Sidor: 1, 2, 3
Berith
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 12:06)
CITAT (Hannele @ 10-03-2006, 12:03)
Nej, det är den lilla "groddan" som växer till ny ärta - om man inte kokar den.  :)

Är det så wink.gif jag har alltid trott att det är maskar, fast det kan det kanske inte vara, för det finns ganska gott om de där vita sakerna.
krister

Hoppas verkligen inte att du blev besviken för att det var groddar?? ohmy.gif

Själv har jag *peppar! peppar!* inte ätit nåt som jag inte vetat vad det var. blink.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 10-03-2006, 12:09)
Men i hönsägg, det där genomskinliga "snöret", det är vad tuppen lämnade efter sej

wacko.gif wacko.gif wacko.gif blink.gif blink.gif wink.gif
Berith
Men i hönsägg, det där genomskinliga "snöret", det är vad tuppen lämnade efter sej...  :wacko:
Sa min mor och jag åt inte ägg på flera år!  :D

Åååh vad äckligt!! wacko.gif laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 10-03-2006, 12:11)
Men i hönsägg, det där genomskinliga "snöret", det är vad tuppen lämnade efter sej...  wacko.gif
Sa min mor och jag åt inte ägg på flera år!  biggrin.gif

Det är ju navelsträngen och moderkakan tongue.gif ... det tar jag alltid bort när jag steker ägg.

Nu tar jag matpaus ... lunchen är serverad...hemlagad potatismos,
frukostkorv och kokt broccoli biggrin.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 10-03-2006, 12:20)
Nu tar jag matpaus ... kokt broccoli biggrin.gif

med eller utan larver wink.gif laugh.gif
krister
kristerh
CITAT (Berith @ 10-03-2006, 12:10)

Jag blev nog lite besviken laugh.gif laugh.gif
krister
Betty

Potatisen och broccolin låter väl okay, men undrar vad allt som kan tänkas ingå i korvsmeten till frukostkorven... blink.gif
Berith
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 12:26)
CITAT (Berith @ 10-03-2006, 12:10)

Jag blev nog lite besviken laugh.gif laugh.gif
krister

laugh.gif laugh.gif
Berith
Men i hönsägg, det där genomskinliga "snöret", det är vad tuppen lämnade efter sej...  wacko.gif

Det är ju navelsträngen och moderkakan tongue.gif ... det tar jag alltid bort när jag steker ägg.

Men snäll rara Agneta, det blev ju inte mindre äckligt av din förklaring! wacko.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
CITAT (Berith @ 10-03-2006, 12:30)

Men snäll rara Agneta, det blev ju inte mindre äckligt av din förklaring! wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Njae... moderkaka och navelsträng... rolleyes.gif inte riktigt så! laugh.gif
Så här är det: Äggets anatomi sleep.gif
pejori
CITAT (Betty @ 10-03-2006, 12:29)
Potatisen och broccolin låter väl okay, men undrar vad allt som kan tänkas ingå i korvsmeten till frukostkorven... blink.gif

får hoppas hon inte hittar en tånagel i den ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif wacko.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 10-03-2006, 12:41)
får hoppas hon inte hittar en tånagel i den ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif wacko.gif laugh.gif

Du klipper väl inte naglar i köket?? unsure.gif ohmy.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 10-03-2006, 12:44)
får hoppas hon inte hittar en tånagel i den ohmy.gif  :o  :o  :wacko:  :lol:

JAG!!!! ohmy.gif ohmy.gif
nä..jag tänkte närmast på dåligt malt kött wacko.gif blink.gif wink.gif wub.gif laugh.gif
Kathy
CITAT (pejori @ 10-03-2006, 13:09)
får hoppas hon inte hittar en tånagel i den ohmy.gif  ohmy.gif  ohmy.gif  wacko.gif  laugh.gif

nä..jag tänkte närmast på dåligt malt kött wacko.gif blink.gif wink.gif wub.gif laugh.gif

........och om man hittar en tånagel då, så skulle nog jag i så fall fundera över vad de egentligen malt ner......... unsure.gif tongue.gif wink.gif
yenny
CITAT (Scrollan @ 10-03-2006, 13:17)
CITAT (pejori @ 10-03-2006, 13:09)
får hoppas hon inte hittar en tånagel i den ohmy.gif  ohmy.gif  ohmy.gif  wacko.gif  laugh.gif

........och om man hittar en tånagel då, så skulle nog jag i så fall fundera över vad de egentligen malt ner......... unsure.gif tongue.gif wink.gif

å fy wacko.gif
Bettson
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 12:06)
CITAT (Hannele @ 10-03-2006, 12:03)
Nej, det är den lilla "groddan" som växer till ny ärta - om man inte kokar den.  smile.gif

Är det så wink.gif jag har alltid trott att det är maskar

Men i hönsägg, det där genomskinliga "snöret", det är vad tuppen lämnade efter sej... wacko.gif
Sa min mor och jag åt inte ägg på flera år! biggrin.gif

Jaså...jag trodde det var navelsträngen ifall det blev ett emryo. Vilket det inte blir om inte ägget är befruktat wacko.gif
renate
CITAT (Berith @ 10-03-2006, 10:50)
Japp, när bilden är större än skärmen så måste jag det om texten skrivs löpande, dvs utan "ny rad". Och då har jag absolut inte någon liten skärm.

Hur liten skärm har du då?? jag behövde inte skrolla sidledes.
Kathy

CITAT
Hönsäggets uppbyggnad. Innerst syns gulan. Det är den som är äggcellen och den är omgiven av det mycket tunna vitellinmembranet. Större delen av gulan är fylld av upplagrad näring åt embryot i form av tätt packade gulekorn. Överst syns ett gulefattigt område som kallas för groddskivan (vit på bilden). I den finns äggets kärna och det är den som utvecklas till ett embryo i ett befruktat ägg. Groddskivan syns som en vit fläck på gulans yta. I övrigt består gulan av flera lager av omväxlande vitaktig gula (klart gul på bilden) och gulare gula (mörkare på bilden). Den vitaktiga gulan bildar en pelare under groddskivan. Utanför gulan finns vitan som utgör ett förråd av näring och vatten åt embryot. Vitan fungerar också som en kudde som skyddar det tidiga embryot från stötar. Dessutom har vitan bakteriedödande egenskaper. Den innehåller ett enzym (lysozym) som bryter ner cellväggarna hos många bakterier. Vitan består av flera lager med omväxlande trögflytande och mera lättflytande vita. Den trögflytande vitan närmast gulan bildar de båda äggsnoddarna (mörkt gråa) som fungerar som upphängningsanordningar för gulan. Utanför vitan finns de båda tunna skalmembranerna som ligger tätt ihop under skalet, utom i äggets trubbiga ände. Här finns luftkammaren mellan de båda skalmembranerna (se texten). Ytterst ligger skalet (brunt på bilden) som till stor del består av kalciumkarbonat. Skalet är perforerat av en mängd små porer. Gulan har lägst densitet ("täthet") i området kring groddskivan och högre vid den andra polen. Om man vänder ett ägg som ligger på sidan kommer gulan därför att långsamt vrida sig tills groddskivan åter ligger överst.

Här kan man läsa hela artikeln.
Berith
CITAT (renate @ 10-03-2006, 14:51)
Japp, när bilden är större än skärmen så måste jag det om texten skrivs löpande, dvs utan "ny rad". Och då har jag absolut inte någon liten skärm.

19 tum
renate
CITAT (Felix matte @ 10-03-2006, 11:08)
CITAT (Malvia @ 10-03-2006, 11:06)
CITAT (pejori @ 10-03-2006, 11:02)
det är nog bra att tjata lite på coop. sad.gif
läste någonstans att dom är utsatta för någon form av sabotage mot köttfärs, och det kanske har drabbat bönorna också smile.gif  smile.gif
ring dom igen wub.gif

Aftonbladet idag.

Jag köper aldrig den köttfärsen... vi får nymalt i butiken flera ggr/dag
och sedan har vi liten butik där man får nymald färs i vaxpappersomslag wub.gif

Köttfärs köper jag bara i min Konsumbutik som mala den själv,köper ingen COOP eller Euroshopperfärs.
Kathy
CITAT (Berith @ 10-03-2006, 14:54)
19 tum

Ojj, OT. ohmy.gif
renate
CITAT (Betty @ 10-03-2006, 11:59)
CITAT (Berith @ 10-03-2006, 11:52)
Usch vad äckliga saker ni hittat!  wacko.gif Tänk bara på alla saker som inte hittats utan blivit uppätna.  ohmy.gif

Ja verkligen fyfaddebubban,blääääääääääääää.
Klematis
Vad äckliga saker!! Man undrar ju hur det går till i slakterierna. Efter att ha läst aftonbladet här omdagen så vet man ju inte vad man ska tro. De som hade sexlekar med djurorgan!!
renate
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 12:02)
i bruna bönor ser man ofta vita små saker, det är väl små maskar antar jag, men eftersom de är kokta så är det bara att smaska i sig rolleyes.gif
krister

Nä men Krister,jag har en korv med bruna bönor i kylen vet de katten om jag vill äter den nu.
Berith
CITAT (Scrollan @ 10-03-2006, 14:56)
19 tum

Ojj, OT. ohmy.gif

Vaddå oj? unsure.gif
renate
CITAT (renate @ 10-03-2006, 14:51)

19 tum

Det har jag med.
pejori
yäck...nu har jag nog ätit mitt sista ägg wacko.gif wacko.gif
det är det enda som kan få mig äckelmagad, så nu lär det dröja innan jag tar ägg igen blink.gif wacko.gif blink.gif
äta foster wacko.gif wacko.gif blink.gif laugh.gif
kristerh
CITAT (renate @ 10-03-2006, 15:02)
Nä men Krister,jag har en korv med bruna bönor i kylen vet de katten om jag vill äter den nu.

Ingen fara, det var bara groddar som jag fick info om, om man nu ska tro
på det wink.gif unsure.gif laugh.gif men vi kan ju låtsas att det är maskar...
krister
Hannele
CITAT (pejori @ 10-03-2006, 15:24)

Synd, för ekologiska ägg är en av det bästa omega-3 källor.
I så fall inte mycket man skulle äta efter alla dessa inlägg... unsure.gif
Betty
det är det enda som kan få mig äckelmagad, så nu lär det dröja innan jag tar ägg igen blink.gif wacko.gif blink.gif

Var trodde du att kycklingar kom ifrån då!!? laugh.gif
kristerh

Mänskliga foster hittar du även i dyrare hudkrämer wink.gif ohmy.gif
har för mig att det använder tidiga foster som hämtas från abortkliniker utomlands, kommer inte ihåg vad medlet heter de är ute efter,
så du kommer inte undan fostrena hur du än försöker wink.gif
krister
pejori
CITAT (Hannele @ 10-03-2006, 15:26)
yäck...nu har jag nog ätit mitt sista ägg wacko.gif  :wacko:

Synd, för ekologiska ägg är en av det bästa omega-3 källor.
I så fall inte mycket man skulle äta efter alla dessa inlägg... unsure.gif

jag har alltid tyckt att ägg, framför allt råa ägg är läbbigt... smile.gif smile.gif
sedan blev det värre när jag väntade tösen... biggrin.gif
tycker igentligen att ägg är gott, men det låter så äckligt med fosterhinnor blink.gif blink.gif
som sagt, är bara kräsmagad när det gäller ägg. smile.gif smile.gif

betty då....det är ju en helt annan sak!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
dom är ju kläckta.... wink.gif wink.gif laugh.gif laugh.gif
kan ju inte äta nått så gulligt innan den fått komma ur ägget blink.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
pejori
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 15:28)
äta foster wacko.gif  :wacko:  :blink:  :lol:

Mänskliga foster hittar du även i dyrare hudkrämer wink.gif ohmy.gif
har för mig att det använder tidiga foster som hämtas från abortkliniker utomlands, kommer inte ihåg vad medlet heter de är ute efter,
så du kommer inte undan fostrena hur du än försöker wink.gif
krister

äter väl inte hudkräm heller ohmy.gif
den har jag på utsidan kroppen laugh.gif laugh.gif
pejori
finns det något värre, än när någon kläcker ett par ägg i ett glas och dricker upp det???? wacko.gif wacko.gif wacko.gif
fy..jag mår illa bara jag tänker på det blink.gif smile.gif wub.gif
Betty
CITAT (pejori @ 10-03-2006, 15:30)
betty då....det är ju en helt annan sak!!! laugh.gif  :lol:  :lol:
dom är ju kläckta.... wink.gif  ;)  :lol:  :lol:
kan ju inte äta nått så gulligt innan den fått komma ur ägget blink.gif  :lol:  :lol:  :wub:

laugh.gif laugh.gif
Betty
CITAT (pejori @ 10-03-2006, 15:32)
finns det något värre, än när någon kläcker ett par ägg i ett glas och dricker upp det???? wacko.gif wacko.gif wacko.gif
fy..jag mår illa bara jag tänker på det blink.gif smile.gif wub.gif

Bläk! Råa hönsfoster skulle inte då jag vilja dricka! Föredrar mina löskokta eller stekta... laugh.gif
pejori
CITAT (Betty @ 10-03-2006, 15:39)
finns det något värre, än när någon kläcker ett par ägg i ett glas och dricker upp det???? wacko.gif  :wacko:  :wacko:
fy..jag mår illa bara jag tänker på det blink.gif  :)  :wub:

Bläk! Råa hönsfoster skulle inte då jag vilja dricka! Föredrar mina löskokta eller stekta... laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif väl avlivade alltså laugh.gif laugh.gif
Betty
CITAT (pejori @ 10-03-2006, 15:42)
laugh.gif laugh.gif laugh.gif väl avlivade alltså laugh.gif laugh.gif

Japp! och behandlade med värme... wub.gif rolleyes.gif
Hannele
finns det något värre, än när någon kläcker ett par ägg i ett glas och dricker upp det???? wacko.gif  :wacko:  :wacko:
fy..jag mår illa bara jag tänker på det blink.gif  :)  :wub:

Gött med apelsinsaft, veklingar kan vispa med socker i, jag dricker som det är. wub.gif
Fast det fanns nåt med proteinet, som blev bättre, om man kokade först.
Reserv
CITAT (Hannele @ 10-03-2006, 16:05)
finns det något värre, än när någon kläcker ett par ägg i ett glas och dricker upp det???? wacko.gif  wacko.gif  wacko.gif
fy..jag mår illa bara jag tänker på det blink.gif  smile.gif  wub.gif

Gött med apelsinsaft, veklingar kan vispa med socker i, jag dricker som det är. wub.gif
Fast det fanns nåt med proteinet, som blev bättre, om man kokade först.

På 70 talet startades dan här hemma med nåt som sambon kallade "piggelin", det va´ hårt uppvispade ägg med socker och apelsinjuice, det va´faktiskt gott och man kände aldrig att det va´råa ägg i. Ungarna brukade göra vispat ägg, det är juh bara råa ägg med en massa socker som dom vispar till det är helt slätt, faktiskt gott det med rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 10-03-2006, 16:10)
råa ägg med en massa socker som dom vispar till det är helt slätt, faktiskt gott det med rolleyes.gif

Äggtoddy kallar vissa det, snart får vi det till påsk. smile.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 10-03-2006, 16:11)
råa ägg med en massa socker som dom vispar till det är helt slätt, faktiskt gott det med rolleyes.gif

Äggtoddy kallar vissa det, snart får vi det till påsk. smile.gif

Äggtoddy ska det väl va´alkohol i? unsure.gif Konjak tror jag det va´. huh.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 10-03-2006, 16:13)
Äggtoddy ska det väl va´alkohol i? unsure.gif Konjak tror jag det va´. huh.gif

Inte till barn. sleep.gif
Bettson

Men du äter väl inget foster.

Om inte ägget är befruktat så är det inget foster.

Lyser du genom ett ägg som är befruktat så ser man en mörk prick där anlaget till embryoanlaget finns.
kristerh
På 70 talet startades dan här hemma med nåt som sambon kallade "piggelin", det va´ hårt uppvispade ägg med socker och apelsinjuice, det va´faktiskt gott och man kände aldrig att det va´råa ägg i. Ungarna brukade göra vispat ägg, det är juh bara råa ägg med en massa socker som dom vispar till det är helt slätt, faktiskt gott det med rolleyes.gif

Det kommer jag ihåg från när jag var liten, smaskens är det.
krister
Pirum
Finns ju inget godare än kaksmet, eller sockerkakssmet, mums...och där är det väl i råa ägg antar jag smile.gif
Har kompisar utomlands, de håller på att dåndimpa om man berättar att barnen får slicka ur skålen, pga salmonellarisk låter de knappt hunden göra det ens.
Fast, salmonella får vi väl här också i stor omfattning förr eller senare.
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 12:25)
Nu tar jag matpaus ... kokt broccoli biggrin.gif

med eller utan larver wink.gif laugh.gif
krister

Utan... hoppas jag... kontrollerar sånt väldigt noga laugh.gif

CITAT (Betty @ 10-03-2006, 12:29)

Mätt och nöjd var jag biggrin.gif
Frukostkorv är namnskyddat och där får inte finnas en massa skit som t.ex blodproteiner och maskinurbenad köttmassa ... jag är väldigt kräsmagad och läser alltid innehållsdeklaration. tongue.gif biggrin.gif

Jaaaaaaa!!!!! Jag kunde citera flera
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 16:17)

Det kommer jag ihåg från när jag var liten, smaskens är det.
krister

Det drack vi som barn... Pressad appelsinjuice, ägg och lite socker i om man ville.

Numera avråds man ju från att äta råa ägg om man inte är hundraprocentigt säker på att det är svenska garanterat salmonellafria.
kristerh
CITAT (Felix matte @ 10-03-2006, 16:21)
Numera avråds man ju från att äta råa ägg om man inte är hundraprocentigt säker på att det är svenska garanterat salmonellafria.

Det måste ha funnits salmonella tidigare oxså wink.gif men då hörde man inget om det, och jag vet aldrig att någon blev sjuk.
krister
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 10-03-2006, 12:38)
CITAT (Berith @ 10-03-2006, 12:30)

Njae... moderkaka och navelsträng... rolleyes.gif inte riktigt så! laugh.gif
Så här är det: Äggets anatomi sleep.gif

Ueek.. vågade inte läsa allt... stod nåt om snoddar som höll fast gulan
Får nog baka sockerkakor av äggen i kylen tongue.gif Känns inte alls lockande att varken steka el koka ägg som jag brukar göra nästan varje morron laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon