Full version: Vad jobbar ni med?
Sidor: 1, 2, 3
Merlin
Stön...jag är så trött på mitt jobb....är lärare och vill jobba med något annat i framtiden......gärna något utan det stora ansvar och all den obetalda övertid (rätta häften och uppsatser på kvällarna/nätterna, samtal från föräldrar och elever, mentorskapet m m ) som läraryrket innebär. Jag har arbetat som lärare i flera år och börja känna mig väldigt sliten!
sad.gif
Vad jobbar ni med?
fruberglund
Är föräldraledig arbetslös för tillfället men när jag jobbar så är jag elektronikmontör/lödare. Löda kretskort är det roligaste jag gjort...älskar småpill-jobb. Tyvärr är det dåligt med såna jobb, det mesta görs ju i maskiner nu för tiden sad.gif

Får väl se vad det blir efter mammaledigheten smile.gif
ansan
Också lärare. Rätt nyutbildad dock. Men visst 17 är det ett slitigt jobb.
Merlin
Kom igen - jag behöver tips och ideer på lustfyllda yrken smile.gif
Margith
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag jobbar på revisionsbyrå och ställer du inte upp på stort ansvar och obetald övertid, så är det fel yrke.
Men jag ser fram emot nåt förslag på ett "lustfyllt yrke". Borde väl vara nåt som har med trädgård att göra.. eller? wub.gif
Ophelia
Som handläggare på FK. Utreder, samordnar och tar en massa skit.
Merlin
huga... sad.gif ni har ju ännu tråkigare jobb än vad jag har......jag skulle vilja bli feng-shui konsult eller öppna ett cafe / restaurang som serverar goda ekologiska maträtter efter säsong.
Ophelia
Tycker själv att mitt jobb kan vara ganska skoj (trots en del mindre roliga inslag och en mycket/extremt hög stress och arbetsbelastning). Trivs utmärkt med mina arbetskamrater som är guld värda, finns inte bättre kollegor. Har stor frihet att själv planera min tid och min kalender (men har chefer som bromsar vid behov, positivt sett).
morellen
Bibliotekarie - men arbetslös nu. Fantastiskt jobb men dåligt betalt och svårt att få fast eftersom kommunerna oftast har för ont om pengar för att anställa när det behövs folk
kerstin z5-6
jag är vårdlärare och älskar mitt jobb! smile.gif
yenny
Jag är vårdare och arbetar på ett gruppboende med gravt förståndshandikappade.
Jag trivs bra med det, visst är det tungt mellan varven men mest givande och roligt.
Almdalen
Jag är sjuksköterska, jobbar numera med IT, datorjournal och andra datorstöd i vården. Trevligt jobb när kroppen inte längre orkar med patientvård. Sjuksköterske jobbet är annars stimulerande och utvecklande, kontakten med patienter det mest positiva man kan syssla med.
rolleyes.gif
Jejja
Jag pluggar till bibliotekarie. Jag har jobbat som biblioteksassistent tidigare och trivdes jättebra med det, men eftersom nästan inga bibliotek idag anställer fler assistenter så blev valet enkelt; det var bara att utbilda sig!
caprifol
Journalist/informatör och trivs JÄTTEBRA med mitt jobb. Men du tycks ju ha en idé om vad du vill ägna dig åt.
Elanah
Jag jobbar som personlig assistent åt en multihandikappad tjej. Tungt men roligt...
netaave
Avdankad förskollärare som precis som du blev så himla less på att aldrig vara ledig, var det inte föräldrasamtal eller möten så mötte man "sina" barn med föräldrar i affären eller på stan, det kändes till slut som ett kall.

Var sen sjukskriven i flera år, dels fick vår dotter en hjärntumör så jag var sjukskriven med henne nästan två år och efter det försökte jag gå tillbaks men hade i det läget så himla svårt för småtjafs, och den varan finns det mycket av på dagis framför allt bland föräldrarna, jag ledsnade på gnäll om att ungar sovit fast dom inte skulle, tappat vantar som inte var märkta o.s.v.
Mina knän tog stryk av dotterns sjukdom, hon satt tidvis i rullstol och sjukdomen gör att hon har en hormonell övervikt så jag blev sjukskriven själv i 4 år, skulle sen rehabiliteras tillbaka men det klarade inte knäna, till min stora förtjusning. sleep.gif

Nu har jag jobb som vikarieförmedlare för barnomsorgen i vår kommun, ett jätteroligt jobb där vi tre st ansvarar för hela kedjan av anställning intervjuer och lönesättning, jag servar alltså mina forna kolleger med bra vikarier och eftersom jag jobbat själv har jag också gjort infomatriel till vikarierna som jag fått mycket bra feedback på.
Jag är kvar i jobbet men ändå inte. biggrin.gif
stina
Jag jobbar som IT-support.

/Stina
herkules

Merlin
Jo, men det är långt från ide till verklighet....man är ju beroende av sin lön och det känns skrämmande att börja om på nytt efter alla studielån man har tagit!!! ...... ohmy.gif

Det här med feng-shui har jag varit intresserat av i många år. Jag började med det långt innan det blev populärt i Sverige och fick läsa all litteratur på engelska eftersom det inte fanns böcker på svenska. Kanske kunde man knyta ihop feng-shui intresset och trädgård på nåt sätt?
Latmask
Jag är föräldraledig och arbetar också med eget företag som korrekturläsare. Korrekturläser romaner, dvs ett jobb jag kan utföra var som helst och sitta och läsa böcker hela dagarna, i hängmattan i trädgården eller på ett café med en latte. Drömjobb har jag fått höra flera gånger. rolleyes.gif biggrin.gif

Jag trivs.
Reserv
Jag är nöjd med mitt jobb, stimulerande, omväxlande, avkopplande och stressigt rolleyes.gif Jag jobbar med ungdomar som sett livets baksida, man får hjälpa dom tillbaka till livet, hitta självförtroendet som dom pundade bort för många år sen. Man blir kallad än det ena än det andra, men det räknas inte när det finns stunder när dom gråter av lycka, bara för att dom klarat av nåt själva. Som sagt va´, stimulerande och slitigt till max, men helt klart värt varenda sekund. wub.gif
AnitaO
Resebyråtjänsteman.
Ingen karriär att sträva efter om man inte har en förkärlek till att jobba livet av sig med taskig lön rolleyes.gif
Merlin
Latmask! Hur blir man korrekturläsare? Jag behärskar flera språk och det slog mig just att detta skulle kunna vara ett drömjobb för mig!!!

Ge mig ett råd!!!!
ingrid fuxwall
CITAT (AnitaGg @ 04-04-2006, 21:53)
Resebyråtjänsteman.
Ingen karriär att sträva efter om man inte har en förkärlek till att jobba livet av sig med taskig lön rolleyes.gif

Men du får väl en och annan arbetsresa? Eller säljer du inte resor?
Kathy
Jag jobbar som enhetschef på ett LSS-boende ( privat regi ) , för personer med lindrig utv störning/autism/damp/ADHD. Mycket givande arbete. wub.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Merlin @ 04-04-2006, 21:43)
Kanske kunde man knyta ihop feng-shui intresset och trädgård på nåt sätt?

Har du några funderingar på hur man ska kunna binda samman dessa intressen?

ingrid
AnitaO
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-04-2006, 21:54)
Resebyråtjänsteman.
Ingen karriär att sträva efter om man inte har en förkärlek till att jobba livet av sig med taskig lön  :rolleyes:

Jodå. Jag har sett världen.
Absolut en förmån. Utvecklande på alla sätt att möta olika kulturer.
Jag kommer att ha många glada minnen när jag sitter på "hemmet".

Men det uppväger inte arbetssituationen.
Skulle hellre vara frisk och må bra.

Om jag skulle vara efterklok så skulle jag skaffat mig ett bättre jobb med högre lön och betalat för resorna själv.

Numera är jag extremt restrött.
Släpar mig iväg en gång per år för att göra min sambo till viljes.
Vad gör man inte för sin käresta? rolleyes.gif
Merlin
Nja... trädgårdskonsult med feng-shui inriktning kanske? Jag är ganska bra på att planera trädgårdar (förlåt om det låter skrytsamt rolleyes.gif ) och skulle kunna planera en feng-shui trädgård utifrån en persons eller en familjs förutsättningar och behov.
Magdis
Jag är sjuksköterska och jobbar just nu natt på en akut medicinsk avdelning.
Susanna
Jag försörjer mig just nu på tre olika sätt: rehabkonsult, administratör och klassisk arkeolog. Det här med klassisk arkeologi är en gammal dröm som jag äntligen förverkligat. Arbetsmarknaden är urkass men jag har ialla fall fått förmånen att gräva i Pompeji under våren smile.gif
LadyG
Jag jobbar som frilansjournalist. Slitigt, oregelunden lön och man kan jobba ihjäl sig om man inte aktar sig. Kräver arbetsdisciplin, eftersom man jobbar hemmifrån. Ganska ensamt eftersom man inte har ett kontor att gå till.

Fördelarna är att man får träffa nytt folk ofta (när man är på uppdrag), får använda språket som verktyg, man får roliga uppdrag ibland och man får se nya vyer. Jag skriver om mest om data och IT (eftersom jag jobbat som IT-tekniker i över tio år, och tröttnade).

Jag skulle inte vilja ha något annat yrke. wub.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Merlin @ 04-04-2006, 22:02)
Nja... trädgårdskonsult med feng-shui inriktning kanske? Jag är ganska bra på att planera trädgårdar (förlåt om det låter skrytsamt rolleyes.gif ) och skulle kunna planera en feng-shui trädgård utifrån en persons eller en familjs förutsättningar och behov.

Man borde kanske anlita dig?
ingrid fuxwall
CITAT (herkules @ 04-04-2006, 21:43)
jag är landstingsanställsd mentalskötare som jobbar med sk dubbeldiagnoser - psykotiska missbrukare.

Oj det måste vara slitsamt ohmy.gif
Tur att det finns sådana som orkar med den typen av jobb
ingrid fuxwall
CITAT (AnitaGg @ 04-04-2006, 21:59)
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-04-2006, 21:54)
Resebyråtjänsteman.
Ingen karriär att sträva efter om man inte har en förkärlek till att jobba livet av sig med taskig lön  rolleyes.gif

Jodå. Jag har sett världen.
Absolut en förmån. Utvecklande på alla sätt att möta olika kulturer.
Jag kommer att ha många glada minnen när jag sitter på "hemmet".

Men det uppväger inte arbetssituationen.
Skulle hellre vara frisk och må bra.

Om jag skulle vara efterklok så skulle jag skaffat mig ett bättre jobb med högre lön och betalat för resorna själv.

Numera är jag extremt restrött.
Släpar mig iväg en gång per år för att göra min sambo till viljes.
Vad gör man inte för sin käresta? rolleyes.gif

Ok, själv har jag aldrig suttit i ett flygplan men är inte olycklig för den skull
Merlin
Var så god! I så fall skulle du bli min första kund biggrin.gif - ärligt talat så kan jag faktiskt tänka mig att arbeta med detta yrkesmässigt.
I nuläget saknar jag "behörighet" d v s jag är självlärd. I Sverig finns i nuläget en mer allmän utbildning inom feng-shui (dock inte inom trädgård).
Då jag är utbild. lärare kan jag oxå tänka mig att själv arbeta som lärare inom feng shui eller som översättare av exempelvis feng-shui böcker och/eller annan trädgårdslitteratur ....
Carex
Susanna, arkeolog låter väldigt intressant, särskilt att gräva i Pompeji:) Berätta gärna mer!
Själv är jag student.
Swingtime
Jag är busschaufför men jobbar numera bara 40%
Snöflinga
Fritidspedagog, arbetsledare och bildlärare...... numera en glad pensionär och bildmakare laugh.gif
cic

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Japp. Jobbar på
Merlin
Hahaha !!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Castea
Jag är beteendevetare/utredare inom privat och offentlig sektor. Bred utbildning, brett yrkesområde. Därmed goda chanser till bra arbeten.

Om jag kunde ta mer studielån och läsa en till utbildning så skulle det bli logopedutbildningen (talpedagog). Rösten intresserar mig mycket (både tal och sång). Intressant yrke där man kommer i kontakt med många olika typer av talhandikapp (afasi, cancer i munhålan, utvecklingsstörda med språkproblem, osv). Låter varierande och utvecklande.
ingrid fuxwall
CITAT (Castea @ 05-04-2006, 00:11)
Jag är beteendevetare/utredare inom privat och offentlig sektor. Bred utbildning, brett yrkesområde. Därmed goda chanser till bra arbeten.

Om jag kunde ta mer studielån och läsa en till utbildning så skulle det bli logopedutbildningen (talpedagog). Rösten intresserar mig mycket (både tal och sång). Intressant yrke där man kommer i kontakt med många olika typer av talhandikapp (afasi, cancer i munhålan, utvecklingsstörda med språkproblem, osv). Låter varierande och utvecklande.

Men inte något som ger speciellt mycket pengar om jag inte missuppfattat saken.
Bör kanske inflika att jag arbetat tillsammans med logoped
Castea
Enligt AMS:s sida så tjänar en landstingsanställd logoped ca 25 400 kr/månad. Lönen kan nog bli högre om man har ett eget företag som landstinget köper tjänster av. Det finns ett sånt företag här i Västerås.
forget-me-not
Civilekonom.

Men sjukskriven sedan 4 år och utan arbete att gå tillbaka till. Jag vet inte heller om jag verkligen vill/ska tillbaka till den typen av arbete eller om jag ska göra något helt annat resten av min arbetsföra tid. Med åren blir livskvalitet viktigt och jag vill nog göra något som känns mer stimulerande och som ger mer tillbaka.
storm
pluggar till barnmorska.
Rossi
Jag jobbar med juridik.
Leia
Jag jobbar på en liten Ica butik, delvis som butiksansvarig. Men i en liten butik är man tvungen att göra allt varken man är chef eller inte.
ah56
Diplomerad Controller vid IHM.
I verkligheten jobbar jag som vikarie som allt i allo (administratör, ekonomiansvarig, dagmamma, mat tant mm) på en bilfirma. De e jag och 12 "gubbar" i varierande åldrar.
Liselotte i zon 3
Jaha ja ...här känner man sig ju helt ute och cyklar.....själv är jag arbetslös sad.gif efter 16 år som postkassör. De kunde inte hjälpa mig med rehabilitering efter en diagnos av extrem nickel-, koboltallergi, så jag gick sjukskriven länge innan de behagade att på nåder ge mig en utbildning som inte var fullständig mad.gif ( fick jag höra av arbetsförmedlingen).

Fick min MS diagnos sista maj 2001...det är ett datum jag inte glömmer i första taget .
Så min tillvaro har varit mammaledig, arbetslös i omgångar sedan dess.
sad.gif sad.gif

Men då är det ju tur att man har denna underbara plats att poppa in på emellanåt när det känns för tungt...precis som nu när jag har ett skov som har förvärrats sad.gif wacko.gif .

Liselotte i zon 3
Björken
Så kommer jag då smygande in bland alla fina titlar och säger att jag är skurkärring på en skola till 100% och på nattimmarna delar jag ut tidningar. Två jobb som jag tycker mycket om och vill inte på något sätt byta ut dem mot något annat heller.
Värken sätter in i bland men mitt goda och positiva humör gör att den inte är värre än att jag klarar att jobba och hoppas att jag ska kunna göra det tills jag blir pensionär om det finns någon pension kvar när jag når dit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon