|
Full version: Vidskeplig?
Rapchic
04-04-2006, 16:51
är det nån annan här som tror på spöken m.m än jag... eller som har sett nått sånt?
Rapchic
04-04-2006, 17:01
jag har själv sett en bil som inte fanns... sett en tjej som gick upp i rök och sett en demon eller vad man kan kalla det *ursh* och i min familj har man sett andra saker
Jag tror helt klart på spöken. Fast jag har inte haft så värst många hemska upplevelser själv. Jag tror dock att min farfar spökar lite därhemma, och han har nog riktat in sig på mig för allt händer när jag är ensam vaken på kvällen. Det är harmlösa grejer som att tv:n sätts igång trots att jag har stängt av den, och dörrar öppnas trots att jag har haspat dem. Fast det händer sällan när jag är där. En gång sattes datorn igång helt plötsligt när jag var kanske fem meter bort och pysslade med mina växter, den var igång i kanske en halvminut och jag rörde mig inte ur fläcken. Sen slocknade skärmen och det blev tyst. Lite läskigt faktiskt, men annars störs jag inte så mycket av det.  Emma
Jag tror inte på spöken som att det skulle röra sig om att det är osaliga andar som blivit kvar här istället för att gå över till "andra sidan".
Däremot tror jag spöken kan vara något slags naturvetenskapligt fenomen som vi inte förstår ännu. Att människor har lämnat efter sig någon slags "filmer" av sig själva, som ett avtryck i jordelivet. Och att det är dessa "filmer" vi kan få se ibland.
Intressant är det i alla fall. Jag har inte sett något spöke, men skulle gärna vilja se.
CITAT (Rapchic @ 04-04-2006, 17:01) jag har själv sett en bil som inte fanns... Nyfiken fråga: Hur kan man se en bil som inte finns?
Rapchic
05-04-2006, 10:30
jag och min syster var på väg hem (vi hade antingen missat bussen eller var på väg hem från bussen minns inte riktigt men nåt me nån buss iallafall) och efter ett tag så kollade vi bakåt, en bil, det var ju inget konstigt så vi gick vidare och sen så hörde vi den inte längre, konstigt tänkte vi kollade bak ingen bil. och den kunde inte ha svängt in nån stans (fanns ingen annan väg) vi kollade bak då och då ibland fanns den där... ibland inte, ibland hörde vi den , ibland inte. det var på en rak väg så den försvann inte bakom nån sväng och vi gick inte ifrån den... efter ett tag når vi kom till vår egen väg (ca 100 m lång) så började vi springa (det var ju läskigt) och det sista vi såg var att den sakta svängde in på vår gård.....
Hannele
05-04-2006, 10:39
Jag tror på tomtar, troll, änglar och spöken.
labarradepan
05-04-2006, 10:39
läskigt med data som sätts på då o då..`* usch
Ja, jag tror på att det finns nått där ute.. men vad?!
Sen vet jag inte själv vad vi ska tro, när vi var ynge "framkalla vi andar" via ett papper p¨å golvet o en tallrik med en pil, två tjejer höll i den, den rörde sig. Man kunde ställe en fråga o fick svaret på den som bara jag visste om.
Sen bad "anden " mig att gå upp på övervåningen, väl där uppe så var alla dörrar öppna till alla rum ( som brukar vara stängda ) men en dörr var ej öppen där inne fanns det en bibel ( det sägas att andar inte gillar biblar )
men nått som retar mig är att ena tjejesn stora syster sprang upp på över våninge o hämta ett par skor, det gick jätte fort. Annars hade jag varit sist där upp o visste hur det såg ut. Fast hon borde inte ha hunnit öppna alla dörrar och tänkt på att inte öppna en dörr ???!!!
Vad ska man tro?
En annan gång så ramla en vikt ner ( ni vet sån här gamla vikter som man hade förr i tiden ) ner från vågen.. innan var in närheten. Hmm
Rapchic
05-04-2006, 10:42
nått läskigt som gör att jag inte tror att det är tex ett eko.. eller en film. är min pojkväns mamma var hos sin bror.. men hon gillade inte att vara där det var en mörk känsla i huset, hon brukade känna hur nån stirrade i hennes rygg och känna hur någon flåsade i nacken. dom kollade upp vem det skulle kuna vara och bestämnde sig att gå till hans grav nästa dag. senare på kvällen ringde hennes bror och sa, du jag tror inte vi ska gå till graven imårgon. varför undrade hon. jo det flyger knivar över mig..... han flyttade sen ska ni veta
labarradepan
05-04-2006, 10:58
flyger knivar?! Urk.. hmm, kan det verkligen vara sant?
Låter hemskt i så fall... poltergaist?
Rapchic
05-04-2006, 11:15
antaglige men han försvann efter dom nya ägarna renoverade om hela huset, dom tror han inte känner igen sig längre och stack
labarradepan
05-04-2006, 15:42
ja det gjorde han nog
ingrid fuxwall
05-04-2006, 18:38
Jag tror inte det minsta på övernatruliga saker, tror bara på sådant som jag vet.
Rapchic
05-04-2006, 19:13
men om du skulle se nått skulle du tro då? + att det finns mycket saker man inte vet.... tex atomer men vet inte hur dom är uppbyggd men man tror man säger att saker gäller tills man hittat bevis på att det inte är så det mesta inom vetenskap är gissningar och antaganden
Rapchic
05-04-2006, 19:19
kolla in den här sidan (halvlångt ner)
Rapchic
05-04-2006, 19:20
vänta det funade inte jag skriver bara ner adressen http://www.jkcinema.com/gamesmov.asp
Gossen Ruda
05-04-2006, 21:12
Spöken finns, men bara mellan öronen på dom som tror på dessa. Hjärnspöken alltså. Det är på samma ställe som all annan vidskepelse förekommer. Vetenskapen innehåller INGA gissningar, möjligen finns det obevisade teorier. Vidskepelse och liknande är dock bara flum.
Rapchic
05-04-2006, 21:30
jaha inga gissningar säg nån som har sett en atom.... och om spöken bara finns i huvvet hur kommer det då sig att man har filmat dom, tagit kort på dom, spelat in ljudinspelningar och att jag och min syster såg ett spöke sammtidigt
Rapchic
06-04-2006, 13:50
så tråkit att ingen skriver nu... jag vill ju höra spökhistorier.. bu.. visst är jag läskig
CITAT (Gossen Ruda @ 05-04-2006, 21:12) Vetenskapen innehåller INGA gissningar, möjligen finns det obevisade teorier. Vidskepelse och liknande är dock bara flum. Innehåller INGA gissningar...den var bra dô!! Det ändras ju i vetenskapen hela tiden allteftersom dom kommer fram till nya saker... Skillnaden är bara hur handfasta bevis man har för sina teorier...
Gossen Ruda
06-04-2006, 15:39
Om man vill kalla det för gissningar eller teorier må vara en smaksak, men teorier baseras ofta på faktiska observationer och experiment. Gissning är för mig mer som att singla slant. Men att avfärda all vetenskap bara för att ingen sett en atom det är argumentation på en 3-årings nivå. Det går inte att se en atom, än mindre dennas beståndsdelar pga deras litenhet, men dess existens torde vara oomstridd. Möjligen finns olika teorier om den exakta strukturen. En sak är dock säker, det är större chans att se en atom än ett spöke. Slut från mig i denna tråd.
Jag avfärdar inte vetenskap överhuvudtaget...är egentligen väldigt intresserad av sådan... Tycker väl kanske mest att man inte kan avfärda allt man inte har "handfasta" bevis för...för mig är det alldeles väldigt påtagligt att nån går på andra våningen här när ingen mer är hemma...men jag kan inte bevisa det..
Gossen Ruda
06-04-2006, 15:45
Nåja Tesa, det var inte du som avfärdade vetenskapen utan skaparen av denna tråd.
JAG vet...skönt att du också visste det..
Rapchic
06-04-2006, 15:52
jag säger bara att allt är inte bevisat... och jo jag tror på atomer.. men det är inte säkert att dom är uppbyggd som teorierna säger nu jag säger bara att man ska inte avfärda saker bara för att man inte har sett dom jag tror på både vetenskap och övernaturliga ting (som kanske inte är så övernaturliga) och om det är större chans att se en atom än ett spöke så borde jag ha sett en atom för länge sen
Jag tror inte på spöken, men vi har någon som leker inne på toaletten på nätterna. Fast inte nu längre kom jag på, inte sen vi renoverade där inne. Men däremot går det fortfarande någon i hallen på kvällarna. Synd bara att man hinner endast se skuggan. Kan vara inbillning, vad vet jag, men mig stör det inte ett dugg. Just det ja, kom på nu att det även har flyttats på ett fotografi i bokhyllan. Två gånger dessutom. Det slutade när jag sa högt att dom får gärna vara här så länge dom inte stör och flyttar på saker. Det är mitt hus och jag bestämmer...
Rapchic
06-04-2006, 15:54
du låtenr nästan lite arg på mig... men det kan vara ett missförstånd jag menade inte att veteskapen är fel bara att det finns mycket vi inte vet
Rapchic
06-04-2006, 15:56
anledningen till att det inte lever om på toan nu efter renoverningen kan vara att den som lekte inte känner igen sig
zaaritha
07-04-2006, 21:26
Jag ger inte mycket för Gossen Rudas inlägg; har han rätt--ja, då är vi några som borde in på psyket-direkt!
Åh, men alla har vi olika åsikter och upplevelser. Jag tror inte heller på spöken kanske... utan mer på andar.
För några dagar sedan, den 3:dje april för att vara exakt, så var jag som vanligt uppe ensam. Jag hade precis duschat, och vi har en sten på golvet som vi sätter upp toalettdörren med. Jag gjorde detta och hörde "dunket" när dörren gick tillbaka och slog emot stenen, sedan gick jag in i andra badrummet för att borsta tänderna. Efter kanske två minuter hörde jag som ett skrapande och tänkte att det nog var någon av mina föräldrar, så jag går ut i hallen och hinner precis se toalettdörren slå igen. OM det nu hade varit så att jag satte upp den dåligt hade den ju gått igen med en gång, inte efter två minuter ungefär. I alla fall, jag gick in för att borsta tänderna igen, och låste dörren, och så fort jag hade stängt dörren började det låta därute igen. Jag överdriver inte om jag säger att jag öppnade dörren och kollade ut säkert fyra gånger.. men det var aldrig något där.
Nästa dag berättade jag för min mamma och hennes man. (inte min riktiga pappa, men de gifte sig när jag var 5 och nu är jag 17) Då säger han att hans pappa nog dog någon gång i början av april, och när vi kollar upp det visar det sig att det var den 3:dje.. Jag hade inte en aning om detta innan jag frågade och då kan jag inte skylla på attt jag har inbillat mig heller. Så nej, jag vet inte vad jag ska tro.
Emma
zaaritha
07-04-2006, 23:19
Jadu, det finns mycket som antyder att vi lever i en dimension som är "jämsides" med andra dimensioner.
Angeleyetears
08-04-2006, 01:16
Om jag tror på spöken, jo det gör jag... Jag grunnar det på att vi människor innehåller "energier", vad har man lärt sig är att "energi" kan inte försvinna, de kan bara ta olika form. Dvs en energi kan inte bara försvinna eller gå upp i rök den omvandlas. Sedan om man tänker lite längre... så befinner vi oss i "rum". När rummen korsars kan olika dimensioner öppnas. Vi lever kanske i ett fler dimisionell värld. Det kan vara möjligt att de döda lever vidare hos oss men i en annan dimension.
Övernaturligt? Tyvärr många kanske ser det som övernaturligt, men jag ser saker som normalt.
labarradepan
08-04-2006, 10:15
Oj, nu fanns det lite spännande läsning här, va kul
Rapchic
08-04-2006, 12:25
jag tror att det finns mycket vi inte vet... den där dimensionsteorin har jag och min pojkvän diskuterat och den verkar ganska vettig... vi diskuterade bland annat om kanske himmeln och heveten är andra dimensioner som man kommer till när man dör m.m och då att ibland kan man se lite in i dom andra dimensionerna och det är då man ser spöken... eller att det är folk som har saker ogjort....jag vet inte vilken teori som är sann men nån gång kanske man får veta.... jag tror ju på andrar och demoner med... så jag tror på så mkt att jag själv blir förvirrad
gammelnalle
08-04-2006, 13:05
Citat: "Jag tror inte på spöken, men jag är rädd för dem" N.N.
zaaritha
08-04-2006, 18:36
Enligt Terry Evans, Anders Åkesson, Iris Hall, m.fl.--finns inget "helvete", bara fanatiska religiösa som tror det......
KarinWikman
08-04-2006, 18:52
Min far var synsk, hade som man säger ett sjätte sinne. Han såg saker som skulle ske och som sedan skedde. Han kunde också säga när någon skulle dö och det var kusligt.
Han kunde också stämma blod och det såg jag själv vid flera tillfällen.
Själv har jag inte den gåvan men min äldsta dotter som är 40 år, började sanndrömma när hon var i 20 års- åldern och kan också förutsäga saker, hennes son, mitt äldsta barnbarn har också fått "gåvan" han fick den redan som litet barn, nu är han snart 14 år.
Jag har själv aldrig brytt mej om det paranormala på så sätt att jag tagit reda på om jag ev har något att utveckla, jag känner aningar ibland och har även en stark känsla när det gäller människor, om de är vad de ger sig ut för att vara och där tar jag sällan fel.
Min mor som var en jordnära kvinna sa alltid att man skulle akta sig för det okulta.
Min sambo som är uppfinnare, har vid ett flertal tillfällen klarat sig från oärliga människor (han själv tror alltid bara gott om alla:)) tack vare att jag bara genom att ha lyssnat och iakttagit människan ifråga sett vad den gått för och det har vid tre tillfällen visat sig vara till 100% korrekt, även om det tagit ett tag innan människan visat sitt rätta jag.....men då var sambon beredd på det och kunde se det som jag såg med en gång.
Jag förkastar inte det paranormala, det är en hel vetenskap, men som sagt, jag är inte heller så intresserad av det.
zaaritha
08-04-2006, 18:57
K.W. Det du skriver, stämmer så bra! Jag "såg" saker, som barn. Jag vet vem som ringer.... Jag drömmer sanndrömmar. Jag känner intuitivt hur människor tänker o tycker, dock ej på nätet......
Rapchic
08-04-2006, 19:36
vilken tur/otur att jag är troende då..... jag vill då inte att allt ska va slut efter döden.. (men jag vill ju inte till hellvetet heller, få se till att va så snäll som möjligt) vad tur för din sambo att du är lite synsk karin... man vill ju inte råka ut för dumma saker... sånt där som att vara synk tycker jag att det vekar gå i släkten ofta... jag tror inte att det finns nån i vår släkt som har den gåvan, men vi är prästsläkte kanske därför..... jag menar det kan inte vara lätt att bränna sig själv på bål... äh skämtar bara, jag har däremot en kompis som på ena halvan av släkten är det häxor som bränts på bål och på andra sidan prästerna som brände dom, lite komiskt... har också en kompis som är wicca som kan bestämma vad tärningen ska slå, ingen ide att spela fia mot hon
Vet inte vad jag tror... har dock svårt att acceptera att "detta" skulle vara allt! Ska faktiskt på seans om några veckor. Ska ge rapport då! Appropå diskussionen om vetenskap: Jag tror att det bara finns provisoriska sanningar. Finns inte många "Vetenskapliga sanningar" som håller flera hundra år, så varför skulle de "sanningar" vi kommit på i vår tid vara "absoluta sanningar"?!  Det är bara en sanning till motsatsen bevisas... Tror jag....
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-04-2006, 20:06
Skulle gärna gå på en seans men vågar inte ensam. Och min gubbe skulle aldrig gå med det.
*Felix matte*
08-04-2006, 20:08
och jag känner en som gått utbildning till Certifierad Medium. Ger inte fem öre för seanser. Allt handlar om att håva in pengar
Rapchic
08-04-2006, 20:08
är faktiskt för rädd för att kunna försöka mig på nått sådant... men i min pojkväns hemstad spökar det mkt och vi ska kanske dit och ta kort, filma och spela in ljud nån gång.. man kan få bilder m.m på spöken på det sättet
zaaritha
08-04-2006, 20:20
Jag var ju på en seans, med tvivel i "bagaget". Fick tänka om, totalt! Mediet, som jag aldrig träffat tidigare, vände sej till mej o beskrev min moster, till 100%.Utseende, sätt att vara, då hon levde, o s v. Och lämnade två meddelande från moster, som träffade mitt i prick!
08-04-2006, 20:27
CITAT (Rapchic @ 08-04-2006, 20:08) är faktiskt för rädd för att kunna försöka mig på nått sådant... men i min pojkväns hemstad spökar det mkt och vi ska kanske dit och ta kort, filma och spela in ljud nån gång.. man kan få bilder m.m på spöken på det sättet Det där tror jag inte på.
08-04-2006, 20:28
CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 20:08) och jag känner en som gått utbildning till Certifierad Medium. Ger inte fem öre för seanser. Allt handlar om att håva in pengar  Det finns säkert många som bara vill åt folks pengar. Men sedan tror jag att det finns en och annan som kanske ser lite mera än vi andra.
*Felix matte*
08-04-2006, 20:30
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-04-2006, 21:28) CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 20:08) och jag känner en som gått utbildning till Certifierad Medium. Ger inte fem öre för seanser. Allt handlar om att håva in pengar  Det finns säkert många som bara vill åt folks pengar. Men sedan tror jag att det finns en och annan som kanske ser lite mera än vi andra. Ja det tror jag absolut. Men att någon skulle kunna prata med de döda... det tror jag inte på.
zaaritha
08-04-2006, 20:32
Så det jag upplevde då--det var totalt helt åt helsicke? Är jag o de 40 andra pers., som var med--tokiga?
KarinWikman
08-04-2006, 21:02
CITAT (zaaritha @ 08-04-2006, 18:57) K.W. Det du skriver, stämmer så bra! Jag "såg" saker, som barn. Jag vet vem som ringer.... Jag drömmer sanndrömmar. Jag känner intuitivt hur människor tänker o tycker, dock ej på nätet......  Så är det, man måste se individens ögon och höra dess röst....de "döda ord" som sänds över nätet, ger ingeting.
CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 20:30) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-04-2006, 21:28) CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 20:08) och jag känner en som gått utbildning till Certifierad Medium. Ger inte fem öre för seanser. Allt handlar om att håva in pengar  Det finns säkert många som bara vill åt folks pengar. Men sedan tror jag att det finns en och annan som kanske ser lite mera än vi andra. Ja det tror jag absolut. Men att någon skulle kunna prata med de döda... det tror jag inte på. Det är ju så min hjärna vill tro.... men något annat säger mig att jag kommer bli förvånad efteråt! -Om inte annat, så kan jag gå därifrån o tänka "vad var det jag sa" Vi är tre tjejer som ska gå tillsammans på seans och vi har väldigt speciella förhållanden så det blir svårt att göra generella gissningar som "kan stämma på många".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|