Whiskuchi
Om jag förstått saken rätt så har olika växter högst olika krav på jordens sammansättning. I år hade jag tänkt ge mig på pallkrageodling (men inlägget handlar mer om grönsakerna är om kragarna, därav placeringen här. Om moderatorer anser det nödvändigt får de väl flytta det). Jag hade tänkt odla följande, grupperat efter vad som ska få växa ihop (om något inte trivs ihop, påpeka då gärna det):

potatis

morötter
lök

sockerärter
bönor

sallad
spenat

Vilka vill ha hurdan jord? Jag antar att de inte har samma krav på gödning? I en tråd i pallkrageforumet stod det att jorden man köper på påse mest är torv och att det därför är bättre att köpa kogödsel, vill alla grödor på min lista växa i det eller finns det de som trivs med magrare jord? (har fått för mig att rotgrönsaker vill ha magert, har jag drömt?)

Och en sak till: växelbruk är väl att föredra, finns det växter som vill växa efter varann?

Puh, det är en djungel det här med grönsaksodling wink.gif
Susanne i Linköping
Att rotgrönsaker vill ha det magert har du drömt! laugh.gif De är inte lika näringskrävande som kål och squash, men ganska fett vill de ha.

Bönor och ärter fixar kvävet själva, så ingen kväverik näring på dem. Ja, de kanske inte tar skada av det men det behövs inte. (Någon som vet?)

Potatis bildar mycket blast och lite knölar om de får för mycket näring. Ingrid tipsade om att blanda ut pås-kossan med grus/sand, det gjorde jag (fast jag fuskade och blandade även med barkmull) och mina potatisar blev jättefina.

När det gäller växelbruk kör jag med principen att varje år odla en gröda som kräver lite mindre näring än föregående års, utom efter baljväxter då jag gödslar rejält och odlar kål/squash. Detta har jag läst mig till och inte omsatt fullt ut i praktiken, men det är något att gå efter i alla fall. Men min odling innehåller massor av undantag från den regeln!

Hoppas att någon mer kunnig än jag kan fylla i luckorna! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon