Full version: Risottovarianter?
LadyG
Det måste väl finnas några roliga varianter på risotto ute i stugorna, eller kör alla samma race? tongue.gif

En variant för 4 personer:

4-5 dl avorioris
1 liten burk champinjoner
en knippe frusen bladspenat
3-4 tomater
Parmesan
2 tärningar buljong (eller fond +vatten)
Olivolja

Blanda buljongen med vatten enligt beskrivning. Slå buljongen över riset i omgångar. Risotton får inte koka torrt och inte simma. Efter ca 20 minuter är risotton redo för 2 dl riven parmesan. Den är färdig när osten smält in i risotton. Serveras till t ex grillad kyckling.
Castea
Den här gör jag! Ingen kalorisnål historia, men rackarns god!

RISOTTO MED STARKA KORVAR

25 g smör
2 dl rundkornigt ris (grötris)
1 gul lök
Ev. 2-3 klyftor vitlök
Salt
7-8 dl varm vätska (buljong eller vatten)
1-2 dl mjölk eller grädde
2-3 grova starka korvar
Svartpeppar
Ev. riven ost
Små inlagda gurkor

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Rör ner det okokta riset och den hackade löken. Fräs blandningen en halv minut. Häll på vätskan (buljongen eller vattnet), ett par deciliter åt gången och under omrörning. Avsmaka med salt. Koka riset på svag värme och utan lock tills det är kokt, 20-30 min. Om blandningen känns för torr under kokningen tillsätts mer vätska. Mot slutet hälls mjölken eller grädden på. Risotton ska hellre vara lös än fast i konsistensen. Krydda med svartpeppar.

Skär korvarna i mindre bitar och lägg ner dem när cirka 10 minuter återstår av koktiden.

Klicka litet smör i riset strax före serveringen. Strö eventuellt över ost. Dra några varv med pepparkvarnen över den upplagda risotton. Servera med små inlagda gurkor.
Bessie
Jag brukar koka min risotto i ugnen, efter tips från australiensisk tevekock. Man häller på all vätska med en gång, flyttar risotton från kastrull till pyrexform, lägger på locket och ställer i 175 grader varm ugn i ungefär en halv timme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon