Sidor: 1, 2
RibesRubusVitis
”Den gyldne pil” med Otto Leisner gick i Nordvisionen 1972, det minns ni väl…
Eva i Skåne
JA, så var det! Mindes du själv eller har du fått söka för att få fram det?
Ophelia
Säkert "Drutten och Jena" smile.gif
RibesRubusVitis
Tja, en samvetsfråga… Jag kollade faktauppgiften på Google, men vill också minnas att man hade nåt slags armborst med pil och träffresultatet fungerade ungefär som tombolahjul, dvs avgjorde vilken fråga man fick.
cic
CITAT (Ophelia @ 20-03-2006, 19:10)
Säkert "Drutten och Jena"  :)

Ååååå! wub.gif Jag hade en tavla med dom på i mitt barnrum! wub.gif

Helen B
CITAT (cic @ 20-03-2006, 19:18)
Säkert "Drutten och Jena"  smile.gif

Och jag hade "drutten" som handdocka. wub.gif Jag älskade Drutten och Gena.
Ophelia
CITAT (Helen B @ 20-03-2006, 19:23)
CITAT (cic @ 20-03-2006, 19:18)
Säkert "Drutten och Jena"  smile.gif

Och jag hade "drutten" som handdocka. wub.gif Jag älskade Drutten och Gena.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ja herregud!
*Felix matte*
CITAT (råse-marie @ 20-03-2006, 15:43)
Åh ja kommer ihåg det mesta som ni skrivit om .

Men jag undrar om någon vet vilket program jag tänker på ,Det måste ha varit på 70 talet och så sa dom typ " - På med pilen Palle " ?
Kommer ihåg att morfar och mormor tittade på det och så hörde man dom orden smile.gif

På med pilen Palle minns jag... det var en samproduktion SVT och Dansk TV

Ett annat som jag tror gick vid ungefär samma tid ... Rita Gissa Spring. smile.gif
Allis
Perry Mason, Bröderna Cartwhrigt, Tiotusenkronorsfrågan , Hylands Hörna
Pirum
Drutten och Jena (hade ett kassettband med dem som jag spelade typ varje kväll i ett år eller så...), "Magnus, Brasse och Eva" (och, såhär i efterhand, visst var väl Eva BÄST? Fast det förstod man inte då), Trazan & Banarne...ja, jag kommer väl ihåg ungefär samma saker som cic postade om här ovanför, med de fina bilderna smile.gif Har även minnesbilder av Hylands Hörna, speciellt musikerna kanske, de gamla männen på piano etc smile.gif För det var väl två? Eller så inbillar jag mig.

Första utländska serien jag kommer ihåg var kanske Hulken...för den kommer jag ihåg att jag inte fick se, så det gjorde jag, men den var ju inte så bra. Spanarna på Hill Street var däremot bra.

Var stort fan av "Från A till Ö". Speciellt ugglan var kul. Nu när man ser repriserna ibland när man zappar förbi Barnkanalen så kan man konstatera att programmet fortfarande håller. Och att Hedvig är fasligt snygg tongue.gif
krellus
Drutten och Gena! Nu rinner snart tårarna! biggrin.gif
Berith
Åh så många härliga TV-minnen. Kullamannen, Perry Mason, Helgonet...

Halsduken! Kommer ni ihåg den? Av Francis Durbridge med bl a Lars Ekborg, oj vad den var bra. Och TV-teatern öht, kommer ihåg Söndagspromenaden bl.a.
gammelnalle
ja USCH vad man blir nostalgisk...

Till skillnad från "första favoritbok" (se separat tråd) kommer jag FAKTISKT ihåg första gången jag såg på teve...

1958

Vi bodde då i Västerbotten och DÄR fanns då rakt ingen teve... den kom så sakteligen till OS 1960.....

Vi var på semester i Skåne och Danmark och campade på en camping i närheten av Landskrona (Borstahusen??) där vi helt sonika blev hembjudna till en familj för att få beundra detta fantastiska underverk av rörliga bilder...

HUR många vi var samtidigt i det rummet minns jag inte... men jag minns att det var förgångaren till 10.000:- frågan: "Kvitt eller dubbelt" och jag TROR att det var Nils Erik Bæhrendtz ... och kanske mitt minne sviker mig men jag tror att det var det programmet där "slam-krypare" fick en ny betydelse...

sen dröjde det som sagt till 1960---- fast vi skaffade inte teve förrän 1963-1964...

och då var det tevefria onsdagar!!!!

Bonanza som flera här har nämnt skrevs av David D. Rose (June 15, 1910 -- August 23, 1990) och hade i de första avsnitten även SÅNG av bröderna C:

http://www.geocities.com/athens/3611/lyrics.htm

man förstår varför DEN togs bort...

den struttiga gitarren spealdes av Tom Tedesco en av Hollywoods mest anlitade studiogitarrister genom tiderna. (Fast Al Caiola fick en hit med den... http://www.spaceagepop.com/caiola.htm )
NU snackar vi om "Onyttigt vetande".....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
netaave
Ja tänk som det har blivit, inga tv-fria kvällar nu inte, de flesta har flera apparater och fler kanaler än dom tittar på.
I måndags satt jag faktiskt inte på tv:n, riktigt skönt var det.
Men datorn var på...... sleep.gif
RibesRubusVitis
Nja… kapellmästaren David D. Rose arrangerade och skrev ny musik till varje avsnitt, men det berömda Bonanza-temat skrevs av Jay Livingston och Ray Evans.

http://ponderosascenery.homestead.com/music.html
gammelnalle
CITAT (RibesRubusVitis @ 21-03-2006, 21:50)
Nja… kapellmästaren David D. Rose arrangerade och skrev ny musik till varje avsnitt, men det berömda Bonanza-temat skrevs av Jay Livingston och Ray Evans.

http://ponderosascenery.homestead.com/music.html

TACK!! för den länken...

ALLT onyttigt vetande är kul...men den skall vara korrekt!!

laugh.gif biggrin.gif
zaaritha
"Prärie", med Clint Eastwood som Rowdy Yates!
RibesRubusVitis
Om ni som jag börjar komma i nostalgiåldern, kan ni kanske ha glädje av länken:

http://www.televisionheaven.co.uk/

där massor av gamla TV-serier presenteras. Vi som minns Sjörövarna (Buccaneers), Wilhelm Tell (Adventures of…) eller Prärie (Rawhide) kan gotta oss åt detta och mycket annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon