Full version: fröer från utlandet
Sidor: 1, 2
Scout
Jag tänkte inte propagera för någondera sidan i diskussionen ovan, utan bara försiktigt undra vad lagar och regler egentligen säger. Många man pratar med verkar verkar tro eller anta men få vekrar veta. Adrian kanske vet besked?

Rörande fröer och fruker:
1 Är det olika regler inom och utom EU? Och vad gäller egentligen?

2 Får man till Sverige ta med sig t.ex. en apelsin/granatäpple/persika/vindruva eller frön från den om man köpt den på en fruktmarknad i t.ex. Grekland eller Turkiet?

3 Får man till Sverige ta med sig en fröpåse som man köpt i en handelstädgård eller blomaffär i t.ex. Grekland eller Turkiet?

4 Om fråga 2 och/eller 3 ovan är olagligt vad kan man göra för att det ska bli lagligt? ansökan? avgifter? tillstånd?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 03-04-2006, 13:13)
Jag tänkte inte propagera för någondera sidan i diskussionen ovan, utan bara försiktigt undra vad lagar och regler egentligen säger. Många man pratar med verkar verkar tro eller anta men få vekrar veta. Adrian kanske vet besked?

Rörande fröer och fruker:

2 Får man till Sverige ta med sig t.ex. en apelsin/granatäpple/persika/vindruva eller frön från den om man köpt den på en fruktmarknad i t.ex. Grekland eller Turkiet?

3 Får man till Sverige ta med sig en fröpåse som man köpt i en handelstädgård eller blomaffär i t.ex. Grekland eller Turkiet?

4 Om fråga 2 och/eller 3 ovan är olagligt vad kan man göra för att det ska bli lagligt? ansökan? avgifter? tillstånd?

fråga 2-3 får man tror jag
fråga 1 det är samma regler inom eu men utan för där så är dte det inte tror jag
Alexander-VG-zon3
CITAT (adrian @ 01-04-2006, 21:16)
Är du full eller???
Tror du att det är okej att bryta mot lagen bara för att det gäller en eller två st frön eller plantor?
Det spelar INGEN roll hur få du smugglar du bryter mot CITE´s reglerna och den svenska lagstiftningen, för att inte tala om att det är moraliskt fel.
Jag tror inte att många tar till sig dina förslag vad det gäller att "stoppa på sig sticklingar eller frön" för du uppmanar folk att bryta mot lagen.
Jag betalar pengar för dokument åt mina växter som jag importerar, och jag är stolt över det.
Jag TROR på att det är rätt sätt gentemot växterna och även djuren som utrotas idag i naturen.
Det är heller ingen idé att försöka argumentera med en person som inte VILL förstå.
Det är helt enkelt inte värt det. wink.gif

jag tycker verkligen inte det är nån big deal med att ta med sig hem några fröer eller sticklingar . det är tusentasl folk som gör det tar med sig några fröer hem det är vanligt .
dom är på resa så hittar dom eller köper nogra fröer och sen lägger domd et i väskan ja sen var det klart typ det är många som gör så det är normalt å vanligt att folk gör det å resor och sånt .
det är ju många även i denna tråd som har tat fröer elelr skikat hem dom .
och vem har inte brötit mot lagen i sitt liv alla är inte gudsbarn .
så jag säger så här hittar ni nogra fröer så ta hem det no big deal liksom
Alexander-VG-zon3
typ en vanlig svensson familj med volvo å två barn å en hund . har ju säkert tat hem fröer från resor typ det är ju inte nåt så jätte hysterikst med det .
och det är en liten riks att dom skulle hitta dom fröerna .

hittar ni fröer eller nån stickling så ta hem det
ta hem det eller skicka hem det
Tesa
Här är en länk till jordbruksverket där man kan kolla vad som gäller som privatperson...olika alternativ till vänster..
sjv
Alexander-VG-zon3
men inomm EU får man ta in köpta plantor och fröer till igenom sverige . man behöve rinte visa det . jag tror det att man får . sen fröer å sticklingar från asien får man inte men dom flesta gör det å ingen åker fast så faför inte kan då dom anra med
Tittiluringen
Bra svarat Adrian! smile.gif

VET du, eller nån annan vad som gäller för fröpåsar köpta i butik i utlandet?
Observera att jag inte är intresserad av nån som svarar jag TROR...

Kram alla wub.gif
Alexander-VG-zon3
du kna ta fröpåsar och köpta plantor inomm EU och igenom till sverige .
men inte från asien om du inte har paper på det som adrian .
men fröer och sticklingar från asien dom flesta tar det i för in i sverige det är olagligt men vanliga familjer gör det . även så är det svårt att hitta det i väskan
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 01-04-2006, 21:53)
men COL
jag tycker inte att ta nogra fröer och sticklingar är att hjälpa en illegal handel med djur å växter verkligen inte........
tyccker synd om den personen som inte hadde upptcäkt dom sniglarna på sinna 5fröer...... så hysterikst är det inte........

jag tycker verkligen inte att jag gynnar illegalhandel om jag föreslår att mna kan ta med sig hem 5-10fröer och 1-5sticklingar......

sen när man gömmer dom nån stanns så är det liten risk att dom hittar det skulle dom hhitta det så ligger man risigt till men gömmer man det längst in i resväskan så bler den svårhittad........

sen vet du ju inte hur stårt mitt intresse är för växter . har du kollat ppå hur mina växter ser ut och jag tar väl hand om dom . och kan väldigt mycket om växter så jag tycker jga har ett stort intrres av växter.......

sad.gif Ledsen flaxss men nu har du tappat all min respekt.......
Ditt sätt att resonera i denna tråd (men även andra nya som du startat) tyder på MYCKET OKUNNSKAP om natur o växter.
Och tyvärr börjar jag starkt att tvivla att dina växter har det så bra hos dig som du själv tror. Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år......
Sedan att du är beredd att utsätta dina egna växter för så stora "smittorisker" tyder på att du inte förstår vad det kan leda till i framtiden. Jag råder dig att lyssna på Adrian, Åsa m.fl. DOM vet vad dom pratar om. Hoppas att du nu kan ändra inställning och försöker att förstå vad som kan bli konsekvenserna av om du med fler gör som du "föreslår
Alexander-VG-zon3
Som privatperson är det många växter Du får föra in i eller ut ur Sverige utan speciella tillstånd
från jordbruksverket . är det ovanliga väter behövs tillstånd annars så går nästan alla att föra ut å in hur man vill .
vanliga trädgårds å krukväxter kan du föra ut å in hur du vill
Alexander-VG-zon3
Och tyvärr börjar jag starkt att tvivla att dina växter har det så bra hos dig som du själv tror. Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år

vadå har vid liv nästa år menar du dom 3palmerna som jga vattnade ihjäl vilket som kna hända vilken som höeölst vanlliga problem . eller menar du den palmen som vinden blåste i sönder och mina föräldrade bråkar så jga inte hadde en tanke på palmen är det det du menar .

Sedan att du är beredd att utsätta dina egna växter för så stora "smittorisker" tyder på att du inte förstår vad det kan leda till i framtiden.

vilken smittorriks finns det i att ta med hem sig fröer som man har som en krukväxt i sittt egte fönster .
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 14:52)
tyder på MYCKET OKUNNSKAP om natur o växter.
Och tyvärr börjar jag starkt att tvivla att dina växter har det så bra hos dig som du själv tror. Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år......
Sedan att du är beredd att utsätta dina egna växter för så stora "smittorisker"

mina växter lever vad jga vet . har haft tre dödapalmer . inget mer å det jga har det växer så det knakar . vadå att mina växter är för en smittor riks var komemr dne riksen i från menar du dom sumpväxterna som pappa tod å som dog ii vintras för mamam glömnde dom ute . detta är verklugen helt sjukt nu .
min växtyer har det f*n så mycket bättre än på dom flesta botaniksaträdgårdar om jag ska vara ärlig . jag kan gära plocka ihop nogra personer på msn eler nån anna stans så kna vi snacka om hur jga sköter mina växter för dte är på det bästa sätte så som jag gör andreas i uppsala kna med prata och alla andra som odla exoter på friland kan med prata . så kan jag gärna säga hur ma sköter sina växter på bästa sätt . ingen vet hur mycket jga kna om natur å växter . jag kan inte allt men kna väldigt mycket
Alexander-VG-zon3
om ni hadde kommit hitt är å sett mina växter i verkligehhet o inte bara dom i mina album utan alla jag har så kommer ni få en överraskinig ppå hur bra dom mår. ingen är perfikt långt i från . man gör mistag det är naturligt å ingen ska komma här å säga att jga inte sköter mina växter . jag har sähert gjort 10-20mistag med mina växter . men dom har kommmit tillbaka å växer sig stotra å fina
kerstin z5-6
Ja de är olika

Det du KÖPT får du ta med hem -för viss växtslag kan specialregler gälla , men inom Eu är det mesta ok -fröpåsar köpta alltid ok -Levande växter med jord i kruka -för det mesta ok
svar Ja se ovan

Det kan bli frågan om sundhetscert tex se länk i tidigare inlägg
De vanligaste krukade växterna som säljs inom eu är oftast helt ok att ta med hem

Ex:" De flesta växter får fritt förflyttas inom EU-länder. Ett fåtal växtarter ska vara märkta med växtpass, som är en liten etikett som ska sitta på växten redan på försäljningsstället. Växtpasset visar att växten är odlad under kontroll av växtskyddsmyndigheten i landet och utgör ett slags garanti för att den inte bär med sig allvarliga skadegörare eller sjukdomar. Exempel på dessa växter finns inom familjen rosväxter (t.ex. oxbär, hagtorn, kvitten, äpple, plommon, körsbär, päron, rönn och oxel), bland citrusväxter, i släktena Solanum, (potatis m.fl.) och Vitis (vinranka m.fl.), samt för Beta vulgaris (sockerbeta m.fl.) och humle. Växtpass krävs också för grövre virke av Castanea (kastanj) och Platanus (platan) samt lös bark av kastanj.
kan tillägga att de rosor jag handlat vid utlandsbesök samt de citrus jag tagit hem alla var märkta och togs hem hit utan problem (inom EU)

Flaxss -Köp dina frö och sticklingar i stället -allt annat är fel , om du inte får dem till skänks av någon som har trädgård ....
Scout
Det efter läsning av jordbruksverkets hemsida (tack Tesa) har jag kommit fram till att:
Växter och plantor i handbagage har fri transport inom EU dock ej citrus och potatis, då dessa behöver sundhetssertifikat.
Utom EU är det lite luddigare, endel behöver sundhetssertifikat, endel får man ta frukter från och vissa är helt förbjudna.

Någon lista på vilka som har vilka regler verkar inte finnas. Genomgående på sidan är att man pratar om växter. Är det lika strikt med fröer eller frukter som för hela växter och sticklingar?
Scout
glöm mitt senaste medelande, "kerstin z5-6" hade redans svarat

Tack för det!
Alexander-VG-zon3
Som privatperson är det många växter Du får föra in i eller ut ur Sverige utan speciella tillstånd. Andra växter kräver tillstånd eller intyg, medan ett fåtal är helt förbjudna att transportera. Liknande regler finns för djur och andra organismer som kan orsaka allvarlig skada på växter. Dessutom finns restriktioner när det gäller transport av jord och andra odlingsmedier av organiskt ursprung.

Syftet med dessa regler är att förhindra att allvarliga växtskadegörare sprids till nya områden och etablerar sig där med stor ekonomisk skada som följd.

Förutom växtskyddsaspekten finns regler om artskydd. De ska fungera som ett skydd så att handel och bortförsel inte påverkar möjligheten för utrotningshotade arter att överleva. Även här är det vissa arter som det är helt förbjudet att föra med sig, medan det för andra arter krävs tillstånd.
det är så det är .
men fröer och sticklingar gör ju nästan alla .
Whiskuchi
CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 15:15)
men fröer och sticklingar gör ju nästan alla .

Att alla gör det innebär inte att det är RÄTT!!
Alexander-VG-zon3
att ta fröer å sticklingar är inget att bli hysteriks över .
för det är ju nåt roligt som man gör när man reser .
jag vet inte hur man ska säga detta så man vet vad jag menar
Alexander-VG-zon3
http://www.odla.nu/artiklar/stickling_elle...r_tva2001.shtml
där står allt man behöver veta .
så jag säger till alla att om ni gillar väter ocg gillar att resa så ta med er fröer eller stricklingar inget fel med det alls så länge det inte är utrotningshotade växter då ska du lämna den ifred .
Charlotte_S
Ja men titta...
CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 15:34)

Det gör det ju faktiskt!

CITAT
Befinner jag mig utanför Europa? [...] Växter från länder utanför Europa  kräver alltid sundhetscertifikat om de ska planteras och odlas vidare härhemma [...] Sundhetscertifikat behövs  dessutom för vissa växtdelar. Det är framför allt fröer för sådd som berörs, t ex paprika, solros, tomat, böna. Frukter kan också omfattas av sundhetsintyg [...]  det kan vara klokt att ta reda på vad som gäller för just de växter du vill ha med dig [...] Till detta kommer även en del växter för vilka det råder totalförbud för införsel om de har sitt ursprung i vissa länder utanför Europa.

Jag ser ingenting om frön i deodorantburkar, kokosnötter i trosorna eller sticklingar gömda i familjens hund. Inte heller att allt du kan göra är OK så länge farbror tullarpolisen inte ser dig. Så på vilket sätt menade du att det här stödde idén att det var ok att "ta med er fröer eller stricklingar inget fel med det alls så länge det inte är utrotningshotade växter"?

CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 15:26)
jag vet inte hur man ska säga detta så man vet vad jag menar

Eller så förstår folk vad du menar och det är det dom inte håller med om. Kan det vara så?
soulfire
hej
jag tycker att det finns en grundläggande regel som gäller med växter både hemma och utomlands och det är väl bara att man aldrig ska ta något som man inte har fått. Sedan förstår jag inte riktigt varför man ska tvinga växter som är vana vid ett helt annat klimat att komma tilll sverige. Vi har ju så många vackra växter som redan trivs här kan man inte börja med dem? Det finns ju bla växter som håller på att bli jätteovanliga här, kan man inte supportodla dem? Jag reser mellan sverige och italien rätt mycket, jag har aldrig ens försökt att ta mina växter mellan länderna. Jag vet att min hortensia i italien vantris här och att jag aldrig lyckas med smultron där. Nä njut av växterna i de länder där de trivs, och om man är nyfiken så att se dem i verkligheten och inte har råd med flygbiljetten så åk till en botanisk trädgård (med händerna i fickorna). Som andra har sagt så sprider man jättelätt sjukdomar annars och man ska ALLTID köpa allt som lever (växter och djur) genom certifierade återförsäljare så att man vet att man inte begår något miljöbrott...
(jag är faktiskt chockerad över att människor stjäl växter på botaniska, det är ju som att sno från bibliotek... jag har alltid undrat vad det är för typ av människor som gräver ut plantor från de offentliga planteringarna i malmö men nu börjar jag förstå...)

soulfire
Alexander-VG-zon3
CITAT (Charlotte_S @ 03-04-2006, 16:03)
Jag ser ingenting om frön i deodorantburkar, kokosnötter i trosorna eller sticklingar gömda i familjens hund. Inte heller att allt du kan göra är OK så länge farbror tullarpolisen inte ser dig. Så på vilket sätt menade du att det här stödde idén att det var ok att "ta med er fröer eller stricklingar inget fel med det alls så länge det inte är utrotningshotade växter"?

men hallå
det är samma sak som o lägga det i väskan för dom personer som är rädda så kan man lägga det i en burk eller i strumpan .
jag har inte sagt man ska lägga det i sin hund .
och jag jja tycker att man inte stöder en ilegall hgandel om mna tar hem 5fröer .
nej jga tycker inte man ska ta från utrotningshotade väter men vanliga växter kan man ta .
nej fattar ju inte vad jga menar sen anklagar ni mig för att vansköta mina växter detta är helt sjukt
Alexander-VG-zon3
CITAT (soulfire @ 03-04-2006, 16:04)
Sedan förstår jag inte riktigt varför man ska tvinga växter som är vana vid ett helt annat klimat att komma tilll sverige.

du får nog prata med nån som odlar exoter i sverige å se vad dom säger . för jag orkar inte skirva värför det är roligt med att ha palmer å banaer i sverige .
och det är mycket bättre för medelhavs växter att vara i sverige ute under vintern än att vara inne
Alexander-VG-zon3
sen har jag inte sagt att man ska rycka upp växter i botaniksa trädgårdar det tycke rjga är fel . jag menade bara att man kan ta fröer och rotskott och jag sa även förlåt å att jga kankse har sagt fel om det .
Alexander-VG-zon3
jag bara säger så här att ta fröer ocg sticklingar kan man göra .
men istället ble jag anklagad för att vansköta mina växter och spridasjukdommar å stödja illegal handel med växter å djur
jag fattar faktist inte vad dte är med folk
Reserv
När jag kastade in frågan här så va´det juh inte meningen att ni skulle bete er som om det va´en brinnande fackla. det va´bara en enkel fråga och inte meningen att nån skulle känna sig illa till mods.
Tesa
Ja kära nån...är det så svårt att förstå att anledningen till att man INTE skall ta med sig ocertifierade växter...eller delar därav är att även en liten, liten smittohärd kan växa och bli stor...
Och när det väl är igång så är det nästan omöjligt att stoppa...
Vem förbannar inte den som råkade ha med sig spansk skogssnigel hem...

Det är att jämföra med att ta in hundar som kan bära på dvärgbandmask...det kan drabba HELA landet...ALLA kan få lida i änden..
Är det värt den risken...bara för att det är "roligt"?
Tämligen egoistiskt.. blink.gif
Alexander-VG-zon3
nej men alla vanliiga familjer med barn gör det tar hem fröer å sticklingar å vad jag vet så lever våra växter i landet . och den sniglen kan man nog inte skylle på dom som tog in fröer på max 1cm .
och man ska inte ta in växter från naturen utan det jag menar är fröer å sticklingar . som mna har som krukväxt i sitt egte fönster om det skulle smitta så tråkit frö dne då dör alla hans växter men granen brevid har inte äns nån aning om det
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tesa @ 03-04-2006, 16:42)

nu är man det med
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tesa @ 03-04-2006, 16:42)
Ja kära nån...är det så svårt att förstå att anledningen till att man INTE skall ta med sig ocertifierade växter...eller delar därav är att även en liten, liten smittohärd kan växa och bli stor...
Och när det väl är igång så är det nästan omöjligt att stoppa...
Vem förbannar inte den som råkade ha med sig spansk skogssnigel hem...

Det är att jämföra med att ta in hundar som kan bära på dvärgbandmask...det kan drabba HELA landet...ALLA kan få lida i änden..
Är det värt den risken...bara för att det är "roligt"?

varför ska just dom fröerna va smittade med nåt . det är nog en välldigt liten riks att just dom fröna är smittaded med en sjukdom
lilla mamma
Men Flaxss vad är det i detta som är så svårt? Tills motsatsen är bevisad (sundhetscertifikat) så klassas alla förbjudna växter som SMITTBÄRARE.
Även fröer och sticklingar.
Jag pratar inte om dina döda växter och fan och hans mormor för ibland
verkar du läsa inläggen som fan läser bibeln.

Tror du att just MINA fröer av art X skulle vara smittade men inte dina?

Och till Reserv, jag svarar inte för för att hacka på nån, jag vill bara visa på missförstånden och motviljan att ta in lagtexten.

Och lyssnar inte du Flaxss på Adrian, tror jag inte att du lyssnar på någon.
Inte efter denna diskussionen
Alexander-VG-zon3
CITAT (lilla mamma @ 03-04-2006, 17:14)
Men Flaxss vad är det i detta som är så svårt? Tills motsatsen är bevisad (sundhetscertifikat) så klassas alla förbjudna växter som SMITTBÄRARE.
Även fröer och sticklingar.
Jag pratar inte om dina döda växter och fan och hans mormor för ibland
verkar du läsa inläggen som fan läser bibeln.

Tror du att just MINA fröer av art X skulle vara smittade men inte dina?

Och till Reserv, jag svarar inte för för att hacka på nån, jag vill bara visa på missförstånden och motviljan att ta in lagtexten.

vadå mina fröer jga har inte tat några fröer från nåt land .
men alla vanliga personer gör det som vanliigt å skoj till resa så farför kan inte dom andra göra det .
ingen här fattar vad jag menar
Charlotte_S
CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 16:13)
men hallå
det är samma sak som o lägga det i väskan för dom personer som är rädda så kan man lägga det i en  burk eller i strumpan .

Nej, jag vet det. Det är vad som kallas en överdrift. Kan t.ex. användas för att visa att man tycker någon säger något som redan är dumt i sig, som att det är helt normalt att smuggla fröer i trosorna om man är rädd för tullen.

och jag jja tycker att man inte stöder en ilegall hgandel  om mna tar hem 5fröer .

Ja, du har sagt det ett par gånger nu. Folk har svarat med samma sak: Många som tar med sig fem fröer blir fler än fem fröer. Tänk matte... multiplikationstabellen... 1*5 = 5. 2*5 = 10. 3*5 = 15... hur många är ute och reser varje år...

nej jga tycker  inte man ska ta från utrotningshotade väter men vanliga växter  kan man ta .

Du läste ju inte artikeln som du själv länkade till, men delen jag citerade var inte på så många ord. "Paprika, solros, tomat, böna" står som exempel på utrotningshotade (OBS: också en överdrift!) fröer som det är viktigt att ha sundhetsintyg på. Därför att det är inte bara är utrotningshotade växter som berörs av de olika importproblemen. Säger jordbruksverket, Odlas artikel, lagen och proffessionella växtimportörer här på forumet, men vad kan dom veta som du inte vet? (OBS: ironi!)

varför ska just dom fröerna va smittade med nåt . det är nog en välldigt liten riks att just dom fröna är smittaded med en sjukdom

Matte igen. På dina enstaka fem fröer är risken mycket liten, ja. Om fler än du tar in fröer, eller om du gör det fler gånger, ökar antalet som tas in, och på grund av det ökar den faktiska risken att få in sjukdomar. Då blir du en del av ett större problem som även omfattar illegal handel: Det är inte bara du som orsakar det, men problemet är uppbyggt av delar. Ja, det är faktiskt egoistiskt: Kommer något in så drabbar det fler än du, och det ska då alla riskera bara för att du inte vill betala för dina växter. Du verkar tro att din fönsterbräda är en fungerande karantän. Man undrar ju verkligen varför då inte alla karantäner sköts på så små kostnader om det är så enkelt (OBS: retorisk undran!).

sen har jag inte sagt att man ska rycka upp växter i botaniksa trädgårdar det tycke rjga är fel . jag menade bara att man kan ta fröer och rotskott och jag sa även förlåt å att jga kankse har sagt fel om det .

Du sa faktiskt inte bara att du tyckte att man ta frö och skott från botaniska (vilket du tagit tillbaka), du sade att du själv hade gjort det flera gånger. Alltså vet vi av det vilken sorts människa som tar växter i botaniska. Eller hade du inte gjort det på riktigt?

men alla vanliiga familjer med barn gör det tar hem fröer å sticklingar

Det är ju annars konstigt att alla, alla, alla tycker att det är ok att ta med sig växter och frön hem, men ändå är du den enda som säger det på vad jag antar är Sveriges största krukväxtforum. Och ingen förstår vad du säger heller, tydligen. Vi måste väl alla vara väldigt ovanliga då, eftersom det tydligen bara är du som är normal? (OBS: inte allvar!).

Sen föreslår jag att du tar upp folk som säger att du missköter dina växter med dom som verkligen har sagt det. Jag vet mycket lite om dina växter, pratar enbart om vad du säger om växtimport, och tänker inte svara för vad andra människor har sagt.
Charlotte_S

Jo, vid närmare eftertanke ska jag nog gå och prata med mina krukväxter i stället. Dom blir i alla fall glada för koldioxiden. Hej och tack för... eh, fingermotionen... wacko.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Charlotte_S @ 03-04-2006, 17:35)
men hallå
det är samma sak som o lägga det i väskan för dom personer som är rädda så kan man lägga det i en  burk eller i strumpan .

det menade jga med

och jag jja tycker att man inte stöder en ilegall hgandel  om mna tar hem 5fröer .

fast det är många som tar fast dte är 5bara så har det alltid varit så och väter prudera nya

nej jga tycker  inte man ska ta från utrotningshotade väter men vanliga växter  kan man ta .

oki förtåd inte det själv

jag menar inte att jga inte vill betala, men när man ändå är uteomlansd så kan man ta hem för det är roligt . och klart jag inte tror att mitt fönter är en karatän men om den personer skulle få en smitta så dör alla hanns växter inte grannes .

jag har tat palmrotskott en gång och en kakofrö eller frukt . men alldrig ryckt upp växter

men alla vanliiga familjer med barn gör det tar hem fröer å sticklingar

det är ju nogra även i denna tråd som har tat hem fröer . och jag vet även att det står i krukväxt böcker att om man är på resa ska man ta hem några ffröer om man vill . att ta fröer är inte så stort utan en vanlig medelsvensson gör det.

hamilton,adrian har sagt det och att jga inte akn nåt om växter å sånt å annat

Alexander-VG-zon3
CITAT (Charlotte_S @ 03-04-2006, 17:38)

Jo, vid närmare eftertanke ska jag nog gå och prata med mina krukväxter i stället. Dom blir i alla fall glada för koldioxiden. Hej och tack för... eh, fingermotionen... wacko.gif

samma där .
vem säger att jga inte lyssnar på folk .
men adrian kan mycket säkert men gjorde en försrtor äffar av det med fröer för jag menad einte stora plantor utan fem fröer sen även sa han att jga inte kan nåt på växter å m.m som jag tykte va kränkande
Alexander-VG-zon3
'Är du medveten om att du att just nu uppmanar folk på ett allmänt forum att gynna den illegala och svarta marknade av växtsmuggling'
jag tycker inte att ta 5fröer är att jag gör så.

'Du är absolut INTE det och om du nu skulle ha något intresse av växter överhuvudtaget så kontakta jordruksdepartementet och ta en diskussion med dem för deras jobb ÄR att förhindra detta.'

vad vet han .han är jätte smart å dutig . men jag gynnar ingen illgal handel

sen tyckte jag det var kränkande texten nedand
hela texten

Ditt sätt att resonera i denna tråd (men även andra nya som du startat) tyder på MYCKET OKUNNSKAP om natur o växter.
Sedan att du är beredd att utsätta dina egna växter för så stora "smittorisker" tyder på att du inte förstår vad det kan leda till i framtiden. Jag råder dig att lyssna på Adrian, Åsa m.fl. DOM vet vad dom pratar om. Hoppas att du nu kan ändra inställning och försöker att förstå vad som kan bli konsekvenserna av om du med fler gör som du "föreslår.

då var det bara hamilton som sa att jag inte sköter mina växter
båda dom här två personnarna kan jätte mycket å är jätte snälla men den sista texten var kränkande .

sen så har jag sagt förlåt om det med botaniksan å att man inte ska göra så jag inann . men tyker än att dte är helt okay att ta hem fröer å sticklingar
Alexander-VG-zon3
och jag har inte tat tillbaka om det me dbotaniskan utan det är ni som har uppfattat det fel
jag har tat en gång på ett botaniiks växthus
och det var
ett rotskott av en palm

och

en kakao frukt med fröer i
Emma_
Flaxss, jag har inget emot dig som person, men jag tror att mer än hälften av inläggen i den här tråden är skrivna av dig, och du skriver samma sak VÄLDIGT många gånger.

Jag tror alla har förstått din synpunkt nu. rolleyes.gif De flesta i tråden har försökt förklara att det är olagligt och att 1 människa som tar lätt blir flera. Jag tror helt enkelt inte att den här diskussionen leder någonvart för du kommer med samma motargument hela tiden, så nu tycker jag vi lägger ner det här.

Fred och god växt! (de som har läst Freja känner nog igen det där)

Ha det bra! smile.gif

Emma
Alexander-VG-zon3
jag vet men ändå .
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 18:54)
båda dom här två personnarna kan jätte mycket å är jätte snälla men den sista texten var kränkande .

sen så har jag sagt  förlåt om det med botaniksan å att man inte ska göra så jag inann .  men tyker än att dte är helt okay att ta hem fröer å sticklingar

Detta har redan flera försökt att förklara för dig men tyvärr vill du inte "lyssna" och ta åt dig = Få mera kunskap. Men jag jag har INTE sagt att du är dum på något sätt.

Jag har INTE sagt att du missköter dina växter. Utan läs vad det står i stället. Samma sak här lyssna och ta till dig av vad andra skriver = Du får mer kunnskap. Sedan att växter dör och att man "misslyckas" med vissa, Det är lika för ALLA = De allra flesta av oss odlar begår misstag. Men tar man inte till sig ny kunskap så begår man samma misstag om och om igen. = De växter som EVENTUELLT inte är vid liv nästa år, kan MÖJLIGEN ha överlevt om det fått annan behandling.

Sedan att du är beredd att utsätta dina egna växter för så stora "smittorisker" tyder på att du inte förstår vad det kan leda till i framtiden. Jag råder dig att lyssna på Adrian, Åsa m.fl. DOM vet vad dom pratar om. Hoppas att du nu kan ändra inställning och försöker att förstå vad som kan bli konsekvenserna av om du med fler gör som du "föreslår.
Detta har du också fått "beskrivet" för dig gång på gång men du vägara lyssna. OM du tar in växter som är "smittade" så är risken MYCKET stor att du sprider smittan vidare. Även om du odlar inne på fönster brädan. För du måste göra något med en planta som är sjuk eller "dött" = Stor risk att du sprider smittan vidare via avlopp eller kompost/sophög. Och sedan kan det vara för sent att göra någonting åt och vi KAN få en epedemi här i Sverige. Men detta gäller ALLA som "smugglar" in OTILLÅTNA saker till Sverige. INTE specifikt dig
Carex
Så kontentan av det hela är alltså att allt som är köpt i en seriös affär går bra förutom vissa speciella växter såsom citrus bla.? Skulle man kunna använda det samman med lite sunt förnuft?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 03-04-2006, 18:52)
CITAT (flaxss @ 03-04-2006, 18:54)

sen så har jag sagt  förlåt om det med botaniksan å att man inte ska göra så jag inann .  men tyker än att dte är helt okay att ta hem fröer å sticklingar

Detta har redan flera försökt att förklara för dig men tyvärr vill du inte "lyssna" och ta åt dig = Få mera kunskap. Men jag jag har INTE sagt att du är dum på något sätt.

Jag har INTE sagt att du missköter dina växter. Utan läs vad det står i stället. Samma sak här lyssna och ta till dig av vad andra skriver = Du får mer kunnskap. Sedan att växter dör och att man "misslyckas" med vissa, Det är lika för ALLA = De allra flesta av oss odlar begår misstag. Men tar man inte till sig ny kunskap så begår man samma misstag om och om igen. = De växter som EVENTUELLT inte är vid liv nästa år, kan MÖJLIGEN ha överlevt om det fått annan behandling.

Detta har du också fått "beskrivet" för dig gång på gång men du vägara lyssna. OM du tar in växter som är "smittade" så är risken MYCKET stor att du sprider smittan vidare. Även om du odlar inne på fönster brädan. För du måste göra något med en planta som är sjuk eller "dött" = Stor risk att du sprider smittan vidare via avlopp eller kompost/sophög. Och sedan kan det vara för sent att göra någonting åt och vi KAN få en epedemi här i Sverige. Men detta gäller ALLA som "smugglar" in OTILLÅTNA saker till Sverige. INTE specifikt dig

jag lyssnar . och tar åt mig kunskap .och vilka trådar har jag verkat okunig i för dom vill jag se nu .
du skrev så 'tyder på MYCKET OKUNNSKAP om natur o växter.'
det emans i mina ögon att jag inte kan nåt om växter

Och tyvärr börjar jag starkt att tvivla att dina växter har det så bra hos dig som du själv tror. Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år

du skrev här att du tvilar på att mina växter hr det bra . du menade att jga tror att mina växter har det bra men att dom mår skit dåligt å vill dö typ .

och där skrev du inte evntuellt

Och du ser ju själv hur många växter som du har "vid liv" nästa år
utan
hur många växter som lever .

'De växter som EVENTUELLT inte är vid liv nästa år, kan MÖJLIGEN ha överlevt om det fått annan behandling.'

jag vattnade ihjäl dom hadde jga inte gjort det hadde dom levt .
men det var inge behandlig dom fick utan för mycket vatten på en gång inte hur jag behandlar mina växter .

sen med sjukdommar så många personer som tar in fröer i vårt land under månag år och än har vi inte fått en epdimii . alla våra trädgårdsväxter lever å krukväxter lever .

så jag säger igen ta med er fröer om ni vill
Alexander-VG-zon3
raderat
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carex @ 03-04-2006, 18:58)
Så kontentan av det hela är alltså att allt som är köpt i en seriös affär går bra förutom vissa speciella växter såsom citrus bla.? Skulle man kunna använda det samman med lite sunt förnuft?

nästan alla växter som är inom EU kna du ta in utan problem . dom paper som behövs har dom i butiken satt på i dom flesta fall .
så inomm eu kan du köra växter ut å in hur du villl
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon