Full version: hoyasticklingar
Sidor: 1, 2, 3
sitascorner
CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 20:54)
CITAT (Linda_A @ 29-03-2006, 20:52)
CITAT (pejori @ 29-03-2006, 20:50)
ohmy.gif  ohmy.gif  ohmy.gif är du helt galen eller???? ohmy.gif  ohmy.gif
skära i blomman wacko.gif  wacko.gif  laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

haha, man får offra sig ibland. tongue.gif

Plus att det är kul att lära sig med. Sen att jag inte behöver slakta alla knopparna är en annan sak. laugh.gif laugh.gif

Prova att dela en blomma av tex 2 olika och använd lupp att kolla med och se vad ni kan upptäcka. Hoyablomman är lika komplicerad som Orchideer.

Inte knopparna ta utslagna blommor. Kolla in knoppar oxå.
Linda_A
CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 20:56)
CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 20:54)
CITAT (Linda_A @ 29-03-2006, 20:52)
CITAT (pejori @ 29-03-2006, 20:50)
ohmy.gif  :o  :o är du helt galen eller???? ohmy.gif  :o
skära i blomman wacko.gif  :wacko:  :lol:  :lol:  :lol:

haha, man får offra sig ibland. tongue.gif

Plus att det är kul att lära sig med. Sen att jag inte behöver slakta alla knopparna är en annan sak. laugh.gif laugh.gif

Prova att dela en blomma av tex 2 olika och använd lupp att kolla med och se vad ni kan upptäcka. Hoyablomman är lika komplicerad som Orchideer.

Inte knopparna ta utslagna blommor. Kolla in knoppar oxå.

Gick mest av farten, menade utslagna blommor självklart. Fast om man ska vara riktigt noga kanske det hade varit bra att kolla i olika stadium.

Ska ta och göra det sen när jag kommer tillbaka efter min resa.
morellen
vansinnigt spännande!
Men som du skriver, vi samlar inte på namn... Själv samlar jag på blad *s* Har börjat gå in för att köpa hoyor som jag gillar när de inte blommar så får ev. blommor bli en bonus..
Håller tummarna för att de pedruklar (svårt ord! blev det rätt nu?) jag hittat skall utvecklas och blomma så sambon slutar hävda att inga av mina kära hoyor blommar.

Förresten; Multifloran är envis... jag klippte ner den rätt elakt och den har redan hunnit fixa fram nya knoppar!
pejori
du låter bli mina knoppar ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif wub.gif
morellen
CITAT (pejori @ 29-03-2006, 21:16)

stackars Pejori, först är de ute efter att klippa ner dina växter och sedan vill de skära i blomknopparna. Det är ett hårt jobb att försvara sina älsklingar!
Härlig bild med akvariet förresten. Jag borde kanske göra nått liknande med mitt gamla som är spräckt i botten och repigt sedan sköldpaddan bott i det. För slitigt att renovera till fiskskick igen men hoyorna skulle kanske trivas där?
Tror och hoppas att det är tillväxt på cinemonifolian med - de trivs tydligen i "kuvös"
pejori
CITAT (morellen @ 29-03-2006, 21:22)
du låter bli mina knoppar  :o  :o  :o  :wub:

stackars Pejori, först är de ute efter att klippa ner dina växter och sedan vill de skära i blomknopparna. Det är ett hårt jobb att försvara sina älsklingar!
Härlig bild med akvariet förresten. Jag borde kanske göra nått liknande med mitt gamla som är spräckt i botten och repigt sedan sköldpaddan bott i det. För slitigt att renovera till fiskskick igen men hoyorna skulle kanske trivas där?
Tror och hoppas att det är tillväxt på cinemonifolian med - de trivs tydligen i "kuvös"

mina älskar att växa till sig i akvariet smile.gif smile.gif
där slänger jag även ner sådana som inte verkar trivas riktigt... wub.gif
efter ett tag, så rycker dom upp sig... smile.gif smile.gif
mitt är också trasigt, så istället för att slänga det så.... wub.gif
Linda_A

haha.. wink.gif Tro mig det som du ska oroa dig för är inte dina knoppar, jag snor hela plantor!! wub.gif wub.gif Och byter ut dem mot en potatis eller två. laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
Jag rotar nästan allt i vitmossa , men för att undvika att det torkar kör jag med en variant av vattenrotning + vitmossa.
Tar en glasburk (eller glöggglas eller vad som står till buds tongue.gif ) lägger i egenskördad vitmossa (se till att få bort skräp o barr ) fyller på med vatten, mer vatten än vitmossa nästan. Funkar på de flesta sticklingar ! Man får hålla lite koll bara o lukta emellanåt så det inte börjat ruttna! Det beror nog oftast på att jag rensat mossan för dåligt sleep.gif . Så med köpemossa borde risken att det ruttnar vara mindre!
*Grodan*
CITAT (morellen @ 29-03-2006, 21:16)
Själv samlar jag på blad *s* Har börjat gå in för att köpa hoyor som jag gillar när de inte blommar så får ev. blommor bli en bonus..
Håller tummarna för att de pedruklar (svårt ord! blev det rätt nu?) jag hittat skall utvecklas och blomma så sambon slutar hävda att inga av mina kära hoyor blommar.

Jag samlar också på sådana som har fina blad. Blommar gör de kanske om 100 år, eller aldrig, så då har man i alla fall de fina bladen att titta på medan man väntar. wub.gif

Just nu ångrar jag lite att jag slängde tre små akvarier när vi flyttade för ett år sedan. sad.gif Men men, det var innan hoyafebern slog till så det kunde man ju inte ana då. smile.gif
Nu har min snälla pappa byggt ett litet drivhus i plast till mig att ställa i fönstret så det ska jag prova med nu. Kanske till och med bellan vill rota sig där... tongue.gif laugh.gif
pejori
håller med där. smile.gif
samlar också på blad. wub.gif
stoora blad och vackra ådrade blad. wub.gif
färgade blad...blommorna är bara en bonus laugh.gif
pejori
CITAT (Linda_A @ 29-03-2006, 21:46)
du låter bli mina knoppar  :o  :o  :o  :wub:

haha.. wink.gif Tro mig det som du ska oroa dig för är inte dina knoppar, jag snor hela plantor!! wub.gif wub.gif Och byter ut dem mot en potatis eller två. laugh.gif laugh.gif

*mutter muttter* mad.gif mad.gif
nu har jag lindat in alla hoyor i taggtråd!!! wacko.gif
vilka bra klätterställningar det blev....nu kan du inte sno dom linda wacko.gif mad.gif smile.gif laugh.gif wub.gif
yenny
Blad är kul tycker jag wub.gif

Nu har jag ett gäng med sticklingar och inte ett blad är likt ett annat, det är kul!
Så just nu vill jag försöka hitt något som är med blandade färger.
(jag kan bara inte komma på vad det heter mad.gif vagieterad?? unsure.gif )

Fast samtidigt försöker jag hitta sådanna med blommor som inte doftar/eller doftar väldigt svagt. för annars kan jag inte ha kvar de sedan då de börjar blomma och det är ju inte så kul sad.gif
pejori
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 09:38)
Blad är kul tycker jag wub.gif

Nu har jag ett gäng med sticklingar och inte ett blad är likt ett annat, det är kul!
(jag kan bara inte komma på vad det heter mad.gif vagieterad?? unsure.gif )

Fast samtidigt försöker jag hitta sådanna med blommor som inte doftar/eller doftar väldigt svagt. för annars kan jag inte ha kvar de sedan då de börjar blomma och det är ju inte så kul sad.gif

har ett svagt minne om att det kommer en variegerad från mej wub.gif wub.gif
någon får en " compacta regalis" av mej wub.gif wub.gif
morellen
skulle ju kunna skicka av min varigerade carnossa men den kommer säkert att blomma hos dig bara för att djäklas...
yenny
CITAT (pejori @ 30-03-2006, 09:42)
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 09:38)
Blad är kul tycker jag  :wub:

(jag kan bara inte komma på vad det heter mad.gif  vagieterad??  :unsure:  )

Fast samtidigt försöker jag hitta sådanna med blommor som inte doftar/eller doftar väldigt svagt. för annars kan jag inte ha kvar de sedan då de börjar blomma och det är ju inte så kul  :(

har ett svagt minne om att det kommer en variegerad från mej wub.gif wub.gif
någon får en " compacta regalis" av mej wub.gif wub.gif

ååååå wub.gif wub.gif va spännande..... kom då posten någon gång nu då!!
yenny
CITAT (morellen @ 30-03-2006, 09:51)
skulle ju kunna skicka av min varigerade carnossa men den kommer säkert att blomma hos dig bara för att djäklas...

ja det vågar vi nog inte... det är att utmana ödet laugh.gif
morellen
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 09:55)
ååååå wub.gif wub.gif va spännande..... kom då posten någon gång nu då!!

he, he... inte bara min brevbärare som är hårdbevakad idag?
yenny
CITAT (morellen @ 30-03-2006, 10:05)
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 09:55)
ååååå   wub.gif  :wub: va  spännande..... kom då posten någon gång nu då!!

he, he... inte bara min brevbärare som är hårdbevakad idag?

nä... det är nog flera som är på spaning idag biggrin.gif
*Grodan*
Hi hi, min brevbärare får klara sig själv för jag är på jobbet. Fast jag skulle ju kunna skicka ut min man på spaning efter honom... laugh.gif

Yenny, jag har parasitica variegata men min har inte blommat så jag vet inte om/hur mycket den doftar. Kanske någon annan som vet?
karjo
Min brevbärare levererade paket till dörren idag! Vilken service! Och spännande för mig att öppna! Tack Pejori! smile.gif wub.gif
Blomstertanten
Min brevbärare har också skött sej i dag ! rolleyes.gif

Ett paket med min efterlängtade Guppyii ! smile.gif

Tack Pejori ! wub.gif Sååååååå otroligt fin ! wub.gif
pejori
he he...visst är det kul att öppna paket? laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
CITAT (pejori @ 30-03-2006, 14:16)
he he...visst är det kul att öppna paket? laugh.gif laugh.gif

Rena julafton !!! biggrin.gif laugh.gif

Nästa vecka hoppas jag på fler paket ! tongue.gif

Och om jag får adresser till alla så skickar jag iväg på måndag !
yenny
Tack Pejori!!!

Du är helt otrolig!! vilka fina sticklingar jag fått wub.gif wub.gif
(sticklingar föresten.. de är ju mer som stora träd biggrin.gif )

jag har nog kommit till himmlen wub.gif biggrin.gif
Linda_A
Inte alls avundsjuk på er!! laugh.gif

Jag ska bara därför köpa upp alla hoyor i sthlm!! laugh.gif laugh.gif (kommer bli dyrt men som tur jag hittat ett lite ställe som jag hoppas på. wink.gif)
Blomstertanten
CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:34)

Jag ska bara därför köpa upp alla hoyor i sthlm!! laugh.gif laugh.gif (kommer bli dyrt men som tur jag hittat ett lite ställe som jag hoppas på. wink.gif)

Ett litet ställe ???
unsure.gif

Aha, du ska ta ett banklån ! tongue.gif
Eller pantbanken kanske ! biggrin.gif laugh.gif
Linda_A
CITAT (Blomstertanten @ 30-03-2006, 13:41)

Jag ska bara därför köpa upp alla hoyor i sthlm!! laugh.gif  :lol: (kommer bli dyrt men som tur jag hittat ett lite ställe som jag hoppas på. wink.gif)

Ett litet ställe ???
unsure.gif

wink.gif Det blir ett litet ställe med få blommor efter jag är klar. biggrin.gif biggrin.gif

Eller så har jag vunnit på lotto. laugh.gif laugh.gif Man kan aldrig veta, eller så blir det ett bankrån. laugh.gif
pejori

Jag ska bara därför köpa upp alla hoyor i sthlm!! laugh.gif  :lol: (kommer bli dyrt men som tur jag hittat ett lite ställe som jag hoppas på. wink.gif)

Ett litet ställe ???
unsure.gif

tror hon stampar på fiskarna jag laugh.gif laugh.gif
yenny
hmm... nu blir jag fundersam... vad har du hittat för ställe i sthlm. unsure.gif
jag lyckas aldrig hitta de ställena... mutter mutter... laugh.gif

Du kan väl avslöja när du varit där om det är något kul biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 14:54)
hmm... nu blir jag fundersam... vad har du hittat för ställe i sthlm. unsure.gif

Hon törs antagligen inte avslöja det innan hon varit där ! sleep.gif

Linda är nog rädd att vi allihop åker dit före henne o rensar rent fullkomligt ! tongue.gif
yenny
CITAT (*Grodan* @ 30-03-2006, 10:19)
Yenny, jag har parasitica variegata men min har inte blommat så jag vet inte om/hur mycket den doftar. Kanske någon annan som vet?

Ååå wub.gif jag hitta en bild på den... den va fin... måste bara leta reda på om det står någonting om doft någonstans unsure.gif
pejori
den ska dofta kryddor.... en del säger stark...andra tycker det är lite doft wub.gif
Linda_A
Haha.. Är väl inte mitt fel att inte inte är uppmärksamma när ni tittar runt på Sv.hoyasällskapets sida. laugh.gif laugh.gif

Blomstertanten (eller var det blomsterlandet laugh.gif laugh.gif) nu avslöjade du mig ju. laugh.gif laugh.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 30-03-2006, 13:51)

Ett litet ställe ???
unsure.gif

haha, vågar man frågar vad jag skulle tjäna för pengarna på mosade fiskar? tongue.gif
yenny
CITAT (pejori @ 30-03-2006, 14:19)
den ska dofta kryddor.... en del säger stark...andra tycker det är lite doft wub.gif

då kanske man vågar chansa då... (fasiken va fast man blir i detta blink.gif laugh.gif )
Linda_A
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 13:54)

http://www.swedishhoyasociety.com/lanker-f.htm
yenny
CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:50)

fasiken va man kan vara blind ibland då blink.gif
Tack! wub.gif
Linda_A
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 14:57)

Tack! wub.gif

Så lite.wub.gif (om du inte går dit och rensar stället nu bara, då blir jag lessen. laugh.gif )
yenny
CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 15:04)
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 14:57)

Tack! wub.gif

Så lite.wub.gif (om du inte går dit och rensar stället nu bara, då blir jag lessen. laugh.gif )

ingen fara.. jag har fått så många nya nu så jag måste börja med att ta hand om dom wub.gif
Annelie32
Jag provade beställa från Paul Shirley Succulents men när jag skulle betala , satt jag här med mitt kreditkort coh så står det att dom skickar en räkning tillsammans med blommorna ??
hmm är det någon som har beställt därifrån ??
pejori
CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:33)

haha, vågar man frågar vad jag skulle tjäna för pengarna på mosade fiskar? tongue.gif

nä...inte mosade... laugh.gif laugh.gif
på en pantbank "stampar"(belånar) man på varorna laugh.gif laugh.gif
tänk på att jag är Göteborgare laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Linda_A
pejori: Du vet väl att vi sthlmare inte förstår er göteborgare. laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 16:25)
pejori: Du vet väl att vi sthlmare inte förstår er göteborgare. laugh.gif laugh.gif

BT...vi behöver en tolk här!!!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*Grodan*
"Stampa" förstod ju jag fast jag är skåning! laugh.gif wub.gif Det är ju ni stockholmare alltså...! laugh.gif wub.gif tongue.gif
*Grodan*
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 14:45)

då kanske man vågar chansa då... (fasiken va fast man blir i detta blink.gif laugh.gif )

Om du PM:ar mig din adress så kommer en parasitica variegata i början av nästa vecka.
Du kan ju alltid skicka tillbaka den till mig om den får för sig att blomma, och doftar! smile.gif smile.gif smile.gif laugh.gif
yenny
CITAT (*Grodan* @ 30-03-2006, 16:39)
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 14:45)

Om du PM:ar mig din adress så kommer en parasitica variegata i början av nästa vecka.
Du kan ju alltid skicka tillbaka den till mig om den får för sig att blomma, och doftar! smile.gif smile.gif smile.gif laugh.gif

adressen är på väg! wub.gif

Japp.. jag skickar tillbaka den om den börjar dofta biggrin.gif laugh.gif
Gertie
CITAT (Annelie32 @ 30-03-2006, 15:23)
Jag provade beställa från Paul Shirley Succulents men när jag skulle betala , satt jag här med mitt kreditkort coh så står det att dom skickar en räkning tillsammans med blommorna ??

Jag har beställt från Paul Shirley.
När sticklingarna var på väg hit, fick jag ett mail,
där han skrev hur mycket jag skulle betala.
Han gör så, för att man inte skall betala in för
sticklingar som han inte kan leverera.
tongue.gif
Linda_A
CITAT (*Grodan* @ 30-03-2006, 16:36)
"Stampa" förstod ju jag fast jag är skåning! laugh.gif wub.gif Det är ju ni stockholmare alltså...!  :lol:  :wub:  :P

Ja för skåningen är jag inte. laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

Plus ni är ju äldre..

*duckar lite lätt* laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 16:52)
Plus ni är ju äldre..

*duckar lite lätt* laugh.gif laugh.gif

VA!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
det var det värsta jag hörat asså laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Annelie32
CITAT (Gertie @ 30-03-2006, 16:50)
CITAT (Annelie32 @ 30-03-2006, 15:23)
Jag provade beställa från Paul Shirley Succulents  men när jag skulle betala , satt jag här med mitt kreditkort coh så står det att dom skickar en räkning tillsammans med blommorna ??

Jag har beställt från Paul Shirley.
När sticklingarna var på väg hit, fick jag ett mail,
där han skrev hur mycket jag skulle betala.
Han gör så, för att man inte skall betala in för
sticklingar som han inte kan leverera.
tongue.gif

Aha Tackar då förstår jag
är det bra hoyor han har ?
beställde för runt 500kr smile.gif)
är redan uppe i över 1500kr i år 2006 för blommor
verkra som detta blir ett dyrt år .. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon