Full version: Potatistråden 2006
Sidor: 1, 2
Tatta
När jag gick på Lantmanna (granngården.. eller vad det nu heter söderut..odal typ) å kolla på soretrna funderade jag ett tag på om man skule tagit ett par småpåsar med lite andra sorter. Typ blå kongo å sånna också. Bara för skojs skull. Nu var det inet så.. nästa år kanske smile.gif
Kände mig som att alla såg på mig när jag gick med min potatislåda att "där går värsta nybörjaren" biggrin.gif

Nåja.. alla har varit nybörjare nån gång smile.gif
Pirum
Ja, tänk såhär, ju färre poatisar du odlat i dina dar, desto fler potatisar har du kvar att prova i framtiden tongue.gif För en potatisjunkie som mig själv gäller väl snart bara att börja importera potatis smile.gif Nja, inte riktigt, finns mycket trevligt kvar att prova smile.gif

Har nu planterat ut mina Early Rose-groddar i en pallkrage.

Såhär såg grodden ut efter bara 2 veckor i kruka :

Här har jag grävt ner groddarna i pallkrage, efterhand som de växer kupar jag upp med mer jord :

(inbillar mig att groddar är aningen mer frostkänsliga då de inte har en potatis att ta kraft ur, så duken är en extra säkerhet innan de rotat sig rejält)

Har sedan tidigare en pallkrage där jag satt potatisar, de ser ut som följer :

De har växt lite olika. Swift är som väntad tidigast, Marine är en aning senare än jag hoppats. Fast i hinkarna i växthuset är den snabbare än både Blå Kongo och Mandel iaf. Mandel är som synes här rätt illa åtgången. Kanske frös den. Vet ej. Men den kommer nog så småningom.

Man kan notera att potatisplantan inte bara har olika blommor, i mängd och utseende, även bladen ser annorlunda hut från sort till sort. Här är några exempel från ovanstående pallkrage :

Josephine

Marine

2st Swift

Cherie. Aaningen frostskadad.

Blå Kongo

Mandelpotatis i växthus. Alldeles till vänster står en Early Rose tror jag, men vågar inte svära på det.

Avslutade fotosessionen med att täcka över modellerna med lite mer jord.

Ändring : förminskade bilderna något, folk utan bredband har problem nog ändå med internet
Pirum
Fick just en sändning sättpotatis:

Sparrispotatis (den "äkta svenska", inte Asparges)
Lang Svenske (norsk)
Lange Röde (dansk)
Tromöypotet (norsk)
Röda krokar (norrländsk)

Någon som ätit någon av ovanstående, eller rentav provat att odla dem? Åsikter?
Svante, zon 1
CITAT (Pirum @ 31-05-2006, 11:28)
Fick just en sändning sättpotatis:

Var fick du tag på dessa?
Pirum
Jag beställde från Nordiska Genbanken i slutet av mars tror jag. Vill minnas ha sett att sista beställningsdatum är 1 april. Leveranstiden var iaf lång smile.gif

Finns mer information på http://www.nordgen.org/ngb/

Man får, om jag fattat saken rätt, max 5 sorter och man får ca 5 exemplar av varje sort. Man får betala för porto, brukar hamna runt hundralappen sammanlagt, stora potatissorter väger mer osv, sparrispotatis mindre.
Svante, zon 1
CITAT (Pirum @ 31-05-2006, 15:07)
Jag beställde från Nordiska Genbanken...

Intressant. Jag skall kanske prova det nästa år. Fem potatisar är ju inte så mycket men man får väl ha det som ett tvåårsprojekt där man odlar upp sättpotatisar första året och odlar för att äta andra året.

Berätta gärna vad du tyckte om sorterna när du skördat i höst.
Pirum
På en knapp vecka har detta :

Blivit såhär :

(4 juni, se bild några inlägg ovan för sorterna inskrivna)

smile.gif Känns verkligen skönt när potatisen sätter fart.

