att göra överambitiösa planer för min kommande frodiga köksträdgård. Många sorter och stort blir det!

Planerna över vad jag vill odla och var har jag kommit långt med, men jag skulle vilja göra en liten plan för när varje grej ska sättas igång. Mitt problem är att jag inte riktigt vet när jag kan börja så och när jag ska börja förkultivera? Det står överallt att man kan så eller plantera när jorden reder sig, eller när risken för nattfrost är över, eller 50 dagar före beräknad utplantering etc. Det är ju lite svårt att veta när detta är utan erfarenhet, så någon kanske kan tipsa mig?

Huset jag ska flytta till ligger ett par mil norr om Finspång, Östergötland i zon 3. Jag kommer att odla i upphöjda bäddar och pallkragar och det känns allmänt varmt och vindskyddat. När reder jorden sig och när är risken för nattfrost över....normalt sett?

Jag vill odla allt möjligt, men jag kan ju ta några exempel:

rödkål
grönkål
broccoli
lök
potatis
rotselleri
fänkål
bönor av olika slag
kålrötter
rödbetor
morötter

Tacksam för all tips!!

/Helena biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
När jorden reder sig är när tjälen går ur marken och jorden har torkat upp en del. Direkt då tjälen går ur marken(innan den har rett sig) brukar jorden vara svårarbetad speciellt om du har lera i jorden då fastnar den bara på spaden. Någongång i april brukar det dock börja gå att gräva här hos mig, det går tyvärr inte att ge exakta tidpunkter inom trädgård vädret är inte exakt lika år från år.

rödkål: Förkultiveras 4-6v innan utplantering när risken för frost är över = någon gång i början av juni, plantorna måste vara avhärdade. Använd tättslutande fiberduk och ha den på hellst hela kulturen inga kålfjärilar kommer då åt att lägga ägg.

grönkål: Grönkål kan direktsås när jorden har en temp på runt +7 använd jordtermometer. Bra att ha fiberduk så länge som möjligt även på denna gröda.

broccoli: Förkultiveras 4-6v innan utplantering när risken för frost är över = någon gång i början av juni, plantorna måste vara avhärdade. Använd tättslutande fiberduk och ha den på hellst hela kulturen inga kålfjärilar kommer då åt att lägga ägg.

lök: Plantera sättlök slutet på maj-början juni eller förkultivera lök inomhus 4-6v innan utplantering ifall du använder frö. Utplantering när risken för frost är över = början av juni.

potatis: Kan plantera när jorden har en temperatur på minst +7, Förkultiverar du i kruka så det blir en massa blast är utplanteringsdatum när det är frostfritt för blasten klarar inte minusgrader.

rotselleri: Brukar förkultiveras 10-12v innan utplantering, planteras ut när risken för frost är över (väl avhärdade)försök störa rotsystemet så lite som möjligt under uppdrivning och plantering.

fänkål: Förkultivering 5-6v innan utplantering, jordtemp bör vara +10 vid utplantering, väl avhärdade stör rotsystemet så lite som möjligt.

bönor av olika slag: bondböna kan du så så snart jorden har en temp på runt +5-7C med andra bönor bör det vara minst +15 i marken annars ruttnar de bara.

kålrötter: Ex. kålrot brukar man kunna så när jorden har en temp på runt +5.

rödbetor: Kan direktsås när jorden har en temp på runt +7.

morötter: Morot kan sås direkt då jorden reder sig.

Mycket av det du tränkt satsa på är nog inte det mest lättodlade så här kommer några fler förslag:

Mangold: kan direktsås när jorden har en temp på runt +7, rukar inte kräva så enormt mycket och ger skörd långt in på hösten. Vissa rödbladiga sorter kan dock vara lite svårare men sorter som ex. Bright Lights, Perpetual Spinach, Zilver och liknande brukar funka bra.

Squash: Finns många roliga sorter förkultiveras 4-6v innan utplantering (väl avhärdade) jorden bör ha en temp på runt +15 vid utplantering. Ha fler än en planta med tanke på pollinering men tänk på att de brukar producera en hel del så man brukar inte behöva så enormt många plantor, det finns både buskvarianter och rankande sorter.

Sockerärt: Brukar kunna direktsås när jorden har en temp på runt +7.

Fiberdukar och en jordtermometer är en bra investering när man ska odla grönsaker.

Mangold Perpetual spinach
Susanne i Linköping
Åsa har som vanligt svarat mycket utförligt och kunnigt, men jag har ett tillägg om förkultivering och avhärdning:

När jag förodlar squash brukar jag så i krukor inne, men så fort hjärtbladen kommit upp i en kruka ställer jag ut den. Sedan får plantorna stå ute hela tiden, men vid minsta risk för nattfrost tar jag in krukorna. De står i en plastback så det är lätt att bära krukorna fram och tillbaka. På det här sätter slipper jag krångla med avhärdning. Det går säkert att göra likadant med andra växter också.
Don Thomaso
Hej igen,

Tackar så hemskt mycket för det långa svaret! Nu har jag absolut större koll i mitt planerande.

Jag har tänkt odla mer lättodlade grejor som mangold, spenat, rädisor, sallad och sånt oxå, men det direktsås väl så jag har inte undrat så mycket gällande dom.

biggrin.gif Jag förstår att jag inte kommer att lyckas med allt det svårodlade, men jag måste ju prova. Här finns ingen tid att förlora! laugh.gif

Tack igen/
Helena
katah
Hej!

jag bor rätt nära dig I östergötland nära Vättern ,så jag räknar mig har zon 2 ( 3 vid hård vind mad.gif ) men börjar har väldigt bra vindskydd nu.

Jag resonerar så att vid 1 maj kan jag så direkt och efter 1 juni måste det bara var frostfritt , men man ska kolla väderprognoser noga så och vara förberedd att skydda lite med fiberduk de små plantorna om frosten skulle hota. så där fram till midsommar.

Däremot tror jag att jag slänger gullöken ut bra mycket tidigare än vad åsa rekommanderar... redan i april tror jag... hmmm... har jag bara haft tur eller? jag har odlat dom på pallkragar och på friland och har inte ens tänkt på frosten huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Risken man tar ifall man sätter ut gullöken och det blir nattfrost är att de kan luras att tro att det var vintern och vanlig kepalök är tvåårig = de sätter igång att blomma när vintern har varit. (man kan även ibland få en massa blommande lökar när man använder sättlök ifall butiken förvarat dem fel = i kylen)
katah
man lär sig något nytt varje dag... idag har jag lärt mig att jag har odlat lök under lyckliga omständigheter... kanske kan tänka mig att sätta lök i omgångar i framtiden för att sprida risken för blomning...
hmm. ska även tänka på detta... smile.gif
salomo
Hej!

Angående frost: hittade detta på SMHI:s hemsida.

Genomsnittligt datum för sista dygn med minimitemp under 0 c 1961-90

Bor själv på en Ö utanför Umeå, enligt kartan är den 15/5 datumet för mig att titta på. Låter optimistiskt men smhi ljuger väl inte? :-)

Mvh

Salomo
Svante, zon 1
CITAT (salomo @ 02-03-2006, 20:52)
Bor själv på en Ö utanför Umeå, enligt kartan är den 15/5 datumet för mig att titta på. Låter optimistiskt men smhi ljuger väl inte? :-)

SMHI ljuger säkert inte men kom ihåg att kartan gäller ett genomsnitttligt datum. Planterar du ut växterna då har du alltså 50% chans att klara dig. Vill du vara mer säker än så får du vänta längre!
Gurkan
Tack för länken salomo ! Har letat efter precis en sån karta.

Som Svante sa, det är ju ett genomsnittsvärde som antagligen kan variera ganska mycket från år till år. En annan sak som påverkar vädigt mycket är ju mikroklimatet, dvs. hur platsen för det enskilda grönsakslandet ser ut. En svacka t.ex. samlar kall luft medan den rinner av en höjd, vind + kyla är värre än bara kyla, i vissa fall, i andra fall kan lite vind fösa bort kall luft som samlas annars, en sluttning mot söder absorberar med solvärme än en mot norr, stenmurar, byggnader och andra saker som absorberar/avger värme påverkar mycket, likaså närheten till öppet vatten m.m.

Se den här kartbilden som en grov skattning av genomsnitten för varje område, men det som avgör är mikroklimatet på den enskilda platsen och variatonerna som finns varje år.

För den som vill gräva ner sig i väderstatistik kan var verkligen rekomendera : Wunderground

eller den svenska : Temperatur.nu (som tyvärr inte har data så långt tillbaks)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon