gideon_hideout
Hej på er alla.

Nu vankas resan till Italien, en englandsresa som byttes till Italien, pga den seglivade vinterkylan... på tisdag går flyget.

Tanken med resan är startskottet för min resa in i trädgårdslandet, då jag efter 4 år som ägare av ett kronoboställe i Skåne ska återskapa/förnya en viltvuxen trädgård på ca 5500 kvm, i sluttning med ca 10 meters fallhöjd. Trädgården ramas in av ca 18 tunnland betesmark så det är ett omfattande projekt.

Många tankar far genom hjärnan när man planerar en så stor trädgård, och säkert kommer italienresan skapa många intryck och ideer.

Har ni några tips på litteratur & websiter för människor som befinner sig i just denna situation. Det jag söker efter är material med ett helhetsperspektiv, var börjar man, perspektiv, linjer, funktionalitet. Storleken på projektet spelar ju in, då jag köpt både grävskopa & traktor för jobbet.

Min tanke är att jag ska skriva en blogg, så att jag kan dela med mig av mitt projekt och även få feedback från andra. Återkommer med detta under våren.

Alla tips mottages tacksamt!

varma hälsningar från Skåne.
kerstin z5-6
Kul , hoppas du lägger in bilder under arbetets gång -
med sådana redskap ska det väl inte vara nån sak med grovplaneringen -en bra grundskiss är förutsättningen .Låter som du tänker göra den själv ?
Så skulle jag göra , jag med.
Planerar liknande storprojekt som i färdigt skick skulle utöka trädgården med
8-10 000 kvm till de 4000 vi redan har uppodlad
lycka till med inspirationen i Italien -ska du till Ninfa ?
AndreasBlomquist
Det är bara att önska lycka till! Ser fram emot rapporteringarna och bilder från arbetet. Önskar att jag hade lika stor tomt men jag får nöja mig med en tiondel av vad du har och får göra det bästa utav den istället.

Ifall du inte funnit något ställe ännu för din blogg så kan jag föreslå www.tradgardsblogg.se
gideon_hideout
Tack för tipset (www.tradgardsblogg.se) Andreas!
Jag har själv ett blogverktyg, men syndikering med andra bloggare är nog den rätta vägen att få stöd och inspiration...

Jag har hittat en bra engelsk site (www.atstecks.com) med mycket entreprenadbilder där dom anlägger "Master plans" trappor, terasser, poolar med mera. Väldigt bra om man som jag tänker schakta om, bygga murar och annat roligt.

Tacksam för fler tips, ju mer "byggnadstekniskt" desto bättre!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon