Full version: Kokospalm
Purple Heart
Hej allesammans.. Jo, jag har en kokospalm som jag inhandlade i början på året ifrån en matbutik.. DÅ var den jättefin med några riktigt långa å friska blad.. När den kom hem så visade den inga tecken på sjukdom, inte förrän nu.. Alla blad vissnar ner trots att jag duschat den flitigt och höjt fuktigheten... Misstänker att den stackarn har fått för mkt vatten... Så jag tog upp den, skakade av all jord, duschade rötterna fri från jord, planterade om den i samma kruka med ordentlig dränering med krukskärvor och gav den en ljummen dusch.. Nu står han i söderfönster som han ska.. Finns det något mer jag kan göra med den nu eller är det bara att hoppas på att den repar sig? OM den gör det? Ska hålla vattenkannan borta ett tag nu iallafall.. rolleyes.gif
Nån som vet skötselråd på den? Vet egentligen bara att den vill ha så soligt å varmt som möjligt och fuktig luft (såklart!) men finns det något mer man kanske bör veta? Hoppas på svar!
Alexander-VG-zon3
hur ser bladen ut för det är väldigt vitikgt att jag vet formen på bladen om det är hjärteblad eller unga blad eller vuxna blad . sen ska nöten vara ovanför jord om det är ungablad eller hjärteblad är bladen i vuxenstadiet så kan man plantera helanöten i jorden vi kommer till problemet
men här är skötsel råd
ljus=ha det soligt men södersol kommer till att bränna den
vatten= vattna på nöten om den inte har rötter annars så ska du vattna vanligt med låt den torka upp sen vet jag inte alls i vilket stadie din palm är i för har dne inte fått rötter än så sak den ha saltblanat vattten men jag skriver skötsel råd för en palm i stadie med att få jungablad .
fukt=mycket fukt vill den ha
jord=vankig jord som blanats ut med mycket leca å sand sen äär det vitikgt att man läger ett lager med leca i botten för en krukskära över hålethjälper inte mycket .
näring =köp palmnäring om du hittar det annars är palmer inte så kinkiga med det jag gödar inte mina åå dom växer så det knankar
temp= är väldigt vitikgt för en kokospalm den gillar hör temp men inte höger än 28c 25c är en bra temp sen så på vintern vill den ha en temp på 16-20c . vi måste se palmen som en krukväxt så skit i vad det står i böker om tempen i naturen hadde 16c varit för kallt för dne med här hoss ås är det en bra vintertemp . den klara -1c men har du så du kan sätta ut den så gör det sen ta in den när den första frosten kommer så utsätt den inte för frost .
sen till hur den mår nu
har du kollat så där iinte var djur i jorden å kolla noga ppå blad efter spinn m.m
men sen så låter det som du har get den mycket vatten men låt dne torka upp . sen är det vitikgt att inaför ett fönster på somamren att inte utsätta den för södersol å hög temp . jag ska kolla upp närmre på va det kan var för problöem den har .

men kokospalmer är lättsköta men bara om man klara den dom 2första åren wub.gif
lycka till
Alexander-VG-zon3
raderat
Alexander-VG-zon3
det ända jag kan tänka mig på bladen är att det är för varmnt å för soligt och för tort som dom har blvit så men är nöten svart eller mjuk för är den det har dne börjat att rutna sen finns där bara en ruten nöt så kan bladen med visan ner .kolla nöten med elelr lägg in en bild så kan man se närmre
Purple Heart
Tack för svaren.. Hm, formen på bladen? huh.gif De är långa och smala. Palmen måste vara drygt ett halvår eller nåt så jag antar att det är vuxna blad. När jag planterade om palmen så undersökte jag jord men det fanns inge spår av insekter eller nåt konstigt.. Kollade rötterna och de var fortfarande friska och kraftiga, inte ruttna som jag hade varit rädd för.. Det var bara lite ruttet på ena sidan av nöten men hoppas inte det kommer påverka hela nöten.. Jaså ska de inte ha södersol? Ojdå då är det nog bäst jag flyttar på den.. Men placering i väst går bra eller? Mmm jag hade övervattnat den, för jorden var drypande våt för när jag ställde den på en tidning blev den genomblöt direkt.. Men nu har den ju fått ny jord och ny placering så jag hoppas den kommer igen.. Men klarar den sig utan blad för det är bara två blad kvar och de är så gott som bruna. Kan den bryta nytt skott eller liknande?
Jag har en bild på palmen men det går inte att lägga in den.. felaktigt filformat tydligen.. huh.gif
Alexander-VG-zon3
du måste ändra bilden har storlek 90på bilden det funkar bild hadde hjälpt .
västsol är bättre . jag är mest orilg om den har hunnit få ut vuuxna blad utan bild är det inte lätt å veta vilken nivå palmen befiner sig på . men kolla på bladen å sen saäg hur dom ser ut du får alternativ här
hjärteblad=är oftas eller ser oftas ut som ett tjockt grässtrå typ räflat
ungablad=ser oftas ut som fiskstjärtar på kokosplamer elelr som halft delade vuxnablad
vuxna blad=ska se utt som ett typist palmblad fjäderfromat palmblad har den fått sånna så kan du sätta nöten i jorden
sen med att den har ruttnat vid ena sidan är inte alls bra för den .för detta är en palmart som är beroende av nöten men håll den torr å se om där kommer nya blad om alla bladen är bruan så kan den ha svårt att får fram nya blad . men ha den där den står å se om där komemr grönt wub.gif wub.gif
lycka till å hoppas det går bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon