Full version: Nu är det kört...
Anna Maria
Det finns snart ingen plats kvar! Det är fullt på bordet under lysrören och nästan i de 7 lysrörshyllplanen. Så vad gör jag nu då, med mina clematisar/hässleklockor/stockrosor/primulor/riddarsporrar/tobaksblommor mm, som jag inte har skolat ut än men som grott så fint... Hur kunde jag har tänkt så fel? Växthuset inte klart förrän kanske på påsklovet, nu har vi -10° ute och alla fönster är fulla inne. Jag får panik!
Hur gör ni andra, för jag misstänker att det här inte är något fenomen som är exklusivt för lilla mig. Ni andra frögalningar måste väl också ha mer fröplantor än utrymme, va? Säg att det är så!
Nu har jag prioriterat och satt några mindre kära småplantor på lysrörsramperna i vanligt dagsljus. Men där är det också snart fullt! Vad glad jag är att de allra flesta ligger i tryggt förvar under snön... de kan jag slippa att skola om innan växthuset finns att sätta ut dem i åtminstone.

Maria djupt i fröernas och felplaneringens träsk
kerstin z5-6
dubbelpass -lampor på dygnet runt och 12 tim pass för det grodda smile.gif

Jag har gjort o gör samma misstag -ofta ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anna Maria
Ha!
Jag visste väl att det fanns något knep därute. Men det blir ett jäkla flyttande på alla små, har du dem i lådor då eller?

Maria
Åsa, mälardalen zon 2
Jag är frögalning men samtidigt realist så jag satsar mer och mer på växter som kan direksås har helt enkelt inte plats och tid för förkultivering så nu är det mest sånt som tomat, chili, paprika och gyllenbär som förkultiveras för där finns det inte sorter jag kan direktså.
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-02-2006, 20:47)
dubbelpass -lampor på dygnet runt och 12 tim pass för det grodda smile.gif

Jag har gjort o gör samma misstag -ofta ... laugh.gif  :lol:  :lol:  :lol:

Jaha det är så man gör när man försått sig. laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jag har försökt vara realistisk på sätt att jag begränsat antalet av av samma sort. Ok så långt. Det som inte har fungerat är att begränsa antalet sorter. Så det kanske blir skiftgång under lysrören framöver rolleyes.gif

/Ewa
Eva i Skåne
Försått sig laugh.gif laugh.gif laugh.gif Ett ord att lägga på minnet smile.gif

Okej för 12 timmars pass, även om det blir en massa flyttande, MEN hur får man familjen att acceptera att inte kunna sitta vid köksbordet de närmaste tre månaderna? Och var ska man mer sätta sina lådor under de 12 "mörka" timmarna? Jag har inte massor av plats unsure.gif

Förså mig. Nej, det har jag inga planer på biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif
akagebeck
Åh, va skönt att höra att man inte är ensam om att förså sig... laugh.gif

Jag kan tipsa om hur jag har gjort för att lösa platsproblemet.

Jag använder en Ivar-hylla från IKEA. 90cm bred och 30 djup. Sen har jag monterat en lysrörsarmatur från Clas Ohlson, ca 60 cm bred, direkt på ett av hyllplanen. På hyllplanet under har jag ställt ett sånt där miniväxthus med plats för 30 små krukor.

Nu är det fullt där och det gror för fullt laugh.gif så mitt nästa steg är att fixa en lysrörsarmatur till och utöka med ett hyllplan till.

Om jag lyckas fylla även detta är det bara att bygga ut med fler hyllplan... (var ska detta sluta...?) unsure.gif

Anna
nina L
CITAT (Eva i Skåne @ 28-02-2006, 23:00)
Försått sig  :lol:  :lol:  :lol:  Ett ord att lägga på minnet  :)

Okej för 12 timmars pass, även om det blir en massa flyttande, MEN hur får man familjen att acceptera att inte kunna sitta vid köksbordet de närmaste tre månaderna? Och var ska man mer sätta sina lådor under de 12 "mörka" timmarna? Jag har inte massor av plats unsure.gif

Förså mig. Nej, det har jag inga planer på  :D  :rolleyes:  :lol:

Kanske underbordet med ett "täcke "på sig så att de små groddarna får sin nattsömn tongue.gif rolleyes.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
jag har dem i sådana här flak ..
ewa zon 3
Sådana flak har jag också ca 52X30 innermått. Det finns såceller i olika storlekar som passar till (lite väl grunda) de är nog tänkt som engångs för de är av väldigt tunn kvalitet. Flaken däremot kan man ha många säsonger och det går ju att sätta vilka krukor som helst i som Kerstin har gjort på bilden ovanför. Underlättar säkert en del för de/oss som har tänkt börja med skiftgång under lysrören. rolleyes.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon