Lady Hamilton
I dag kände jag att NU kan jag inte vänta längre.............
MÅSTE kunna få flytta ut en del av mina plantor till växthuset. Sagt och gjort. Skotta bort ca 1m snö framför växthuset och kopplade in elsladden.
Gjorde i ordning hyllorna och monterade in fläkten som jag köpt på Älvsjömässan. Sedan började jag att bära o bära o bära Pust! Nu finns det i allafall 250 plant där ute. Och nu har jag två val..........antingen att bära in allting i kväll eller så "hålla koll" i natt så att det inte blir för kallt. Har nämligen inte "hunnit kolla" hur fläkten håller värmen på natten = Jag är lite osäker på om jag ställt in värme-fläkten på rätt läge.
I övrigt så har jag täckt mina plantor med fiberduk för säkerhets skull. Även om det inte är stekande sol så tar nog ljuset mera ute än inne under belysning. (Och för er som undrar, så kan jag tala om att jag bytt ut den "sotiga" isolerplasten. Så det är inte längre kolsvart invändigt)
Hoppas att detta nu kommer att gå bra. Det är alltid lite nervöst att "starta upp" växthuset på våren wub.gif
Maggan H
Säkert går det bra, det är ju ens skötebarn! wub.gif Och det är kärt besvär att springa o kolla värmen o sånt, det är ju dessutom en ursäkt för att gå ut beundra alla småplantor.... biggrin.gif 250 plantor?? Har inte räknat mina, men så många är det förvisso inte... rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (Margareta Hansson @ 04-04-2006, 11:51)
biggrin.gif 250 plantor?? Har inte räknat mina, men så många är det förvisso inte... rolleyes.gif............

Jag har betydligt fler kvar inne laugh.gif Men vill ha plats att så flera. Men idag blev det ändå 4 st plantor färre..........De är på väg med post till dig
Katti med torpet
Grattis!
Måste vara en härlig känsla att få starta växthuset, är nog det utlitmata vårtecknet.
Du gör nog klokt i att tillbringa en och annan timme i växthuset första kvällen så att du ser att termostaten beter sig som du hade tänkt. Det som verkade vara en bra inställning mitt på dagen är inte alltid det som är rätt när nattkylan kryper på har jag märkt. Hos mig vill det gärna vara onödigt varmt mitt på dagen för att på natten istället vara lite för kallt. Beror antagligen på var man har avkännaren placerad.
Limeblossom
250 och flera kvar inne? Vilket jobb du/ni lägger ner..... biggrin.gif
kerstin z5-6
Grattis -men eftersom jag haft mina ute i mer än en vecka nu utan problem -är det nog lugnt smile.gif Härligt Hamilton ...

Stått där ute och skolat ut i em ..har minst 200 fjällsippor bara smile.gifsmile.gif
men det är så himla roligt!
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2006, 16:49)
Grattis -men eftersom jag haft mina ute i mer än en vecka nu utan problem -är det nog lugnt smile.gif Härligt Hamilton ...
Stått där ute och skolat ut i em ..har minst 200 fjällsippor bara smile.gifsmile.gif
men det är så himla roligt!

unsure.gif Det är nervöst eftersom jag inte är säker på min nya värmefläkt......trots att jag är "teknisk"( wub.gif ) så är det lite osäkert.
Sedan är jag sååååå avunsjuk på dig mfl. som har RIKTIGA växthus som man kan stå och hålla på inne i. Även om jag har min vinterträdgård så saknar jag ett rejält växthus. Hoppas att jag kan få råd att köpa ett tills nästa år.........................
kerstin z5-6
tack ! Jag vet nog hur det var .. stå på huk i källaren .. taket lågt ont om plats .. balansera på ett ben i 9 kvm växthus, vrider man på sig drar man ner de lösa krukorna -intryckta ytterst på bänkarna -alla får inte bra ljus -flytteli flytt.. -ta ut 15 flak för att kunna gå in o vattna .. inget draget vatten -kånkelikånk ..
Bära dra ut flak på kälken .. perennerna i snön .. hoppelihopp..

Nu har jag det så himla bra att man skäms
Plogad väg vatten o el .. rymd , arbetsbänk, musik o korgstol allt ryms ... biggrin.gif
Lady Hamilton

Jag är så avuuundsjuuk!!!
kerstin z5-6
Har du kollat tempen -Hur ser det ut ?
ewa zon 3
CITAT (Hamilton @ 04-04-2006, 10:30)
(Och för er som undrar, så kan jag tala om att jag bytt ut den "sotiga" isolerplasten. Så det är inte längre kolsvart invändigt)

Sotig plast ohmy.gif Hur gick det till?
Willab Garden säljer en Elektronisk temperaturkontroll och timer som kan hålla koll på temperaturen bättre än om man förlitar sig på fläktens termostat. Köpte en sån till värme- och luftfläkten jag har i uterummet och är supernöjd. Kanske en lyxpryl men jag känner mig lugnare för temperaturen hålls på en jämn nivå och det har hittills inte blivit för kallt.

/Ewa
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2006, 21:04)
Har du kollat tempen -Hur ser det ut ?

Det verkar gå bra...........-4 ute, +8 inne i växthuset. Kolar igen 00.30 smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (ewa zon 3 @ 04-04-2006, 21:31)
Sotig plast ohmy.gif Hur gick det till?
Willab Garden säljer en Elektronisk temperaturkontroll och timer som kan hålla koll på temperaturen bättre än om man förlitar sig på fläktens termostat. Köpte en sån till värme- och luftfläkten jag har i uterummet och är supernöjd. Kanske en lyxpryl men jag känner mig lugnare för temperaturen hålls på en jämn nivå och det har hittills inte blivit för kallt.

/Ewa

laugh.gif I höstas använde jag mig av gravljus på natten som ett x:tra komplement mot kylan. Men eftersom jag kom hem väldigt sent en kväll hade min son "hjälpt" mig men han hittade inga nya ljus...............så han hade tänt 4 marschaller istället inne i växthuset.........(han var rädd att mamma kanske skulle glömma wub.gif , så han gjorde det som han trodde var bäst) Men det är inget som jag rekommenderar, när jag öppnade växthus dörren VÄLLDE det ut svart rök

Angående termostat så har jag det inne i vinterträdgården och det fungerar perfekt precis som du säger. Men jag har inte kostat på mig en till, ännu laugh.gif Men det blir nog så. Synd bara att jag har så förbaskat långt till "schtaaan" Får väll bli som förra gången, beställa på internet.
Katti med torpet
CITAT (ewa zon 3 @ 04-04-2006, 20:31)

/Ewa

Jo, jag har också en sån.
Den på Willab är ju dock rätt dyr och en billigare variant finns hos Clas Ohlson så jag har köpt några där också. tongue.gif
evelina
Då har jag en fråga till er när ni flyttar ut växterna direkt i växthuset.

Hur kallt har dom stått innan?

Behöver dom inte avhärdas först?

Är det bara perenner ni sätter ut?

Jag har ju en inglasad balkong där jag brukar avhärda först men då håller jag på att bära ut och in i en veckas tid och det är så jobbigt med 400 plantor (har begränsat mig i år!!) innan dom åker ut på landet där dom får stå med täckväv tills det är dags att plantera. 19/4 förra året var det -8 på natten här utanför Stockholm.
Lady Hamilton
CITAT (evelina @ 05-04-2006, 06:40)
Då har jag en fråga till er när ni flyttar ut växterna direkt i växthuset.

Hur kallt har dom stått innan?

Behöver dom inte avhärdas först?

Är det bara perenner ni sätter ut?

Jag har ju en inglasad balkong där jag brukar avhärda först men då håller jag på att bära ut och in i en veckas tid och det är så jobbigt med 400 plantor (har begränsat mig i år!!) innan dom åker ut på landet där dom får stå med täckväv tills det är dags att plantera. 19/4 förra året var det -8 på natten här utanför Stockholm.

I mitt fall så har mina plantor "upplevt" ner till ca +5 (har min o max termometrar i vinter-trädgården)

Första tiden i växthuset (4 mm glas+bubbel-plast) Täcker jag dem med "väv" för att skydda dem mot solljus (som är mycket starkare än lysrörs ljus) och mot "snabbare" temperatur växlingar (i min vintet-trädgård har jag vinter-isoler glas som har samma isolerings förmåga som en vanlig hus vägg)

Det är mest sommarplant som jag sätter ut
kerstin z5-6
bara perenner ,här i växthuset -temp ner till + 4 ingen avhärdning men ljusskydd de första dagarna med fiberduk
Caprice
Hamilton, det låter mysigt... ett riktigt vårtecken... wub.gif
Lady Hamilton
sad.gif Jo i dag känns det lagomt vår.............-2* och SNÖ!! Det har kommit i dm sen i går kväll. Alltså har vi nu ett snödjup som är enormt............känns det som i allafall
evelina
Va bra då kastar jag ut 100 perenner då med täckväv på balkongen rolleyes.gif skööönt att bli av med lite.
kerstin z5-6
Jag hoppas du har inglasad bakong ?
Lady Hamilton
Än så länge så har det gått bra i växthuset. Temperaturen håller sig bra. Och jag funderar även på att flytta ut mina smultron o jordgubbar. Men kanske det är bäst att vänta till efter att det varit "vårflod"
sad.gif För så är det tyvärr......varje år så får jag en massa smält vatten inne i växthuset och jag har markbäddar. Detta innebär att jag till o börja med måste ha all plant uppe på hyllor. Men kanske jag kan köpa ett nytt växthus tills nästa år och kan ev. placera det på ett bättre ställe. Men då måste även min syster ändra på sin uppställnings plats för husvagnen. Har erbjudit henne att "arrendera" en annan plats på tomten för det ändamålet men de har ännu inte bestämt sig. För det innebär även lite jobb för dem med lite markplanering m.m. Men som sagt var vi får se hur det går smile.gif
Katti med torpet
Om du måste fortsätta leva med växthuset på nuvarande plats kan du ju fundera över möjligheten att dränera.
Det blev vi tvugna att göra eftersom vårt växthus är placerat på tomtens surhål och dessutom nedsänkt.
I vårt fall blev vi dessutom tvugna att göra en pumpbrunn eftersom dräneringsledningarna ligger djupare än ledningen som vattnet skall ledas bort i. Allt är möjligt men det förutsätter ju att man är beredd att lägga ner lite arbete och även lite pengar ... tongue.gif
Du kan kolla mitt album under rubriken växthus om du vill se hur det är gjort.
Lady Hamilton
Jag har kollat ditt album och följde ditt byggande i fjol. Jag är imponerad över det som ni har åstadskommit. Visst kan jag till en del dränera men det största problemet är att min tomt står på berg så jag kan inte gräva speciellt djupt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon