Sidor: 1, 2
Biggan_
CITAT (Reserv @ 06-03-2006, 20:10)
Hellre frigående nöjda utekatter som riskerar, men troligtvis aldrig blir sjuka i fågelinfluensa, än psykiskt illamående instängda utekatter. Det är en sak om man haft katterna som innekatt från födseln, men en utekatt är inte en självklarhet att det går att vänja vid innelivet. Det är juh inget barn direkt som man kan föra en diskussion med och förklara varför. Skulle olyckan va´framme och dom blir sjuka så får jag väl avliva dom när den dan kommer, men då har dom ändå fått ha sin frihet och mått bra ända till slutet.

Så resonerar jag också angående mina två kissar. Det är två honkatter, 12 och 13 år gamla. Det skulle vara djurplågeri att stänga inne dom efter så många års frihet sad.gif Det är egentligen min dotters katter ifrån början, som jag tog hand om då hon fick allergi. Dom var då 3 och 4 år och vana att få gå ut på dagarna. Dom är steriliserade bägge två.
AnitaO
Jag har aldrig haft en katt och har ingen åsikt om huruvida det är djurplågeri eller inte att stänga in dom i huset.

Men när det gäller smittrisken så är det väl ändå inte helt försumbart?
En sjuk fågel torde ju vara ett lätt byte för en katt.
Och även kattspillning är ju en smittkälla.

Det gör ju att det hela faktiskt inte bara handlar om den enskilde katten/kattägaren.
Man utsätter ju även sin omgivning för en onödig smittrisk.
pejori
men gäller det bara smittan, så tror jag inte det har någon betydelse. smile.gif smile.gif
är det en katt som är ute, så är det...inte mer med det....
MEN ska man gå och oroa sig för alla smittkällor som finns, kan man lika gärna göra som Mickael Jackson...använda munskydd och gummihandskar, samt sova i sterilt tält biggrin.gif wub.gif
smitta finns överallt wub.gif och risken för fågelinfluensan är relativt liten...ännu wub.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 08-03-2006, 07:52)
MEN ska man gå och oroa sig för alla smittkällor som finns, kan man lika gärna göra som Mickael Jackson...använda munskydd och gummihandskar, samt sova i sterilt tält biggrin.gif wub.gif
smitta finns överallt wub.gif och risken för fågelinfluensan är relativt liten...ännu wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag såg en bild någonstans där också hans barn hade skynke för ansiktet....
stackars barn sad.gif

Om nu fågelinfluensan vore så farlig för katter så borde man rimligtvis hittat massor med smittade. Men vad jag läst så handlar det bara om ett par katter i Tyskland hittills...
och ändå har ju influensan vandrat ganska länge. blink.gif
pejori
CITAT (Felix matte @ 08-03-2006, 07:59)
och ändå har ju influensan vandrat ganska länge. blink.gif

det tror jag med smile.gif wub.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 08-03-2006, 07:52)
men gäller det bara smittan, så tror jag inte det har någon betydelse. smile.gif  :)
är det en katt som är ute, så är det...inte mer med det....
MEN ska man gå och oroa sig för alla smittkällor som finns, kan man lika gärna göra som Mickael Jackson...använda munskydd och gummihandskar, samt sova i sterilt tält biggrin.gif  :wub:

Vad jag försöker få fram är att den enskilde individen inte kan "bestämma" hur alla andra ska förhålla sig till detta.
Det måste var och en få känna själv.
Därför ser inte jag det som någon självklar rätt man har att låta katter springa fritt i naturen.

Du skriver att du tror inte att det har någon betydelse ....
Men att tro är att icke veta.
För till syvende och sist så vet vi inte allt.
Vi vet bara vad som hänt fram till dags dato.
Förut sade man ju att det inte smittar däggdjur.
Men det vet vi ju nu att det var fel ....
På samma sätt kan det längre fram visa sig att annat som vi "trott" kan vara fel.

En parentes som jag har funderat på (även innan vi hade fågelinfluensa):
Finns någon lag som reglerar katt-innehav på samma sätt som för hundar?
Vi har ju lagen om tillsyn som reglerar vår vardag.
Någon som vet?
Whiskuchi
CITAT (little.lunatic @ 07-03-2006, 23:42)
Min mening var egentligen inte att bara få svar på en fråga utan att samla information om hela ämnet, så jag uppskattar det samtal som kom igång här. Tack för bra information, och sådan information som bekräftat mina misstankar.

Att vänja en katt vid att vara en innekatt kan man ju göra, likväl som att vänja en utekatt att vara en utekatt. Men rent biologiskt - är det inte en hemsk begränsning för ett relativt intelligent djur? Jag menar, ägarna vill ju (oftast) katternas eget bästa. Det är ju därför man har dem - för att man bryr sig om dem. Det är extra intressant eftersom de är just - intelligenta. De flesta andra husdjur är ju inte medvetna om att de är instängda...

En vän till mig berättade om sin erfarenhet då en "innekatt" varit livrädd för att gå ut. Nu är inte jag den som bygger någon statistik på enskilda fall och möjligtvis är det felaktiga antaganden jag gjort att det skulle begränsa/skada djuren på något sätt att vänja dem vid olika saker. Men motsatsen måste ju också gälla, att en utekatt blir knasig av att vara instängd. Vad är bäst för dem, ur en objektiv synpunkt? Går det i så fall ens alls att tillgodose deras behov utan att begränsa desamma?

Detta är mkt intressant och jag uppmanar fler att skriva, om de vet något om ämnet.

Det går inte att generalisera, en del utekatter kan vänjas till inneliv utan problem alls, en del klättrar på väggarna och protestkissar. Många katthemskatter som gått ute länge, tillbringar sitt liv i nya hemmet inne helt frivilligt, de kan ligga framför en öppen dörr utan att gå ut eller ens visa intresse för världen utanför. De har allt de kan önska inne, så varför gå ut?
Ja, jag tror katten begriper att den har begränsad yta att leva på. Men jag tror (vet i många fall) att katten inte önskar större yta, en kastrat nöjer sig med ganska litet revir och hemmet känns alldeles lagom. I det vilda (gäller även tama utekatter, inte bara förvildade/vildfödda) låter katten naturliga hinder, tex staket, utgöra revirgränser. En innekatt har sitt revir inom klart markerade gränser - lätt att försvara om det skulle behövas (att gränserna är så bra att de inte ens behöver doftmarkeras är ännu en bonus). Att den sitter och tittar ut genom fönstret är inte att den längtar ut utan att den helt enkelt vill ha koll på vad som händer utanför reviret, jämför med en utekatts spanande vid revirgränserna.
Sirpa
Kan detta vara av intresse? sleep.gif

"De två katter i Österrike som enligt uppgifter till tidningen Kleine Zeitung var smittade med H5N1-viruset har tillfrisknat. Ett andra test påvisar ingen fågelinfluensa.

- Det här ger tre positiva upplevelser: -Katter kan tydligtvis vara smittade med fågelinfluensa, bli av med smittan och vara bland andra katter utan att smitta dem, säger Ulrich Herzog, djurläkare på det österrikiska hälsoministeriet till tidningen Der Standard enligt landrbugsavisen.dk. "
AnitaO
Jag tycker inte heller att man ska överdriva riskerna, men å andra sidan är det väl egentligen ganska dumt att nonchalera dom också.
Väldigt svenskt .... "det händer inte mig".
WHO är övertygad om att även människor kommer att smittas, frågan är bara när det sker.

Finns ingen anledning att ha katter som springer omkring och ökar risken för smittspridning.
Det ligger knappast nåt samhällsintresse i det.
In med katterna säger jag!
pejori
klart att mäniskor kommer att smittas!!! ohmy.gif
det är ju därför det är sådant dj***la liv på alla nyheter...folk dööör av det rolleyes.gif rolleyes.gif
tror inte ett ögonblick på att hönsfåglar i saien smittar mer än våra egna fåglar, vilda som tama smile.gif smile.gif
*Felix matte*
Varför vara rädd för något som inte ens existerar?
Och när det nu visat sig att katter kan tillfriskna från smitta kan vi kanske hoppas på lite mer balanserad info hädanefter i olika media.

Så här står det på socialstyrelsens sida ang den som drabbar människor.

Den årliga influensan uppträder i norra Europa varje vinter, ungefär från november till mars under ett par månader.

Hur allvarlig är den för människor?

Den kan vara allvarlig för personer som har dålig motståndskraft, tex på grund av sjukdom eller hög ålder. Flera hundratusen människor i Sverige insjuknar årligen, och upp till 3000 personer dör av vanlig influensa varje år

Upp till 3.000 människor på så kort tid som 2 månader bara i vårt lilla land. ohmy.gif
och inte har jag någonsin sett stora rubriker ang den "flunsan"... inte heller några ministrar som ställt upp i direktsänt utfrågnings och upplysningsprogram på tv.
Reserv
Detta är taget från smittskyddsinstitutet.

Hur stor är risken att bli smittad av fågelinfluensa?
Risken att blir smittad av fågelinfluensa är nästan obefintlig om personen ifråga inte har mycket tät kontakt med sjuka fåglar. Av alla miljontals människor i Asien som dagligen hanterar fåglar har bara cirka 200 personer hamnat på sjukhus och fått diagnosen fågelinfluensa sedan 1997. Det krävs sannolikt att en person utsätts för mycket stora mängder virus för att han eller hon ska bli sjuk.

Hur dödlig är fågelinfluensa för människor?
Hälften av alla patienter som fått diagnosen fågelinfluensa har avlidit. Men många fler kan eventuellt ha blivit smittade, fått en lindrig sjukdom och återhämtat sig utan att ha fått någon diagnos.
pejori
fattar inte varför tidningarna envisas med att skrämma upp folk hela tiden sad.gif sad.gif
jag ser det som så...nått ska jag dö av...men vilken dag, vet jag inte smile.gif wub.gif
och som sagt...den vanliga influensan skördar mer liv varge år, än H5N1 gjort sammanlagt smile.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 09-03-2006, 10:25)
fattar inte varför tidningarna envisas med att skrämma upp folk hela tiden sad.gif sad.gif

Det är väl inget svårt att fatta heller rolleyes.gif Dom vill juh sälja lösnummer, och juh smaskigare det låter desto mer lösnummer säljer dom. rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Reserv @ 09-03-2006, 10:32)
Det är väl inget svårt att fatta heller rolleyes.gif Dom vill juh sälja lösnummer, och juh smaskigare det låter desto mer lösnummer säljer dom. rolleyes.gif

Just därför har jag slutat köpa AB och Expressen.
krister
Pirum
Hörde på nåt sånt där frågeprogram att en expert sa att en människa i genomsnitt får 2 influensor i livet. Övriga gånger vi tror oss ha influensa så är det egentligen förkylningar eller annat.

Jag tycker att 2x i livet låter lite. Känns som att jag redan haft det och med lite tur så har jag bara levt en tredjedel av livet än. Nån som vet hur många som smittas av influensan varje år i Sverige?
Reserv
CITAT (kristerh @ 09-03-2006, 11:27)

krister

Jag köper inte heller dom tidningarna, bara TV bilagan på onsdagarna........hmm unsure.gif men vete tusan varför jag gör det, jag sitter juh här på kvällarna rolleyes.gif
yenny
CITAT (Reserv @ 09-03-2006, 11:34)

krister

Jag köper inte heller dom tidningarna, bara TV bilagan på onsdagarna........hmm unsure.gif men vete tusan varför jag gör det, jag sitter juh här på kvällarna rolleyes.gif

och dessutom kan du ju hitta tv programmen på nätet.. så inte behöver du tv tidningen längre biggrin.gif tv.nu
pejori

krister

samma här... laugh.gif laugh.gif
det behövs inte längre...det är bara till att öppna odla, så står allt där laugh.gif laugh.gif
pejori
fattar inte varför tidningarna envisas med att skrämma upp folk hela tiden sad.gif  :(

AHA!!! man kan skrämma sig till ett lösnummer... rolleyes.gif rolleyes.gif
okay...då vet jag det laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
Betty
CITAT (Reserv @ 09-03-2006, 11:34)

krister

Samma här! laugh.gif
Fast jag försöker att inte sitta så mycket här på helgerna... så inte maken ska känna sig utkonkurerad... rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (pejori @ 09-03-2006, 12:12)
fattar inte varför tidningarna envisas med att skrämma upp folk hela tiden sad.gif  sad.gif

AHA!!! man kan skrämma sig till ett lösnummer... rolleyes.gif rolleyes.gif
okay...då vet jag det laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Floppy
Det var någon här som skrev nått om diskriminering mellan hundar och katter...

Jag är både hundvän och kattvän...har haft katt och nu har jag hund...vem vet det kan bli en katt igen... wub.gif ...mina katter var innekatter....

Jo, det jag tänkte på när hon / han skrev om diskriminering var att jag som hundägare måste plocka upp efter mig men inte de som har katt som är lös ute...jag vill inte stoppa handen i katt kiss eller bajs i mitt trädgårdsland...vilket hände mig flera gånger där jag bode tidigare...grannen här brevid fick påhälsning förra sommaren av en katt som smet in och gjorde sina behov i soffan utan att de såg att den hade smitit in...(alltså måste vi ha dörrarna stängt sommar tid, jag ska anpassa mitt hem efter grannens katt)... wink.gif ...de vet fortfarande inte vems katten var så deras soffa var bara å kasta, gick inte å få bort....

Sen har jag en kompis som är livrädd för katter (hon blev både riven och biten i ansiktet när hon var liten av en lite sjuk katt).... hon vågar knappt sitta ute på sin altan på sommaren för där springer någons katt/katter och har som hem....

Man får gärna ha katter lösa men man måste även se till att kunna ha ansvar över dem... jag måste det med min hund...jag får ju inte ha den lös hur som helst...skulle inte vilja det heller för jag vet att det finns de som är hundrädd....

Bara min åsikt...*du* har säker en annan...men det är bra att vi har olika åsikter...hur skulle världen se ut annars... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon