|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 18-01-2009, 11:36)  Lite ot kanske, men vad 17 är en karlsbergare? Bild? En sån här  Annars kan jag tillägga att jag har 7st Phallaneopsis, 5 Dendrobium, 2 gullrankor, 1 murgröna, 1 Sanseveria, 2 Phapiopedelium i mina köksfönster. INGA hoyor i hela huset!
anne-li i olofstorp
18-01-2009, 19:44
Tack MariaS! Som jag har letat i mina böcker, men jag har endast gamla böcker och där fanns den inte med! Apropå köksfönster så har jag 5 st paulior och en streptokarpus (men det är ett ganska litet fönster med smaaaal bräda...)
Jag har inga gardinstänger heller i köksfönstrena. VArför ska man ha det, när man kan dekorera fönstret med växter...
Återkommer strax med bilder
Här är mina köksfönster med belysning och allt. [attachment=29704:Bild013.jpg][attachment=29705:Bild015.jpg]
sqrulan
18-01-2009, 21:20
Nu blev jag nyfiken på vad du har för ställningar tvärs över fönstren, fäster du krukorna på dom, hur?
 Det är IKEA:s stänger för verktygsupphängning. Blomkorgarna är IKEA:s bestickkorgar i plast, som jag tätat hålen på i botten (5:-/st) Resten är ren fantasi...
CITAT (evaisa @ 18-01-2009, 22:34)  fgtr
Maria, jag gjorde massor av försök att ladda upp en bild. ftr var bara för att ha några bostäver medan jag pysslade. Sedan lyckades jag skicka iväg enbart testbokstäverna.
undrar om jag lyckas ladda upp nu?
Nä, jag har gjort massor med försök med bilder som är lagom små. Men det går inte.
skogstroll
19-01-2009, 12:34
Just nu har jag två cyklamenklumpar med några blommor kvar, de åker väl ut i vår och får leva ute i friheten. Sen har jag en phalaenopsis som blommat oavbrutet sen i somras och ända till och med jul! En dendrobium nobile har jag också med EN blomma  Den har blommat i somras och höstas - sen somnade den in men nu kom en liten ensam blomma... Sen har jag ett glas med lite murgröneskott i som jag tänkte skulle gro... Idag har jag vart på Weibulls och 'hittat' en kaffeplanta - den var så fin så jag kunde inte låta bli  så det är nog trångt snart.... Köpte frön också till kronärtskocka och grönkål, jag tycker de där mörkare violetta tonerna är så fina så det fick bli så. Såjord och hampafrön till pippifåglarna blev det också  Tyvärr hade de inga chilifröer från Örtagården... det var det jag skulle ha egentligen...
CITAT (skogstroll @ 19-01-2009, 12:34)  Just nu har jag två cyklamenklumpar med några blommor kvar, de åker väl ut i vår och får leva ute i friheten. Sen har jag en phalaenopsis som blommat oavbrutet sen i somras och ända till och med jul! En dendrobium nobile har jag också med EN blomma  Den har blommat i somras och höstas - sen somnade den in men nu kom en liten ensam blomma... Sen har jag ett glas med lite murgröneskott i som jag tänkte skulle gro... Idag har jag vart på Weibulls och 'hittat' en kaffeplanta - den var så fin så jag kunde inte låta bli  så det är nog trångt snart.... Köpte frön också till kronärtskocka och grönkål, jag tycker de där mörkare violetta tonerna är så fina så det fick bli så. Såjord och hampafrön till pippifåglarna blev det också  Tyvärr hade de inga chilifröer från Örtagården... det var det jag skulle ha egentligen...  Dyyyyyra chilifrön... Känner tyvärr allt för väl igen fenomenet...
skogstroll
19-01-2009, 14:26
joo fast ja ska inte så såå mycket  brukar ursäkta mig att jag har ju en ganska billig hobby ändå jämfört med t.ex. samla juveler eller så hehe. Sen älskar jag chili och gärna ovanlig sådan så det gör mig inget
Billig hobby? Tja, har just köpt några nya innerkrukor o en ny ytterdito. Inte så farligt. Värre är ju att den är så utrymmeskrävande. Jag har inte plats för en enda lampa i mina fönster. Det är tätt, tätt och ännu tätare med krukor...... Det är så att man kan få mardrömmar. - hur skall det gå när mina plantor lämnat det juvenila stadiet? Och blivit mycket stora matura plantor? Jo men billigt är det ju i alla fall!!!!!!
Köksfönstret är mitt mest överbelamrade fönster. Där finns: Rör-mig-ej Palettblad Lyktranka Parasollpilea Rosenstänk Viol (övervintrande, ska ut på balkongen sedan) Rexbegonia Phalaenopsis Apsvans Jakaranda Svanssparris Hängsparris Hyacint Amaryllis Kristi törnekrona
Hej
Jag har bland annat en blommande Brudorchidé i mott köksfönster. Har visat bild på den förut i någon tråd, men den tål nog att visas igen.
Hälsn Tepa
Malva15
02-03-2009, 23:35
Jag har allt för många växter i mitt köksfönster: Olika sorters orkidéer, kardemumma, streptocarpus, två chiritor, tre arabisk jasmin, fem hibiskusar.
I mitt köksfönster bor 3 hibiskusar, 1 hjärtan på tråd och 1 Nolina recurvata ( kommer inte i håg vad den heter på svenska just nu)
Ciczi
DragonLady
03-03-2009, 11:21
Min amaryllis blommar nu... sist den blommade var förra sommaren
CITAT (DragonLady @ 03-03-2009, 11:21)  Min amaryllis blommar nu... sist den blommade var förra sommaren  Bättre sent än aldrig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|