Trodde för nån vecka sedan att det myckna och kalla regnandet skulle sätta hinder för frilandspotatisen (vi har lerig jord på en åker), men nu verkar det ha tagit sig även där.

Early Rose-potatisen vi satt i hinkar står i begrepp att blomma. Ska snart dokumentera det. Ska försöka ta kort på alla potatissorter som blommar i år, vi har ca 15-20 sorter. Ska även ta kort på alla potatisar när vi skördat. Ursäkta om jag spammar tråden med många bilder då, men det kan vara bra att ha arkiverat.

Här är en av potatisgroddarna från Early rose som jag planterat i pallkrage:

Växer fint, den är aningen uppkupad här dessutom. 3 veckor sedan grodden sattes i kruka tror jag.
Svante, zon 1
Jag har inga bilder, men hos oss har Early Puritan stora blomknoppar redan. Minerva har inga knoppar alls men den kanske inte blommar så mycket. På lördag kommer jag inte att kunna hålla mig utan börjar gräva lite försiktigt.
Alexander-VG-zon3
vill visa mitt misslyckade potatis

wub.gif

ska sätta fler nya nu så man får nåt
Pirum
CITAT (Pirum @ 08-06-2006, 15:10)
Trodde för nån vecka sedan att det myckna och kalla regnandet skulle sätta hinder för frilandspotatisen (vi har lerig jord på en åker), men nu verkar det ha tagit sig även där.

Jo, dåligt blev det tyvärr. Eländigt regnande i evigheter följt av snabb upptorkning och solsken & torka gjorde vår ena åker till först lerpöl och sedan lerpöl täckt av "cement". Ca 2/3 av stackarna orkade inte upp ur jorden. Huvaligen. Där strök 200 potäter med. Nåja, vår "viktigaste" åker med mer sandjord har gått rätt bra iaf.

Här är en blommande Blå Kongo, placerad i hink, frilandspotatisen blommar ej än (men snart).

Betty
Så här fint tittar de upp nu, de små liven i pallkragen. Jag satte dem den 8:e juni. smile.gif
Pirum
Fint, de ser ut att vara i det läget då de växer så att man kan se skillnad från skymning till gryning smile.gif

Jag vittjade några hinkar idag för midsommarpotatis, tre sorter blev det. Cherie, Swift och Early Rose. Rosarna var godare än Cherie, fast, de senare var också klart godkända. Swift sparas till imorgon.

Alla tre sorterna gav ca 600g per satt potatis, vilket är ok med tanke på hur tidigt de togs upp. (Tillägg : det ligger inte 600g på tallrikarna, jag valde bara ut några att fota:) )

Early Rose. Amerikansk sort, från typ 1861. Bilden är inte riktigt representativ för sorten då den svaga rosatonen inte syns, skalet är kanske för tunt än. Menmen. God var den iaf smile.gif

Cherie, nyss upptagen. Fransk modern sort, sägs vara bra för sallader. Smakade rätt blekt, fast gott. Tror den tar sig bara den får växa lite mer, hade inte blommat innan vi rövade den från hinken den bodde i. Tappade ganska mycket färg på skalet då den kokades. Men ändå klart rosafärgad efter kokning.

Swift, en av de tidigaste sorterna av alla. Smakade inte på den idag, får bli imorgon. Den har rätt mild smak antar jag.
Whiskuchi
Igår tog jag upp två hinkar Timate (egengrodd, från affären). Många relativt stora knölar, skalet släppte redan under kokningen på en del knölar. Ngt tam i smaken. Hann inte blomma före skörden.

Idag blev det en hink Asterix (även den egengrodd från affär), en liiiiten aning skorv på några, många småknölar och ett fåtal större. Hann blomma nästan två veckor innan skörd. Fantastisk rosa färg rolleyes.gif
Lady Hamilton
I går tog jag upp ca 2kg potatis smile.gif Bra utdelning på 6 sätt potatisar (Bellona) tycker jag. Dessa "spisades" till midsommar lunchen
Pirum
Skördade en hinkboende potatis vid namn ´Marine' idag. Mer beskrivning finns på första sidan i denna tråd, men jag kan ju säga att jag är nöjd med smaken.
Klart bra.
Däremot var inte skörden så stor, ca 650g varav en hel del småpotatis. Fast jag har inte skött vattning minutiöst direkt. Medelskörd kanske man kan säga, men jag tror inte att Marine kommer att bli stor inom kommersiell potatishandel, annat än som delikatesspotatis. Till vilket den lämpar sig ypperligt, liksom syskonet Amandine exv.

Marine

Amandine blommar fint lila-skärt-vitt.

Josephine blommar.
Gillan
Förstår om frågan låter dum, men jag har aldrig odlat
i pallkragar förut överhuvud taget. Odlat, det har jag gjort i
" lannet ". Men till saken.........

Är det med potatis som med så mycket annat, att bara
blasten växer om det får för mycket näring ( vilket jag inte
tror att de fått )?

Men jag satte potatisen den 12:e juni och den blommar när
som helst ohmy.gif . Och visst är jag optimist, men inte ens jag tror
att det kan finnas potatis där under wub.gif

Vad tror ni wink.gif
Pirum
Potatisarna på tallrikarna ovan är skördade från hinkar, planterade i "kogödsel" från Bauhaus. Att jämföra med pallkragar antar jag. Vi har även potatis i pallkragarna, men har inte tagit upp någon där.

Visst kan potatisblasten förväxa sig, övergödning och brist på ljus och ingen kupning är ett bra recept på det, men jag tror nog du ska få potatis om du inte har dränkt den i Blå Korn eller nåt smile.gif

Men en knapp månad, det är inte mycket i en potatis liv, även om den blommar när som helst så skulle jag låta den stå minst två veckor till, eller ännu längre ifall den håller sig vid god vigör (inte gulnar och säckar ihop).

Ett tips kan vara att, om ett tag, försiktigt (med händerna) gräva sig ner en bit från plantan och se om där bildats knölar, och vilken storlek de har.

Jag har inte så stor erfarenhet av pallkragar, men vilka temperaturer kan uppnås i dem egentligen? Potatis vill väl helst inte ha över 25C i jorden. Sätter man en hink potatis i växthuset nu exv så blir det nog bara blast.
Gillan
CITAT (Pirum @ 07-07-2006, 10:53)
Potatisarna på tallrikarna ovan är skördade från hinkar, planterade i "kogödsel" från Bauhaus. Att jämföra med pallkragar antar jag. Vi har även potatis i pallkragarna, men har inte tagit upp någon där.

Visst kan potatisblasten förväxa sig, övergödning och brist på ljus och ingen kupning är ett bra recept på det, men jag tror nog du ska få potatis om du inte har dränkt den i Blå Korn eller nåt smile.gif

Men en knapp månad, det är inte mycket i en potatis liv, även om den blommar när som helst så skulle jag låta den stå minst två veckor till, eller ännu längre ifall den håller sig vid god vigör (inte gulnar och säckar ihop).

Ett tips kan vara att, om ett tag, försiktigt (med händerna) gräva sig ner en bit från plantan och se om där bildats knölar, och vilken storlek de har.

Jag har inte så stor erfarenhet av pallkragar, men vilka temperaturer kan uppnås i dem egentligen? Potatis vill väl helst inte ha över 25C i jorden. Sätter man en hink potatis i växthuset nu exv så blir det nog bara blast.

Tack för svar smile.gif , Det var väl ungefär vad jag väntade mig wub.gif

Jag väntar väl några veckor, och så tar jag näven smile.gif smile.gif
Pirum
Idag var det dags för danska sorten Jutlandia, samt den norska sorten Rutt (tror jag)

Vet inte om Jutlandia blommat än...tror inte det, men, den kanske inte får blommor alltid. Blommar vitt annars. Här är hur som helst några bilder på potatisarna. Sorten är att jämföra med sorten Sava, som brukar säljas ganska ofta i svenska butiker (som höst-vinterpotatis).

Jutlandia

Sen var det den norska sorten Rutt, en tidig, rätt mjölig potatis som kan drabbas av skorv i vår jord om den får stå för länge. Jag tycker den är väldigt god, andra har något andra uppfattningar.

Rutt blommar violett med vita flikar

Rutt, rödlätta och trevliga

Om någon vet att ovanstående inte är Rutt så får ni gärna rätta mig. Men den som köpte potatisen åt mig sa att det var en norsk sort, vars första bokstav var 'R'...
Alexander-VG-zon3
nu gräver jag framm denn igen tror jag .

men min kingedward eller hur det stavas men
knopparna trillar av dom bler bruna å inga blommmor så när ska jag skörda´
nu om där är knoppar eller vänta tills nån kankse slårut å sne skörda eller ska jag vänta tills allt vissnar eller nåt
vad tror ni när ska jag skörda dom
Pirum
Alla potatisar blommar inte sådär superbra direkt, och King Edward är en av de mer sparsamt blommande sorterna. Åtminstone hos oss. Har knopparna trillat av så är det inget att gräma sig över, potatisen blir bra ändå. Normalt sett låter man potatisen stå ett tag efter blomning, i synnerhet för sena sorter.

Jag plockade upp en King Edward-planta i lördags, och de var inte större än pingis-bollar dock. Hos oss behöver den mer tid, det är ingen tidig potatis.

Försök gräva med näven lite försiktigt under plantan och titta om du kan se en potatis eller två. Är de ok storlek (enligt dig) så är det bara att ta upp, är de för små så vattnar du en smula och väntar ett tag till.
Blir bladen väldigt gula/bruna så kan man dock lika gärna ta upp plantan direkt, då växer den inget bra ändå sen. (iaf enl. min erfarenhet)
Alexander-VG-zon3
oki tack så jätte mycket wub.gif
men då väntar jag lite längre men först ut å kolla å sne vänta eventuellet
Pirum
Häpp, torkan till trots så verkar en del potatisplantor trivas, eller, de blommar åtminstone. Så nu blir det en hel hoper blommor här, hoppas ni ursäktar...smile.gif Bilder på potatisarna kommer nog lite senare, de får växa ett tag till....

Pimpernell. Holländsk sort, som är ganska vanlig i Norge. Väldigt sen, men lagras bra. Blommar som synes väldigt fint. Knallrött skal (bilder kommer senare i höst).

Sava, vanlig dansk sort. Ok smak, drabbas inte så lätt av skorv.

Victoria. Holländsk sort, verkar ge rätt bra avkastning, ok smak. Odlas, precis som Sava, i allt större omfattning i Sverige tydligen.

Beate, den vanligaste potatissorten i Norge. En ganska motståndskraftig sort som är bra att lagra. Jag förstår inte varför denna inte odlas i Sverige också. Rosafärgat skal.

Sparrispotatis (den svenska varianten). Jag har aldrig ätit denna gamla sort, spännande. Den är inte så lätt att hitta i butik, kanske för att den är en smula giftig ibland. I butik säljs oftare den danska sparrispotatisen, Asparges, som inte alls liknar den svenska varianten.
Sparrispotatis, (den svenska, 'äkta'), sägs ha varit kung Gustaf V:s favoritsort. Plantan är ganska vid men har 'uppåtsträvande' bladverk.

Lange Röde Gammal dansk sort, lär gå bra även i lerjord. Blommar gör den åtminstone. Hög och smal planta.

Tromöy En eldgammal norsk sort, odlad på halvisolerade öar. Eller, det är åtminstone det intrycket man får. Ganska höga och vida blast.

Röda Krokar
Jag har inte smakat denna sort, men, den ska vara en gammal svensk sort med okänt ursprung. Kanske från Alströmers tid. Främst odlad i de nordligare landskapen. Ganska låg planta.

Amandine Fransk sort, god, blanka blad, blommar friskt.

Rutt - norsk sort som trots torka vuxit till ansenlig storlek. Har lätt för att förväxa sig, men funkar bra som bakpotatis. OBS, jag är ej 100% på att detta ÄR Rutt...någon norrman får gärna bekräfta.

http://static.flickr.com/30/202146329_63d3b6e89c.jpg (klicka för bild)
Norska sorten Laila. Rätt ok sort, som dock inte sticker ut. Får ganska lätt skorv. Ganska växtvilliga plantor, vilket talar till dess fördel under dåliga förhållanden.
Alexander-VG-zon3
fikc mina fförsta skörd i da 10jordgubs stoora potatisar inbget att hänga i julgranen men gott var det
Pirum
Ja, små men naggande goda, potäter behöver inte vara större än jordgubbar smile.gif

Jag har vittjat potatislandet lite mer...bland annat tog jag upp ännu en Cherie, och, som jag misstänkte så smakar den mer än den gjorde tidigare i sommar. Inbillar mig dessutom att potäter som vuxit långsamt i vår leriga jord smakar bättre än den potatis som stått och mumsat i sig finjorden i hinkarna.

Sorry om det blir många bilder, men jag vill få med det mesta, så att jag (eller andra?) kan titta i tråden nästa år...smile.gif

Franska potatissorten Josephine, av sparristyp enligt kartongen jag köpte dem i, en ganska modern potatis som i mina ögon, och smaklökar, inte direkt står ut. Helt ok, men ger inte så stor skörd. Aningen skorviga såhär i augusti, men inte så att det stör för mycket. Ett plus dock för att potatisarna har oregelbunden form. En tidigare Josephine från pallkrage hade inte alls såhär rolig form. Jag kommer nog inte att spara några Josephine att sätta nästa år. Eventuellt kanske ett par...vet ej.

Franska moderna potatissorten Cherie. En överraskning för mig, den sades vara främst lämpad till sallader och av ringa storlek. Tidigare exemplar jag tagit upp från hink har varit ganska små och inte så smakfulla. Alltså, goda, men inte med tydlig smak. Dessa exemplar som stått längre i åkern var mycket större, de har dessutom stått ganska torrt och klarat det ok. De har vuxit på rätt bra, smakar mycket fint samt är tämligen friska. Fast kött. Liknar i mångt och mycket Amandine, men har kraftigare bladverk, och som synes ett klarrött skal (som dock tappar en del färg vid kokning). Rekommenderas. Jag kommer nog att försöka spara rätt många som sättpotatis till nästa år...eller så kan jag inte hålla mig utan måste äta upp dem...smile.gif
Alexander-VG-zon3
åhhh vad jag lägntar till nästa sommar då ska jag fylla kökslandet emd potatis .
Pirum var får du sorterna ifrån
Pirum
CITAT (flaxss @ 20-08-2006, 16:54)
åhhh vad jag lägntar till  nästa sommar då ska jag fylla  kökslandet emd   potatis .
Pirum var får du sorterna ifrån

Det mesta hittar man i trädgårdshandeln, jag köpte exempelvis ett fyrpack med 10 potatisar av vardera Cherie, Amandine, Josephine och Marine. Alla fyra är ok, men mina favoriter är nog Cherie och Amandine. Marine var också bra...Josephine gav inte så många potatisar men var kanska vackra eftersom de har oregelbundna former.

Annars har vi flera norska sorter vi odlat länge. I dagsläget är det importförbud på potatis från Norge inbillar jag mig...nåt med EU osv.

Var ute idag och tog kort på tromöy- och sparrispotatisen, som blommat i snart en månad, inte illa.

Tromöy blommar blått mot dunkla skyar. Eller lila kanske.

Sparrispotatis blommar (svenska varianten)

Skörd om ett par veckor kanske...spännande...har 4-5 sorter att skörda som jag aldrig ätit tidigare...kan knappt behärska mig, vill gå ut och gräva i landet nu, fastän det är midnatt smile.gif

Inget bladmögel än heller, iaf inget värt att uppmärksamma. Får hoppas det håller sig friskt. Förra året slog det till vid denna tid tror jag.
Pirum
Nu verkar bladmöglet ha kommit...nästan på dagen samma dag som förra året...så tog upp några av de sorter jag är mest nyfiken på. Nedanstående sorter är nog planterade i...tja...tidiga juni, då jag fick sättpotatisen sent. De skulle ge mer skörd samt nog vara friskare om de sattes tidigare och även skördades en smula tidigare.

Har inte hunnit smaka än...men kanske kommer några små recensioner senare i veckan. smile.gif

Sparrispotatis, gick förvånansvärt bra med tanke på att vi satte den "för sent" och sen fick den dels torka och dels för mycket vatten. Ser mycket roligare ut än den danska "sparrispotatisen" Aspargus som man brukar kunna köpa i svenska butiker. Lär ha varit Gustaf V:s favoritpotatis, lätt stekt med smör, men, även för ickemonarkister är detta en originell och trevlig potatis. Frisk och kry överlag, lite skorv på en del. Ska sätta mängder nästa år smile.gif

Lang Svenske...en norsk sort. Verkar väldigt känslig mot skorv...eller nåt. Tålde hur som helst inte att plaska i regn den senaste månaden. Blir tyvärr ett ettårsprojekt, även om den nog skulle funka att odla i pallkrage eller sandig jord nästa år.

Tromøypotet är en gammal norsk sort som odlats på nån avlägsen ö i >200 år, eller så. Gav hyfsad skörd, ser roliga ut, blommar bra...den ska jag sätta mer nästa år. Verkade relativt frisk också, trots vattentortyr.

Röda Krokar en gammal svensk sort, mest känd i södra Norrland. Ger inte så stor skörd, men, ser ju väldigt trevlig ut. Ganska frisk också. Ska sätta fler nästa år.

Lange Røde är en gammal dansk sort med okänt ursprung, men den har odlats på ön Funen och i södra Sjaelland; sägs vara bra i leriga jordar. Gav helt ok skörd, i storlek och mängd räknat, men ser lite skorvig ut. Ska sättas nästa år igen, den här verkar intressant.
Katti med torpet
Nu när det skördats potatis ett tag dyker ju frågan om förvaring upp.
Hur gör ni med de postatisar som skall bli sättpotatis nästa år?
De potatisar jag har i kylskåpet börjar ofelbart gro efter någon/några månader och jag hade inte tänkt sätta potatis i december...
Vad är det med kylskåpsmiljön som gör att de gror, är det för varmt?

Skulle bli mycket glad om någon vill ge en nogrann beskrivning av hur ni förfar med knölarna från upptagning till sättning. Tänker då på detaljer som "förvaras de jordiga eller ej"
Pirum
Jag har inte förvarat potatis i kylskåp, men tror mig veta att där dels blir för torrt, dels inte är riktigt hälsosamt för potatisen med tanke på att den utsätts för annan mat.

Vi tar upp sättpotatisarna ett par veckor efter att vi slagit av blasten. Sedan väljer vi ut bra exemplar att ha till sättpotatis. Sättpotatisarna får ligga i solen så att de känns torra, och då ramlar jorden av. Men vi tvättar dem inte. Sedan läggs de alltså i jordkällare. Har man ingen jordkällare så _gissar_ jag att man kan gräva till frostfritt djup, lägga lite granris och sen potatisen i en hink med urslagen botten och sen sand ovanpå (för dränering), följt av, tja, jord, och sen täcka marken ovanför med nåt så det inte regnar in för mycket. Alternativt hålla fukt borta med en luftslang ner till potatisen (då kanske i upp-nedvänd hink med botten kvar). Fast jag bara gissar, vet inte om detta kan tänkas fungera.

Vi kollar igenom sättpotatisen efter ett par veckor, och kastar dåliga exemplar, sedan brukar de flesta hålla sig vintern igenom.

Eftersom du har ett torp så bör du (om du inte redan har?) kunna fixa en jordkällare. Om inte annat en enkel variant, typ tunna, nedgrävt. Skulle tro att det (om inte finns tips här på odla.nu) kanske finns mer tips på alternativ.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon