Full version: Allmän förvirrning
Elisabeth P
Nu känner jag mig aldeles yr i bollen blink.gif wacko.gif blink.gif
Trodde att jag hade det hela ganska klart för mig, att när man omskolar så skulle man plantera i gödslad jord (Hasselfors p jord rekomenderad tror jag).
Idag när jag var in på plantskolan och skulle skaffa denna jord, tittade hon bara på mig och menade att det ska vara såjord ett bra tag till efter omskolning för annars bränner jag de små planternas fötter blink.gif sad.gif .
Eftersom jag litar så starkt på er här vill jag dubbelkolla en gång till vad ni anser bäst.

Kan tillägga att jag även fick med mig (köpte givetvis) en kasse med olika sticklingar wub.gif
Det blev fuschia av olika slag, pelargoner av olika slag, flitiga lisa och en gul änlatrumpet wub.gif . Även dessa sa hon endst ska ha såjord ett tag till blink.gif wacko.gif blink.gif Känner total förvirrning blink.gif wacko.gif

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Hon verkar inte ha så bra koll. När man skolar använder man jord som är kraftigare gödslad än såjord. Det har jag gjort i alla år och så gör vi även på jobbet i växthusen.

Även sticklingarna kan du sätta i kraftigare gödslad jord, till fuchsian bör du dock blanda upp P-jorden med ex. perlit, små lecakulor, grus eller dylikt + tryck inte till jorden så mycket när du planterar om fuchsia vill ha porös syrerik jord runt rötterna. +Fuchsian ska gradvis sättas i större kruka ifall det är rotade sticklingar du köpt det brukar inte bil bra ifall man sätter dem i en stor kruka på en gång.
Cacki
Ja, det där har jag också svårt att tro på.unsure.gif
Vitsen med omskolningen är ju att plantorna skall slippa trängas och att de skall få lite "mat" så att dom skall kunna utvecklas väl.
Om sticklingarna har rotat sej så gäller väl samma sak för dem.
Cacki
Elisabeth P
Visste väl att jag kunde lita på er biggrin.gif
då va jag inte ute och cyklade utan hade rätt bra koll i alla fall tongue.gif
Nu é de party på G, så omplantering får ske imorgon
Tack för hjälpen och ha en kul helg wub.gif ./ Lisa
kerstin z5-6
strunt!
Helen i Piteå Zon 5
Eftersom du vet bättre Lisa så får du lära upp personalen på den plantskolan......'hugaligen', tänk stackarna som tror på vad dom säger, vilka ynkliga plantor dom ska få.... sad.gif /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon