AnkiHbg
04-05-2003, 08:03
Hej
Det är första gången jag odlar slanggurkor och upptäcker förvånat vilken växtkraft där är in dom, dom är redan 1 meter höga.
Jag läste att man inte skulle sätta fröerna för tidigt och nu förstår jag varför, fast egentligen inte??? Om 2 veckor ska jag flytta ut dom i vårt uterum nu står dom inne :-)) varför skriver ni att man inte ska odla dom för tidigt är det ifall man tänker plantera dom utomhus??
Sen undrar jag om det är vanligt att nedersta bladet blir gult och faller av, jag har inte tillfört någon gödesel än, tänkte vänta tills jag planterar i den slutliga krukan som ska stå i uterummet.?
Undrar även om man måste rista plantorna när dom blommar?? Jag har köpt weibulls fröer för slanggurka för växthus??
Mvh Anki i Hbg
Tillför du gödsel nu! Det enda som jag kan komma på, är att plantorna bli ohanterbara... Du bör nog plantera om dem nu med om de är för stora, annars så hämmas de.
Ett problem med för tidigt planterade växter är att de gärna drar på sig spinn & löss & annan ohyra eller att de blir långa & rangliga pga ljusbrist. Men är dina plantor friska & kraftiga så är det nog ingen fara på taket!
Ingrid på Västkusten
05-05-2003, 06:47
Men vi är ju i Maj nu :-) så NU gör inget att det är för tidigt sådda plantor - ut med dem i växthuset/friland - det finns fiberduk!
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
05-05-2003, 08:59
Som slanggurkenybörjare har jag läst att gurkan inte vill ha under 20 grader hur katten bär man sig åt då i kallbänk? Är det bara att glömma eller? (Mina växer så det knakar och det är fullt med blommor överallt!!)
Ingrid på Västkusten
05-05-2003, 09:05
Kallbänk?
20 grader?
Ja men NU är dte fråga om överlevnad inte optimala fruktsättningstider LOL
ddt kommer värme snart skall Ni se :-)
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
05-05-2003, 10:15
ok - vad jag läste var att man kunde glömma överlevnad om temperaturområdet var utanför 20-28 grader - stämmer alltså inte? jag har något som ser ut som 2-3 cm stora gurkor (fruktämnen) innebär detta att pollinering har skett eller är det fortfarande förestående?
Ingrid på Västkusten
05-05-2003, 10:38
Pollinering kan ha skett om itne så faller de av berorr också på om Du har en sort som kräver pollienring, itne alla gör det.
Övelevnad nej - det är tillväxt och fruktsättning som 20-28 grader härrör sig till.
Rekommenderar inköp av bra odlingsbok :-) om så bara för att stilla tankarna när man drabbas av plötsliga och hemska tankar om hur det nu var igen :-)
Kör jag själv med - foolproof(nästan)
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.