|
sitascorner
29-03-2006, 20:56
CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 20:54) CITAT (Linda_A @ 29-03-2006, 20:52) CITAT (pejori @ 29-03-2006, 20:50) haha, man får offra sig ibland. Plus att det är kul att lära sig med. Sen att jag inte behöver slakta alla knopparna är en annan sak.  Prova att dela en blomma av tex 2 olika och använd lupp att kolla med och se vad ni kan upptäcka. Hoyablomman är lika komplicerad som Orchideer. Inte knopparna ta utslagna blommor. Kolla in knoppar oxå.
Linda_A
29-03-2006, 21:02
CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 20:56) CITAT (sitascorner @ 29-03-2006, 20:54) CITAT (Linda_A @ 29-03-2006, 20:52) CITAT (pejori @ 29-03-2006, 20:50)  :o :o är du helt galen eller????  :o skära i blomman  :wacko: :lol: :lol: :lol: haha, man får offra sig ibland. Plus att det är kul att lära sig med. Sen att jag inte behöver slakta alla knopparna är en annan sak.  Prova att dela en blomma av tex 2 olika och använd lupp att kolla med och se vad ni kan upptäcka. Hoyablomman är lika komplicerad som Orchideer. Inte knopparna ta utslagna blommor. Kolla in knoppar oxå. Gick mest av farten, menade utslagna blommor självklart. Fast om man ska vara riktigt noga kanske det hade varit bra att kolla i olika stadium. Ska ta och göra det sen när jag kommer tillbaka efter min resa.
morellen
29-03-2006, 21:16
vansinnigt spännande! Men som du skriver, vi samlar inte på namn... Själv samlar jag på blad *s* Har börjat gå in för att köpa hoyor som jag gillar när de inte blommar så får ev. blommor bli en bonus.. Håller tummarna för att de pedruklar (svårt ord! blev det rätt nu?) jag hittat skall utvecklas och blomma så sambon slutar hävda att inga av mina kära hoyor blommar.
Förresten; Multifloran är envis... jag klippte ner den rätt elakt och den har redan hunnit fixa fram nya knoppar!
du låter bli mina knoppar
morellen
29-03-2006, 21:22
CITAT (pejori @ 29-03-2006, 21:16) du låter bli mina knoppar  stackars Pejori, först är de ute efter att klippa ner dina växter och sedan vill de skära i blomknopparna. Det är ett hårt jobb att försvara sina älsklingar! Härlig bild med akvariet förresten. Jag borde kanske göra nått liknande med mitt gamla som är spräckt i botten och repigt sedan sköldpaddan bott i det. För slitigt att renovera till fiskskick igen men hoyorna skulle kanske trivas där? Tror och hoppas att det är tillväxt på cinemonifolian med - de trivs tydligen i "kuvös"
CITAT (morellen @ 29-03-2006, 21:22) CITAT (pejori @ 29-03-2006, 21:16) du låter bli mina knoppar :o :o :o :wub: stackars Pejori, först är de ute efter att klippa ner dina växter och sedan vill de skära i blomknopparna. Det är ett hårt jobb att försvara sina älsklingar! Härlig bild med akvariet förresten. Jag borde kanske göra nått liknande med mitt gamla som är spräckt i botten och repigt sedan sköldpaddan bott i det. För slitigt att renovera till fiskskick igen men hoyorna skulle kanske trivas där? Tror och hoppas att det är tillväxt på cinemonifolian med - de trivs tydligen i "kuvös" mina älskar att växa till sig i akvariet där slänger jag även ner sådana som inte verkar trivas riktigt... efter ett tag, så rycker dom upp sig... mitt är också trasigt, så istället för att slänga det så....
Linda_A
29-03-2006, 21:46
Blomstertanten
30-03-2006, 05:22
Jag rotar nästan allt i vitmossa , men för att undvika att det torkar kör jag med en variant av vattenrotning + vitmossa. Tar en glasburk (eller glöggglas eller vad som står till buds  ) lägger i egenskördad vitmossa (se till att få bort skräp o barr ) fyller på med vatten, mer vatten än vitmossa nästan. Funkar på de flesta sticklingar ! Man får hålla lite koll bara o lukta emellanåt så det inte börjat ruttna! Det beror nog oftast på att jag rensat mossan för dåligt  . Så med köpemossa borde risken att det ruttnar vara mindre!
*Grodan*
30-03-2006, 08:40
CITAT (morellen @ 29-03-2006, 21:16) Själv samlar jag på blad *s* Har börjat gå in för att köpa hoyor som jag gillar när de inte blommar så får ev. blommor bli en bonus.. Håller tummarna för att de pedruklar (svårt ord! blev det rätt nu?) jag hittat skall utvecklas och blomma så sambon slutar hävda att inga av mina kära hoyor blommar. Jag samlar också på sådana som har fina blad. Blommar gör de kanske om 100 år, eller aldrig, så då har man i alla fall de fina bladen att titta på medan man väntar. Just nu ångrar jag lite att jag slängde tre små akvarier när vi flyttade för ett år sedan.  Men men, det var innan hoyafebern slog till så det kunde man ju inte ana då. Nu har min snälla pappa byggt ett litet drivhus i plast till mig att ställa i fönstret så det ska jag prova med nu. Kanske till och med bellan vill rota sig där...
håller med där. samlar också på blad. stoora blad och vackra ådrade blad. färgade blad...blommorna är bara en bonus
Blad är kul tycker jag Nu har jag ett gäng med sticklingar och inte ett blad är likt ett annat, det är kul! Så just nu vill jag försöka hitt något som är med blandade färger. (jag kan bara inte komma på vad det heter  vagieterad??  ) Fast samtidigt försöker jag hitta sådanna med blommor som inte doftar/eller doftar väldigt svagt. för annars kan jag inte ha kvar de sedan då de börjar blomma och det är ju inte så kul
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 09:38) Blad är kul tycker jag Nu har jag ett gäng med sticklingar och inte ett blad är likt ett annat, det är kul! Så just nu vill jag försöka hitt något som är med blandade färger. (jag kan bara inte komma på vad det heter  vagieterad??  ) Fast samtidigt försöker jag hitta sådanna med blommor som inte doftar/eller doftar väldigt svagt. för annars kan jag inte ha kvar de sedan då de börjar blomma och det är ju inte så kul  har ett svagt minne om att det kommer en variegerad från mej någon får en " compacta regalis" av mej
morellen
30-03-2006, 09:51
skulle ju kunna skicka av min varigerade carnossa men den kommer säkert att blomma hos dig bara för att djäklas...
CITAT (pejori @ 30-03-2006, 09:42) CITAT (yenny @ 30-03-2006, 09:38) Blad är kul tycker jag :wub: Nu har jag ett gäng med sticklingar och inte ett blad är likt ett annat, det är kul! Så just nu vill jag försöka hitt något som är med blandade färger. (jag kan bara inte komma på vad det heter  vagieterad?? :unsure: ) Fast samtidigt försöker jag hitta sådanna med blommor som inte doftar/eller doftar väldigt svagt. för annars kan jag inte ha kvar de sedan då de börjar blomma och det är ju inte så kul :( har ett svagt minne om att det kommer en variegerad från mej någon får en " compacta regalis" av mej  ååååå  va spännande..... kom då posten någon gång nu då!!
CITAT (morellen @ 30-03-2006, 09:51) skulle ju kunna skicka av min varigerade carnossa men den kommer säkert att blomma hos dig bara för att djäklas... ja det vågar vi nog inte... det är att utmana ödet
morellen
30-03-2006, 10:05
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 09:55) ååååå  va spännande..... kom då posten någon gång nu då!! he, he... inte bara min brevbärare som är hårdbevakad idag?
CITAT (morellen @ 30-03-2006, 10:05) CITAT (yenny @ 30-03-2006, 09:55) ååååå  :wub: va spännande..... kom då posten någon gång nu då!! he, he... inte bara min brevbärare som är hårdbevakad idag? nä... det är nog flera som är på spaning idag
*Grodan*
30-03-2006, 10:19
Hi hi, min brevbärare får klara sig själv för jag är på jobbet. Fast jag skulle ju kunna skicka ut min man på spaning efter honom...  Yenny, jag har parasitica variegata men min har inte blommat så jag vet inte om/hur mycket den doftar. Kanske någon annan som vet?
Min brevbärare levererade paket till dörren idag! Vilken service! Och spännande för mig att öppna! Tack Pejori!
Blomstertanten
30-03-2006, 13:15
Min brevbärare har också skött sej i dag ! Ett paket med min efterlängtade Guppyii ! Tack Pejori !  Sååååååå otroligt fin !
he he...visst är det kul att öppna paket?
Blomstertanten
30-03-2006, 13:18
CITAT (pejori @ 30-03-2006, 14:16) he he...visst är det kul att öppna paket?  Rena julafton !!! Nästa vecka hoppas jag på fler paket ! Och om jag får adresser till alla så skickar jag iväg på måndag !
Tack Pejori!!! Du är helt otrolig!! vilka fina sticklingar jag fått (sticklingar föresten.. de är ju mer som stora träd  ) jag har nog kommit till himmlen
Linda_A
30-03-2006, 13:34
Inte alls avundsjuk på er!! Jag ska bara därför köpa upp alla hoyor i sthlm!!  (kommer bli dyrt men som tur jag hittat ett lite ställe som jag hoppas på.  )
Blomstertanten
30-03-2006, 13:41
CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:34) Inte alls avundsjuk på er!! Jag ska bara därför köpa upp alla hoyor i sthlm!!  (kommer bli dyrt men som tur jag hittat ett lite ställe som jag hoppas på.  ) Ett litet ställe ??? Aha, du ska ta ett banklån ! Eller pantbanken kanske !
Linda_A
30-03-2006, 13:48
CITAT (Blomstertanten @ 30-03-2006, 13:41) CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:34) Inte alls avundsjuk på er!! Jag ska bara därför köpa upp alla hoyor i sthlm!!  :lol: (kommer bli dyrt men som tur jag hittat ett lite ställe som jag hoppas på.  ) Ett litet ställe ??? Aha, du ska ta ett banklån ! Eller pantbanken kanske !   Det blir ett litet ställe med få blommor efter jag är klar. Eller så har jag vunnit på lotto.  Man kan aldrig veta, eller så blir det ett bankrån.
CITAT (Blomstertanten @ 30-03-2006, 13:41) CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:34) Inte alls avundsjuk på er!! Jag ska bara därför köpa upp alla hoyor i sthlm!!  :lol: (kommer bli dyrt men som tur jag hittat ett lite ställe som jag hoppas på.  ) Ett litet ställe ??? Aha, du ska ta ett banklån ! Eller pantbanken kanske !  tror hon stampar på fiskarna jag
hmm... nu blir jag fundersam... vad har du hittat för ställe i sthlm. jag lyckas aldrig hitta de ställena... mutter mutter...  Du kan väl avslöja när du varit där om det är något kul
Blomstertanten
30-03-2006, 14:02
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 14:54) hmm... nu blir jag fundersam... vad har du hittat för ställe i sthlm. jag lyckas aldrig hitta de ställena... mutter mutter...  Du kan väl avslöja när du varit där om det är något kul  Hon törs antagligen inte avslöja det innan hon varit där ! Linda är nog rädd att vi allihop åker dit före henne o rensar rent fullkomligt !
CITAT (*Grodan* @ 30-03-2006, 10:19) Yenny, jag har parasitica variegata men min har inte blommat så jag vet inte om/hur mycket den doftar. Kanske någon annan som vet? Ååå  jag hitta en bild på den... den va fin... måste bara leta reda på om det står någonting om doft någonstans
den ska dofta kryddor.... en del säger stark...andra tycker det är lite doft
Linda_A
30-03-2006, 14:32
Linda_A
30-03-2006, 14:33
CITAT (pejori @ 30-03-2006, 13:51) CITAT (Blomstertanten @ 30-03-2006, 13:41) CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:34) Inte alls avundsjuk på er!! Jag ska bara därför köpa upp alla hoyor i sthlm!!  :lol: (kommer bli dyrt men som tur jag hittat ett lite ställe som jag hoppas på.  ) Ett litet ställe ??? Aha, du ska ta ett banklån ! Eller pantbanken kanske !  tror hon stampar på fiskarna jag  haha, vågar man frågar vad jag skulle tjäna för pengarna på mosade fiskar?
CITAT (pejori @ 30-03-2006, 14:19) den ska dofta kryddor.... en del säger stark...andra tycker det är lite doft  då kanske man vågar chansa då... (fasiken va fast man blir i detta  )
Linda_A
30-03-2006, 14:50
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 13:54) hmm... nu blir jag fundersam... vad har du hittat för ställe i sthlm. jag lyckas aldrig hitta de ställena... mutter mutter...  Du kan väl avslöja när du varit där om det är något kul  http://www.swedishhoyasociety.com/lanker-f.htm
CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:50) CITAT (yenny @ 30-03-2006, 13:54) hmm... nu blir jag fundersam... vad har du hittat för ställe i sthlm. jag lyckas aldrig hitta de ställena... mutter mutter...  Du kan väl avslöja när du varit där om det är något kul  http://www.swedishhoyasociety.com/lanker-f.htm fasiken va man kan vara blind ibland då Tack!
Linda_A
30-03-2006, 15:04
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 14:57) CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:50) CITAT (yenny @ 30-03-2006, 13:54) hmm... nu blir jag fundersam... vad har du hittat för ställe i sthlm. jag lyckas aldrig hitta de ställena... mutter mutter...  Du kan väl avslöja när du varit där om det är något kul  http://www.swedishhoyasociety.com/lanker-f.htmfasiken va man kan vara blind ibland då Tack!  Så lite.  (om du inte går dit och rensar stället nu bara, då blir jag lessen.  )
CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 15:04) CITAT (yenny @ 30-03-2006, 14:57) CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:50) CITAT (yenny @ 30-03-2006, 13:54) hmm... nu blir jag fundersam... vad har du hittat för ställe i sthlm. jag lyckas aldrig hitta de ställena... mutter mutter...  Du kan väl avslöja när du varit där om det är något kul  http://www.swedishhoyasociety.com/lanker-f.htmfasiken va man kan vara blind ibland då Tack!  Så lite.  (om du inte går dit och rensar stället nu bara, då blir jag lessen.  ) ingen fara.. jag har fått så många nya nu så jag måste börja med att ta hand om dom
Annelie32
30-03-2006, 15:23
Jag provade beställa från Paul Shirley Succulents men när jag skulle betala , satt jag här med mitt kreditkort coh så står det att dom skickar en räkning tillsammans med blommorna ?? hmm är det någon som har beställt därifrån ??
CITAT (Linda_A @ 30-03-2006, 14:33) Eller pantbanken kanske !  tror hon stampar på fiskarna jag  haha, vågar man frågar vad jag skulle tjäna för pengarna på mosade fiskar?  nä...inte mosade... på en pantbank "stampar"(belånar) man på varorna tänk på att jag är Göteborgare
Linda_A
30-03-2006, 16:25
pejori: Du vet väl att vi sthlmare inte förstår er göteborgare.
*Grodan*
30-03-2006, 16:36
*Grodan*
30-03-2006, 16:39
CITAT (yenny @ 30-03-2006, 14:45) CITAT (pejori @ 30-03-2006, 14:19) den ska dofta kryddor.... en del säger stark...andra tycker det är lite doft  då kanske man vågar chansa då... (fasiken va fast man blir i detta  ) Om du PM:ar mig din adress så kommer en parasitica variegata i början av nästa vecka. Du kan ju alltid skicka tillbaka den till mig om den får för sig att blomma, och doftar!
CITAT (*Grodan* @ 30-03-2006, 16:39) CITAT (yenny @ 30-03-2006, 14:45) CITAT (pejori @ 30-03-2006, 14:19) den ska dofta kryddor.... en del säger stark...andra tycker det är lite doft  då kanske man vågar chansa då... (fasiken va fast man blir i detta  ) Om du PM:ar mig din adress så kommer en parasitica variegata i början av nästa vecka. Du kan ju alltid skicka tillbaka den till mig om den får för sig att blomma, och doftar!  adressen är på väg!  Japp.. jag skickar tillbaka den om den börjar dofta
CITAT (Annelie32 @ 30-03-2006, 15:23) Jag provade beställa från Paul Shirley Succulents men när jag skulle betala , satt jag här med mitt kreditkort coh så står det att dom skickar en räkning tillsammans med blommorna ?? hmm är det någon som har beställt därifrån ?? Jag har beställt från Paul Shirley. När sticklingarna var på väg hit, fick jag ett mail, där han skrev hur mycket jag skulle betala. Han gör så, för att man inte skall betala in för sticklingar som han inte kan leverera.
Linda_A
30-03-2006, 16:52
CITAT (*Grodan* @ 30-03-2006, 16:36) "Stampa" förstod ju jag fast jag är skåning!  Det är ju ni stockholmare alltså...! :lol: :wub: :P Ja för skåningen är jag inte.  Plus ni är ju äldre.. *duckar lite lätt*
Annelie32
30-03-2006, 18:55
CITAT (Gertie @ 30-03-2006, 16:50) CITAT (Annelie32 @ 30-03-2006, 15:23) Jag provade beställa från Paul Shirley Succulents men när jag skulle betala , satt jag här med mitt kreditkort coh så står det att dom skickar en räkning tillsammans med blommorna ?? hmm är det någon som har beställt därifrån ?? Jag har beställt från Paul Shirley. När sticklingarna var på väg hit, fick jag ett mail, där han skrev hur mycket jag skulle betala. Han gör så, för att man inte skall betala in för sticklingar som han inte kan leverera.  Aha Tackar då förstår jag är det bra hoyor han har ? beställde för runt 500kr  ) är redan uppe i över 1500kr i år 2006 för blommor verkra som detta blir ett dyrt år ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|