|
Vallmo funkar i regel INTE i Sverige, sommaren är för kort & kall för att halterna av kodein & morfin ska vara berusande i den uppsamlade drogen. Däremot så är den ändå lätt sövande & smärtstillande & MKT beroendeframkallande. Använd inte råopium istället för alvedon, effekten blir så småningom den motsatta, om du inte får din drog, så får du huvudveärk & sömnsvårigheter... Opievallmo har med största sannolikhet odlats som medecinalväxt i Sverige ända sedan sen medeltid. Vacker är den ivf & alla underbara nya hybrider som har kommit är bara för underbara: "Black Dragon", "Dannebrogen", "White Cloud", "Chicken ´n Hen".... U nname it!
digitalkarin
14-05-2003, 09:50
Jag kan varmt rekommendera att INTE experimentera med opiater. Det ställer till med en 7-h**vetes massa trassel i skallen. När jag hade svår värk efter en operation fick jag en form av opioid, som efter ett tag gjorde att jag fick ONT av medicinen! Halknasigt.
vet inte om det görs nu men det har odlats opiumvallmo i Danmark för framställning av mediciner
abborrmaster
14-05-2003, 23:12
bockar o tackar..... Men i växthus borde det väl funka
CITAT (abborrmaster @ 15-05-2003, 00:12) bockar o tackar..... Men i växthus borde det väl funka  [QUOTE] Fåntratt...
Gunvor Nilsson
15-05-2003, 06:44
Hur har du det med dina andra växter, Simon? Du har väl inte hystat ner allt i sopen? Planterat ute? Kan du inte berätta lite! /Gunvor
CITAT (mynta @ 06-05-2003, 07:42) Å varma sommrar (typ förra) är det tillräckligt för att råopiet ska innehålla morfin & annat smått & gott för att påverka en människa... Ändå missbrukas det inte, ingen av alla människor jag kände som odlade opievallmo gick runt drogade förra somaren... Hoppas att lagfånarna tar sitt förnuft till fånga snart & låter oss odla hampa! Kommer ni ihåg för ett par år sedan, när de drog in försäljningen på frön av Blomman för dagen, för man kunde bli hög på den?  Eller när maskrosvinet var förbjudet att göra... Jag menar vill man supa sig dyngrak, så är det jue verkligen logiskt att plocka en miljon maskrosor, rensa bort det gröna, koka, mickla, koka om, vänta månadsvis...  Maskrosor var det ja.......... Det är väl bara att böja på knäna och börja plocka, fast skall jag börja hos mig eller grannen? Det är frågan, vi får väl samköra och göra oss en glad kväll vad det lider. Hampa? vem bryr sig när man kan köra en annan variant!
abborrmaster
24-05-2003, 13:16
CITAT (Gunvor Nilsson @ 15-05-2003, 07:44) Hur har du det med dina andra växter, Simon? Du har väl inte hystat ner allt i sopen? Planterat ute? Kan du inte berätta lite! /Gunvor  du undrar om mitt odlingsintresse e kvar =) ? Jorå... Jag har bara gett datorn en pause... Efersom det e mycke o joxa med...... Liiite för mycket! Fan man blir ju slö... Förut planterade jag ju om i förebyggande syfte medans nu ser man en skitstor lessen tomatplanta i en liten kruka o tänker "hmmm ska jag ta det i helgen eller?"... Samma sak med vattningen asså... Men det funkar ju! Många grejer e ute och jag ska ta ut alla förkultiverade grejer till kolonilotten.... Måste bara låna bil o så (vi har ingen). Men intresset har ändå fastnat för kaktusar och tomater, så det e nog de jag fokuserar mest på i framtiden...... Och tomatplanterna blommar =D *Sketaglad* ------------------------------- Nog om det? Det måste väl gå i växthus =) ? Jag har iallafall inget växthus.. Men... Ja... /Simon
peter abrahamsson
26-05-2003, 10:22
det finns otroligt mycket i naturen som skulle kunna tjänstgöra som berussningsmedel och gör det också ,mer än vad dom allra flesta kan ana.det är en svår balansgång det här med vad som får odlas och inte.cannabis sativa/indica är narkotika klassat i sverige, i vissa andra länder inte.vi har lagliga kaktusar innehållande meskalin i landet som är totalförbjudna i andra länder bla i danmark, i allafall var dom det förr.listan kan göras hur lång som helst . skall vi förbjuda odling av sådana växter skall det i såfall göras fullt ut, men då får vi vara beredda på att hela landet kommer att se ut som ett månlandskap. i våra trädgårdar och ute i naturen är det fullt med sådan växtlighet . hälsn peter abrahamsson i malmö
abborrmaster
26-05-2003, 11:23
man kan ju gå in på www.naturensdroger.com eller vad det e =)
/Simon
Christoffer
17-06-2003, 18:15
Ja, eller Smartbar eller Partyhouse... Men jag blir gladare som nu när min tomat sungold börjar sätta frukt
digitalkarin skrev :Visst är det väl konstigt... Ta till exempel svampar. Toppslätsskivling är förbjuden. För den är narkotisk. Flugsvamp är jättegiftig, men den är det ingen som går och FÖRBJUDER, för den blir man inte "rolig" på. Det verkar som om det är lagligt att förgifta sig, så länge man inte har roligt[QUOTE] Ledsen att jag 'rotar runt' i en gammal tråd men jag är ny här och ville bara säga att den röda flugsvampen ( Amanita muscaria ) inte är 'jättegiftig' och går utmärkt att 'bli rolig på' , riktigt rolig tillochmed.. Att flugsvamp är jättegiftig får vi lära oss redan som små och den har nästan blivit till sinnebilden för dödlig svamp. Detsamma gäller cannabis som i jämförelse med i princip alla andra droger är lika farlig som saft . Att alkohol är ett utmärkt lösningsmedel är det väl ingen som säger emot men ändå dricker man alkohol utan att oroa sig för att dö av förgiftning vilket ju är fullt möjligt. Det finns så vitt jag vet inte ett enda dokumenterat fall av cannabisförgiftning och att överdosera sig till döds är omöjligt i praktiken. Varför får vi då hela tiden höra motsatsen från våra folkvalda och varför vägrar folk att tänka själva och bara stirra sig blinda på vad som är lagligt/olagligt istället för att undersöka vad som är bra för en själv. Exempel på lagliga droger i sverige : Alkohol (etanol) , tobak (nikotin) , kaffe ( koffein ) , choklad (innehåller en mängd , komplext sammansatta ämnen som reagerar på samma ställe i hjärnan som cannabis - choklad är tillvänjande) . Lägg till det alla receptbelagda droger som är statligt subventionerade och säljs med vinst på Apoteket ; riktigt tunga droger såsom Benzodiazepamer , opiater , SSRI-preparat (antidepressiva) som ofta skrivs ut slentrianmässigt till människor som aldrig skulle komma på tanken att medicinera sina nervösa besvär med välbeprövade tetrahydrocannabinol eftersom det är 'knark' men utan vidare tar sobril och rohypnol , om vilka vi vet mycket lite , för att kunna sova och för att orka gå upp - vilka vilseledda stackare ! Missbrukare som ogillar knarkare... Ursäkta svadan ! Jag skulle bara kommentera flugsvampen..  men nu fick jag ur mig lite galla också och det är ännu inte narkotikaklassat om någon bryr sig.
annaviktoria
10-07-2003, 09:15
CITAT (Gunvor Nilsson @ 06-05-2003, 13:02) CITAT (mynta @ 06-05-2003, 07:42) Hoppas att lagfånarna tar sitt förnuft till fånga snart & låter oss odla hampa!  Jag fattar inte vitsen med att odla hampa om man är privatperson! Är det nå´n som kan förklara? /Gunvor Man kan göra jättefint och starkt papper av den
Hannele
10-07-2003, 10:53
Man kan göra ännu finare papper av älgskit.
Christoffer
10-07-2003, 11:40
Ja, cannabis är ju inte lika giftigt för kroppen som tex alkohol, alltså mindre vävnadsskadligt, men det svaga giftet lägger sig på myelinskidorna i hjärnan som ska "smörja" tankarna. Jag antar att cannabis skulle vara mycket mera accepterat om det vore vattenlösligt.
Ett annat användningsområde av hampan är fröna som man kan göra nyttig hampfröolja av.
För övrigt finns det fler droger i natur och miljö än de uppräknade. Lagliga. Men med det inte sagt att de är ofarliga. Man får vara försiktigt med sådana saker.
annaviktoria
14-07-2003, 10:05
CITAT (Hannele @ 10-07-2003, 11:53) Man kan göra ännu finare papper av älgskit. Jo, men för en Stock'holmare som jag är det lättare att odla växter än älgar :-) Hästskit funkar också bra. Växter luktar dock lite bättre...
Sploonge
12-02-2008, 21:16
Googlade lite.. Haha vaffan!!! Man kan köpa "Lyxfågelfrön" på hemsidor i sverige. Det står att det är för erfarna "fåglar" som vill ha starkare grejjer. www.Smartbar.nu www.Smoketower.se Korkat... men kul
Elisabeth G
14-02-2008, 15:34
CITAT (digitalkarin @ 04-05-2003, 20:08)  Ehum, om man helt plötsligt upptäcker att det står en cannabisplanta på ens tomt (förmodligen självsådd via fågelbajs, hampafrön), är man skyldig att ta bort den och förstöra den då? Den är ju olaglig att odla...?  Jepp! Låter du den stå kvar finns risken att du blir åtalad och dömd för ringa narkotikabrott. Synd - för de är himla snygga. Tillägg: Såg lite senare att det tydligen rör sig om industrihampa. Då är det inte straffbart pga att THC-halten - i regel - är så låg.
somingenannan
10-04-2008, 01:57
Den är olaglig i alla fall, det är bara vissa auktoriserade hampabönder som får odla industrihampa. Och de som får odla den måste göra det på ett speciellt område, om jag inte missminner mig. Apropå länkarna du postade högre upp så finns det betydligt bättre och seriösare folk som säljer cannabis-frön. Människor som verkligen går in för det. En sida är t.ex www.topskud.dk  Nästan så man skulle kalla dem för "lokala bönder". Med tanke på att många andra seedbanks ligger i länder mycket längre bort. En sak till som måste nämnas är att cannabis-frön inte är olagliga i Sverige, det är när växten kommit över jord det är ett brott. För de som inte kände till det då... Må väl min vänner.
Vi har märklig droglagstiftning i Sverige. Här räknas det som lika grovt narkotikabrott att sitta på ett par hekto cannabis som ett par hekto herion. Det är knappast skademässigt likvärdigt. Vi är ganska ensamma om den uppdelningen i Europa sägs det.
swetrot
10-04-2008, 18:15
CITAT (Kat @ 10-04-2008, 13:04)  Vi har märklig droglagstiftning i Sverige. Här räknas det som lika grovt narkotikabrott att sitta på ett par hekto cannabis som ett par hekto herion. Det är knappast skademässigt likvärdigt. Vi är ganska ensamma om den uppdelningen i Europa sägs det. Så är det inte alls! Rättspraxis ser ut så här: Du behöver ha över 2kg cannabis för att det skall bli grovt narkotikabrott, medans det "räcker" med 20-25gram heroin för att det skall räknas som grovt narkotikabrott. Det är i mina ögon en stor skillnad.
CITAT (swetrot @ 10-04-2008, 19:15)  Så är det inte alls! Rättspraxis ser ut så här: Du behöver ha över 2kg cannabis för att det skall bli grovt narkotikabrott, medans det "räcker" med 20-25gram heroin för att det skall räknas som grovt narkotikabrott. Det är i mina ögon en stor skillnad. Ja jag är bara glad om jag har fel. Tyvärr vill jag minnas att en person som fastnade i tullen med något halvkilo någon gång förra året, åtalades för grovt narkotikabrott/narkotikasmuggling. Kan det vara så att åtalspunkterna är lika, men att man i praktiken dömer enligt olika prejudikat?
swetrot
10-04-2008, 20:40
CITAT (Kat @ 10-04-2008, 21:07)  Ja jag är bara glad om jag har fel. Tyvärr vill jag minnas att en person som fastnade i tullen med något halvkilo någon gång förra året, åtalades för grovt narkotikabrott/narkotikasmuggling.
Kan det vara så att åtalspunkterna är lika, men att man i praktiken dömer enligt olika prejudikat? Jag tror att den personen bör ha åtaladats dels för narkotikabrott, dels för grov varusmuggling. Det är två olika brott. Men åtalsrubriceringen för narkotikabrott kan vara densamma, sedan bestäms straffsatsen och domen utifrån mängden enligt en prejudicerande lista. Det är på grund av detta med att smuggling är två brott som det blivit så vanligt med produktion av narkotika inom landets gränser, man tar inte risken att åka fast i tullen.
CITAT (swetrot @ 10-04-2008, 21:40)  Jag tror att den personen bör ha åtaladats dels för narkotikabrott, dels för grov varusmuggling. Det är två olika brott. Men åtalsrubriceringen för narkotikabrott kan vara densamma, sedan bestäms straffsatsen och domen utifrån mängden enligt en prejudicerande lista. Grovt narkotikabrott (+ antagligen smuggling) och tal om flera års fängelse var vad de sa i media. Men media har ju inte alltid korrekta uppgifter heller... (eller så utvecklade resonemang). Jag minns det bara för det kändes som så oproportionellt mycket.
Jag tycker inte att man ska följa regler till punkt och pricka. För egen del så bryr jag mig inte ett skvatt ifall människor som jag inte ens har träffat bestämmer att jag inte får odla vissa växter. Så länge jag anser att det inte finns ett offer så finns det heller inte ett brott. Jag har odlat jättefina hampor i mina föräldrars rabatt och har dessutom ett par frösådda Belladonnor som står utomhus och är inne på sitt andra år. Jag tycker det rent ut sagt är störtlöjligt att påstå att mitt odlande av hampa skulle på något vis skada samhället. Men sen är jag av den åsikten att jag anser att vissa lagar i Sverige missgynnar samhället. Men det är en annan diskussion. tjohej! /j PS. Om ni är intresserade av industriell odling av Hampa (Cannabis sativa) för t.ex. textilier, läkemedel, livsmedel, energigröda mm. så kan jag rekommendera sidan http://www.hampa.net DS.
somingenannan
11-04-2008, 16:39
CITAT (jjohan @ 11-04-2008, 11:26)  Jag tycker inte att man ska följa regler till punkt och pricka. För egen del så bryr jag mig inte ett skvatt ifall människor som jag inte ens har träffat bestämmer att jag inte får odla vissa växter. Så länge jag anser att det inte finns ett offer så finns det heller inte ett brott. Jag har odlat jättefina hampor i mina föräldrars rabatt och har dessutom ett par frösådda Belladonnor som står utomhus och är inne på sitt andra år. Jag tycker det rent ut sagt är störtlöjligt att påstå att mitt odlande av hampa skulle på något vis skada samhället. Men sen är jag av den åsikten att jag anser att vissa lagar i Sverige missgynnar samhället. Men det är en annan diskussion. tjohej! /j PS. Om ni är intresserade av industriell odling av Hampa (Cannabis sativa) för t.ex. textilier, läkemedel, livsmedel, energigröda mm. så kan jag rekommendera sidan http://www.hampa.net DS. Jag håller helt och fullt med dig. Hur någon/några ens understår sig att bestämma över någon annan människas liv är för mig helt obegripligt. Om det nu är så att jag vill odla och röka cannabis så är det MITT val. Alla har rätt till sina egna val, så länge det inte missgynnar någon annan! Vi är skapta av naturen, fan inte av regering eller riskdag. Hycklare. That's my opinion!  Med tanke på länktipset om industriell hampa. Så känner jag att jag också vill ge de som känner sig intresserade ett länktips, här: https://www.swecan.orgFred.
Solstorm
11-04-2008, 19:57
Ganska bekvämt för de styrande när folk röker på ordentligt. De brukar ju vara nöjda och må bra, inte komma med besvärliga krav på samällspolitika reformer eller höja sina röster så mycket.  Läste en insändare av en man för länge sedan. Han hade rökt hasch varje dag i trettio år och han var då inte beroende.
Frågan om samodling av hampa med hög tetrahydrocannabinol-halt skulle samodlas i fält med låg halt THC, det jag har hört om det är att det inte blir något knarkproduktion om de plantorna blir pollinerade, vilket jag fattade som att det är väldigt stor "risk" för det när de samplanteras.
CITAT (digitalkarin @ 07-05-2003, 16:58)   Här är en äkta Cannabisblomma. Visst är de vackra? http://www.flashback.info/index.phphär finns en del odlignsråd!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|