|
Full version: Vidskeplig?
fruberglund
25-06-2006, 09:49
CITAT (Rapchic @ 06-04-2006, 16:52) jag säger bara att man ska inte avfärda saker bara för att man inte har sett dom Nej, men det går ju åt båda hållen. T.ex. så tror jag inte på gud. Jag kommer heller inte tro på honom så länge inte nån kan BEVISA för mig att han finns (sorry, bibeln räcker knappast för att övertyga mig), samtidigt kan jag ju inte säga att han INTE finns eftersom jag inte har något bevis för det heller Nåväl, till spöktron. Nja, spöken vet jag inte om jag tror på men jag vägrar tro att allt bara tar slut när vi dör. Varför skulle vi ha så mycket känslor, minnen, kärlek m.m. om allt bara försvinner med kroppen när den dör? Min historia: För över 10 år sedan dog min styvfar som jag älskade väldigt mycket. Några år efter han dog hade jag flyttat till en annan stad och kände mig väldigt ensam en kväll. Började tänka på honom och blev helt förstörd, grät floder och frågade varför han var tvungen att lämna oss. Senare på kvällen när jag gick och lade mig och precis höll på att somna in var det som om han var där. Jag tyckte jag kände hans närvaro, jag blev helt rofylld och somnade med ett leende på läpparna. Just då kändes det bara så självklart att det var han som kommit för att säga att jag inte skulle vara ledsen mer, att han hade det bra nu (han hade hjärtfel och många operationer gjordes). Dagen efter kändes allt så overkligt och jag undrade om jag drömt allt. Kan fortfarande inte med säkerhet säga att det var han men jag vill (och tänker) tro att det var så, det har gett mig förtröstan att han finns där nånstans och att han har det bra, att vi nån gång kommer ses igen!!!
Alexander-VG-zon3
25-06-2006, 10:37
CITAT (Rapchic @ 24-06-2006, 19:11) för att svara på min egen...... min pojkväns bror upplevde nått inatt.. först hörde han ljud och sen började sängen att skaka sen så var det nåt som tog på han men det var inget där eller vr dte en sån motelsäng med sån vibration eller hur det stavas som strade igång å ljudet var kankse en katt eller nån motercykel utanför sen det som tog på han var nåt han drömnt vilka dumma förklaringar som kommer fårn mig
Whiskuchi
25-06-2006, 12:36
Enkelt svar: Nej, jag tror inte på det övernaturliga. För det finns inte
Whiskuchi
25-06-2006, 12:43
Det finns en belöning på en miljon dollar till den som kan bevisa ett övernaturligt fenomen. Många känner sig kallade, men ingen har ens klarat de första testerna... http://www.randi.org/research/index.html
Inga från Närke
25-06-2006, 18:54
Har ni inte sett Malin Nilssons program på TV. Kommer inte ihåg vad det heter just nu, men det handlar om spöken och onaturliga ting som händer. Det vi inte förstår är ju alltid svårt att tro på men någon sanning är det nog.
Har en f.d. kompis som ligger på botten med Estonia. Hans fru var hos ett medium mest bara av nyfikenhet. Där fick hon kontakt med sin man som berättade att hon skulle inte vara ledsen och oroa sig, han hade det bra. Han sa att han hade sovit i sin lastbil trots att man inte fick det och därför inte kunnat rädda sig.Så berättade han om ett papper som hon skulle ha, var det fanns (de hade letat efter det i flera veckor). Mediumet visste ju inte om detta. När de åkte hem senare så gick de till den platsen som "han" hade sagt och där låg de viktiga papperen. De hade eget företag och det var av stor vikt att dessa papper kom fram. Så nog kan mycket vara sant men man måste nog tro också.
Jag har varit med om så mycket som jag inte kan förklara. B.la har jag varit på en seans med ca 10 deltagare. Hon som höll i senasen pratade med våra guider. Det var massor av saker hon brättade där som inte alls kändes som det stämde, men som långt senare visade sig stämma mycket bra! Sen har jag bott i en längehet där det hände saker. Taklampa som tände sig efter jag lagt mig och en kaffe kopp som svävade strax ovanför bordet. När jag var yngre körde jag och några kompisar "anden i glaset" i en lekpark, på ett bord i sandlåndan. När vi slutade ville inte jag ha med mig galset hem igen. Så min kompis (en kille) tog glaset och slängde det med full kraft i asflalten. Glaset studsade! Jag tar upp det och slänger det igen, och det går i tusen bitar. Efter det kommer en stor rovfågel och svävar över lekparken, runt runt. Har varken förr eller senare sett en rovfågel inne i samhället så där. Det var sista gången jag körde anden i glaset. En gång innan det så frågade vi vart min brors nycklar var som han hade tappat. I skogen, i en buske intill en bäck blev svaret. Gissa vart vi sedan hittade nycklarna!
Rapchic
27-06-2006, 19:07
CITAT (Boxer @ 25-06-2006, 11:23) CITAT (Rapchic @ 24-06-2006, 19:11) 1.först hörde han ljud och sen började sängen att skaka
2.sen så var det nåt som tog på han men det var inget där
1. Tåget?! 2. Aja baja! Händerna på täcket.  närmsta tåget är nåra kilometer bort... plus att det typ alldrig går
Rapchic
27-06-2006, 19:14
nu i två nätter har jag och min pojkvän hört steg i stugan där vi bor för sommaren...... och ingen är vaken.....okej kanske nån är vaken men man hör stegen inne i stugan när man tydligt skulle höra om dom kom in men det hör man inte..... (vi hör lite på dagen me men då lev man ju om så mkt att man inte märker det lika lätt)
+ att i söndags for vi till min pojkväns hemstad och där har han berättat om en massa ovanliga saker speciellt på ett ställe.. och man känner att det är nåt kusligt där......
Rapchic
28-06-2006, 14:11
*tänker* tycker det är konstigt att det kallas övernaturligt för mig är spöken och sånt lika naturligt som gräset man går på..... jag menar bara för att man inte alltid ser det betyder inte att det inte finns där (annars skulle inte luft finnas (tex).... nåån som vet nått bättre ord för sånt?
ps inatt gick det ganska bra att sova i stuga... hörde bara dunsar på taket... ja just det och så såg min pojkvän ett ansikte när han vaknade upp tvärt
Dunsade som fan på vinden hos oss i helgen. Lät som om två troll slogs eller nåt. Sen visade det sig att några fiskmåsar flappade runt uppe på taket
Gossen Ruda
28-06-2006, 17:02
Såna dunsar hör jag också ofta. Fast hos mig är det skator som hoppar på plasttaket utanför fönstret. Sen hör jag röster ibland. Och musik utan att jag spelar något. Kanske dags att försöka få granntjejen att dra ner volymen på stereon?
Rapchic, om du inte vill att pojkvännen skall få syn på ett ansikte när han vaknar kanske ni borde ha skilda sovrum? Det övernaturliga är namnet på sånt som inte finns utan skapas i människans hjärna, hjärnspöken alltså. Allt annat har nån naturlig orsak men en del vill inte veta den naturliga orsaken.
Alexander-VG-zon3
28-06-2006, 17:13
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2006, 18:02) Rapchic, om du inte vill att pojkvännen skall få syn på ett ansikte när han vaknar kanske ni borde ha skilda sovrum? hahha det var roligt skrivti
malin72
29-06-2006, 16:48
CITAT (Inga från Närke @ 25-06-2006, 19:54) Har ni inte sett Malin Nilssons program på TV. Kommer inte ihåg vad det heter just nu, men det handlar om spöken och onaturliga ting som händer. Det vi inte förstår är ju alltid svårt att tro på men någon sanning är det nog.
Har en f.d. kompis som ligger på botten med Estonia. Hans fru var hos ett medium mest bara av nyfikenhet. Där fick hon kontakt med sin man som berättade att hon skulle inte vara ledsen och oroa sig, han hade det bra. Han sa att han hade sovit i sin lastbil trots att man inte fick det och därför inte kunnat rädda sig.Så berättade han om ett papper som hon skulle ha, var det fanns (de hade letat efter det i flera veckor). Mediumet visste ju inte om detta. När de åkte hem senare så gick de till den platsen som "han" hade sagt och där låg de viktiga papperen. De hade eget företag och det var av stor vikt att dessa papper kom fram. Så nog kan mycket vara sant men man måste nog tro också. programet heter det okända  går att kolla på kanal4as hemsida och ladda hem så ´kan man se alla avsnitt för en billig slant tycker att dom flesta som är negativa ska prova att gå på en sittning eller seans för att själva se vad det innebär innan man dömmer kan tex till terry eller jörgen eller min övertygare iris
Whiskuchi
29-06-2006, 17:44
Jag HAR varit på seanser, jag ville bli övertygad, men.. nej.
malin72
29-06-2006, 18:25
CITAT (Whiskuchi @ 29-06-2006, 18:44) Jag HAR varit på seanser, jag ville bli övertygad, men.. nej.  vad synd för när det händer så HÄNDER det men man måste ju så klart vara öppen och så måste det självklart vara ett bra medium men jag är INGEN som försöker övertyga eller så tro inte det, för det finns ingen mening till det
gammelnalle
29-06-2006, 19:52
Gick igenom en massa gamla veckotidningar ... 2-35år gamla.. (storstädar) och kom över en från 1979 där man hade horoskop för 1980..
Aha!! DET året kommer jag ihåg.. så jag läste på "mitt" tecken: Ekonomi: I början av året kommer en stor dramatisk händelse att ske , till din fördel.
Aha.. köp av hus !!!
Kärlek: bara en massa plus
osv osv..
och ALLT stämde...
oj så bra denna siare var , tänkte jag..
men så läste jag för ett annat tecken med... och si!! DET stämde också....
alt var SÅ löst att med lite god vilja kunde det stämma in på vem som helst....
men visst är det bra att vi får TRO vad vi vill??
Fru fet
29-06-2006, 20:06
Jag tror varken på spöken, skrott, skrutt eller andar. Man jag kommer från en släkt där många i de äldre släktleden säger sig vara synska. Min morfar berättade ofta den här historien för mig: När han var liten pojk bodde de ensligt i på en gård i skogen. De hade, som på alla gårdar, en Grå Fru som var husspöket s.a.s. En natt vaknade han av att den Grå Frun stod böjd över hans säng och skramlade med en stor nyckelknippa. Hon sade: "Jag tycker XX skall gå upp nu. Det brinner i stallet". Visst var det så, morfar hade glömt att släcka stallyktan. Således räddade den Grå Frun släktgården från att gå upp i rök. Det var nog lättare att tro på övernaturliga fenomen förr då det var mörkt om kvällen och långt mellan husen. själv bodde jag i tio år i en lägenhet där en man hängt sig i duschrummet. Men honom såg jag aldrig röken av  Bu!
Gossen Ruda
29-06-2006, 20:13
CITAT (gammelnalle @ 29-06-2006, 20:52) Gick igenom en massa gamla veckotidningar ... 2-35år gamla.. (storstädar) och kom över en från 1979 där man hade horoskop för 1980..
Aha!! DET året kommer jag ihåg.. så jag läste på "mitt" tecken: Ekonomi: I början av året kommer en stor dramatisk händelse att ske , till din fördel.
Aha.. köp av hus !!!
Kärlek: bara en massa plus
osv osv..
och ALLT stämde...
oj så bra denna siare var , tänkte jag..
men så läste jag för ett annat tecken med... och si!! DET stämde också....
alt var SÅ löst att med lite god vilja kunde det stämma in på vem som helst....
men visst är det bra att vi får TRO vad vi vill?? Horoskop är en världsomspännande bluff där dom som hittar på horoskopen lever gott på människors dumhet. Som du skriver är dom så allmänt hållna att personer som VILL att det skall stämma också får det att stämma. Jag har skrivit det förr och jag kan skriva det igen, DET ÄR HELT OMÖJLIGT ATT FÖRUTSPÅ FRAMTIDEN.
Alexander-VG-zon3
29-06-2006, 20:16
CITAT (Fru fet @ 29-06-2006, 21:06) själv bodde jag i tio år i en lägenhet där en man hängt sig i duschrummet. Men honom såg jag aldrig röken av  Bu! usch ööö d r hadde inte jag velat bo då hadde jag skrämnt upp mig själv varje kväll eller även varje gång i duschen
Fru fet
29-06-2006, 20:21
Bor man i ett gammalt hus (det här var från förra sekelskiftet) får man nog räkna med att där skett både födslar och dödslar  .
Alexander-VG-zon3
29-06-2006, 20:22
CITAT (Fru fet @ 29-06-2006, 21:21) Bor man i ett gammalt hus (det här var från förra sekelskiftet) får man nog räkna med att där skett både födslar och dödslar  . haha jag vet men jag skrämmer väldigt lätt upp mig själv så hadde jag fått reda på det så vet jag inte . fast det ska man knaks einte fråga effter om man köper hus eller lägenhet att fråga efter deras hsitoria
Lady Hamilton
29-06-2006, 21:01
CITAT (flaxss @ 29-06-2006, 21:22) haha jag vet men jag skrämmer väldigt lätt upp mig själv så hadde jag fått reda på det så vet jag inte . fast det ska man knaks einte fråga effter om man köper hus eller lägenhet att fråga efter deras hsitoria  Du kan ju turen att få tag i ett hus där det bara har hänt trevliga saker
Alexander-VG-zon3
29-06-2006, 21:16
CITAT (Hamilton @ 29-06-2006, 22:01) CITAT (flaxss @ 29-06-2006, 21:22) haha jag vet  :lol: men jag skrämmer väldigt lätt upp mig själv så hadde jag fått reda på det så vet jag inte . fast det ska man knaks einte fråga effter om man köper hus eller lägenhet att fråga efter deras hsitoria  Du kan ju turen att få tag i ett hus där det bara har hänt trevliga saker jo om jag bygger ett själv
Lady Hamilton
29-06-2006, 21:57
I huset som jag bor i (byygt kring 1870) Har vad jag vet bara skett födslar (grann frun är t.ex. född i farstun:lol: ) och inga "dramatiska" dödslar  Och jag har inte heller känt av några spökerier eller andra konstigheter. Men jag har en kompis som kan "känna av saker" i vissa hus.................. (Redigeringen gällde grann frun)
Rapchic
30-06-2006, 07:13
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2006, 19:02) Såna dunsar hör jag också ofta. Fast hos mig är det skator som hoppar på plasttaket utanför fönstret. Sen hör jag röster ibland. Och musik utan att jag spelar något. Kanske dags att försöka få granntjejen att dra ner volymen på stereon?
Rapchic, om du inte vill att pojkvännen skall få syn på ett ansikte när han vaknar kanske ni borde ha skilda sovrum? Det övernaturliga är namnet på sånt som inte finns utan skapas i människans hjärna, hjärnspöken alltså. Allt annat har nån naturlig orsak men en del vill inte veta den naturliga orsaken. jag visste då inte att jag var man och hade skägg men ja ja
scorpan
01-10-2006, 22:26
intressant tråd.
Rapchic
01-10-2006, 22:36
har du nått intressant att tillägga???
har ni läst boken av Margit Sandemo ..Vi är inte ensamma....där finns mycket om följeslagare som alla har alltså osynliga och hjälpsamma sådana,vet ej o man kan tro på såntm man kan bli snurrig om man börjar fundera på såna saker,men måste ändå medge att mycket finns som vi inte vet om än.
Vad skulle dom göra för nytta,är det bara den moderna mäniskan som har sådana om det nu skulle vara förfäder till oss,för isåfall hadde väl inte de första människorna några hjälpare och är det bara vissa förunnat,för jag tycker att jag ser alldeles för många som verkligen skulle behöva det,var är deras hjälpare.
zaaritha
09-03-2007, 23:46
Jag tror o jag vet! Har upplevt så mycket ända se´n barndomen!
Rapchic
13-06-2007, 20:42
hittade ett program på youtube där dom undersöker om det finns andlig aktivitet på ställen genom att dom försöker återskapa vad som folk har berättat för dom och om dom kan hitta naturliga förklaringar för det så vet dom att det inte har hänt nått annars försöker dom tex filma aktivitet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|